Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Accu ontploft

Gestart door Wheels zondag 11 september 2016, 12:12:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Accu ontploft
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Accu ontploft
Beste lezers,

Sinds kort bezig met Faller Car System en druk aan het experimenteren met 'oude' auto's zoals motor en wormwiel vervangen wat is gelukt.

Vandaag een accu van een auto vervangen door een nieuwe NiMH (Ebay) en aan de Faller lader gehangen maar na 10 minuten een flinke knal en de accu lag in hoofdgroepen door de kamer.
Vervolgens nog een test gedaan met een 2e exemplaar, rechtstreek op de lader maar ook na 10 minuten een knal.

Tja, dat heet experimenteren. Ik dacht ff accu lossolderen en de nieuwe vastsolderen.

Ik doe beslist iets fout, denk zelf aan de te hoge laadspanning?


De accu's zijn 1.2 volt en de ene 40mAh en de andere 80mAh. (NiMH)

Moet ik 2 accu's in serie zetten zodat ik 2.4 volt heb en daardoor geen ontploffingen meer heb?

Alle tips / ideeën etc welkom.

gr Matje
Re: Accu ontploft
Hier staat het een en ander over het opladen van een accu:

http://accu.startpagina.nl/forum/topic/2028862/alles-over-het-opladen-van-de-accu/

Je hebt geluk dat je geen brand hebt gehad.
Re: Accu ontploft
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Accu ontploft
Matje,

Je moet zorgen dat de spanning van de accu's gelijk is die van de accu's van faller, wil je ze aan die lader hangen. Of de lader moet instelbaar zijn voor die spanning. (Ik ken zelf die lader niet, maar wel andere acculaders)
Maar niet alleen de spanning is belangrijk, je moet ook zorgen dat er een geschikte laadstroom is, om de accu op te laden.

Daar ik zelf niet weet wat de standaard faller accu's kwa waardes hebben, kan ik niet zeggen wat geschikte waardes zijn voor jou situatie. Want dat hangt ook van het type accu af. Een Lipo laad tenslotte anders dan een NiCd of NiMH.

@Jorg, deze link vind ik persoonlijk een beetje onzinnig, daar de waardes, en manier van laden, van de accu flink verschillen tussen een 'modelbouw'accu en een autoaccu. 

Re: Accu ontploft
-John:
Maar het principe is hetzelfde, en wil alleen maar helpen als het van jou mag.
Re: Accu ontploft
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Accu ontploft
Accu's of batterijen laden  is een wetenschap op zich zelf. 
Ieder accu heeft zijn manier van laden en vereist dus ook een aangepaste lader voor elk type van accu, NiCD, NiMh, LiIo, Lipo, Lion, LiFe, pb (lood) enz.
Het erkennen van wanneer een NiMh accu vol is doe je niet op het oog of gehoor.
Hiervoor moet je de laadstroom in het oog houden en ook de temperatuur is een aanwijzing.
Bij een goede lader kan je verschillende parameters instellen waarvan de Delta-Peak erg belangrijk is om het overladen te stoppen.
Verder moet je ook de eigenschappen van de accu kennen zoals spanning, aantal cellen, serieel of parallel en capaciteit.
Laadt een NiMH  accu nooit met meer dan 1C en volg steeds de aanbevelingen van de leverancier.
Accu's mag je ook niet onder een bepaalde grens, spanning, laten zakken of ze zijn stuk.
Daarom is het noodzakelijk om accu's regelmatig te checken (onderhouden) als je er lang plezier van wilt hebben.
Lees de bijsluiter waarschuwings- en veiligheidsaanwijzingen eerst die bij iedere lader aanwezig zou moeten zijn. 
Laden van accu's is geen kinderspel en dat heb je nu zelf mogen ondervinden.   
Als je twijfelt vraag dan raad aan iemand die daar verstand van heeft maar begin nooit zelf te experimenteren.
Onlangs had ik via het internet een nieuwe LiPo batterij besteld.
Bij het uitpakken stond die bol ! Dit was op het eerste zicht een defecte batterij die je best niet gaat laden maar meteen terugsturen naar afzender.
Onderstaande is een link om je wat meer inzicht te geven in het laden van NiMH accu's. 
Klik Mvg.
Re: Accu ontploft
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Accu ontploft
Jorg,

Citaat van: Jørg op zondag 11 september 2016, 18:01:18
Maar het principe is hetzelfde
Antwoord is al gegeven:
Citaat van: KeyWest op zondag 11 september 2016, 18:04:34
Ieder accu heeft zijn manier van laden en vereist dus ook een aangepaste lader voor elk type van accu, NiCD, NiMh, LiIo, Lipo, Lion, LiFe, pb (lood) enz.

Citaat van: Jørg op zondag 11 september 2016, 18:01:18
en wil alleen maar helpen als het van jou mag.
Ja hoor, helpen mag zeker van mij, maar graag niet van de wal in de sloot ;)

Verder kan ik onderstaand zeker beamen, en om ervanuit te gaan dat alles dan gelijk is, is wel erg kort door de bocht.
Citaat van: KeyWest op zondag 11 september 2016, 18:04:34
Accu's of batterijen laden  is een wetenschap op zich zelf. 
Re: Accu ontploft
Jørg
gast

Re: Accu ontploft
Whatever,  :mrgreen:
Re: Accu ontploft
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Accu ontploft
Hoi allemaal,

Update

De nieuwe Ebay oplaadbare 1.2v NiMH knoopcelbatterij die ontploft zijn, waren opgeladen met een originele nieuwe Faller Car System lader.

Ik bezit totaal 4 laders;
- 2 nieuwe van Faller
  1 geeft 3,33 volt (zat bij startpakket nachtbus)
  1 geeft 4,5 volt (zat bij startpakket GLS vrachtwagen)

Vreemd zelfde lader die volgens opgave op de lader 2,9 volt af moet geven.

- 2 gebruikte laders van het merk Salom Electric
  Beide geven 1,5 volt maar bij een test op een oplaadbare 1,2 volt knoopcelbatterij knalde de knoopcelbatterij na een half uur eruit.
Is dus ook geen optie.

Ideeen welkom

Gr Matje
Re: Accu ontploft
Lid sinds: 2014

offline
Re: Accu ontploft
ik zou een universele lader gebruiken die alle accu soorten kan laden en het aantal cellen herkend gebruik zelf een ansmann racing xbase deluxe
Re: Accu ontploft
Wil Tweeendrie
gast

Re: Accu ontploft
Hallo Matje,

Volgens mij zijn de accu's van FCS aan elkaar "geplakt", zodat dit pakket 2x1,2v=2,4 volt is.
Zo'n pakket van 2 in serie staande accu's moet op te laden zijn met de Faller lader van 3,3 volt.

Het blijft wel noodzakelijk om de capaciteit van de accu en het vermogen van de lader te weten.
De stroom voor het laden wordt gezien als 1/10 van de capaciteit van de accu.

Stel: capaciteit (de hoeveelheid electriciteit die in de accu past) is 500 mAh. (milli ampère uur).
Dan is de laadstroom 50 mA gedurende 10 uur, in theorie. Minder stroom mag, dan duurt het laden overeenkomstig langer.
Capaciteit accu gedeeld door de laadstroom is laaduren. Vuistregel.

Aangezien er altijd verliezen zijn (weerstand geeft warmte) wordt deze tijd verlengt met ongeveer 2 uur.
En ook loopt de laadstroom terug tijdens het laden, maar dat moet je even vergeten.
Het gaat om de vuistregel.

Ik vermoed, dat je de lader op 1 cel hebt aangesloten en dan zet je 3,3 v op 1,2 volt.
Dan heb je hetzelfde als met een lampje van 12 v op 16 v van de trafo, dat houdt het lampje niet vol.

Het beste kan je: 1e de stroom meten, die de accu in gaat en als 2e de temperatuur voelen. Eerst om de paar minuten en daarna met steeds langere tussenpozen.
De accu's zijn ontploft, omdat door de te hoge spanning en daardoor een te grote stroom de in de accu aanwezige gel (geeft weerstand) is gaan koken. En bij koken ontstaat altijd een (zeer) hoge druk, we houden tenslotte van stoommachines. >:-D

Meet je een te grote laadstroom, zet dan een regelbare weerstand van 50 ohm in serie met de accu's, dan is de laadstroom netjes af te regelen.

Wil je het heel goed doen, koop dan een regelbare voeding.
Niet eentje in stappen, maar regelbaar van 0 tot bv 30 volt en ook met een instelbare stroom.
Dan kan je bijna iedere accu opladen, zonder gevaar voor ontploffingen.
En, omdat je van experimenteren houdt, deze voor veel meer (probeer) schakelingen in zetten.

A propos, in je profiel kan ik je leeftijd en woonplaats niet zien, misschien woon je wel bij mij om de hoek.
Het zou leuk zijn je als iets meer invult.

Groetjes en succes,

Wil Tweeendrie
Re: Accu ontploft
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Accu ontploft
Hoi allemaal,

update

Op Ebay een lader, iMAX B6AC Digital RC Lipo NiMH Battery Balance Charger Discharger EU charger, aangeschaft en de knoopcellen met 0,1c max 40 mAh geladen. De lader gaf een Error aan en heb toen de weerstand (82 ohm) tussen de aansluiting Lader / Accu (+) overbrugt en geen Error meer.

Toch gestopt met deze lader want als je diverse zaken doorleest op internet over het laden van accu's dan was het beter met minder dan 0,1 te laden maar dat kan die lader niet. (of ik zie iets over het hoofd)

Afgelopen week aan het testen geweest met de standaard acculader van Faller Car System (Startpakket) t.b.v. opladen 1,2v 40mAh knoopcellen. Ik heb tussen de aansluiting lader en de + van de accu een weerstand van 100 ohm geplaatst. Getest met 1 uur en 2 uur laden en tot nu toe geen problemen.

Ik ben een super leek op het gebied van Accu's laden, super voorzichtig vanwege ervaring met het exploderen van knoopcellen en sta open voor tips over alles en nog wat van het laden van vooral knoopcellen met behulp van de Faller acculader. Laadtijden ook welkom.

Tips over de instellingen van de iMAX B6AC t.b.v. knoopcellen ook zeer welkom.

gr Matje



Re: Accu ontploft
Lid sinds: 2016

offline
Re: Accu ontploft
De Imax lader moet bij de knoopcellen in de NiMh stand gebruikt worden. Hierbij dient de lader ook te worden ingesteld op 1 cel. De minimale laadstroom is 0,1 Ampere zo te zien in de specificaties. Ik kan me inderdaad voorstellen dat het wat veel is voor een 40mAh accu (2,5X de capaciteit). Voor de 80mAh is dit waarschijnlijk een wat minder groot probleem.

Een NiCd en NiMh accu worden met een constante stroom (in Ampere) geladen. Hierbij wordt de spanning (in Volt) aangepast door de lader zodat de stroom die door de accu loopt gelijk blijft.

Een LiIon/LiPo (en ook een lood accu) worden geladen met een constante spanning (Volt) waarbij door de lader de stroom (Ampere) wordt aangepast om het voltage constant te houden. Dit is precies tegenovergesteld van NiCd/NiMh.

Vanwege dit is het heel belangrijk dat de juiste accusoort (en het aantal cellen) wordt gekozen op de lader.