Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0

Gestart door TheRealRailroadmaniak vrijdag 04 november 2016, 21:28:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0
TheRealRailroadmaniak
gast

Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0
Beste forumleden,

Na enkel jaren weg geweest te zijn ben ik terug (jammer genoeg is mijn oude account verwijderd geweest door innnactiviteit..) Samen met mijn vader ben ik enkele jaren geleden heel actief geweest op het forum, maar door tijdsgebrek en eigenlijk ook plaatsgebrek is de hobby langzaam weggezakt... Uiteindelijk heeft het virus ons terug te pakken en zijn we terug begonnen met de opbouw van onze baan. We hebben een slaapkamer ter beschikking van mijn broer die intussen het huis uit is, dat perfect is voor onze baan op te bouwen!

Vroeger hebben we een volledig automatische baan gehad (zou is moeten kijken of hier nog veel foto's ergens van op staan..), en het is ook de bedoeling dat deze baan geautomatiseerd wordt in samenwerking met onze CS2 (60213).

We gaan onze baan bedienen met Rocrail. Intussen gezien dat deze weer wat beter is geworden met vele updates die er gekomen zijn! Itrain ook aan het bekijken, maar ik denk dat we voorlopig bij rocrail houden gezien we hiermee vroeger al ervaring me hebben gehad.

We merken ook dat de treinwereld helemaal niet heeft stilgestaan! Ik lees hier over de CS3 en CS3+, en enkele vernieuwde decoders (m 83 en L88 etc..). Hierbij heb ik intussen een aantal vraagjes om weer volledig mee te zijn met de nieuwe techniek:
Ik zie dat Marklin een nieuwe terugmeldmodule heeft ontwikkeld, de L88. Ik heb al vernomen dat deze eigenlijk dient ter connectie tussen je CS en de andere modules. Nu vraag ik mij af waarom dit nodig is? Vroeger werkte ook alles met onze gewone S88 decoders aangesloten op de CS2 en van daaruit naar de PC?

Intussen hebben we ons 'onderstel' gemaakt, planken gelegd, een soort isomo op rol (van zo'n 2mm dik) gelegd en enkele sporen uitgelegd hoe het zou komen te worden.
*We gaan werken met 2 verdiepen met onderaan een schaduwstation. Een gedetailleerd banenschema komt later nog!
*Linkse rijrichting
*Voornamelijk Belgische treinen

We zijn inmiddels ook begonnen met de wissels aan te sluiten op de K83 decoders en alle kabels aan te sluiten voor de terugmelding.








Groetjes,
Alexander en Patrick
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Hoi Alexander en Patrick,

Leuk dat het virus weer heeft toegeslagen en jullie lekker zijn begonnen met deze mooie hobby.

Marklin heeft veel nieuwe producten uitgebracht, maar voor bv een S88 zijn er meerdere aanbieders die hetzelfde doen voor beduidend minder geld.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Hallo Alex en Patrick

leuk dat het jullie weer besmet zijn en flink ook zo te zien, jullie zijn al aardig op gang.

Hoe ziet het baanplan eruit?
Re: Alex en Patrick's modelbaan
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Alex en Patrick's modelbaan
-Peter

Jouw naam komt me nog bekend in de oren!
We hebben 1 officiële S88 module van Marklin die we gebruiken als eerste module. Al de volgende modules zijn van Floodland, de S88-N.
Als ik het goed voorheb is de S88 bus (die 6pin connector) verdwenen bij de nieuwe CS3 vanwege de storingen die deze verzoorzaakten? En daardoor is die vervangen door de RJ45 connectie en hiervoor gebruik je dan die L88? Klopt dit?


Re: Alex en Patrick's modelbaan
Beste

Bij de CS3 is er geen S88 aansluiting, bij CS3+ is die er wel, dus al je oude S88 kan je op de CS3+ aansluiten. Bij de CS3 en CS3+, maar ook CS2 kun je de L88 aansluiten op de booster of op de 60125.
Op de L88 zitten er 16 directe terugmeldingen, 2 aansluitingen voor de nieuwe S88 en 1 voor de oude S88. Op elk van deze aansluitingen kunnen 31 S88 modules worden aangesloten.
Het voordeel van de nieuwe S88 is dat hij op 12Volt werkt en dus stabieler is dan de oude die op 5V werkt. Verder gebruikt de nieuwe S88 RJ45 verbindingen zodat je de S88 veel meer verspreid over de baan kan opstellen waardoor het bekabelen eenvoudiger wordt.
Ik heb beide systemen in gebruik op mijn CS2 en dat werkt volledig compatibel door elkaar.

met de beste groeten

Luc Diels
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Hallo Alex en Patrick,

Leuk dat jullie weer terug zijn op het forum.

Gr.
Piwie.
Re: Alex en Patrick's modelbaan
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Alex en Patrick's modelbaan
Citaat van: lucdiels op vrijdag 04 november 2016, 22:01:31
Beste

Bij de CS3 is er geen S88 aansluiting, bij CS3+ is die er wel, dus al je oude S88 kan je op de CS3+ aansluiten. Bij de CS3 en CS3+, maar ook CS2 kun je de L88 aansluiten op de booster of op de 60125.
Op de L88 zitten er 16 directe terugmeldingen, 2 aansluitingen voor de nieuwe S88 en 1 voor de oude S88. Op elk van deze aansluitingen kunnen 31 S88 modules worden aangesloten.
Het voordeel van de nieuwe S88 is dat hij op 12Volt werkt en dus stabieler is dan de oude die op 5V werkt. Verder gebruikt de nieuwe S88 RJ45 verbindingen zodat je de S88 veel meer verspreid over de baan kan opstellen waardoor het bekabelen eenvoudiger wordt.
Ik heb beide systemen in gebruik op mijn CS2 en dat werkt volledig compatibel door elkaar.

met de beste groeten

Luc Diels

Bedankt voor deze uitleg! We zijn er een pak wijzer uit geworden!

Citaat van: Piwie op zaterdag 05 november 2016, 08:24:44
Hallo Alex en Patrick,

Leuk dat jullie weer terug zijn op het forum.

Gr.
Piwie.


Bedankt! Het doen ons een plezier om terug te zijn  :thumbup:


Het is tijd voor een nieuwe update.. Na veel te lang niets gepost te hebben!
We hebben enkele problemen gehad om de terugmelding met rocrail inorde te krijgen. Zie hiervoor mijn aparte draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63296.msg1115176
Na een lange tijd met proberen en uittesten hebben we een demo geinstalleerd van iTrain waar alles direct inorde was. Momenteel zijn we dit programma aan het testen. We hebben nu een licentie voor 2 maand te proberen, waaruit we dan besluiten of we hiermee verder gaan. De kans is vrij groot, want iTrain lijkt voorlopig te doen wat we ervan verwachten, en dit vele malen vlotter dan Rocrail (onze persoonlijke mening althans).

Na het volledig schaduwstation aangesloten te hebben van terugmelding en extra voeding per spoor vanaf de ringleiding zijn we begonnen met de bovenbouw. We hebben besloten om enkel planken te plaatsen waar de sporen liggen, zodat we overal nog vlot aan kunnen moesten zich nog problemen voordoen. Naderhand kunnen we langzaam beginnen met de scenery, maar dat is voor later!  8o

Onze sporen stijgen met maximum 3cm per meter, het station stijgt in totaal maar 3cm over een lengte van 2meter.













Groetjes,
Alexander en Patrick




Re: Alex en Patrick's modelbaan
-Alex & Patrick:
Mooie werkzaamheden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Citaat van: ceess op vrijdag 04 november 2016, 21:37:23
Hoe ziet het baanplan eruit?

Hier ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.  :-) :-) :-)   Fijn dat jullie weer gestart zijn met de hobby en veel succes  :thumbup:
Re: Alex en Patrick's modelbaan
Ziet er leuk uit. Succes met bouwen. Ik heb nog even gereageerd op je melder probleem.

Albert.
Re: Alex en Patrick's modelbaan
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Alex en Patrick's modelbaan
Citaat van: Jørg op donderdag 17 november 2016, 21:58:09
-Alex & Patrick:
Mooie werkzaamheden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bedankt! We zijn weer helemaal in ons element na al die jaren stilgezeten te hebben!

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 17 november 2016, 22:45:49
Citaat van: ceess op vrijdag 04 november 2016, 21:37:23
Hoe ziet het baanplan eruit?

Bedankt!

Hier ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.  :-) :-) :-)   Fijn dat jullie weer gestart zijn met de hobby en veel succes  :thumbup:

Het baanplan zal ik zo snel mogelijk online zetten! We hebben voorlopig de sporen uitgezet (na veel denken) en dan de planken uitgezaagd. Bedoeling is dat ik nu een baanplan maak gebaseerd op hetgeen er ligt nu, zodat we daarop alle terugmelding en blokken overzichtelijk kunnen aanduiden of eventuele veranderingen aanbrengen.

Citaat van: AlbertG op vrijdag 18 november 2016, 09:02:48
Ziet er leuk uit. Succes met bouwen. Ik heb nog even gereageerd op je melder probleem.

Albert.

Bedankt! Ik bekijk het zo snel mogelijk!

We hebben weer wat verder gedaan! Het station iets aangepast omdat we nogal veel plaats verloren met die engelse wissel. Deze weg gehaald en aan de rechterkant van het station geplaatst, dit geeft ons ook meer mogelijkheden.

Inmiddels is de volledig terugmelding aangesloten, wissels aangesloten op de K83 en enkele inbouwdecoders. Nu nog wat invoerwerk in de PC, ringleiding aansluiten op de banen boven.
Ik zal dadelijk een foto maken van de bekabeling  :P










Re: Alex en Patrick's modelbaan
Beste

ik moet een kleine correctie maken op mijn vorige uitleg.
Op de CS3+ kun je de nieuwe S88 direct aansluiten. De oude S88 moet je altijd via de L88 aansluiten die zowel op CS2, CS3 als CS3+ kan worden aangesloten. Dus de oude S88 is nog altijd bruikbaar.

beste groeten

Luc Diels
Re: Alex en Patrick's modelbaan
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Alex en Patrick's modelbaan
Citaat van: lucdiels op maandag 21 november 2016, 20:45:10
Beste

ik moet een kleine correctie maken op mijn vorige uitleg.
Op de CS3+ kun je de nieuwe S88 direct aansluiten. De oude S88 moet je altijd via de L88 aansluiten die zowel op CS2, CS3 als CS3+ kan worden aangesloten. Dus de oude S88 is nog altijd bruikbaar.

beste groeten

Luc Diels

Dag Luc,

Bedankt voor de extra uitleg! Nog een klein vraagje; de oude S88 decoders kunnen nog steeds gebruikt worden bij CS2, via die 6pin aansluiting onderaan?

Re: Alex en Patrick's modelbaan
Beste,

dat is niet veranderd, maar de nieuwe S88 kan alleen via de L88 op CS2 gebruikt worden.

Luc
Re: Alex en Patrick's modelbaan
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Alex en Patrick's modelbaan
Intussen zijn we weer helemaal up-to-date met betreft de S88, bedankt Luc.

We hebben deze week niet stil gezeten. Alle terugmelding van de baan is aangesloten, ziehier het resultaat:


Verder hebben we in iTrain ook bij alle locomotieven de snelheidstest gedaan (bij die MFX decoders met 126stappen kan dat aardig wat duren..).
Eerst rondjes zijn intussen ook volledig automatisch gereden. Uiteraard de nodige problemen gehad voor de juiste instellingen van de blokken en het station is vandaag alles praktisch inorde voor automatisch bedrijf. We hadden problemen dat de treinen veel te laat stopten. Dit kwam doordat bij instellingen bij iTrain, bij gebruik van stoppen op positie, hadden we bij stopsein 0cm ingevuld. Dit veranderd naar -10cm en de treinen stoppen netjes op tijd. Ook de passagierstreinen stoppen nu mooi in het midden van ons 'perron'.
Vandaag gaan we proberen een uur te rijden zonder problemen. Zo kunnen we zien wat er eventueel nog moet aangepast worden.

Vanaf dan kunnen we beginnen met wat rangeersporen te plaatsen en onze draaischijf.











We zitten wel nog met het volgende probleem:
Voorlopig gebruiken we geen boosters, de treinen rijden allemaal netjes hun rondjes zonder vermogensverlies (dankzij de ringleiding), maar vanaf de wissels schakelen loopt de stroom heel hoog op en vertragen de treinen even om vervolgens weer op normale snelheid verder te rijden.
We willen de wissels dus in een volledig apart circuit leggen. Mijn vader had gedacht om onze oude Marklin analoog trafo te gebruiken en aan te sluiten op de 'gele kabel' van de motoren van de wissels. Volgens mij is dit niet mogelijk.. Je decoders moeten via digitale baan aangesloten worden, dus ja analago transfo gaat niets uithalen volgens mij? Want het signaal komt van deze decoder?

Groetjes,
Alexander en Patrick


Re: Alex en Patrick's modelbaan
Hallo Alex en Patrick

Mooie baan zijn jullie aan het maken, is raar dat jullie locs na de wissels trager gaan rijden.

Mss inderdaad een booster gebruiken, zelf heb ik ook alles aan de ringleiding aangesloten hier.
Maar ik rijd dan ook maar met max 2 locs tegelijk.
Re: Alex en Patrick's modelbaan
-Alex & Patrick:
Je kan in iTrain ook ijken per 2, 5 of 10 stappen, je kan het zelf bepalen.
Je kan de centrale voeden met een oude trafo en en zo de wissels laten bedienen en dan de baan met een booster en trafo, dan is alles gescheiden en blijven je treinen op ingestelde snelheid voortrijden.
Ik zie op de eerste foto dat je voor de terug melder allemaal verschillende kleuren van draden hebt gebruikt, gaat dat geen verwarring geven om een slecht contact op te sporen?
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
- Peter

Bedankt. Inderdaad, de wisselaandrijvingen pakken zoveel stroom op waardoor de spanning zakt en de locs trager gaan rijden tot als alles geschakeld is.
Vandaar gaan we proberen dit te scheiden van de hoofdbaan met een booster. (Ofwel omgekeerd, CS2 stuurt de wissels aan, booster het spoor)

- Jorg

Ahn super! Ga ik nog eens bekijken! Bedankt voor de tip!  :thumbup:
Dat is een goed idee. We hebben al eens zitten rondkijken voor een booster van Marklin compatibel met onze CS2.. We verschoten wel even van de prijs ?199  8o
Toch nog wat verder kijken hoe we dit gaan oplossen.

Na onze uitgebreide test zijn er een paar problemen naar boven gekomen. Enkele lengtes waren verkeerd ingevoerd en sommige loks waren blijkbaar niet goed ge-ijkt waardoor ze volledig verkeerd stopten in het station. (Waarbij we gebruik maken van stoppen op positie).

We hebben ook een doorgebrande wisselaandrijving 74 490 gehad. Dit is al de 2de sinds we onze nieuwe baan opgesteld hebben.
Onze aandrijvingen zijn bij allemaal de eindeloopschakelaars overbrugt omdat we hier ook al veel problemen mee hebben gehad...
Ik snap niet goed hoe ze nu kunnen doorbranden.. van de centrale krijgen ze maar 200ms signaal om te schakelen. Op zo'n korte tijd kunnen ze toch niet doorbranden?


Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Alex & Patrick

Dat is echt balen voor jullie dat jullie nu al twee wissels hebben die stuk zijn. 8o 8o

Helaas kan ik jullie niet helpen, ik heb dat probleem nog nooit gehad mss omdat ik ze schakel met kastjes van M.  :|
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Op 200ms. mogen ze zeker niet doorbranden, luister de volgende keer eens bij een aandrijving of de puls echt kort is.
Voltage ( zo,n 19 V ) is in orde ?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Welke decoder gebruiken jullie voor de wissels?  Als je een digikeys decoder of vergelijkbaar hebt kun je daar een aparte voeding op aansluiten. Dan gaat het niet ten koste van je treinen. Je cs hoeft dan geen vermogen te leveren voor dewissels.

Albert.
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Kijk even op deze site
http://zugkraft-stucki.blogspot.nl/2014/12/marklin-weichenantriebe-problemlosung.html
Zo zorg je er voor dat de zaak niet kan doorbranden.

Jan
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Rechtsonder steekt je druppel tin buiten de printplaat uit. En raakt dus de behuizing.

Daar heb je dus hoogstwaarschijnlijk kortsluiting gemaakt.
Heeft je decoder verder weinig mee te maken.

Dus in het vervolg je werk kritischer controleren.

Mvg Robin
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Citaat van: peterke33 op zondag 27 november 2016, 16:17:42
Alex & Patrick

Dat is echt balen voor jullie dat jullie nu al twee wissels hebben die stuk zijn. 8o 8o

Helaas kan ik jullie niet helpen, ik heb dat probleem nog nooit gehad mss omdat ik ze schakel met kastjes van M.  :|
Inderdaad.. We hoorden ook niets raars, en plots ging de wissel niet meer. Vreemd!

Citaat van: degeluidsman op zondag 27 november 2016, 17:25:09
Op 200ms. mogen ze zeker niet doorbranden, luister de volgende keer eens bij een aandrijving of de puls echt kort is.
Voltage ( zo,n 19 V ) is in orde ?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dat dacht ik ook.. Ofwel moet er ergens een continu signaal gegeven zijn door de CS2 of iTrain. Nochans zouden we dit gehoord hebben volgens mij..
Ja op de baan staat altijd minstens 19V.

Citaat van: AlbertG op zondag 27 november 2016, 20:58:07
Welke decoder gebruiken jullie voor de wissels?  Als je een digikeys decoder of vergelijkbaar hebt kun je daar een aparte voeding op aansluiten. Dan gaat het niet ten koste van je treinen. Je cs hoeft dan geen vermogen te leveren voor dewissels.

Albert.

Dat is een goeie tip! Bedankt! We gaan het verder is bekijken hoe we het gaan aanpakken! Ofwel booster voor de hoofdbaan en CS2 voor wissels, ofwel de wissels allemaal veranderen met aparte voeding.

Citaat van: zofman op zondag 27 november 2016, 21:24:53
Kijk even op deze site
http://zugkraft-stucki.blogspot.nl/2014/12/marklin-weichenantriebe-problemlosung.html
Zo zorg je er voor dat de zaak niet kan doorbranden.

Jan

Dit gaan we in de toekomst ook gebruiken dus.. Lijkt me perfect! Bedankt!

Citaat van: Hero op maandag 28 november 2016, 11:57:56


Rechtsonder steekt je druppel tin buiten de printplaat uit. En raakt dus de behuizing.

Daar heb je dus hoogstwaarschijnlijk kortsluiting gemaakt.
Heeft je decoder verder weinig mee te maken.

Dus in het vervolg je werk kritischer controleren.

Mvg Robin

Bedankt voor je opmerking. Zoals je zegt is dat stukje inderdaad wat langer dan het zou moeten zijn. Beetje onoplettendheid tijdens het solderen..  8o
Maar hoe kan dit ervoor zorgen dat de spoel doorbrand? Als inderdaad dat stukje contact maakt met de massa, dan zou de stroom toch niet door de spoel stromen maar rechtstreeks vanuit de 'gele' kabel van de aandrijving?

Groetjes
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Wat je jezelf afvraagt, kan ik je wel vertellen:
Na ombouw, als de schakelaartjes er dus uit zijn, dan werken de leds op die dure schakelkastjes-met-leds niet meer.....
(zie de 72710, Schaltpult met Rückmeldung)

Verder heb je voldoende aan slechts 1 stuks PTC: die neem je op in de (gezamelijke) gele draad.
De twee spoelen worden toch niet tegelijk bekrachtigd; dat is zinloos.
(Gebeurt dat wel, dan is er toch iets aan de hand dat je moet oplossen).

De PTC´s zijn b.v. verkrijgbaar bij:
https://www.eoo-bv.nl/ptc-multifuse-resettable/10470-zek-ptc-resettable-0a2.html?search_query=ptc&results=29
https://www.conrad.nl/nl/bourns-mf-rx02072-0-ptc-zekering-drempelstroom-i-h-02-a-72-v-l-x-b-x-h-203-x-74-x-31-mm-1-stuks-1055686.html

Bij de rode pijl het spoor onderbreken en de PTC aan brengen
Bij de rode streepjes een doorverbinding maken
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Hoi Robbie,
Je verhaal klopt; als het afschakel commando niet goed doorkomt blijft de bekrachtiging doorlopen, met gevolg rook.
Märklin heeft overigens een tijdje PTC `s gemonteerd maar dat gaf blijkbaar ook onvoldoende resultaat want ze zijn weer geruisloos verdwenen.
Ik heb ooit in Dortmund 10 aandrijvingen gekocht voor ?5 waar de PTC de geest gegeven had. De behuizing was zelfs geblakerd maar de spoelen waren nog wel ok.

Het probleem was makkelijk opgelost geweest als ze de decoderuitgang hadden voorzien van een RC schakeling waarmee de wisselspoel enkel een puls krijgt. Weet iemand of dit bij de nieuwe decoders misschien al het geval is?
Waarom dat in het verleden niet toegepast is? De wissellantaarns van de oude Mrail zouden niet branden!

gr digibert

Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Robbie,

Dat is duidelijke taal. Waarschijnlijk zal dit wel gebeurd zijn bij ons. Toen er vele treinen aan het rijden waren zal het signaal ergens verloren gegaan hebben..
We hebben al zitten rondkijken voor een geschikte booster zodat we volledig onze magneetartikelen kunnen scheiden van de hoofdbaan. Hopelijk komen we het dan zeker niet meer tegen.  :thumbup:

Huub,

Bedankt voor je verduidelijking! We gaan in het vervolg aan het werk met zo'n PTC! We zijn alweer een heel stuk wijzer geworden hiermee!

We gaan proberen van onze 2 kapotte wisselaandrijvingen 1 goed werkende te krijgen. Of het gaat lukken.. da's de vraag! We houden jullie op de hoogte!

Groetjes


Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Misschienn is een delta module een mooie Boosteroplossing om je wissels aan te sturen.
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Hero,
Zou ik zeker niet doen, het "blijven hangen" van de afschakelbit komt juist door een misvormd signaal.
Delta modules hebben niet eens een gestabiliseerde uitgangsspanning.
Voor een paar euro meer heb je een echte booster met gestabiliseerde uitgangspanning.
digibert
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Citaat van: TheRealRailroadmaniak op donderdag 01 december 2016, 18:04:01
Huub,

Bedankt voor je verduidelijking! We gaan in het vervolg aan het werk met zo'n PTC! We zijn alweer een heel stuk wijzer geworden hiermee!

Als het duidelijk is, prima, maar ik ben achteraf zelf niet tevreden met de summiere uitleg, dus:
Ik heb de sporen op het printplaatje aangegeven in de kleuren van de draden.
Je kan zo zien welk punt waarmee verbonden is.
NB dit gaat over de afbeelding uit mijn eerdere bericht !

Het verwijderen van de schakelaartjes is niet persé noodzakelijk; het weg halen van de bewegende arm (wegens mechanische belasting)
en dan de pootjes doorverbinden is ook voldoende.

Haal je ze weg, dan krijg je wel meer plek om een PTC-zekering te plaatsen.
Ik zou dan voorzichtig de pootjes door knippen met een kniptang, dan kan je de schakelaars er uit pakken.
Je kan dan één voor één de restanten met de soldeerbout uit de betreffende gaatjes halen, maar wel voorzichtig zijn met knippen;
de koperen sporen zijn niet bestand tegen hoge krachten (zeker als ze ook nog eens heet zijn door de bout) en laten vrij snel los van de printplaat.

Als je niet wil krassen in de printplaat, dan kan je volgens deze tekening de boel ombouwen.
De PTC-zekering en een draadverbinding zoals getekend aanbrengen, zijn ook voldoende.

grv Huub
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Wisselaandrijving doorgebrand
Ik vervang de micro switch en heb een mal gemaakt met 4 pennetjes die je door de switch steekt.
De defecte switch knip je los en dan even de losse eindjes met de soldeerbout weghalen.
De nieuwe knip je de midden aansluiting er af en de pootjes inkorten.
Over de pennetjes schuiven en solderen.
Ongeveer tien minuten werk.
Wat wel opvalt is dat van de ongeveer 25 stuks er 22 defecte switchen aan de aansluitkant zitten (rechtdoor stand).
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0
Hallo iedereen,

Het is weeral even geleden! Drukke tijd gehad met de feestdagen en mijn aankomende examens zorgen er ook voor dat ik niet veel tijd over heb.
Hoe dan ook hebben we af en toe de treinen laten rijden en alles nog beetje fine-tuning. We hebben voor de 3de keer een doorgebrande wissel gehad. Dit was voor ons het teken dat het dringend tijd wordt om onze baan aan te passen.
Er moet een volledig aparte ringleiding liggen voor wissels alleen die gestuurd worden met de CS2. Een aparte booster zorgt voor het rijden van de treinen.
Alsook de volledige bekabeling zal worden gescheiden. Nu liep alles door elkaar en blijkbaar heeft dit ook effect op de signalen die de wissels krijgen..

We hebben vandaag onze treintafel volledig afgebroken! Alles weg, tot op de kale onderplaat! Was op 2uren weg.. Onvoorstelbaar hoe snel het afbreken gaat, tegenover het opbouwen!  8o

We houden jullie op de hoogte! We zijn momenteel bezig met het baanplan te ontwerpen, en we gaan waarschijnlijk wat tips nodig hebben  O:-D

Groetjes
Alexander en Patrick
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0
Hier zijn al enkele plannen voor een nieuwe baan. Ditmaal ligt ook het schaduwstation aan onze kan.. Dus als er een probleem voordoet dan kunnen we er veel gemakkelijker aan integenstelling tot vroeger.





Wat denken jullie?
*Treinen rijden links (België)
*5 sporig station voor passagierstreinen + doorrijspoor voor goederentreinen

Ik mis nog wat rangeerwerk.. Maar ik wil eerst de basis goed hebben vooraleer ik verder ga werken.
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Alex en Patrick's modelbaan - Terug naar 0
Ik weet niet of de helling zo te stijl word richting het schaduwstation?
Is toch snel een 12cm op 1,65 meter?
Maar wel leuk bedacht om het op deze manier te doen  :thumbup:

Verder zie ik idd weinig ruimte voor scenery en om te rangeren.
Maar het is maar net wat je zelf leuk vind  :D