Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe baan

Gestart door Rover vrijdag 30 december 2016, 16:08:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Nieuwe baan
Hallo allemaal

Bijna nieuwjaar dus tijd voor een nieuwe baan.

Het wordt een berglandschap met een groot station, rolbrug en lokloods
voornamelijk rijden en een beetje rangeren.

Duits Belgisch
Periode III IV
Digitaal met 6021, 6051 en Koploper
C-rails

Op en aanmerkingen zijn altijd welkom.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baan
Hallo Albert,
nog even geen op- of aanmerkingen.
Je baanplan ziet er goed uit, veel sucsez met de bouw. :arrow: :thumbup:
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Hallo Cees,

Dat zal wel lukken denk ik, ben namelijk al begonnen met de onderbouw van de onderste verdieping.
En natuurlijk plek zoeken voor de wisseldecoders en bezetmelders. :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe baan
hoi Albert,

zou je ook het sporenplan per laag kunnen uploaden? Zal wel aan mij liggen maar ik begrijp niet wat er zich allemaal in je schaduwstation afspeelt. En waar de komen de treinen uit die het station aan de rechterkant verlaten? Op een blauw spoor of op een groen spoor?
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan
Mooi baanplan kan iemand dat in m-rail omzetten?
Re: Nieuwe baan
Ronald69
gast

Re: Nieuwe baan
Hoe wil je de loc's in het depot/op de rolbrug krijgen? Alles moet nu eerst keren op het hoofdspoor, zie cirkels.
Welke functie heeft het spoor bij de pijl?





Grt, Ronald.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe baan
Hallo Albert,

Het sporenplan van het station vind ik mooi om te zien. Ik weet nog niet precies hoe je het verkeer kunt afwikkelen via een of twee  schaduwstations. Keren alle treinen of maken ze een rondje?
Kan alletwee uiteraard. Als het maar wat afwisselend verkeer oplevert.
Wat ik alleen niet logisch vind is de toegang naar het locdepot. Afgezien van verplichte rangeerbewegingen op het hoofdspoor, moeten je reizigers nu erg oppassen. Als het stationsgebouw inderdaad op de getekende plaats komt, is het stationsplein geen toonbeeld van een veilige verkeerssituatie.
En verder: is de hosentrager bij het kopspoortje vooraan niet wat overdreven? Het is een dure grap in het echie, maar ook in model. Het is altijd een leuke constructie maar het moet wel nodig zijn.
Zet hem op. Het ziet er in potentie allemaal mooi uit.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Sporenplan per laag, rood zit aan groen, groen aan grijs blauw stopt rechts boven in de berg.

Groen heb ik een opstelspoor minder getekend ivm de lengte.

Het is zo dat je wel een rondje rijd met 2 schaduwstations, het middelste spoor is voor doorgaand verkeer wat niet hoeft te stoppen bij een perron.

De bedoeling is rechts rijden behalve in het station en het blauwe spoor daar kun je pendelen.

Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Hallo allemaal,

Nog een plaatje uit koploper, om alles duidelijk te maken, heb alleen het spoor naar de rolbrug nog niet gemaakt.
Dat is nog even puzzelen met de rolbrug. (zit niet in koploper)

Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 31 december 2016, 12:31:30
Wat ik alleen niet logisch vind is de toegang naar het locdepot. Afgezien van verplichte rangeerbewegingen op het hoofdspoor, moeten je reizigers nu erg oppassen. Als het stationsgebouw inderdaad op de getekende plaats komt, is het stationsplein geen toonbeeld van een veilige verkeerssituatie.
En verder: is de hosentrager bij het kopspoortje vooraan niet wat overdreven? Het is een dure grap in het echie, maar ook in model. Het is altijd een leuke constructie maar het moet wel nodig zijn.

Als ik het spoor verder omhoog leg krijg ik van die rare s-bochten(ruimte gebrek) en de hosentrager is misschien wat overdreven maar is wel leuk  :)

PS. allemaal een fijne jaarwisseling en een gezond 2017
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe baan
Het belangrijkst is de lol die je er zelf in hebt, dus een bretellenconstructie meer of minder, maakt niet uit!
Alleen de toegang tot het depot. Wat nu als je dat juist dichter naar de stationssporen legt? Kan het gebouw er dan niet achter? Je passagiers zullen je er dankbaar voor zijn...

Groeten,

Peter
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Hallo Peter,

Ja dat zou kunnen maar dan wordt het een beetje te kort voor het grote station als ergens daar tussen nog een wissel komt voor die blauwe sporen de berg in.
Ik zou achter het station ook nog een perron neer kunnen leggen voor een pendel railbus.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan
Hi Albert,

Je baanplan ziet er goed uit.
Ben benieuwd hoe je dat allemaal gaat doen.
Veel plezier met de bouw ervan.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe baan
Albert,

dat maakt veel duidelijk. Het blijft een indrukwekkend plan.

toch een paar opmerkingen.

Ik zie heel veel S-bochten (boog direct gevolgd door tegenboog) en dat ook nog eens met R1 uitgevoerd. Voor het rode schaduwstation heb ik een alternatief plan gemaakt. Er zit nog één S-bocht in. Kan je die vinden?
NB niet op lengteschaal maar het gaat om het idee. Overloopwissels heb ik getekend voor de afstand tussen de parallelsporen.

de lokaalbaan boven het station zou ik schrappen. In plaats daarvan zou ik lokloods direct aansluiten op het bovenste stationsspoor. Als je ook nog een extra kopspoor aan de rechterkant van het station maakt, tussen het dubbelspoor en de lokloods in, kun je met twee zaagbewegingen alle sporen bereiken. Het lokaalspoor zou ik wel houden maar dan links bovenin, na een flinke stijging. Het eindstation bevat een omloopspoor en eindigt in een loze tunnel. Als die lang genoeg is om een railbus te plaatsen heb je daar ook een schaduwstation.

Kun je na de bouw nog overal bij? 1.22 is erg diep, zeker als je 2 lagen schaduwstation hebt met naar schatting 10 cm tussen de lagen
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
 @citaat
Hallo Hans,

Ja het blijft schipperen met de beschikbare ruimte, heb je schaduwstation even op tekening gezet.
Die bovenste 3 sporen scheelt in lengte niets maar die onderste is 50 cm korter. Daar kunnen dus geen 2 treinstellen staan van 2 meter.
Lengte van het onderste spoor is in mijn rode schaduwstation nu 4,3 meter. Het grote grijze station heeft opstelsporen van 2 meter.

Het lokale spoor boven het station zou je dat uit willen tekenen (begrijp het niet helemaal) :?

Oh ja links naast het rode schaduwstation komt nog een mangat en boven de 4 opstelsporen een lang mangat. :thumbup:
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe baan
hoi Albert,

het onderste spoor uitgerekt to the max. En rondom de koker (schoorsteenkanaal?) heb je dan genoeg ruimte om zonder gekronkel je treinen te laten rijden

de andere tekening laat mijn idee zien van het lokaal spoortje. Het begint bij je hosenträger, alleen heb ik de wissel omgeklapt. Hierdoor heb je weer een S-bocht minder en kan de boog nu met R2 worden uitgevoerd ipv R1. In rood staat het oude spoor getekend. Het spoor verdwijnt in een tunnel en gaat gestaag omhoog. Achteraan komt het bij een klein stationnetje uit (blauwe spoor). Aan de rechterkant verdwijnt de trein in een doodlopende tunnel. De tunnel kun je gebruiken om een treinstel weg te zetten, maar ook voor een rangeerbeweging van een lok bij het omlopen.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
 @citaat

Hans, heb het even getekend op de maten van mijn baan.
De 2 vierkanten worden gaten om het bereikbaar te maken, ook voor de tweede laag en bij de pijl begint de stijging.
Conclusie ik laat het schaduwstation zoals eerst getekend dan heb ik maximale lengte stijging en toch ruim 4 meter opstelspoor.  :thumbup: 

Dat andere spoor met de wissel ga ik wel veranderen maar dan zonder klein stationnetje daar wil ik wel een wissel richting het grote station, lijkt wel leuk een kleine railbus voor het grote stationsgebouw.

Toch bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe baan
Graag gedaan en veel succes met de bouw