Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

A not so mainstream timesaver.

Gestart door nick_9450 vrijdag 30 december 2016, 21:52:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
A not so mainstream timesaver.
Goeiedag te samen.

Al van in het begin van men modelspoordagen was en ben ik opgegeten van shunting, timersaver puzzels.
Nu ik een klein kamertje( 3m op 4m) tot beschikking heb wil ik toch wat meer.
Het rangeren is tof maar ik zie ook graag me loc rondrijden.

Dit is wat ik tot nu toe heb kunnen er van maken.
Maar hier val ik stil


Wat uitleg.
thema industrie? met laadkades?
De opening Rechts onder daar zit de deur en zou worden overbrugt met een stuk wegneembare module zodat er rond de kamer kan gereden worden.
Het is een enkel spoor traject en zo zou ik het ook houden.
Maar wat met de overblijvende stukken... Daar zit de pijl in de knie
Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven

3rail met c-rail. digitaal bestuurd.
groeten nick
Re: A not so mainstream timesaver.
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: A not so mainstream timesaver.
Hallo Nick,

Een plan is leuk, maar we hebben nog wat meer concrete informatie nodig alvorens we meer kunnen helpen.
Wilt u een station waar treinen kunnen stoppen / doorrijden / goederentreinen kunnen laden?
Wilt u veel rangeren, of gewoon rijden?
Komt er scenery op de baan of is het puur om het rijden van treinen te doen?
Wat is de reden van enkelspoor en niet meersporig?

Dit zijn zo even enkele vragen welke mij opborrelen, ongetwijfeld zijn er anderen met andere ideeën, we komen er wel uit!

Tevens vraag ik mij nog af wat u bedoeld met dat u opgegeten bent van shunting & timesaver puzzels, want dat kan ik niet helemaal thuisbrengen  :help:  :important:


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: A not so mainstream timesaver.
Hoi,
Klein tipje zet je wintrack bestand er bij, zo kunnen de mensen die je willen helpen dat gebruiken.
Als je ook rond wil gaan rijden zou ik niet gaan rangeren op je doorgaande spoor, nu moet je je sleep bij het omlopen van de lok op de hoofdlijn zetten
Re: A not so mainstream timesaver.
Citaat van: The MaSt op zaterdag 31 december 2016, 03:18:21
Hallo Nick,

Een plan is leuk, maar we hebben nog wat meer concrete informatie nodig alvorens we meer kunnen helpen.
Wilt u een station waar treinen kunnen stoppen / doorrijden / goederentreinen kunnen laden?
Wilt u veel rangeren, of gewoon rijden?
Komt er scenery op de baan of is het puur om het rijden van treinen te doen?
Wat is de reden van enkelspoor en niet meersporig?

Dit zijn zo even enkele vragen welke mij opborrelen, ongetwijfeld zijn er anderen met andere ideeën, we komen er wel uit!

Tevens vraag ik mij nog af wat u bedoeld met dat u opgegeten bent van shunting & timesaver puzzels, want dat kan ik niet helemaal thuisbrengen  :help:  :important:


Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten

Hallo
Dit is wat meer info over de timesaver waar ik het over heb.
http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/shunting-puzzles.html

Er komt scenery op de baan waarvan het grootse deel industrie zal zijn.
De reden dat het enkelsporig is om dat ik het niet kan uitwerken dubbelsporige op de ruimte die ik nu heb, Al een paar kee geprobeerd :( .
Als er een station zou komen zou het een klein station worden , ik rangeer heel graag zoals gezegd met goederen wagons en loc.
Maar af en toe zou er ook wel is een passagierstrein passeren .

Ik heb men plan hier zwaar op gebasseerd maar zou de loc heel de kamer willen laten doorrijden


Citaat van: marklinmanus op zaterdag 31 december 2016, 08:05:57
Hoi,
Klein tipje zet je wintrack bestand er bij, zo kunnen de mensen die je willen helpen dat gebruiken.
Als je ook rond wil gaan rijden zou ik niet gaan rangeren op je doorgaande spoor, nu moet je je sleep bij het omlopen van de lok op de hoofdlijn zetten

Daar heb je een punt .Dan moet ik maar uitkijken misschien voor het traject dan toch dubbelsporige te maken.
Ik gebruik de trail versie van wintrack momenteel waar het opslaan van het plan uitgeschakeld is.


groeten nick 
Re: A not so mainstream timesaver.
Zo maar ff wat vlug gedaan.
Hier is geel doorgaand spoor.

Re: A not so mainstream timesaver.
hoi Nick,

ik zou in stappen het ontwerp maken
net als MarklinMaus zou ik beginnen met het doorgaande spoor. Daarna een rangeerstation met wat opstelsporen zodat je per raccordement of spooraansluiting de wagens kunt sorteren. Vervolgens de raccordementen, havensporen, spooraansluitingen, goederenloodsen, kortom alles waar je een wagen naartoe of vanaf kunt rangeren. En maak je het ringspoor verhoogd, dan krijg je allerlei interessante onderdoorgangen, hellingen, gewoeker met ruimte zodat je nog meer rangeerplezier krijgt. Een verhoogde baan sluit ook mooi aan bij de overbrugging bij je deur.

En heb je ook gedacht aan een schaduwstation?

Veel plezier bij het ontwerpen!
Re: A not so mainstream timesaver.
Citaat van: bigboynl op zaterdag 31 december 2016, 12:28:40
En heb je ook gedacht aan een schaduwstation?

Personen treinen rijden van schaduwstation naar schaduwstation.
Goederen komen binnen in goederen station om vervolgens naar de bestemming gebracht te worden.
Om vervolgens weer netjes te worden samengesteld op de kopsporen en klaar voor vetrek weer naar een van de schaduwstations.
De maat klopt niet dat weet ik ook wel, maar het is puur voor het idee
Re: A not so mainstream timesaver.
Hallo Herman,

De beste wensen voor 2017. Ik heb even gekeken naar je ontwerp. Is het geen idee om de gele bocht linksboven naar beneden te halen? Je kunt dan bovenlangs het onderstaande doen.
Re: A not so mainstream timesaver.
at Marklinmanus: zoiets had ik inderdaad in gedachten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: A not so mainstream timesaver.
Dat zou kunnen Cor, het is meer een plaatje bij de ideeën van Hans.
Nick gebruikt ook slankewissels dus wat het ontwerp betreft moet er nog wel het een en ander veranderen, het is meer om het verschil te laten zien tussen rond rijden en werken met schaduwstations.
Re: A not so mainstream timesaver.
Bedankt voor de reacties ,
na een avondje te klooien met wintrack zit ek niet veel verder..
Een schaduwstation hoeft er voor mij niet te zijn.Mischien een paar verdoken paar opstel sporen aan de achterzijde van de baan.
Ik wil me zo slank mogelijk wissels en bochten werken. daarmee ook het idee om te loc rond de kamer te laten rijden.
iets zoals op deze afbeelding.

Maar dan met de layout van men vorig plan..
Voor de eenvoud wil ik gaan. De ene kant wat industrie met een klein rangeer stuk met een enkelvoudig mainrail waar afentoe een loc paseert.

groeten nick
Re: A not so mainstream timesaver.
Nick,

komt het ontwerp van Herman in post #4 dan niet aardig in de buurt?
Die gaat toch uit van een rondgaand spoor met rangeersporen?
Re: A not so mainstream timesaver.
Ik vond je eerste afbeelding het meeste aanspreken. Mijn layout is een stationetje met enkel spoors aansluiting.  Mbv spiralen ga ik naar beneden naar een schaduwstation. Misscien geen scaduwstation voor jouw maar een enkel spoor onderdoor terug?  Omdat mijn baan L vormig is hoef ik nergens onderdoor of open te klappen. En alles in segmenten gebouwd, heerlijk met bedraden, gewoon even op zn kant op de workmate met een lijmklem vastgezet.
Ik ben benieuwd hoe je verder gaat, blijf je zeker volgen.
Re: A not so mainstream timesaver.
Citaat van: Stijn Laceur op maandag 02 januari 2017, 23:51:23
Nick,

komt het ontwerp van Herman in post #4 dan niet aardig in de buurt?
Die gaat toch uit van een rondgaand spoor met rangeersporen?
Dit ontwerp komt dicht tot wat ik wil! Heel tof!
Re: A not so mainstream timesaver.
 @citaat  :thumbup: