Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

airbrushen: welke verf is geschikt?

Gestart door Trainhenk vrijdag 23 december 2016, 21:07:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
airbrushen: welke verf is geschikt?
Ik wil beginnen met airbrushen en ga eerst oefenen maar wil/kan niet meteen grote bedragen in verf investeren.

Daarom heb ik de volgende vragen:
Is acrylverf op waterbasis geschikt om te airbrushen?
Ik ga ervan uit dat ik moet verdunnen.
Welke verhoudingen adviseren jullie mij.

Kan ik hetzelfde doen met plakkaatverf?

Graag jullie tips, adviezen en ervaringen.

Henk
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Bedenk dan wel dat je nooit de kwaliteit zult krijgen die je met bv vallejo air zult krijgen.... Mijn advies, proberen met goede verf, dun kun je eerlijker beoordelen of het iets voor je is.
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Dag wilco,

Dat realiseer ik mij terdege, maar ik heb op dit moment geen enkele ervaring en het gat mij erom dat ik de techniek een beetje onder de knie ga krijgen.
Ik hoef geen professional te worden maar ik verbaas mijzelf elke keer weer wat ik tot nu met mijn treinbaan heb te weten presteren.
Zodra ik voor mijzelf het gevoel heb het een beetje te kunnen zal ik zonder meer overstappen op een goede kwaliteit verf.
De proefstukjes zijn voorbestemd om in de vuilnisbak te verdwijnen. :D

Henk
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Hallo Henk,

Aqryl verf is zeker geschikt om mee te airbrushen. Het moet dan wel verf zijn geschikt voor modelbouw bijvoorbeeld van vallejo revel ak enzovoort.

Afhankelijk van wat je wilt gaan doen dekkend verven of transparante lagen zoals bij Weatheren moet je de verf meer of minder verdunnen. Hoeveel verdunnen hangt ook af van de druk van de airbrush.
Beste is gewoon wat te proberen spelen dus dan krijg je snel door hoe het werkt. Wat verf verdunner en wat a4tjes papier doen wonderen.

Voor het verdunnen van de aqryl verven ben ik zeer te spreken over het verdunner medium van vallejo.
De verdunner van revel heb ik slechte ervaringen mee.

Plakkaatverf niet gebruiken bij modelbouw of het moet voor het schilderen van je landschap zijn.

Groetjes Bert
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Kijk hier eens, hier worden gratis instapdagen georganiseerd, erg leuk en leerzaam. Dan zie je ook de verschillen tussen diverse verven....
ASA
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
@ bert (baureihe 103)
Ik ben nu begonnen om de achterwand van mijn treinbaan te maken.
Daar komt dus lucht, wolken en landschap op.
Het 'grove' werk gaat met kwast, spons en penseel maar na de proefstukjes wil ik ook met de airbrush aan de gang om te verfijnen.
Aan het weatheren van wagons e.d. wil ik in een later stadium gaan proberen.

@Rob (robbie103)
Lang geleden heb ik ook zo'n startset gehad en na een keer proberen, alleen maar grote klodders, heb ik die aan de kant gegooid.
Bus raakte leeg dus ik had zoiets van dat is niets voor mij.
Vorig jaar heb ik van mijn zoon een setje (compressor, spuitpistool en wat potjes verf) van de Lidl gehad en daar wil/moet ik het mee gaan doen.
Ik verwacht daar betere resultaten mee te halen.

@Wilco (Wilco69)
Ik kwam toevallig vanavond ook op deze site terecht en ga mij aanmelden voor de eerstvolgende bijeenkomst.
Toch bedankt voor de link!

Henk
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Hoi Henk

Ik gebruik verf van Tamiya en Vallejo en die werken voor mij het beste, en poeders worden ook gebruikt.

Heb nu een compressor en airbrusch van Badger, ben ook geen meester begin eerst met kleine dingentjes wagonnetje van 5 of 10 euro of zo dan kan je beetje oefenen en zo kan je verder gaan.
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Goed zo, dan zul je airbrush op een leuke manier beleven.
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Wilco69

Ben ook ooit begonnen met een simpele airbrusch, maar heb nu een duurdere en betere gekocht.
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Acrylverf is prima te gebruiken, spuit er zelf ook vrij veel mee. Verdunnen is een punt in veel gevallen. Vallejo air zou zo te gebruiken moeten zijn maar ik gooi er zelf wel wat verdunning doorheen. Meestal 3 op 1. Het is ook een beetje afhankelijk van je nozzle, heb hier airbrushes  in 5 nozzle maten, met 0,15 heeft de verf meer verdunning nodig als met de 0,4.

Plakkaatverf is te proberen, het gaat om de grote van de pigmenten in de verf en niet om het bindmiddel. Daar zal dan de maat van je nozzle ook van belang zijn.

En Airbrush Service Almere is de place to go op dit gebied. Net advies en goede spullen..
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Tamiya acryl verdunnen met isopropyl alcohol. (= ruitenwisservloeistof) Ik doe dit al jaren om te verfspuiten. Werkt perfect en kost niet veel.
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
@Maarten,
Ik heb nog een paar 5 liter flacons met ruitensproeiervloeistof staan.
Inmiddels is daarvan een naar de zolder verhuisd.
Welke verhouding ruitensproeiervloeistof - verf gebruik jij?

@Milocomarty,
Ik zal dus eerst op zoek moeten naar de maat van de nozzle.
Eens kijken of ik dat ik de handleiding kan achterhalen.

Airbrush Service Almere is voor mij niet  direct naast de deur dus "even" langs wippen doe ik niet zomaar.

De opstadag Modelbouw van 14 januari en 17 maart 2017 zijn al volgeboekt.
De eerstvolgende is dan 16 juni 2017 waarvoor ik mij ingeschreven heb.

Henk
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Ik gebruik revel op olie basis verdunnen met terpetine op waterbasis heb ik slechtere ervaring
Op waterbasis droogt de verf te snel met het geval dat de airbruch verstopt raakt.
Ik heb het geprobeerd met speciale verdunner van revel maar niet tevreden.
Op oliebasis geen probleem.
Gr Jan.
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Citaat van: Jan Bergsma op donderdag 29 december 2016, 17:20:43
terpetine op waterbasis
Terpentine op waterbasis... Nooit van gehoord.
Terpentine ===> klik
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
 @citaat2 Wim, lees er nog even een komma tussen, want dan wordt alles duidelijk....


"Ik gebruik revel op olie basis verdunnen met terpetine; op waterbasis heb ik slechtere ervaring"
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Verf:verdunner.
3:2
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Het Lidl-setje is mij heel bekend! Werkte voor mij heel redelijk, maar wel heb ik direct een druktankje  tussen compressor en de spuit gezet.  De werkdruk van de compressor is nogal hoog (ik geloof 3 bar, al betwijfel ik dat, maar het is meer dan comfortabel). En met een tankje ertussen wordt de luchtstroom constant en mis je het pulserende  effect.

De bijgeleverde airbrush is een weinig verfijnd ding, maar het werkt. Vallejo model air is er zo mee te spuiten. En is dat duur? Voor 2,5 euro maximaal heb je een flesje. Wat geeft het om dat een beetje rond te sproeien op een stuk karton of een plastic bakje, waar ooit schroeven in zaten of zo? Tegen de tijd dat je verf op is, weet je of je de luchtkwast een beetje aankunt! En dan zoek je in juni een echte mooie airbrush uit. Of je  vergeet het hele avontuur... Maar dat denk ik niet. Ik wil niet meer zonder!

Groet en succes,

Peter
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Peter,

toon je eens hoe je dat druktankje in je airbrush systeem hebt gebouwd.
Tks
Johan
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
@Johan: voor nu even een beschrijving. Gewoon een luchtslang leggen van de compressor naar het tankje (de mijne is van Sparmax) en de stekker van de compressor in de stroomvoorziening van de tank (heeft automatische afslag). De compressor heeft een slangaansluiting van 1/4 en de tank 1/8. Er zijn complete slangen met die wartels te koop, maar er zijn ook verloopjes. Van de tank heb je nog een slang naar je airbrush nodig.
Het is voor mij niet zo makkelijk een plaatje te maken, want ik heb de compressor in een kast gezet en de slangen onder een vloertje doorgetrokken naar mijn werktafel. Tijdens het werken moet de kast open voor de koeling. De compressor wordt best warm.

Groet,

Peter
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Peter als je een tankje tussen de compressor en het pistool hebt dan zou je compressor minder aan moeten slaan en dus minder warm moeten worden. De tank is alleen maar een reservoir gevuld met lucht. Komt het reservoir onder een bepaalde druk dan gaat de compressor draaien en is er een bepaalde druk bereikt dan slaat de compressor af.
Hoe groter de tank hoe beter het is voor de compressor.

Zelf heb ik verschillende verfmerken gebruikt en Vallejo voldoet naar mijn ervaring het beste. Het is kant en klaar en kan eventueel nog iets verdunt worden met de speciale verdunner. Ook heeft dit merk een gigantisch aanbod aan kleuren.

Het belangrijkste voor een goed resultaat is een goed airbrush pistool. Belangrijk is ook om het pistool altijd zorgvuldig te reinigen na gebruik.

Succes en groet,

Ronald
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Klopt Ronald, dat de tank een buffer vormt en de compressor ontlast wordt, maar het is maar een klein tankje. Dus als je flink moet verven, springt de compressor best vaak aan. Dus zorg ik voor goede koeling!

Groeten,

Peter
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
CiteerOp waterbasis droogt de verf te snel met het geval dat de airbruch verstopt raakt.

Nou, dat is knap. Nooit last van. Beetje tipdry dat wel, maar een wattenstaafje met cleaner lost het probleem zo op..oh en belangrijk, acryl spuit je niet met 2 bar...maar met veel minder. De compressor komt hier vaak niet boven de 12 tot 18 psi..
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Klopt het natte wattenstaafje doet wonderen om de nozzle open te houden. Je hebt dan met acrylverf geen problemen. Vallejo is ook een acrylverf en met de speciale verdunner en reiniger van hetzelfde merk voorkom je ook problemen.

Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Toch leuk om te zien hoeveel reacties een simpele vrag teweeg brengt.
iedereen dank daarvoor.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben met de airbrush aan de slag gegaan om mijn achtergrond te maken.
De blauwe lucht heb ik met de verfroller gedaan.
De grote witte wolken met een schuursponsje.
De donkere kleuren heb ik met de airbrush gedaan.

Het is zeker niet perfect maar voor een eerste keer ben ik best tevreden.
Als verf heb ik acrylverf gebruikt en verdunt met ruitesproeier vloeistof.

Nader hand de verfspuit schoongemaakt door een potje met water te vullen en deze helemaal leeg te spuiten (in een ander potje).
Daarna de spuitmond met een fijne kwast in water schoongemaakt.

Henk
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Henk hier ook een leuk voorbeeldje van achtergronden maken



Is een 4 delige serie

Groet,

Ronald
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Hoi Henk

Ik gebruik airbrush cleaner dat werkt beter dan water, omdat water kalk kan vormen in je airbrush.

Wel mooi gedaan die achtergrond  :thumbup: :thumbup:
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Citaat van: M.user op vrijdag 30 december 2016, 19:28:55
Peter als je een tankje tussen de compressor en het pistool hebt dan zou je compressor minder aan moeten slaan en dus minder warm moeten worden. De tank is alleen maar een reservoir gevuld met lucht.
Hoe groter de tank hoe beter het is voor de compressor.


Hallo

Das lood om oud ijzer. Een tank vullen gaat ook niet vanzelf.  ;)

Bart
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
Maar een tank fungeert wel als accumulator waardoor de compressor minder vaak zal aanslaan om tank op druk te houden, echter als ie aanslaat draait ie vervolgens langer. Het gevolg van het tankje is dus dat de compressor minder vaak zal aanslaan maar als ie aanslaat wel langer zal draaien.

Even een toevoeging: het voordeel is hiervan dat de druk minder snel zakt en stijgt waardoor je minder last zult hebben van drukpulsen, het worden zeg maar langgerekte drukgolven  :D
Re: airbrushen: welke verf is geschikt?
 @citaat De luchttank is juist bedoeld om een constante druk op de spuitmond van je pistool te krijgen/houden.
Dus: Van begin tot eind van het werk dezelfde (ingestelde) druk.