Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 23 december 2016, 20:37:04
polarisatiekontakten
Heeft een 5128 polarisatie contacten dan? Moet ik toch eens naar kijken. Het is me wel opgevallen bij de kruising dat de puko's (puntcontacten) van beide richtingen gescheiden zijn, opdat je bij kruisende sporen de stroomkringen gescheiden kunt houden.
@Georges
Citeermoeilijk kiezen of het probleem nu aan de rails ligt of aan de loks.
Het ligt in eerste instantie aan de rails, maar omdat je daar (meestal) weinig aan kunt doen, wordt de oplossing bijna altijd verlegd naar lok-aanpassing (2 of meer slepers, desnoods in een bijwagen).
Alle engelsmannen die ik ken (dus ook 2-rail piko, peco, roco) hebben vergelijkbare problemen die vaak middels polarisatie zijn te tackelen.
Zoals je weet bestaat 2-rail polarisatie aan het afwisselend (bijvoorbeeld met een relais) schakelen van + of - op een spoorstaaf. Bij 3-rail kan dat ook (je spreekt dan van prik en massa).
Door afwisselend prik en massa op bepaalde spoorstaaf-stukjes van een engelsman te zetten, kun je zorgen dat de sleper op meer plaatsen prik vindt, en de wielen meer massa.
Het grote nadeel van 2-rail en 3-rail polarisatie is dat je een wissel (engelsman) nooit meer kunt open rijden (openrijden geeft kortsluiting).
Op
http://bardioc.bplaced.net/Bardioc/Seite03/index-3.html vind je 2 polarisatie schakelingen (voor de k-rail kruising -2257- en k-rail engelsman - 2275). De auteur reed voor 2002 met M-rails, daarna met k-rails. Reden van zijn overstap was de vermeende grotere betrouwbaarheid van die rails. Toen ontdekte hij dat k-rails dezelfde problemen had als M-rails, met name bij kruising en engelsman, en verzon daarvoor een oplossing. Die oplossing is gebaseerd op een
aangepast 7244 relais van Marklin, namelijk zodanig dat het net zo werkt als een Viessmann 5552 relais.
Als je naar de tekeningen kijkt, bij 2257 en 2275, dan zie je wat er 3-rail gepolariseerd moet worden voor een betrouwbare stroomafname op kruispunt en engelsman. Toch kwam hij daarna tot de ontdekking dat kleine locs nog steeds een probleem hadden om te passeren, en kwam toen met de dubbele sleper op de proppen. Dus: 3-rail polarisatie helpt wel iets, maar niet genoeg.
In de huidige Bardioc site is de volgorde van zijn bevindingen niet meer terug te vinden; de site is aangepast om zijn tips te presenteren, niet de weg die daartoe leidde. Vroeger was die denkweg te lezen in het draadje over zijn baanbouw, nu niet meer.
In een Duits blog vond ik wel aanpassingen aan een metaal wissel, maar niet aan een engelsman.
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2014/08/relaisplatine-zur-polarisierung.html Ik ben nieuwsgiering naar de opmerking van Bahn-AG (Bart). Hij weet iets wat ik niet weet.