Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto

Gestart door Ruured zaterdag 18 april 2020, 21:26:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Citaat van: Ruured op woensdag 18 januari 2023, 22:54:33Wat ik eigenlijk een beetje onlogisch vind en misschien kunnen jullie me dat uitleggen is om eerst een kleur/lengte aan te brengen en vervolgens een andere kleur/lengte erbovenop aan te brengen. Dan krijg je toch heel rare lengtes enzo? En doe je dan gewoon lijm op de vezels smeren die er al zitten?

Ben ik met je eens: je ziet wel eens Youtubers een soort van opbouw in "lagen" maken: lijm aanbrengen: gras aanbrengen. Dan spuitlijm erop, nieuwe laag gras, spuitlijm, nieuwe laag gras. Het punt daarmee is dat je gras krijgt dat op gras groeit en persoonlijk vind ik dat dat er niet uitziet. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd en het werd niet wat ik verwachtte. Als je verschillende lengtes door elkaar wilt kun je beter verschillende lengtes vooraf mengen en dan tegelijk strooien, of eerst kort en daarna nog lichtjes met lang eroverheen: die lange vezels vallen gewoon tussen de korte en hechten in dezelfde lijmbodem. Overtollig strooisel wegzuigen met een stofzuiger. Je hebt dan wat meer variƫteit, en wat meer structuur in je gras. Iets minder teletubbie/ golfbaan landschap.

Persoonlijk heb ik veel aan de methodes van luke towan https://www.youtube.com/@LukeTowan . Hij brengt een soortvlekkenpatroon aan met lijm, brengt daar gras op aan, stofzuigt het overtollige weg en laat het drogen. Pas na volledig drogen vult hij dan stukken blootliggende grond aan met lijmvlekken en brengt dan weer gras aan. Dit proces is heel beheersbaar/ controleerbaar. En je krijgt geen gras op gras. Ook kun je dan nog eens een stukje aarde in het zicht laten of bijvoorbeeld vullen met fine turf om mos of ander klein groeisel te simuleren.

Boomer doet het hier even voor, zonder gras applicator:
inclusief verven naderhand met een airbrush. Maar je kunt ook drybrushen met een kwast. Boomer gebruikt liquitex matte medium: dat kun je in NL ook bij alle kunstenaarsbenodighedenwinkels krijgen. Ik bestel wel eens bij https://www.gerstaecker.nl maar het is breed te koop. De pasta van Amsterdam die @Spoors gebruikt werkt ook heel goed. Liquitex is veel vloeibaarder, veel dunner. Het is maar wat je wilt, dikke of dunne pasta. Beide werken heel goed.

Overigens vond ik je proefstukjes qua structuur helemaal niet zo gek: probeer eens wat er gebeurt als je het gras kleurt: zet er eens een spuitbusje op met een groene kleur: niet alle kleurverschil wegspuiten, maar met een dun laagje de kleuren wat dichter bij elkaar brengen. Zoals al door velen hiervoor gezegd kun je een beetje omklooien met de lijm, maar ook een goede bodem leggen is belangrijk: verf in ieder geval je ondergrond met een matte grondkleur, als je wat meer structuur wilt kun je er gewoon zand uit je tuin voor gebruiken. Goed mat schilderen. Liefst spuiten dat is dunner, dan houd je meer structuur over. En dan met goede mat opdrogende lijm je gras opbouwen.

Succes in ieder geval, en veel plezier!
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Superfijne tips Doevie! Bedankt.
Ik zie dat je ook nog even op instagram moet gaan volgen.
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2022

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Citaat van: Ruured op woensdag 18 januari 2023, 22:54:33Wat ik eigenlijk een beetje onlogisch vind en misschien kunnen jullie me dat uitleggen is om eerst een kleur/lengte aan te brengen en vervolgens een andere kleur/lengte erbovenop aan te brengen. Dan krijg je toch heel rare lengtes enzo? En doe je dan gewoon lijm op de vezels smeren die er al zitten?


Dat "bovenop" moet je niet letterlijk nemen, de lijm die ik je aanbeveel zakt door de al aangebrachte vezels heen. Door met verschillende kleuren te werken en verschillende lengten krijg je juist een gevarieerd beeld. Maar dat hangt natuurlijk wel af van wat je uit wilt beelden, kijk vooral naar de echte wereld. Bij mij stopt het overigens bij max. 4,5mm vezels, langere pas ik niet toe via een static applicator maar doe dat met de hand.

En spuitlijm is niet de bedoeling om daar vezels in te schieten. Bovendien is het troep wat als je pech hebt je XPS oplost en het blijft altijd een beetje kleverig.
Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Dank voor jullie antwoorden op mijn vraag. De links naar de tutorials waren zeer behulpzaam.

Ben er gelijk mee aan de gang gegaan. In de foto's zie de laatste versie van enkele teststukjes van verschillende mixjes die ik heb gemaakt met het gras. Vooral dit stukje vind ik wel aardig gelukt.
Idee achter de stukjes was eerst een mix te maken met vezels van 2 mm lang met een groen-geel accent, maar ook met late herfst en vroege lente ertussen. Het heel zomerfelle wil ik graag vermijden. Het jaargetijde wil ik op eind april/begin mei hebben.
Daarna heb ik een mix gemaakt van 2 mm vezels met enkele 4 mm vezels. Deze wilde ik vooral minder fel hebben. Daarom zit er ook beige, donker groen en meer late herfst en vroege lente tussen. De accenten heb ik vervolgens gemaakt met donkergroen 4 mm.

In het begin ben je er heel onzeker over hoe een en ander werkt maar met oefen en proberen kom je toch weer wat verder. Over een poos vind ik deze mixjes waarschijnlijk beginnersstukje, maar goed, een grasveld is nergens hetzelfde.

Betere lijm heb ik gevonden met de speciale graslijm van Noch. Dit werkt stukken beter. Droog mooi op zonder te schitteren. Je kunt het ook mooi doseren.

Als laatste foto een impressie van de containerhoek op de module die ik ook aan het bouwen ben.

Gras 1.jpg

Gras 2.jpg

Gras 3.jpg

Container 1.jpg   

Re: Auf ins Bergische: gras!
Lid sinds: 2020

offline
Re: Auf ins Bergische: gras!
Hoi allemaal,

Weer even een foto-update van mijn baan, en eigenlijk meer nog van de module. De baan is weer te bereiden en heeft een mooi plekje gekregen. Helaas nog te weinig tijd om daar aan te werken. Die moet eerst eens even goed schoongemaakt worden. Heb al wel een paar wisselaandrijvingen liggen om in te bouwen en heb veel zin om daar zelf weer aan te gaan en kunnen werken.

De module is ook net afgerond. Als modelbouwproef en leerobject vind ik het best wel geslaagd. Heb mooi het weatheren verder kunnen oefenen, met gras kunnen spelen en het inbouwen van verlichting op verschillende manieren kunnen testen. Missie geslaagd en nu ga ik hem gebruiken om al het materieel op te presenteren en decoders mee te programmeren.

Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Hieronder nog even de resultaten van het begrazen van de module. Na al het testen werd het tijd om de module zelf van gras te voorzien. Hoe ik dat gedaan heb vind je hier op de instagram van de modelbaan.

IMG_1756.jpeg

IMG_1750.jpeg

IMG_1751.jpeg

IMG_6134.jpeg

IMG_1743.jpeg     
Re: Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto
Mooi geworden! Goed getroffen sfeer met mooie details.

Blijf ons verrassen met dergelijk moois!

Groet,

Peter

Re: Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto
Dank Peter!

Dan gelijk maar even een paar foto's van de module zelf delen.

Binnenkort ook maar eens het materieel op de gevoelige plaat zetten.


IMG_1742.jpeg

IMG_1740.jpeg

IMG_1754.jpeg

IMG_1753.jpeg

IMG_1745.jpeg   
 
Re: Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto
Dat heb je heel mooi gedaan :thumbup: