Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

2e loc

Gestart door Ed van Nimwegen vrijdag 30 december 2016, 21:47:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2e loc
Lid sinds: 2016

offline
2e loc
wie kan mij helpen

als herintreder 2 maanden geleden startset 29529 aangeschaft en dat werkt super.

van de week een losse BR 216 gekocht uit startset 29476

Wie kan mij in jip en janneke taal vertellen waarom mij het niet lukt om hem rijdend te maken, volgens mij zijn het de zelfde startsets???
hieronder het stukje van de nieuwe lok

Alvast bedankt
Ed


"Wisselstroom/Digitaal - Redelijke staat - Zonder ovp

Type:   Rollend materieel
Rollend materieel:   Diesel locomotief
Stroomvoorziening:   AC - Wisselstroom
Aansturing:   Digitaal
Schaal:   H0
Deze diesellocomotief van de DB Cargo wordt u aangeboden zonder ovp

Dit kavel omvat de volgende items:

1 diesellocomotief BR 216 van de DB Cargo met bedrijfsnummer: 216 094-3
Deze locomotief is digitaal dcc en gecontroleerd op goede werking. De loc rijdt goed en de schakelbare verlichting werkt. De aandrijving geschiedt op twee assen, beide assen zijn uitgerust met antislipbandjes. Deze locomotief is voorzien van originele Märklin koppelingen en heeft alle buffers. De loc is voorzien van een DCC decoder.
Re: 2e loc
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 2e loc
je moet het goede adres weten
waarschijnlijk is dat door de vorige eigenaar veranderd

gr ed
Re: 2e loc
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: 2e loc
En wat voor decoder zit er in de tweede loc? Als dat een esu dcc is, zal die het waarschijnlijk ook niet gaan doen....
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
bedankt voor het antwoord, maar hoe kom ik hier achter?
Re: 2e loc
Lid sinds: 2012

online
Re: 2e loc
De verkoper vermeldt twee keer dat er sprake is van een dcc decoder. Als hij daarmee bedoelt - en dat is zeer waarschijnlijk - dat deze lok is omgebouwd met een decoder die alleen dcc verstaat, dan zal de lok niet reageren op andere dan dcc commando's. De decoder moet dus vervangen worden door een type dat bij jouw stuurapparaat past.
Re: 2e loc
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: 2e loc
Citaat van: Ed van Nimwegen op vrijdag 30 december 2016, 22:01:50
bedankt voor het antwoord, maar hoe kom ik hier achter?
Door hem open te maken en een foto hier te plaatsen, dan kunnen we meekijken....
Of iemand te vinden in je buurt die de decoder kan uitlezen.
Re: 2e loc
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 2e loc
Wat voor besturingunit gebruik je , een ms2 of iets anders?
Lok rijd alleen op dcc signaal, jij gebruikt nu hoogstwaarschijnlijk een mm formaat
Dus mm is markin standaard formaat

Gr. Jan
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
Hierbij de foto
Re: 2e loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 2e loc
Citaat van: Ed van Nimwegen op vrijdag 30 december 2016, 23:24:30
Hierbij de foto
Hoi Ed,

Bij jou startset zit een ms1 controller, zover ik heb kunnen achterhalen kan deze alleen het Motorola protocol versturen.
Je tweede loc heeft DCC aan boord, maar dat heeft jou controller niet  8o

Er bestaan meerdere protocollen.

Motorola
DCC
MFX
Railcom
Enz.

Even in Jip en Janneke taal, zie die protocollen maar als brandstof.
Een diesel motor zal niet op euro 95 rijden en anders om.

Nu kun je twee dingen doen, de decoder in de loc veranderen of kijken naar een andere controller.
De opvolger van de ms1 die jij hebt is de ms2 en die kan wel DCC versturen.

Met die laatse optie heb je ook de mogelijkheid om je wissels aan te sturen, de ms2 wordt regelmatig voor een klein bedrag aangeboden.
Je zou de ms1 weer te koop aan kunnen bieden, dan valt de financiële schade mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
Kijk , daar heb ik wat aan, super uitleg Peter :thumbup:
Maar met een ms2 krijg ik dan ook weer problemen met aanschaf treinen ??of iets anders?? of werkt hier alles op

of kan ik dan beter naar iets nieuwers gaan ??doe het liever nu in een keer goed...
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
p.s. mijn doel is om in de toekomst alles met pc te gaan besturen....
Re: 2e loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 2e loc
Citaat van: Ed van Nimwegen op vrijdag 30 december 2016, 23:37:47
p.s. mijn doel is om in de toekomst alles met pc te gaan besturen....
Een ms2 verstuurd Motorola, DCC en MFX.
Railcom volgens mij niet.

Maar hier kun je leuk mee uit de voeten, het ligt er ook een beetje aan wat je in de toekomst wil.
Ga je gewoon met een of twee loc,s met de hand rijden is dit een prima controller.

Wil je bv met een pc later je treinen aansturen dan heb je een andere controller nodig, die zijn er in vele soorten en prijzen.

Het ligt dan ook aan het computerprogramma met welke controller je aan de slag kan.
Hier kunnen we de hele avond over praten en er zijn vele wegen die......


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 2e loc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 2e loc
Beste Ed,

Tussen de computer en de loks/baan moet dan toch een digitale centrale zitten, die de instructies vanuit de computer vertaalt in het digitale formaat wat de loks/baan kunnen verstaan, overigens zijn er ook systemen die met alleen een computer werken en ook nog systemen die bestaan uit een digitale centrale met ingebouwde software voor de automatisering.

Groet, Anne W
Re: 2e loc
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 2e loc
Een MS2 is een goede instap voor digitaal met Marklin. Daar kun je de komende tijd vast wel mee uit de voeten.
Overstappen naar de Central Station 2 of 3 is mogelijk.

Andere merken centrales bieden elk hun eigen voor- en nadelen. Eigenlijk is de keuze dan voor een beginner best moeilijk.
Een MS2 met Gleisbox en Schaltnetzteil kun je op beurzen vaak al voor 90 - 100 Euro op de kop tikken.
Een oudere software versie kun je eenvoudig laten updaten.
Vanaf versie 1.81 kun je al DCC gebruiken. De huidige versie is 2.7 (te laden via een CS3 met update 1.2.0 of een MS2 met versie 2.7)

John

Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 30 december 2016, 23:40:09
Citaat van: Ed van Nimwegen op vrijdag 30 december 2016, 23:37:47
p.s. mijn doel is om in de toekomst alles met pc te gaan besturen....
Een ms2 verstuurd Motorola, DCC en MFX.
Railcom volgens mij niet.

Maar hier kun je leuk mee uit de voeten, het ligt er ook een beetje aan wat je in de toekomst wil.
Ga je gewoon met een of twee loc,s met de hand rijden is dit een prima controller.

Wil je bv met een pc later je treinen aansturen dan heb je een andere controller nodig, die zijn er in vele soorten en prijzen.

Het ligt dan ook aan het computerprogramma met welke controller je aan de slag kan.
Hier kunnen we de hele avond over praten en er zijn vele wegen die......


Mvg,

Peter Degeluidsman
Heb vroeger een grote analoge baan gehad ,alles opgeruimd en verkocht, maar een paar verhuizingen later nu een boven verdieping ruimte.
ben nu weer klein begonnen en wil het weer groots maken omdat ik het al die jaren erg gemist hebt.
dus:

Ruimte , check
tijd , check
30 miljoen , morgen

ik wilde dus redelijk simpel weer beginnen omdat de digitale wereld op dit gebied erg ingewikkeld is en wil het wel goed snappen wat ik aan het doen ben.

Re: 2e loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 2e loc
Als je straks een grote baan wilt bouwen en met de pc de besturing gaat doen vergeet dan die ms2

Afhankelijk van het programma kun je beter een centrale / controller kopen.
Dit kost natuurlijk meer dan een ms2 maar die kan ook meer.

Wil je gebruik maken van het gratis programma koploper dan heb je veel mogelijkheden, dit gebruik ik zelf al jaren naar volle tevredenheid.

Echter kan je dan geen Marklin cs2 of cs3 gebruiken.

Maar er zijn meerder centrales die het wel kunnen, om nu niet de discussie te starten welke voor jou het beste is zou ik zeggen lees hier op het forum de bevindingen van een en andere mensen eens Door.
Waarschijnlijk zie je door de bomen het bos niet want iedereen gaat vertellen dan hun systeem het beste is  :)

Koploper is een gratis programma maar iTrain is ook een bekend programma maar dan niet gratis.
ITrain kan wel overweg met de Marklin centrales.

Maar zoals eerder vermeld welk merk je ook koopt Motorola is Motorola en DCC vol maar is.
Diesel van de Shell, bp, tango past allemaal in je tank, bij treinen is dat net zo.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 2e loc
Lid sinds: 2010

offline
Re: 2e loc
Hallo Ed,

Citaat van: Ed van Nimwegen op vrijdag 30 december 2016, 23:51:48
ik wilde dus redelijk simpel weer beginnen omdat de digitale wereld op dit gebied erg ingewikkeld is en wil het wel goed snappen wat ik aan het doen ben.

Dan is een Mobile Station II (ms2) geen slechte start. Daar kan je dan gewoon lekker mee experimenteren, testen en uitproberen. Mocht je veel meer willen dan kan je altijd nog een andere centrale kopen.

Groeten Ronald.
Die nog gewoon met een simpele beginnerscentrale rijdt.... eventueel via de computer maar meer zonder dan met...
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
Is er ook een site waarop staat welke hardware je allemaal nodig hebt.
Ik lees veel goede dingen over koploper , maar wat en welke hardware komt tussen pc en baan?
Bedankt alvast van deze herintreder die steeds meer gemotiveerd raakt over digitaal
Re: 2e loc
joewy71
gast

Re: 2e loc
Met een. Ms2 kan je ook rijde  met behulp itrain

Je moet wel een canbusinterface nodig.
Re: 2e loc
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: 2e loc
Citaat van: Ed van Nimwegen op zaterdag 31 december 2016, 14:33:59
Is er ook een site waarop staat welke hardware je allemaal nodig hebt.
Ik lees veel goede dingen over koploper , maar wat en welke hardware komt tussen pc en baan?
Bedankt alvast van deze herintreder die steeds meer gemotiveerd raakt over digitaal
Stuur even een berichtje aan Freak (Peter), die heeft daar een mooi overzicht van.
Re: 2e loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2e loc
Naar mijn bescheiden mening is het op korte termijn het handigst om een ESU lokpilot v4 van een juiste type te kopen. Dan ben je voorlopig klaar en kan je de andere decoder later weer gebruiken als je een centrale met meerdere protocollen hebt.
Intussentijd kan je je kennis verbreden / uitbreiden over de gewenste mogelijkheden.
Ik wil de lok wel voor je ombouwen tegen materiaalkosten en verzendkosten via Kiala. (?4,-)
Dan ben je weer even geholpen tegen minimale kosten.
Tegen een borg kan je ook een 6002, 6021, 6041, ( Moterola II) en 6083 van mij gebruiken, zodat je voorlopig digitaal uit de voeten kan. Als je je keuze gemaakt hebt, kan je het besturingssysteem weer inleveren, mits natuurlijk alles nog goed functioneerd.
Mvg. Marcel
Re: 2e loc
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 2e loc
Wat denk van onze eigen wiki

John (wiki redactie)
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
Citaat van: loc1200 op zaterdag 31 december 2016, 15:17:39
Naar mijn bescheiden mening is het op korte termijn het handigst om een ESU lokpilot v4 van een juiste type te kopen. Dan ben je voorlopig klaar en kan je de andere decoder later weer gebruiken als je een centrale met meerdere protocollen hebt.
Intussentijd kan je je kennis verbreden / uitbreiden over de gewenste mogelijkheden.
Ik wil de lok wel voor je ombouwen tegen materiaalkosten en verzendkosten via Kiala. (?4,-)
Dan ben je weer even geholpen tegen minimale kosten.
Tegen een borg kan je ook een 6002, 6021, 6041, ( Moterola II) en 6083 van mij gebruiken, zodat je voorlopig digitaal uit de voeten kan. Als je je keuze gemaakt hebt, kan je het besturingssysteem weer inleveren, mits natuurlijk alles nog goed functioneerd.
Mvg. Marcel
Hoi Marcel
Super aanbod, maar ik koop het liever allemaal zelf , zal wel ff slikken zijn maar dan ben ik ni 1 keer klaar .
ik kom er alleen niet uit wat ik moet kopen, ik kan namelijk nergens vinden nummer dit en nummer dat....en daar ben ik naar op zoek
Gr Ed
Re: 2e loc
Lid sinds: 2016

offline
Re: 2e loc
Citaat van: VT601 op zaterdag 31 december 2016, 15:19:59
Wat denk van onze eigen wiki

John (wiki redactie)
hier staat zoveel ..... dat ik er niet uit kom
Re: 2e loc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 2e loc
als die 2de loc een decoder heeft met zo een 8 pins aansluiting die je er gewoon kan uitpluggen schaf dan gewoon een esu locpilot v4 multiprotocol aan.Kan je hem altijd blijven gebruiken.Bv esu 54610
Re: 2e loc
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 2e loc
Daarom heb ik juist de link naar de pagina "Beginnen met digitaal" gegeven.

Mocht je meer 1-op-1 vragen willen stellen, neem dan gerust kontakt op.

John
Re: 2e loc
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2e loc
Ik dacht ook aan een 54610.

Mvg. Marcel