Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Revell aqua color

Gestart door Janvis dinsdag 28 februari 2017, 08:57:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Revell aqua color
Lid sinds: 2009

offline
Revell aqua color
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een hele boel potjes verf van revell maar deze zijn allemaal op basis van oplosmiddelen. Ik ben er eigenlijk wel een beetje zat van om altijd een potje terpentine bij het verven te hebben staan op zolder en wil daarom graag overstappen op watergedragen verf. Dan kan ik gewoon een potje water gebruiken om de kwasten schoon te maken en dat lijkt me een stuk gezonder op zolder  :)
Ook ben ik voornemens om op termijn nog eens een airbrush te gaan kopen en ook dan lijkt het mij een stuk prettiger om de spuit met water te kunnen schoon maken i.p.v met oplosmiddelen.

Wat zijn jullie ervaringen met de watergedragen modelbouw verf? of hebben jullie misschien betere ervaring met andere merken?

Ik ben voornemens om binnenkort de hele zwik te gaan vervangen voor nieuwe potjes (in ieder geval de kleuren die ik het meest gebruik) maar wil het wel goed doen.

Groeten Jan Willem
Re: Revell aqua color
nobody
gast

Re: Revell aqua color
Naast de bekende Humbrol en Revell blikjes, gebruik ik wateroplosbare verven van o.a. Revell, Tamiya, Marabu en Hansa.
Ook gebruik ik water(plakkaat)verf uit de bekende tubes. Voor groot werk, het aanbod van de bouwmarkt.
Voor de air-brush gebruik ik meestal Tamiya, eventueel verdund met X-20A of met (het veel goedkopere) Isopropanol
ruitenwisservloeistof van Texaco.
Re: Revell aqua color
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Revell aqua color
Hoi Jan Willem,

Om precies dezelfde redenen (terpentine) ben ik ook overgestapt op Revell aqua color-potjes. Ik gebruik ze voor het verven van huisjes en dat gaat goed. Flink schudden voor gebruik en inderdaad makkelijk aan te lengen met water indien nodig. Kwasten krijg je ook goed schoon met alleen water. Je hebt alleen soms wel een extra laagje verf nodig. In een ver, ver verleden gebruikte ik Humbrol verfpotjes en in mijn herinnering dekten die ietsje beter. Maar ik vind het geen probleem.
Zelf heb ik geen airbrush, dus daar kan ik je helaas niets over zeggen.

Groet, Marc
Re: Revell aqua color
peterke33
gast

Re: Revell aqua color
Jan-Willem

Ik gebruik Tamiya verf en ik verdun dat gewoon met water, waarom zal je denken met water dat is water dragende verf. (tamiya)
Last van geurtjes heb ik niet, en ook gebruik ik de laatste tijd Vallejo air is kant en klaar voor de airbrusch en kuisen doe ik daarna met airbruch cleaner van Vallejo zelf.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2009

offline
Re: Revell aqua color
Dank jullie wel voor de reactie's.

Voor het landschap gebruik ik de tubes van de action, het gaat me puur om de plastic modelbouwdozen e.d. Maar ik merk al dat ik me niet al te veel zorgen hoef te maken om de diverse watergedragen verven van de diverse merken. Een laagje extra moeten aanbrengen is niet zo erg, op mijn baan komt geen direct zonlicht dus over eventueel verkleuren hoef ik me ook niet al te veel zorgen te maken dus denk dat het wel goed gaat komen.
Een airbrush heb ik nog niet maar zit er wel eens aan te denken om er in de toekomst één aan te gaan schaffen dus dat is het natuurlijk wel makken als je weet dat de verven er geschikt voor zijn.
Re: Revell aqua color
nobody
gast

Re: Revell aqua color
 @citaat 'k Ben vergeten te vermelden dat de pigment poeders, die ik wel eens gebruik om te verouderen, van ===> klik,
met water aangemaakt, een zeer bruikbare verf levert die te gebruiken is met zowel de
kwast als met de air-brush.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2008

offline
Re: Revell aqua color
Toevallig vorige week een workshop airbrush gevolgd.
Daar werd juist afgeraden om te verdunnen met water, omdat dit een negatief effect heeft op de pigment in de verf.
Beter is om te verdunnen met speciaal daarvoor bestemde verdunner (Airbrush thinner).

Tijdens de workshop werkten we voornamelijk met verf van Vallejo.

Groeten,
Ton.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2009

offline
Re: Revell aqua color
Dank je wel voor de aanvulling Ton

Was die verf wel op waterbasis dan?
Re: Revell aqua color
nobody
gast

Re: Revell aqua color
Dat schreef ik reeds, Ton: "Voor de air-brush gebruik ik meestal Tamiya, eventueel verdund met X-20A of met (het veel goedkopere) Isopropanol ruitenwisservloeistof van Texaco."
Re: Revell aqua color
peterke33
gast

Re: Revell aqua color
Ton

Vallejo AIR verf is kant en klaar om te gebruiken met de airbruch. (kan en mag je desnoods verdunnen maar hoeft niet) de andere kleuren van Vallejo moet je wel verdunnen, dat heeft de mevrouw van de winkel me verteld die heeft in het verleden ook genoeg workchops gegeven aan klanten.
BV tamiya verf is op basis van water, ik gebruik het al jaren heb nog nooit enige hinder ondervonden.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Revell aqua color
Citaat van: Yeoman op dinsdag 28 februari 2017, 11:30:28
Toevallig vorige week een workshop airbrush gevolgd.
Is daar het gebruik van Isopropanol (ruitenwisservloeistof) besproken?

Henk
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2009

offline
Re: Revell aqua color
Verdunnen is neem ik aan alleen noodzakelijk voor de airbrush? Want voor het verven met de kwast heb ik nog nooit verdund (bij huisjes e.d. wel te verstaan). 
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2008

offline
Re: Revell aqua color
@Henk:
Nee, dat werd niet besproken. Of ik kan het me niet herinneren, maar zo'n flesje is ook niet het duurste in aanschaf ;)

@Wim:
Opmerking was bedoeld voor degene die met water verdunnen. Dat is niet goed voor de verf.

@Peter:
Advies op de workshop was ook de Vallejo Model Air iets te verdunnen, ondanks dat deze al geschikt is voor de airbrush.

@Jan:
Inderdaad heb ik het alleen over verf voor de airbrush.
Deze verf is op waterbasis.

Groeten,
Ton.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2013

offline
Re: Revell aqua color
Citaat van: Yeoman op dinsdag 28 februari 2017, 11:30:28
Toevallig vorige week een workshop airbrush gevolgd.
Daar werd juist afgeraden om te verdunnen met water, omdat dit een negatief effect heeft op de pigment in de verf.
Beter is om te verdunnen met speciaal daarvoor bestemde verdunner (Airbrush thinner).

Tijdens de workshop werkten we voornamelijk met verf van Vallejo.

Groeten,
Ton.

Mag ik vragen waar je de workshop hebt gevolgd. Ik overweeg ook te starten met airbrush.
Re: Revell aqua color
nobody
gast

Re: Revell aqua color
  @citaat Dit iets voor je? ===> klik
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Revell aqua color
 @citaat
Bij die club hebben wij ook de workshop gevolgd
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Revell aqua color
Ik ga op 16 juni a.s.

Henk
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2009

offline
Re: Revell aqua color
Almere is nog wel te doen, misschien dat ik ook eens een keer een workshop ga bijwonen.

Bedankt voor de tip  :thumbup:

EDIT: ik zie dat de opstartdagan al vol zitten, een 3 daagse cursus zie ik niet echt zitten. Dan maar eens gewoon een keer heen en wat info gaan inzamelen.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2008

offline
Re: Revell aqua color
Citaat van: LibertyCity op donderdag 09 maart 2017, 12:32:07
Citaat van: Yeoman op dinsdag 28 februari 2017, 11:30:28
...

Mag ik vragen waar je de workshop hebt gevolgd. Ik overweeg ook te starten met airbrush.
Het antwoord is al gegeven, maar voor de volledigheid nog even van mij.
Het was in Almere bij Airbrush Service Almere.
Je weet natuurlijk niet dat dat o.a. samen met Patrick was.

Groeten,
Ton.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2013

offline
Re: Revell aqua color
Klopt. Almere ligt niet naast de deur voor mij. Toch ga ik het overwegen want ik vermoed dat een beetje voorkennis bij het starten met airbrush geen overbodige luxe is.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Revell aqua color
Dat heb je goed gezien. Ik was op voorhand dolenthousiast over de mogelijkheden met een airbrush. Na de training had ik persoonlijk zo iets van.... nu nog even niet.
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2009

offline
Re: Revell aqua color
En wat was de reden dat het je op voorhand super leek en naderhand toch wat minder?
Re: Revell aqua color
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Revell aqua color
Ik vond uiteindelijk dat het  bereiken van een effect dat in je hoofd zit, nog lang niet zo makkelijk te realiseren was. Ook kreeg ik het niet voor elkaar om de airbrush als ordinaire  spuitbusvervanger te gebruiken. Iets grotere vlakken schijn je beter met een single action airbrush te lijf te kunnen gaan, maar met de dualactions die wij gebruikten, lukte het mij niet om een mooie gelijkmatige laag opgebracht te krijgen.

Misschien ben ik te kritisch, verwachtte ik teveel van een eerste keer, maar daarom de gedachte "nu even niet".