Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

3428+4028 Accutreinstel digitaliseren - Eindresultaat

Gestart door Looney Tunes zondag 25 december 2016, 15:03:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3428+4028 Accutreinstel digitaliseren - Eindresultaat
Hierbij even een ombouwverslag van een br 515 + 815 van Marklin.

In het treinstel zat een delta decoder, en de verlichting was uitgevoerd d.m.v. gloeilampjes. In de bijwagen brandde de sluitseinen continu. Degene van wie het treinstel is had het verzoek alle gloeilampjes eruit te halen en te vervangen door led, de delta decoder te vervangen door een digitale decoder (waarbij de motor dus ook omgebouwd moet worden naar een gelijkstroomvariant). En alles zo aan te sluiten dat de Front/Sluitverlichting richtingsafhankelijk is, en de Binnen verlichting schakelbaar is.

Deel 1: De bijwagen.
Als eerste is alles van het onderstel af gestript, de houder van de lamp voor de binnenverlichting, en ook die van de front/sluitseinen.
Om te voorkomen dat er een kabelboom tussen de 2 stellen kwam, hebben we besloten een fx decoder in de bijwagen te plaatsen. Op de plek van de oude houder van de binnenverlichting past een Lopi fx precies, echter moet de adapterplatine wel doorgezaagd worden, want anders is deze te lang.





Nu de decoder een plekje heeft, waar deze uit het zicht kan plaatsnemen gaan we verder met de front/sluitseinen.
Daar er met de huidige lichtgeleider nogal wat licht lekkage was, heb ik 2mm duo-color (WW/R) towerleds gebruikt, echter is het gat in de kap groter dan de 2mm van de led.
De oplossing hiervoor is een krimpkousje die om de tower van de led geschoven wordt, en dan op maak gekrimpt. Op de eerstvolgende foto is rechts (op de foto) een led zonder aanpassing, en links een aangepaste in de behuizing. Op de foto erna is de aangepaste led wat beter te zien.



Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
De leds zitten nu redelijk stevig in de kap, maar als deze op de kop gehouden wordt en je een beetje schudt vallen ze er nog uit. Er moest dus een manier gevonden worden om de ledjes vast te zetten, je zou dit met een druppel lijm in de kap kunnen doen, maar ik wilde liever de leds niet lijmen, zodat deze er (mocht het nodig zijn, eenvoudig uit gehaald kunnen worden.
Hiervoor heb ik een printje gemaakt om de leds, en weerstanden, gelijk op te solderen. Hiervan heb ik even geen foto bij de hand, maar die volgt nog Zie hieronder.



Dit printje ingebouwd en dan eens testen of er licht uit de leds komt.





Jup, dat werkt :D Het printje weer even uit de kap gehaald en dan door met de binnenverlichting.
Standaard is dit uitgevoerd d.m.v. een gloeilamp in het midden van de bak, en 2 lichtgeleiders die naar de buitenkant lopen. Dit geheel zit vast door 4 nokjes, waarbij de bovenkant gesmolten is waardoor de lichtgeleider vast zit.
Daar ik de lichtgeleiders niet wilde gebruiken (want de plek van de houder is nu ingenomen door de decoder) moesten de nokjes iets weggefreesd worden zodat de lichtgeleider eruit gehaald kan worden.
Tijdens het frezen heb ik geen foto's gemaakt, maar ik heb er wel een van het eindresultaat.



Waarom de nokjes niet geheel weggefreesd zijn zal ik in de volgende post uitleggen.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Ik heb die nokjes namelijk niet geheel weggehaald om de volgende reden, in de kap zitten de 2 steuntjes om de kap mee dicht te schroeven, waar de binnenverlichting 'omheen' gelegd moet worden. Om het gemakkelijker te maken heb ik een plaatje styreen op maat gesneden. Deze klemt nu ook nog eens op de nokjes.



Hierop kan ook makkelijk de ledstrip geplakt worden, aan de buitenkanten van de steuntjes kan 5cm ledstrips geplakt worden, ertussen past echter geen 10cm. Om te kijken hoe het eruit zag heb ik eerst even de 2x 5cm aan de buitenkanten geplakt en dit in de kap gezet. Dat levert het volgende resultaat op.



Hierna een stukje ledstrip van 10cm aangepast zodat deze tussen de steuntjes past en dit ook in de kap gezet. En hieronder weer de beelden daarvan.




Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Hierna het interieur weer in de kap gezet en een stekkerverbinding gemaakt om de kap van het onderstel te kunnen scheiden, mocht dit ooit nodig zijn.



Dan het onderstel verbonden, en de stekker onder het metaalplaatje van de cabine verstopt.



En dan de bak even op de rails gezet en het eindresultaat op de foto gezet.





Binnenkort volgt deel 2, met de motorwagen. Mochten er al vragen zijn, stel ze gerust!
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Mooi werk John!!  :thumbup:

Kan ik mooi de kunst afkijken voor mijn ombouw van de 3076 die ik hier heb liggen.
Wel een klein kritisch nootje: Märklin heeft blijkbaar de cabine van de 815 dicht gemaakt. In het echt staan deze in directe verbinding met de rest van de bak. Er zit geen wand tussen. En aan de andere kant zit helemaal geen cabine, daar zitten alleen zitstoelen. Vergelijk het maar met de metro's van de RET waar ook maar aan één kant een echte cabine zit. Daar hoor ook gewoon verlichting te komen.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Zeker mooi gemaakt John.....zoals eigenlijk altijd , goed over nagedacht klasse.

Mvg: Alex
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Dank voor de positieve reacties heren :)

@Frank, Ik heb het doorgestuurd naar de eigenaar van dit treinstel, en van bepaalde bronnen vernomen dat nog een persoon dat gedaan heeft. Dusver geen reactie omtrent dit punt van hem ontvangen :P

@Alex, Ja, ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan, maar toen ik het idee ging uitvoeren liep het eigenlijk allemaal zonder problemen. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen B)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Ja,
ik had ook een positieve reaktie geplaatst,
maar die moest zo nodig verwijderd worden ?  :thumbdown:
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
..mooi bouwbeschrijving.
Net als de wagen set👍
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Wim en Johan, jullie ook bedankt voor de positieve reacties.

@Wim, ik had bovenaan de eerste post in grote rode letters gevraagd of iedereen nog even wilde wachten met reageren, zodat dit deel van het ombouwverslag allemaal onder elkaar kwam te staan. Omdat ik het graag voor mede-forumleden (en mezelf) allemaal overzichtelijk bij elkaar wil hebben staan. Ik heb aan het beheer gevraagd of ze de post konden weghalen zodat nadat het ombouwverslag geplaatst is eronder gepost kan worden. Normaal probeer ik zoveel mogelijk in 1 post te plaatsen, maar daar de verbinding naar het forum vanaf hier slecht was heb ik het in delen gedaan. Hopelijk begrijp je de situatie nu. 

@Johan, mag ik even vragen welke wagen set je bedoelt?
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
De set
Br515+815
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Hi John,

Netjes gedaan.
Misschien komt het door de foto anders ietsjes dimmen die led's.

groet
Harald
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Ah duidelijk Johan.

Harald, dank voor de reactie, komt idd door de foto. Die is even snel met de telefoon genomen. ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Mooie ombouw van een van mijn lievelingssets :)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Citaat van: frenkievee op zondag 25 december 2016, 15:53:04
Mooi werk John!!  :thumbup:

Kan ik mooi de kunst afkijken voor mijn ombouw van de 3076 die ik hier heb liggen.
Wel een klein kritisch nootje: Märklin heeft blijkbaar de cabine van de 815 dicht gemaakt. In het echt staan deze in directe verbinding met de rest van de bak. Er zit geen wand tussen. En aan de andere kant zit helemaal geen cabine, daar zitten alleen zitstoelen. Vergelijk het maar met de metro's van de RET waar ook maar aan één kant een echte cabine zit. Daar hoor ook gewoon verlichting te komen.

Mijn gepimpte exemplaar heeft aan die stoelen zijde 3 gaten in het plastic gekregen.
Die stellen een deur in het gangpad en twee ramen voor.
Niet conform de werkelijkheid maar zo behoud je wel de pasvorm van het interieur.
En zitten de passagiers wel in het licht.


Die cabine heeft Marklin dichtgemaakt om de lichtgeleider ertussen te verstoppen.

Mvg Robin



Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Mooie ombouw zeg! Ik heb deze combinatie ook liggen...
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Bedankt Pascal, Robin en Ernst. :)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Hallo Rob,

Ik heb soortgelijke leds gekocht voor een toekomstige ombouw van mijn BR515/815 en deze heb ik via eBay gekocht.
En wel hier. Na betaling waren ze redelijk snel hier, vanuit Frankrijk.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Hallo Rob,

Ik zie dat Frank een adres heeft gegeven, maar even zoeken en je vind er veel meer.
Het zijn niet de gekste componenten en dus voldoende te vinden ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Nu de bijwagen af is, door met...

Deel 2-1: De motorwagen.
Als eerste alles weer uit elkaar gehaald, delta decoder weggehaald, motordraaistel losgehaald en zwemles in de wasbenzine gegeven, waarna er een 5 polige ombouwset (60943) geplaatst. De originele gloeilampjes zitten hier nog gemonteerd, wachtend op wat komen gaat :P.



Het idee is ook om in deze bak de decoder plat te leggen, zodat de doorkijk weer terugkomt en er niet tegen de decoder aangekeken wordt. Dit alles is makkelijker gezegd dan gedaan, zoals te zien is aan de volgende beelden. De adapterplaat past vrij makkelijk op het onderstel, maar als het interieur even gepast wordt is te zien dat de decoder niet op de adapterplatine gaat passen. Om te zorgen dat het wel gaat passen zal er dus in de adapterplatine gefreesd moeten gaan worden. Maar dat zullen jullie later wel zien ;)
Een andere oplossing zou zijn om in het interieur te snijden, maar daar de andere kant al vrij fragiel is, zal er dan wat van de stevigheid weggenomen worden, wat ik wilde voorkomen. Of het steuntje waar de decoder zit weg te halen, maar deze wilde ik ook in stand houden.



Omdat ik even geen zin had om te frezen, heb ik maar besloten om de binnenverlichting te gaan maken. Hiervoor heb ik hetzelfde principe gebruikt als in de bijwagen. De oude lichtgeleider wordt verwijderd door de nokjes weg te frezen. -Huh John, je typte net nog dat je geen zin had om te frezen. Dat klopt, ik had toen ik bezig was met de bijwagen, deze nokjes ook al weggefreesd.-  En een plaatje styreen op maat te maken hierop de ledstrip plakken en dit geheel in de kap te klemmen. Echter is de plaat iets korter, en zit er 5cm minder ledstrip in, omdat de motor niet verlicht hoeft te worden ;).





Dit was het voor vandaag, de volgende keer gaan we weer verder ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Oke, door met deel2-2 :P

We waren gebleven bij een onderstel, waar wel nog de oude lampjes erin zitten, maar de nieuwe motor wel ingebouwd is.
Om te beginnen dus maar de oude lampjes en houders weggehaald.



Dan door met de adapterplaat, zoals te zien in het vorige bericht past de adapterprint er wel in, maar met het interieur erbij niet meer. Dus een stukje uit de adapterplaat gefreest. En de print even met plakband vastgeplakt om te voorkomen dat er meer vinger dan onderstel op de foto staat. :P



Nu zullen jullie wel denken waarom zit er zo'n groot gat naast het stukje dat nodig is, nou, dat zien jullie later nogwel ;) Eerst maar eens kijken of de decoder nu erop past...
Ja, een decoder erop past gelukkig :) (Toch handig zo'n kapotte decoder om ff te passen).



Maar past het interieur nu er nog op?
Ja, ook dat past nu :)



Dit was het voor nu, tot de volgende update ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Het begint wat te worden John.
Je houdt ons echter wel weer in de nodige spanning wat er nou allemaal verder gaat gebeuren.....  :?
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
John,

Voor betere stroomafname kun je nog een draad aan de losse draaistellen solderen.
Was hier een hele verbetering in ieder geval.
Gewoon een stukje kaal krabben en een draad erop solderen.

Mvg Robin
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Gelukkig maar Frank.
En een beetje spanning moet kunnen toch B) :P

Robin, dank voor de tip.
Ik heb momenteel een massa-aansluiting op het motordraaistel en op het chassis voorzien, mocht dat te weinig zijn dan ga ik die extra draad toepassen.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
En we gaan weer verder, Deel 2-3 dus :P

De adapterplaat had ik dus tijdelijk met plakband vast gezet, maar dat kan niet blijven zitten. Echter zit er een groot gat onder de print dat deze niet even vast te zetten is. Verder wil ik de print ook niet zo laten zitten, daar het onderstel toch van metaal is, en ik geen zin heb ik kortsluiting.



Dus dan maar weer aan de slag met styreen. Onderop de foto is te zien dat ik een plaatje heb uitgesneden, welke precies in het interieur past, vandaar ook dat 1 zijkant een U vorm heeft, gezien de 2 palletjes in het interieur.



Even passen...





Dat past dus prima, en ook is er nog genoeg ruimte onder/boven het plaatje.
Hierna nog even een stukje weggesneden voor het houdertje en alles gepast in het onderstel.



De gaten waar de kap in het onderstel komt te zitten zijn nog helemaal vrij, en zit stevig in elkaar.

Nu door met het monteren van de adapterprint op dit plaatje, maar dat is voor de volgende keer :P
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Deel 2-4 ondertussen..

De adapterplaat op het plaatje geplakt, de opvallende kijker zal zien dat ik ook gelijk een krimpkousje om het steuntje gedaan heb.



Nu moeten al die draadjes wel netjes weggewerkt worden, dus heb ik deze van een aantal krimpkousjes voorzien, zodat de draden bij elkaar blijven.





Te zien op de voorgaande foto is dat de draad vd sleper nog niet aan de draad naar de adapterplaat zit. De oude draad dus weggehaald en de nieuwe op maat geknipt en vast gesoldeerd. Op de foto lijkt het alsof er weinig ruimte in zit, maar het is genoeg om het draaistel vrij naar alle kanten te laten draaien.



De blauwe, gele, paarse en oranje draad steken rechts nog uit, deze gaan naar een connector en de kap in, naar de front/sluitseinen en de binnenverlichting. Echter maak ik deze stekker er nog niet op, voordat de kap ook geheel klaar is.

De rechterkant is zover als nu mogelijk is afgewerkt, dus ik ga nu met de linkerkant verder. Tot de volgende update B)

Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Heb je nog genoeg ruimte voor de nokjes die aan de ramen zitten?
(op de foto met het witte potlood bij 0 tot -1 op de schaalverdeling van je snijmat.)

Verder ziet het er weer netjes uit zoals we van je gewend zijn.

Mvg Robin
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Robin,

Dank voor je reactie en de positieve woorden :)

Op de foto met het potlood ligt het interieur op de zijkant. Voor de nokjes die je dan bij 0 op de onderkant ziet, daar is de U vorm in het styreen plaatje voor gemaakt.
Dit plaatje klemt in het onderstel, en hier komt het interieur dan op te liggen. Op de foto is dus te zien, dat dit plaatje het interieur niet verder omhoog tilt, dus ik vermoed dat het interieur en de kap samen er t.z.t. zonder problemen weer opkunnen.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Als je je interieur zonder problemen in de kap kunt klikken is er niets aan de hand.
Mijn aanpassing van het interieur was net iets te strak gemaakt.
Je hebt boven die beige rand nog wat ruimte nodig.
Vast klikken ging net goed ,weer loshalen moest met hulp van wat tandarts tools.  ;)
Ik kan vanaf de foto niet beoordelen of je genoeg speling hebt.Vandaar de waarschuwing.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Aan het interieur zelf heb ik niks aangepast, dus ik ga er vanuit dat deze nog steeds past.
We gaan er binnenkort wel achterkomen :D
En een waarschuwing mag altijd, graag zelfs, misschien heb ik namelijk toch iets verkeerd bedacht. ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Deel 2-5

We gaan door met de linkerkant, als eerste het zwarte draadje voor de massa van adapterplaat op het frame gesoldeerd bij het 'kabelklemmetje'. Hierna een draadje tussen het massaplaatje van de motor naar deze soldering. En pas daarna alle draden door het 'kabelklemmetje' gevoerd en deze zoveel mogelijk dicht gebogen. 



De witte, groene en blauwe draad door een tweetal krimpkousjes gehaald (de tweede zit verstopt voor de goede kijker :P) en deze zo geleid dat ze de motor zonder problemen passeren. Verder zijn ze nog los, want voor deze geldt hetzelfde als voor de draden van de rechterkant ;)



Hierna de plek voor de ontstoringsspoeltjes gevonden en deze vast gesoldeerd.



Nu is het even wachten op een werkende decoder om te kijken of alles goed werkt, voordat ik de draden rond de motor nog verder wegwerk.

Als laatste nog even een foto van de kap op het onderstel, het interieur ligt er nog achter. Maar de verbetering in de doorkijk is zeker zichtbaar.



Nu wachten tot er de nieuwe decoder binnen is, voordat ik weer verder kan met het onderstel.
Binnenkort wel door met de front- en sluitseinen in de kap. Wordt vervolgd dus.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Slimme oplossing, die draadjes zo langs de motor.

Weer prima en duidelijk updates!
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Moet die condensator (tussen de koolborstel aansluitingen) er niet af ?

groet
Harald
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Bedankt Frank, het voordeel van onder de condensator stoppen is dat je geen last hebt van losse draadjes/een draadbundel die tussen het frame en de motor kan komen.

Harald, deze mag blijven zitten hoor, het gaat erom dat de motor niet meer verbonden is met de massa, de condensator naar het massa lipje moet dus wel verwijderd worden. Of zoals hier de 5* motor inbouwen, dan ben je er direct.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Hallo Harald,

Nee dat is de enige condensator die bij de inbouw van een lokpilot blijft zitten.
De condensator van de linker koolborstel naar chassis en de smoorspoelen moeten worden verwijderd.

(Overigens zijn er uitzonderingen met de smoorspoelen (grote schijfcollector + lage f hz aanstruring) en de condensator tussen de koolborstels (3680))

Jan-Peter
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Even snel een korte update m.b.t. de motor, deel 2-6

Voordat we naar de motor gaan, eerst even een foto van de decoder, die ik vandaag even opgehaald heb, op de definitieve plek.



Om te zorgen dat de motor+verlichting de zelfde kant op werken (ja, ik weet dat het te mappen is, maar heb het liever gelijk goed ;)) een ledje+weerstand op F0v aangesloten en de 2 draden aan de motor gesoldeerd. Ik had geluk, het klopte gelijk, dus konden deze draden wat netter weggewerkt gaan worden dan op deze foto.



Dus de motordraden ingekort, en de nodige krimpkousjes geplaatst, met onderstaand als resultaat. (Er zit genoeg lengte in de draden om ervoor te zorgen dat het motordraaistel zonder problemen kan bewegen.)



Nu door met de verlichting, hierover later meer.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Zo, weer wat verder geknutseld, namelijk één verlichtingsprintje, was de vorige update wat korter, dan compenseer ik het maar met deze ;) deel2-7 dus.

Om te binnen een foto van het printje en de 3 ledjes die erop moeten komen. Om elk ledje zitten 2 krimpkousjes, de ene over de gehele lengte om de diameter de vergroten, de andere maar een paar mm om te zorgen dat de ledjes niet geheel door de print steken.



Eerst even droog passen of er geen problemen ontstaan als het gesoldeerd is.



Maar het paste prima, dus kan er gesoldeerd worden. Gelijk nog een krimpkousje om de led gedaan, om afstraling te voorkomen.



Even het geheel vanaf de buitenkant bekeken, ziet er prima uit zo :) Leds steken niet uit, maar zitten iets in de kap, zodat het licht mooi kan schijnen straks.



Dan weer terug naar de binnenkant, op de vorige foto's was al te zien dat de cabine geplaatst is. Nu ook het afdekkingsplaatje dat erachter zit geplaatst.



Te zien is dat het printje nergens de zijkanten raakt.



En als laatste de bedrading en de stekker geplaatst.



Nu nog een dergelijk printje maken, en deze aan de andere kant monteren. Tot het volgende deel.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Huisvlijt met de Dremel?
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Is idd stukje huisvlijt, voor 3 printjes ga ik het niet uitbesteden.  ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Netjes gemaakt.
Maar waar is die stekker/connector voor ?

groet
Harald
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
 :thumbup:John,
Een leerzaam en interessant draadje, knap ombouw werk geleverd. :thumbup:

Mvg, Willy
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Heel fijn dat je dit deelt John.  :arrow: :thumbup:
Zowel dit draadje als ook dat van Hero zijn voor mij zeer interessant.
Ik moet ook nog aan de slag met zo'n accu treinstel dat gedaan moet worden. B)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Dank voor de reacties heren! 
Erg leuk om te lezen dat het verslag als leerzaam en interessant wordt beschouwd :thumbup:

En nog even @Harald, die gaat naar een contrastekker welke op het onderstel zit, op dezelfde manier als bij de bijwagen.
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Citaat van: robbie103 op zaterdag 04 februari 2017, 19:58:16
iemand met lokprogrammer in de buurt ?)

Dan moet je wel je woonplaats invullen. Anders begrijpen we niet wat in de buurt is.

Maar je bent hier van Harte welkom om de software te update'n
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Rob, dat wat Robin zegt is zeker handig, en start anders even een zoekertje.

Dan ga ik nu even wat foto's nemen voor de volgende update en die zo plaatsen. ;)
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Die connector is handig, dan kan de kap er dus af.
Zet ook je woonplaats anders even in je profiel want ook ik heb hier een programmer.

groet
Harald
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Klopt, dat is dus ook de reden dat die connector erin zit ;)
Aan de andere kant in de kop komt er ook één.

Hieronder even een snelle update, met nog even de connector goed in beeld, deel 2-7

Om te beginnen nog even een foto m.b.t. de binnenverlichting, ik heb toch nog een ledje aan de andere kant gezet, zodat het lichtbeeld wel iets beter wordt. Het nadeel is dat de motor ook iets meer in het licht staat, maar dat is dan maar een concessie die gemaakt moet worden B)



Dan terug naar de connector, de contra stekker zit aan de draden gesoldeerd welke eerst op lengte zijn geknipt.



En even een foto met de verbinding aan elkaar. Om te testen of het allemaal werkt vanuit de decoder, dat was ook zo, dus ik ga weer verder :)



Tot de volgende update :P
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Das niet om de hoek Robbie.


John,

Een zwart geschilderde motor valt minder op.
Een motor in de kleur van de banken gecamoufleerd is natuurlijk nog mooier.  >:-D

mvg Robin
Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
Robin,

Haha, idd. Een ondervloer aandrijving is natuurlijk nog mooier  O:-D
Maar ik zal nog even kijken, en ook vragen of degene van wie het stel is de motor in een andere kleur wil hebben.

Re: 3428+4028 Accutreinstel digitaliseren.
De laatste update... deel 2-8,

Om ook te zorgen dat er aan de andere kant van het stel de kap er geheel afkan een stekkertje gemaakt aan de draden van het onderstel.



En de kap verbonden met het onderstel.



De kap weer op het onderstel geschroefd, de decoder mapt en het geheel op de rails gezet. Met het volgende eindresultaat.



En om het af te sluiten nog een met iets minder omgevingslicht.