Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

is de 6090 kapot??

Gestart door zoldertreinman woensdag 04 januari 2017, 12:45:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2010

offline
is de 6090 kapot??
Hallo
Ik heb een Zwitserse Re 4/4 met een 6090 met dipswitches en de lok rijdt niet meer, en ik heb de switches op analoog gezet en dan rijdt het wel,  dus de motor is goed, ik heb andere adresnummers via de switches geprobeerd maar ook dan geen beweging, de lok is origineel Marklin dwz de bedrading ziet er netjes (af fabriek) uit en de vraag is wat is hier aan de hand.
groet en alvast dank
Leen
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2012

offline
Re: is de 6090 kapot??
Ik vermoed dat de decoder het begeven heeft. Belangrijk is te zoeken naar de reden ervan, om dergelijk voorvallen in de toekomst te vermijden. Werk je met de oude blauwe Märklin trafo? Want dat zou wel eens de reden kunnen zijn, omdat die spullen berekend zijn op 220 volt in plaats van 230 volt, en overspanning geven bij het omschakelen van rijrichting. Ik denk dat je de decoder best vervangt. Let wel op het goede model, eentje voor een wisselstroommotor (Delta, of eventueel een digitale Tams LD-W-32, of dergelijke).
Re: is de 6090 kapot??
 @citaat Een 6090 stuurt een gelijkstroommotor aan. Bij Märklin meestal i.c.m. een z.g. hoogvermogenmotor.
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2010

offline
Re: is de 6090 kapot??
Sommige decoders doen het niet als de bruine en rode draad verkeerd om aan de rails zitten.

Zit dit goed? Aangezien alles analoog wel werkt.
Re: is de 6090 kapot??
Bahn-AG
gast

Re: is de 6090 kapot??
Citaat van: Arthur op woensdag 04 januari 2017, 13:15:25
Werk je met de oude blauwe Märklin trafo? Want dat zou wel eens de reden kunnen zijn, omdat die spullen berekend zijn op 220 volt in plaats van 230 volt, en overspanning geven bij het omschakelen van rijrichting.

Hallo

Onzinverhaal, veroorzaakt doordat märklin met ESU in zee ging om MFX te ontwikkelen.
ESU dekoders waren (en zijn nog steeds) uitgerust met componenten die maar tot 24V aankunnen.
De originele (6080 en 6090x) marklindecoders kunnen 40V hebben.
Ook de nieuwe mld/3 worden door märklin gegarandeerd voor gebruik met oude trafos.
De trafos zijn dus niet het probleem, maar de decoders.

Bart
Re: is de 6090 kapot??
Leen, je kunt beter de bijdrage van Arthur als niet geplaatst beschouwen...
Re: is de 6090 kapot??
Hallo allemaal en dank voor de reacties, de rood bruin zitten goed, ik heb een MS2 dus geen oude trafo, en ik heb 2 andere loks ook met een oude 6090 en die doen het en ongeveer een week geleden deed deRe 4/4 het nog, toen van de baan gehaald en nu op debaan is geen digitale beweging meer, wel analoog.   
Re: is de 6090 kapot??
Bahn-AG
gast

Re: is de 6090 kapot??
Hoi

Mocht je er nie uitkomen dan mag je wel eens langskomen. Ik heb nog een paar 6090x liggen die op werk zitten te wachten. :P
Vlaardingen is ook geen wereldreis vanuit rhoon.

bart
Re: is de 6090 kapot??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: is de 6090 kapot??
Hoi Leen,

Een mogelijkheid is dat één of meer van de dipswitch schakelaars op de decoder geen goed contact meer maakt en dus het adres niet wordt herkend.
Analoog werkt de lok dan nog wel, omdat deze automatisch wordt herkend.
Probeer eens alle dipswitch schakelaars één voor één heen en weer te halen en stel het adres opnieuw in.
Desnoods een drupje contactspray in de dipswitch schakelaars laten lopen, maar wees hier heel voorzichtig mee en let op dat je boel niet verzuipt in de contactspray.

Een hulpje bij het instellen van het adres is http://www.nederlof.net/marklin/
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2012

offline
Re: is de 6090 kapot??
Leen, je kunt beter de bijdrage van Arthur als niet geplaatst beschouwen...

Sorry jongens, het is alleen de ervaring die we kennen in onze modelspoorclub. Al vele malen zijn decoders gesneuveld, ook delta's, na omschakeling met oude blauwe Märklin trafo's. Neem het voor wat het waard is...
Re: is de 6090 kapot??
Hallo Ad
Ik ga vanavond proberen de dipjes schoon  maken, dank voor tip !!
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2006

offline
Re: is de 6090 kapot??
Beste Ad,

De 6090 kun je niet op analoog zetten, die herkend namelijk on the fly het digitale signaal en het analoge signaal. Je kunt dus van analoog naar digitaal oversteken en van analoog weer naar digitaal, dat deed Marklin in de jaren 80 van de vorige eeuw ook in de toonbank displays die in de toen nog aanwezige modelspoor winkels stonden.

Dipswitch op een geldig adres zetten, en dan moet hij zowel analoog als digitaal werken. Zoniet dan is het R.I.P. voor deze decoder.
Je kunt de schakelaartjes niet schoonmaken is ook pure onzin, net zoals het trafo verhaal eerder in dit draadje.

Groetjes
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: is de 6090 kapot??
Realiseer je daarbij de leeftijd van een 6090, en dat die echt niet het eeuwige leven hebben....
Re: is de 6090 kapot??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: is de 6090 kapot??
Beste Wim,

Misschien een brilletje? 8o
Citaat van: Sprinter op donderdag 05 januari 2017, 12:22:32
De 6090 kun je niet op analoog zetten, die herkend namelijk on the fly het digitale signaal en het analoge signaal. Je kunt dus van analoog naar digitaal oversteken en van analoog weer naar digitaal, dat deed Marklin in de jaren 80 van de vorige eeuw ook in de toonbank displays die in de toen nog aanwezige modelspoor winkels stonden.
Ik schreef toch:
Citaat van: Kappa op woensdag 04 januari 2017, 23:20:39
Analoog werkt de lok dan nog wel, omdat deze automatisch wordt herkend.

Citaat van: Sprinter op donderdag 05 januari 2017, 12:22:32
Dipswitch op een geldig adres zetten, en dan moet hij zowel analoog als digitaal werken. Zoniet dan is het R.I.P. voor deze decoder.
Je kunt de schakelaartjes niet schoonmaken is ook pure onzin, net zoals het trafo verhaal eerder in dit draadje.
Onzin? Dipswitches zijn metalen schuifcontactjes die kunnen oxideren, of vervuilen, waarbij er een (of meerdere) schakelaartjes geen goed contact meer maakt.
Er kan dan een ander of ongeldig adres worden gevormd.
Analoog blijft het dan allemaal wel lekker werken, maar de decodering is dan verstoord.
Ik heb vroeger veel met apparatuur gewerkt waar er met dipswitches adressen of een encryptie werd ingesteld en dat soms de dipswitches niet lekker meer werkte.
contactspray of vervanging van de dipswitches was de oplossing.
Re: is de 6090 kapot??
Ik dacht, ik doe maar waar ik mbt loks een beetje verstand van heb, nl het motortje uit elkaar halen en goed schoon maken, ik heb geen contact spray maar heb die dipjes een paar x met een kleine schroevendraaier heen en weer gehaald, en het rijdt weer!!! kan achteraf niet precies zeggen of het de vuile motor of de dipjes was maar alles bleek wel wel behoorlijk vet en vuil te zijn.
Allemaal bedankt in elk geval.
Leen

 
Re: is de 6090 kapot??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: is de 6090 kapot??
Hoi Leen,

Lijkt mij echt een probleem van de dipswitches te zijn geweest, want bij een te vuile motor zou de lok analoog dan ook niet, of slecht rijden.
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2006

offline
Re: is de 6090 kapot??
Beste Kappa (Ad),

Ik reageerde op het eerste bericht van de topic starter, niet op jouw bericht. Lees zijn eerste regel ;)
CiteerIk heb een Zwitserse Re 4/4 met een 6090 met dipswitches en de lok rijdt niet meer, en ik heb de switches op analoog gezet en dan rijdt het wel
Groetjes
Re: is de 6090 kapot??
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: is de 6090 kapot??
Mooi, opgelost  :thumbup:

Dan kan iedereen met hetzelfde probleem bij bijv. de
6603, 6080, 6090, 60902, enz.,
hetzelfde proberen... :)
Re: is de 6090 kapot??
 @citaat Al geprobeerd, doch zonder resultaat ===> klik
Re: is de 6090 kapot??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: is de 6090 kapot??
 @citaat Wim, deze oplossing helpt alleen als de oorzaak bij de dipswitches ligt. ;)

@Wim (Sprinter), aan je aanhef te lezen, leek je bericht aan mij gericht, maar dat maakt niet uit joh, als de topic starter maar geholpen is.  :thumbup:
Re: is de 6090 kapot??
Citaat van: Kappa op vrijdag 06 januari 2017, 20:32:29
@citaat Wim, deze oplossing helpt alleen als de oorzaak bij de dipswitches ligt. ;)
Leuk dat je reageert, maar ik begrijp je niet.
'k Heb uitbundig gespeeld met de dipswitches.
Lees anders de tekst in de link nog eens door... ;)
Re: is de 6090 kapot??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: is de 6090 kapot??
 @citaat Wim, geen idee, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht.
Verschil tussen adres 41 en 44 is dipswitch 4, dus kan best zijn dat die dipswitch 4 naar de eeuwige jachtvelden is.
Re: is de 6090 kapot??
 @citaat
Het aanzetten van switch 4 laat het model reageren, 4 is dus niet defect.
6 en 8 (adres 44) aan: Decoder doet niets.
6 en 8 plus 4 (adres 41): Decoder reageert correct.
Dat bevreemd me.
Citaat van: nobody op dinsdag 15 november 2016, 12:31:52
Kap eraf en wat aan de dipswitches gefriemeld. Geen resultaat op adres 44 (switches 6 en 8 op ON)
Switch 4 óók eens op ON gezet (adres 41).
En wie of wat schetst m'n verbazing: Ze reageert: Rijden én licht.
Teruggezet op 44 en ze doet niets meer. Dan maar op 41 gezet en laat het maar zo.