Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hoofdsein 7041

Gestart door mwleeuw donderdag 29 december 2016, 13:00:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoofdsein 7041
mwleeuw
gast

hoofdsein 7041
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum. Misschien stel ik een vraag die al eerder gesteld is.
Op mijn baan gebruik ik nog de oude marklin seinen 7039 t/m 7041.  Ik bestuur mijn baan met Koploper. Het gebeurt regelmatig dat een seinbeeld van geel naar groen gaat. Echter, de marklin seinen kunnen alleen van groen naar rood en van geel naar rood.  Heeft iemand een oplossing waardoor via een omweg mogelijk de gewenste situatie te bereiken.

Bij voorbaat dank
Matthijs Leeuw
Re: hoofdsein 7041
mwleeuw
gast

Re: hoofdsein 7041
ik heb het Duitse seinstelsel ingesteld.
Re: hoofdsein 7041
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: hoofdsein 7041
Het Duitse seinstelsel kent geen geel, het is groen (Hp1) of rood (Hp2), daarnaast kent het stelsel geel-groen (Hp2-beide armen omhoog), wat betekent dat de rijweg vervolgt mag worden op een gereduceerde snelheid omdat er een afbuigende wissel in de rijweg zit.

Bij de 7041 heb je dan ook twee decoders nodig, bij de 7039 en de 7042 slechts één decoder: 7039 groen/rood, 7040 geel-groen/rood

Groet, Anne W
Re: hoofdsein 7041
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoofdsein 7041
e.e.a. staat ook in de wiki: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7041
uitgelegd. Twee relais, dus 2 digitale adressen.

Wat dat voor koploper betekent, staat er niet bij.
Het is handiger om dat wel te doen, denk ik.

Ik kan me herinneren dat ik ooit er een analoge schakeling bij gegeven heb

CiteerEen van de gekke seinen die ik heb is de 7041, het dubbelarmige armsein uit de tijd dat ik nog met metaalrails reed. Als een van de weinige oudere seinen heeft deze drie standen (seinbeelden) en toch maar twee rijstroom-standen, namelijk rijden of niet rijden.
Daar heb ik ooit op wat verzonnen, want zo'n mooi sein is het niet waard niet waar te kunnen maken wat ik wilde. Wissel op afbuigend, trein vertragen. Daarvoor moest ik wel eerst bedenken hoe dat sein nou eigenlijk werkte. Maar toen ik dat eenmaal wist: bingo.
Re: hoofdsein 7041
mwleeuw
gast

Re: hoofdsein 7041
heren


Bedankt voor de reacties tot nu toe.  Met geel bedoelde ik inderdaad geel-groen. Ik gebruik ieder 2 adressen (ik gebruik Viessmann 5211). Ik heb mijn  Koploper database toegevoegd.

Groet
Matthijs
Re: hoofdsein 7041
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: hoofdsein 7041
Als je helemaal op safe wilt gaan, zou je de rood-commando's zowel van de groen/geel-stand als de groen-stand kunnen koppelen.
Via Koploper zou je beide adressen 'rood' kunnen geven.

John
Re: hoofdsein 7041
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: hoofdsein 7041
Beste Matthijs,

Ik neem aan dat Koploper het Duitse seinstelsel uitvoert zoals het moet: hoofdsein voor wissel, wissel rechtdoor: Hp1, wissel afbuigend: Hp2, maar dat zal wel ergens met een "vinkje" moeten worden aangegeven.

Groet, Anne W
Re: hoofdsein 7041
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hoofdsein 7041
@Robbie
Ja, de 2 seinarmen zijn onderling gekoppeld, en blokkeren daardoor in de niet toegestane schakelmodus.

Zelfs al zou je die stand met 3 spoelen misschien hebben kunnen weergeven, dan kan het nog niet door de mechanische verknoping (met stangetjes). Maar dat is hier verder het punt niet.

Zoals je aangeeft spelen er 2 zaken:
- het aantal mogelijke en verboden seinbeelden
- het effect van seinbeeld op treinverkeer vertalen in koploper
Re: hoofdsein 7041
mwleeuw
gast

Re: hoofdsein 7041
Iedereen bedankt voor de adviezen.  Ik moet blijkbaar naar andere seinen uitkijken die wel kunnen wat ik wil. Iemand suggesties?

Groet
Matthijs Leeuw
Re: hoofdsein 7041
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: hoofdsein 7041
Beste Matthijs,

Inderdaad deze seinen zijn ongeschikt om een seinstelsel à la Nederland te maken, simpel omdat je niet van geel-groen naar groen kunt, dan moet je altijd over rood.

Met de Duitse lichtseinen van bijvoorbeeld Viessmann kan het wel, een seinstelsel à la Nederland, want dan heb je de vrijheid om de lampjes/ledjes te laten branden die jij wil, wel even de geschikte decoder er bij zoeken.

Nederlandse lichtseinen zijn niet dik gezaaid, maar wel het beste voor wat jij wilt en in Koploper aan te geven.

Groet, Anne W