Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hulp met weerstand nodig

Gestart door marcelvries donderdag 05 januari 2017, 08:53:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp met weerstand nodig
marcelvries
gast

Hulp met weerstand nodig
Hallo allemaal,

kan iemand mij helpen?

Ik heb een wifi camera voor in mijn trein besteld. alleen nu zit ik even te denken kwa stroom situatie is als volgt:

de camera is 5V gelijkstroom.
mijn baanspanning is 19 volt gelijkstroom.
om de camera op de baan voltage aan te sluiten moet er dan een weerstand tussen? en zo jah hoe bereken ik deze?

alvast erg bedankt voor het antwoord
Re: Hulp met weerstand nodig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
Ik denk dat je beter gebruik kunt maken van een zg. Buck Converter.
Deze kan de hoge spanning omvormen naar de gewenste lagere spanning.
en levert waarschijnlijk minder "warmte-ontwikkeling" op dan een weerstand.

https://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter

Ze zullen op diverse sites wel vindbaar zijn, bijv. bij Conrad
https://www.conrad.nl/nl/wuerth-elektronik-dcdc-converter-smd-5-vdc-1-a-aantal-uitgangen-1-x-1486753.html

John
Re: Hulp met weerstand nodig
Weet je zeker dat het 19V gelijkspanning is ?
Als je digitaal rijdt, zul je eerst gelijk moeten richten.

Misschien is dit iets voor je ? Klikkerdeklik

Input wisselstroom, regelbare gelijkstroom output.


Als het wel gelijkstroom is een buck converter gebruiken ( zoals John zegt ) oftewel step down module
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
zo een step down mini convertor gebruiken en er gewoon een diodebrug voor zetten.Ben je altijd zeker dat de juiste polariteit op de convertor toekomt.Een diodebrug van 2 amp moet meer dan genoeg zijn en kost niks.
Re: Hulp met weerstand nodig
Klik

Nog eentje met usb output

Edit Looney Tunes: Link ingekort
Re: Hulp met weerstand nodig
Keesoldscool
gast

Re: Hulp met weerstand nodig
Hallo Marcel,

Je kunt overwegen om een spanningsregulator "7805" te gaan gebruiken. De 7805 is een handig IC dat van spanningen tussen 7.5 V en 35 V een
spanning maakt van 5 V precies.
Misschien heb je hier wat aan.
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
of deze:

Klik

Er moet nog wel een (brug)gelijkrichter voor.

groet
Harald

Edit Looney Tunes: Link ingekort
Re: Hulp met weerstand nodig
Wat Kees zegt. geen gelul met onwijze schakelingen. En zet er een goldcap van 0,47 farad achter, dan heb je bij spanningsonderbreking(kjes) een buffer
Nooit een weerstand iig. En dat is omdat het stroomverbruik van je camera niet constant is, dat betekent dat de spanning gaat fluctueren tot zelfs osscileren toe
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
Hi Roberd,

Bij een 5 Volt camera en 19 Volt railspanning en dan niets ertussen.
Dat gaat direct fout lees bovenstaande oplossingen.

groet
Harald
Re: Hulp met weerstand nodig
wat kees zegt was

"Hallo Marcel,

Je kunt overwegen om een spanningsregulator "7805" te gaan gebruiken. De 7805 is een handig IC dat van spanningen tussen 7.5 V en 35 V een
spanning maakt van 5 V precies.
Misschien heb je hier wat aan."
Re: Hulp met weerstand nodig
marcelvries
gast

Re: Hulp met weerstand nodig
Hallo bedankt voor de reacties ik zal er eens na gaan kijken het is wel gelijkstroom was misschien makkelijk bij te vermelden dat ik de dr5000 van digikeijs gebruik
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
Al gedacht dat als de trein van richting verandert dat de camera het dan niet meer doet !
Dus eerst een gelijkrichtbrug ertussen (werkt twee kanten op) dan op 5 Volt brengen.
Van 19V naar 5V moet er aardig wat aan warmte worden kwijtgeraakt ddor het Ic-tje.
Dus ik zou een DC-DC step-down module nemen.

groet
Harald
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
De berichten kruisen elkaar.
Er staat dus een digitale spanning op de rails.
Zelfde verhaal als hierboven alleen de rijrichting is nu niet meer van belang.

groet
Harald
Re: Hulp met weerstand nodig
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2008

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
Als je een digitale baan hebt, dan staat er wel degelijk wisselspanning op !
Dat is geen 50 Hz sinus, maar een puls/blokgolf die tussen plus 19 Volt en min 19 Volt schakelt en NIET tussen plus 19 Volt en nul Volt.
De waarde van de spanning is niet van invloed op de werking, tenminste als die tussen redelijke waarden in ligt.
Uit de genoemde centrale krijg je DCC-signaal aangeboden en dat betekent Digital Command Control.

grv Huub
Re: Hulp met weerstand nodig
marcelvries
gast

Re: Hulp met weerstand nodig
Pffff nu raak ik de draad kwijt nooit echt goed geweest met gelijk stroom en wissel spanning. Wat heb ik nu op mijn baan? Ik rij met 2 rail aangestuurd door een DR5000 van digikeijs.

En wat moet er tussen de camera en de baanspanning om deze van 19 naar 5 volt terug te brengen?
alvast bedankt voor de moeite.
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
Een digitale centrale levert geen gelijkspanning en ook geen doorsnee wisselspanning. Het ding levert een in polariteit wisselende blokspanning, zoals Huub ook al beschrijft.  8)
Dat schiet lekker op, maar het komt erop neer dat je de spanning eerst moet gelijkrichten en dan moet verlagen voor je camera. Hoeveel stroom verbruikt dat ding?

Over digitale spanning kan je hier een en ander lezen. Kan je ook zien dat als je het DCC signaal gelijkricht, dat je dan een mooie strakke gelijkspanning overhoudt. Alleen nog aan de hoge kant. Dus een gelijkrichter en dan een stepdownconverter zou genoeg moeten zijn.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
zoals ik al vermelde maak je geen zorgen en zet er gewoon een gelijkrichterbrug voor en daarachter een step down convertor die je regelt op de voor jou gewenste uitgangsspanning.Of er dan AC of DC of gelijk welke soort spanning op de rails (puko's) staat heeft geen enkel belang.Door de gelijkrichterbrug heb je nog het voordeel dat de wagen in gelijk welke richting steeds de juiste polariteit aanbied aan je step down ingang.
Re: Hulp met weerstand nodig
 @citaat   :thumbup:  En je ben en stuk dissipatie kwijt vanwege de drempelspanningen van de gelijkrichter
Re: Hulp met weerstand nodig
marcelvries
gast

Re: Hulp met weerstand nodig
oke bedankt allmaal toch fijn dat er mensen zijn die er meer verstand van hebben dan ik  :D :D
is dit een goede gelijkrichter? Klik


Edit Looney Tunes: Link ingekort
Re: Hulp met weerstand nodig
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp met weerstand nodig
Hi
De Geschiedenis:
Zou een kleinere nemen:
Klik Hier

Of een SMD (500mA) uitvoering kan ook:
Klik Hier

groet
Harald