Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Analoge Marklin baan plc gestuurd

Gestart door berternstjan woensdag 28 december 2016, 11:51:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge Marklin baan plc gestuurd
Voor school heb ik de opdracht gekregen om een analoge baan aan te leggen en die via een plc te sturen.
Het gaat om een analoge ho m-rail met oude blauwe trafo van Marklin.

Ik heb van school een aantal octokopplers (4n25) mee gekregen om de stuurspanning te regelen.
Ik heb nu een relatief simpele baan liggen om te testen of ik alles aangestuurd krijg.
Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik wel spanning op de koppler krijg (alleen veel te veel)
dit al proberen te reduceren door er 2 weerstanden parallel tussen te zetten om de voltage te drukken naar 1,5 volt.
Dit gebeurd alleen niet, ik heb op de koppler nog steeds 24 volt (stuurspanning van plc) staan waardoor de led in de koppler doorbrand en
niet meer kan sturen.

Ik heb verschillende manieren van aansturen en aansluiten geprobeerd maar niks lijkt te werken.
Graag zou ik weten of iemand tegen een soortgelijk probleem aangelopen is en hoe dit opgelost is.

Het baan idee is als volgt ik ga voor het stoomtijdperk en een beetje een Duits bossen landschap.
Met nu nog twee lokjes en wat standaard starterset lokjes. Ik heb nu de BR 86 rangeerlok en de zware goederen lok met cabinetender.
De planning is dat de zware goederen lok nog in de toekomst digitaal wordt gemaakt maar dat komt later nog wel.
Dit is mijn eerste echt serieuze baanplan sinds dat ik zo'n 5 jaar met modeltreinen bezig ben, dus wat onervaren zijn we nog wel.

Ernst Jan

foto van de baan komt nog
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Ik zou sowieso de blauwe trafo laten voor wat het is en een recentere witte pakken.
Die blauwe zijn geschikt voor 220V en niet voor 230V.

Gr Dennis
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
De witte trafo is inmiddels onderweg maar helaas nog niet binnen.

Ernst Jan
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Hallo Ernst Jan,

Wat je denk ik wilt bereiken gaat op de beschreven manier niet lukken;
de 4n25 is geen lineaire spanningsregelaar maar een 'logische' (optisch geïsoleerde)
schakelaar, dus, aan of uit (trein rijdt of rijdt niet).

Kijk hier maar eens, daar wordt een soortgelijk probleem beschreven:

http://forum.allaboutcircuits.com/threads/4n25-optocoupler-optoisolator.35571/

Groets,

Martin
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Het is de bedoeling om de trein in en uit te schakelen, we gebruiken de trafo alleen om spanning te krijgen maar schakelen in en uit via de plc. Als we de uitgang van de plc sturen krijgen we een spanning van 24V op de octo, de led die erin zit kan maar 1,5V aan waardoor die steeds doorbrand. We hebben het geprobeerd om er een weerstand van 48ohm tussen te zetten waardoor de spanning onder de 1,5V zou moeten komen, dit gebeurd alleen niet we hebben dan nog steeds 24V stuurspanning op de octo staan.
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Hallo Bert en Ernst-Jan,

Als een LED maar 1,5 V kan hebben moet je dus 22,5 V weghalen via een weerstand. Gemiddeld kan een LED 20 mA aan stroom hebben. Dus ook de weerstand krijgt te maken met 20 mA. Pas hier de wet van Ohm op toe en dan betekent dit, dat je een weerstand van 1125 Ohm moet gaan toepassen in plaats van 48 Ohm.
Daarbij schakelen jullie de led parallel of in serie?
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
hallo kees

We hebben een weerstand van 1140 ohm tussen de plus van de plc (24 volt DC) en de plus van de octo gezet. De min zit op de centrale min van de plc (DC). Als we de uitgang gaan sturen houden we op de plus van de octo 24V staan ipv dat het maar bij 1,5V of minder blijft.
Er zijn 2 weerstanden parallel gezet om de juiste waarde te krijgen.

Als we een oude relais gebruiken van 24V 8A dan kunnen we de trein schakelen zoals we bedoelt hebben maar zodra we het weer proberen met de octo werkt het niet goed meer.

Ernst Jan
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Heb je een schemaatje?
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Ernst Jan,

Post even een schemaatje, dat is handiger.

Hou je ook rekening met de hoeveelheid stroom die de opto (en niet octo, want dat is Latijn voor 8 O:-D) kan schakelen. (En dat je AC wil gaan schakelen met een transistor)
Je weet ook dat een hogere weerstandwaarde meestal geen problemen oplevert, zo vaak is het namelijk niet nodig om weerstanden parallel te zetten.

Ik vraag me wel af welke opleiding je doet, want als je vanuit school een 4N25 meekrijgt om dit te schakelen, dan denk ik dat ze even wat foute aannames maken m.b.t. het gene dat geschakeld moet worden.
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Het schema is nu heel erg simpel getekend maar zoals het relais aangesloten is werkt de plc en spoor precies
zoals we willen.

Als we het zouden willen doen met de 4n25 dan hebben we de stuurkant wel goed aangesloten alleen
we blijven er 24V ophouden.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker word.

Ernst Jan
Re: Analoge Marklin baan plc gestuurd
Hallo Ernst Jan,

Ik snap wat je probeert te bereiken maar dat gaat met de 4n25 echt niet lukken.
Sowieso kun je met een transistor geen wisselspanning schakelen maar, nog
afgezien daarvan, de gemiddelde motorstroom van een lok is ca. 0,5 Amp. De
4n25 kan 'slechts' 50 mA verwerken. Dus ook al krijg je het voor elkaar aan de
Input zijde (met de juiste weerstand) dan gaat het ding vervolgens kapot door dat
er te veel stroom door heen gaat aan de Output zijde.

Er zijn over dit onderwerp al vele berichten op diverse Fora geweest; misschien
eerst maar een beetje inlezen?
Hier bijv.:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57884.0
of
https://mancave.conrad.nl/modeltrein-besturen-met-arduino/
of
http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/treinbesturing-met-arduino/

Veel succes!

Groets,

Martin