Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draaischijf blijft bezet

Gestart door Kemperbaan vrijdag 16 december 2016, 23:01:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf blijft bezet
Kemperbaan
gast

Draaischijf blijft bezet
Beste mensen,

Ik ben bezig een Märklin 7286 draaischijf in te bouwen en heb deze verbonden met een Littfinski TT-DEC decoder. Ik gebruik een Ecos 50000 centrale en Koploper als stuurprogramma op de PC.

Volgens een schema van Littfinski kan ik de brug doorverbinden naar een S-88 bezetmelder (Littfinski aansluitvoorbeeld pag. 828). Koploper geeft echter aan dat de brug voortdurend bezet is, ook als de brug leeg is / er geen loc op staat.

Met de spanningsmeter zie ik dat op beide sporen op de brug spanning staat.

Omdat de draad naar de bezetmelder een ringleiding passeert, is het denkbaar dat de bezetmelder een foutmelding geeft. Maar omdat er spanning op beide spoorstaven staat, is er volgens mij toch iets anders aan de hand.

Ter aanvulling meld ik dat de draaischijf los staat, als 'stand-alone' en nog niet met de opstelsporen en de rest van de baan is verbonden. De (digitale) voeding loopt dus uitsluitend via de decoder.

Heeft iemand een idee wat het euvel is? Alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Bedankt.

De brug staat al los en is (nog) gescheiden van de baan. Ik ben bezig nu de opstelsporen te voorzien van isolatie, zodat de draaischijf helemaal op zichzelf staat.

De enige voeding naar en van de brug loopt via de decoder, met rood en bruin. Littfinski kent de mogelijkheid een extra bruine draad te verbinden met die van de voeding, zodat beide spoorstaven op spanning staan. Die extra bruine draad wordt bij bezetmelding verwijderd en vervangen voor het lijntje naar de bezetmelder. Sindsdien krijg ik de aanhoudende bezetmelding.

Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Oké, ik snap het. Ik heb de brug losgehaald. De sleepcontacten die over de stoel met stroomkringen draaien en verbonden zijn met de beide railstaven, pikken de spanning op van (als ik het goed zie) de buitenste ring. Zo staan ze dus allebei onder spanning. Ik heb eerst het ene sleepcontact terug geduwd (met een luciferhoutje en tape) en de brug weer terug gemonteerd: nog steeds een bezetmelding. Vervolgens heb ik het andere sleepcontact geïsoleerd met hetzelfde resultaat: weer de bezetmelding.

Wellicht zie ik iets over het hoofd. Dat hoor ik dan graag.

Dick

PS
Voor de duidelijkheid voeg ik een foto bij.
Re: Draaischijf blijft bezet
Ja, hij meet keurig de ene keer 16 Volt (op een van beide rails) en wanneer het andere sleepcontact is afgedekt, zoals op de foto, 0 Volt (op beide rails).

Ik vermoed dat het probleem in de decoder zit. Misschien maar een keer resetten en dan zien of er iets verbetert.

Groet,

Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Kijk, zo blijf je nog eens wat leren en val ik als amateur met mijn beperkte ervaring van elektronica en elektrotechniek door de mand.  :-)

Ik ga er komende week eens goed naar kijken.

Super bedankt voor het meedenken en voor de adviezen! Kom ik er (niet) uit dan laat ik het weten.

Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Ik ben ook nog op zoek gegaan bij onze Oosterburen en trof daar iemand aan met het zelfde probleem: http://stummiforum.de/viewtopic.php?t=93295

Die wist het volgende te melden:

Habe aber das Problem schlussendlich in den Griff gekriegt durch Messung von Kriechströmen.
Ursache war ein kleiner Entstöhrkondensator unter der Bühne!


Hij is dus grondig aan het meten gegaan en stuitte op een kleine ontstoringskondensator.
Wat hij er verder mee gedaan heeft, blijft onduidelijk. Hij krijgt het advies hem weg te knippen.

Dat lijkt de oplossing ... Maar welke moet ik dan hebben?
Ik doe er nog een paar foto's bij.

Ter aanvulling ook nog het volgende op http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=73362.0

Deshalb würde ich zunächst den gelben Kondensator (unter der Grundplatte) wegzwicken, dann sollte die Rückmeldung auch funktionieren!
Bitte mit Durchgangsprüfer nachmesen:
Der Kondensator müsste (vor dem Wegzwicken)
a) mit einem Bein am Mittelleiter (B1 = GELB) angeschlossen sein und
b) dem anderen Bein an B2 = ORANGE  oder  B3 = BRAUN (B2 und B3 dürfen keine Verbindung haben! ...)


Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Draaischijf blijft bezet
Hoi Dick,

Nu jij dit zo schrijft kan ik me herinneren dat ik dat eerder mee gemaakt heb bij een andere modelspoorder.
Daar was de condensator ook de oorzaak, ik dacht dat het bij Ruud H0 was of Koos de Bruin.

Ik ben geen electronica man, maar wat op de foto te zien is zijn diodes en geen condensator.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Draaischijf blijft bezet
Wow. Ik had daar ook gekeken, maar dat ding nog niet gezien.
Bedankt!
Deze week er maar eens mee aan de slag.
Ik laat wel horen wat er van geworden is.

Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Draaischijf blijft bezet
Ja dat is de boosdoener, je moet 3 x kijken zo klein is hij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Draaischijf blijft bezet
Probleem opgelost! De kwaaddoener doorgeknipt en ziedaar: alles werkt zoals het hoort.

Bedankt voor alle hulp en meedenken!

Dick
Re: Draaischijf blijft bezet
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Draaischijf blijft bezet
Fijn dat het opgelost is Dick.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Draaischijf blijft bezet
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijf blijft bezet
Mooi zo nu lekker draaien maar.  ;)

Groet
Harald