Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpilot 4.0

Gestart door Jasperkc vrijdag 30 december 2016, 20:59:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpilot 4.0
Hallo Allemaal,

Ik weet niet of hier al een topic over is geschreven. Maar ik vraag mij af hoe ik een ESU fx 4.0 decoder zo aansluit aan een Lokpilot V4.0 dat de aux uitgangen oplopend weergegeven worden in de lokprogrammer. Moet ik dan de fx decoder dan met de bruine en rode draad verbinden aan de gewone decoder of moet ik hem hetzelfde adres geven zodat de zaak met elkaar gesynchroniseerd wordt.

Groet, Jasper
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Beste Jasper,

Gewoon los van elkander monteren en hetzelfde adres geven.
Reageren ze samen op dezelfde commando's.
Dus uitgang 1 van de Lokpilot reageert dan samen met uitgang 1 van de Fx decoder.
Als je nog iets anders bedoeld graag nog wat uitleg wat je juist wenst.

Mvg

Olivier 77
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Hallo Olivier,

Dat klopt wat je zegt. Echter ik wil het zo schakelen dat ik op de ene decoder Aux 1 en 2 gebruik en op de FX decoder Aux 1 t/m 4 gebruik maar zo dat op de aux uitgangen doorlopen. Aux 1 t/m 6 zeg maar.

Groet, Jasper
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Dat doe je dan toch met functiemapping op de Functiedecoder.
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Een goede morgen Jasper,

Je wilt dus de functietoetsen 1 tm 6 aan elk een aux uitgang koppelen van de decoder en de functiedecoder.
Dat doe je dus via functiemapping.
Je moet de functiedecoder zo programmeren dat functietoets 3 de aux 1 van de functiedecoder aanstuurt.
Functietoets 4 de aux 2 van de functiedecoder, enz.
Met een lokprogrammer is dat zo gebeurd.

Mvg

Olivier 77
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Op de Lokpilot zitten ook aux uitgangen. Het is dan toch zo dat als ik bijvoorbeeld de sluitseinen op aux 1 en aux 2 bedien ik dan ook tegelijkertijd aux 1 en 2 bedien op de FX decoder waar bijvoorbeeld de cabine verlichting op zit?

Jasper.
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
@Jasper: Ja, dat is bij het standaard inbouwen.

Als je standaard de Locdecoder en de functie-decoder hetzelfde adres geeft en niet de functiemapping aanpast, dan gebeurt wat je beschrijft over Uitgang 1 en 2. Maar dat is nu de gein van het functiemappen in een decoder dat je andere F-toetsen aan bepaalde uitgangen of combinaties van uitgangen kan koppelen. Door, bij decoders met DCC-protocol, CV's veranderen c.q. instellen. Met een lok-programmer (bijvoorbeeld van Esu) kan je dat dan gemakkelijker via een (windows-) programma. Zie ook : Artikel Functiemappen

Groeten Ronald.
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
neen.Zelfde adres maar je mapt zo dat aux 1 van je lokpilot op F1 zit en bv AUX1 van de Fx op F3 zit enzovoort.Je moet ze dus eerst apart programmeren.
Ik geef ze een opeenvolgend adres en koppel ze in mijn programma.
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Citaat van: bellejt op zaterdag 31 december 2016, 12:14:52
neen.Zelfde adres maar je mapt zo dat aux 1 van je lokpilot op F1 zit en bv AUX1 van de Fx op F3 zit enzovoort.

Standaard vanuit de fabriek hebben alle decoders (DCC) adres 3 ook de functiedecoders. Dus inbouwen en draadjes aansluiten en rijden dan zal inderdaad bij F0 / F1 / F2 alle twee de decoders reageren. Pas na het functiemappen kunnen de uitgangen via F-toetsen opeenvolgend zijn.

Citaat van: bellejt op zaterdag 31 december 2016, 12:14:52
Je moet ze dus eerst apart programmeren.

Klopt. Je moet ze apart programmeren.

Citaat van: bellejt op zaterdag 31 december 2016, 12:14:52
Ik geef ze een opeenvolgend adres en koppel ze in mijn programma.

Dat is een mogelijkheid. Maar niet iedereen rijdt alleen met de computer. Dan is gewoon op 1 adres gemakkelijker. Via een consist-adres kan het ook eventueel. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Groeten Ronald.
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpillot 4.0
Staat er niets geschreven hierover in de gebruiksaanwijzing van de lopi 4?
Re: ESU FX Pilot 4.0 koppelen aan Lokpilot 4.0
Ja, hoofdstuk 12 "Functions output" van de handleiding van de lokpilots V4. Je kan eventueel de lokprogrammer software downloaden en installeren. Dan daar wijzigen wat je wil aanpassen. Je kan dan zien welke cv's je moet voorzien van welke nieuwe waarden. Deze methode is al een paar keer voorbij gekomen.

Groeten Ronald.