Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?

Gestart door javelin vrijdag 30 december 2016, 08:23:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Ik heb het begin van mijn baan afgebroken. Ik kwam er door studie en werk weinig aan toe. Ben nu mijn huis verkoopgereed aan het maken. Een grote eensgezinswoning, die niet bij te houden was voor mij.
Ga nu als het verkocht is naar een appartement. Ik wil dan een baan maken in een kastenwand in de huiskamer. Heeft iemand, die hier ervaring mee heeft?

Groeten Theo
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Dat moet dan wel een diepe kast zijn/worden gezien de radius van een bocht. Persoonlijk zou ik dan overstappen naar Marklin Z, heb het ooit zelf gehad en is mooi spul waarmee je veel kan realiseren op een kleine oppervlakte. Het is maar een idee. Gr, Hans
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Heb wel ooit een keer een pendelbaantje in een vensterbank gezien.
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Theo ik heb ooit een opklapbare baan gehad van 125 x 300 denk ik, die is goed in een kast te maken en deze was ook schuifbaar.

Fred
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
als je zoekt op "baan" en "kast" en alleen onderwerp aanvinkt dan vind je op dit forum een aantal voorbeelden

of zoeken met google op "schrankanlage h0"
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
En anders gewoon wat proberen
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Citaat van: javelin op vrijdag 30 december 2016, 08:23:04
Ik wil dan een baan maken in een kastenwand in de huiskamer.
als je die kastenwand nog moet gaan aanschaffen, dan is dat een voordeel, als die er al is, moet je meer verzinnen.
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Indertijd wou mijn vader een ophefbare plank maken voor de treintjes, maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen ...
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Ik denk er aan om de kast zelf te bouwen en aan beide zijden breed genoeg voor spiralen, zodat ik er ook nog iets op kan zetten. Ook eventueel verwijderbare. Maar eerst even afwachten hoe groot mijn appartement wordt.
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Ik heb een opklapbare baan gehad van ongeveer 125 x 260 x 35 cm en dat draaide op scharnieren, ik kon niet hoger dan 35 cm bouwen (geen bergen dus) en in de praktijk stond de baan meestal gewoon vlak uit, op een paar houten schragen met een pin vastgezet,  best wel stevig.
Als er gasten kwamen of anders ruimte nodig was, klapte ik het op en alles wat los op de baan stond ging in een kast van ongeveer 35 cm diep onder die baan en velen hebben nooit geweten dat die 'kast' eigenlijk een spoorbaan was.
ik heb er veel plezier van gehad en afgebroken ivm verhuizen en nu is er meer ruimte.
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Herman,
Je weet iedere keer weer te verassen met ingenieuze en briljante banen bij problemen.  :) :)
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Ook wij (Feiko (M-er) en zoon Remco (m-re)) hebben een opklapbare baan in een kast gemaakt.
De bouw van de kast is hier te vinden, de verdere opbouw van de baan is hier te vinden.
Wellicht kan je er iets van inspiratie op doen.
Succes en hou ons op de hoogte  :thumbup:!
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Iedereen de beste wensen voor 2017. Dat je beste dag van 2016 de slechtste in 2017 mag zijn. ;)
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Is er iemand die ooit een baan ontworpen heeft in een kastenwand?
Een apart geval http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24957.msg581368#msg581368
Ernst (van de Schappenbaan)

Met foto's van Ernst:



Een neef van mij had iets er tussen in: twee schappen met daartussen een opklapbare tafel, met twee hangoren die voor de schappen langs uitgeklapt konden worden uit de opklaptafel.

Op Eurospoor in 2002 zag ik een firma die gehard alumium ophangtafels maakte die langs een rails aan een rechte muur op te trekken waren en dan op de juiste hoogte gekanteld moesten worden. Het was licht qua constructie, en de keerzijde daarvan was het maximaal oppervlak (2x3 m) en het leungewicht was zeer beperkt.