De tweede serie metingen is ook uitgevoerd. Deze bestaan uit 3 onderdelen, waarbij het langste blok van 112 cm op mijn testbaan is gebruikt en eveneens een tweede locomotief, de Märklin 36243, die ook met een ESU LokSound V4 is uitgerust.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om te beginnen de Piko V200 die hierboven al is vermeld in combinatie met een bloklengte van 112 cm. Hierbij is de 'Stoppositie' ingesteld op -6 cm.
Drie meldsecties actief: De loc komt circa 5 cm voor het einde van het blok tot stilstand. De reactievertraging is 550 ms en 'Positie' in het locomotiefoverzicht is 106 cm.
Laatste 2 meldsecties buiten werking: De loc rijdt zo'n 1 cm verder door. 'Positie' is onveranderd 106 cm. Door de waarde van de reactievertraging te verhogen naar 580 ms, komt de loc weer 5 cm voor het einde van het blok tot stilstand. Ook deze meting is 8 keer herhaald, waarbij de variatie van de stopposities iets groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1,5 cm, oftewel 0,5 cm meer.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vervolgens de Märklin BR24 in combinatie met het blok van 74 cm. De 'Stoppositie' van dit blok is onveranderd -4 cm.
Drie meldsecties actief: De loc komt circa 4 cm voor het einde van het blok tot stilstand. De reactievertraging is 540 ms en 'Positie' in het locomotiefoverzicht is 70 cm.
Laatste 2 meldsecties buiten werking: De loc komt iets eerder tot stilstand, maar nauwelijks meetbaar. 'Positie' is onveranderd 70 cm. Door de waarde van de reactievertraging te verlagen naar 520 ms komt de stoplocatie weer overeen met die van 3 actieve meldsecties. Ook deze meting is 8 keer herhaald, waarbij de variatie van de stopposities niet merkbaar groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1 cm.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als laatste de BR24 in combinatie met het blok van 112 cm. De 'Stoppositie' staat nog steeds op -6 cm.
Drie meldsecties actief: De loc komt circa 7 cm voor het einde van het blok tot stilstand. De reactievertraging is 540 ms en 'Positie' in het locomotiefoverzicht is 106 cm.
Laatste 2 meldsecties buiten werking: De loc stopt nagenoeg op dezelfde plaats. 'Positie' is onveranderd 106 cm. De waarde van de reactievertraging wordt verlaagd naar 520 ms, maar het effect ten opzichte van 3 actieve secties is nauwelijks meetbaar. Vanzelfsprekend is ook deze meting 8 keer herhaald, waarbij de variatie van de stopposities net als bij de V200 iets groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1,5 cm, oftewel 0,5 cm meer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als volgende stap ga ik alle afrem- en stopsecties 'kortsluiten', dus de linker met de rechter railstaaf verbinden, en alle treinen weer laten rijden. Gezien de metingen heb ik daar alle vertrouwen in. Na afloop daarvan de conclusies, al kan dat wel even duren. Tot later!