Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!

Gestart door Cornelis donderdag 22 december 2016, 21:12:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
We hebben iets gevonden om op een simpel manier een terug melding te krijgen van je wissel stand.
Voorwaarde is we dat je een Marklin Central station hebt en de besturing met iTrain en je terugmelding is via s88 gekoppeld aan iTrain.
De 2 uitgangen (blauw ? blauw)van de wisseldecoders (K83) welke je wil bewaken verbind je elk met een weerstand van 680KOhm! (blauw ? grijs ? geel) aan een ingang van de terugmelder (s88).
Deze twee adressen koppel je in iTrain aan je wissel.
De stand van de wissel is nu gekoppeld.
Als je de wissel met de hand verzet, schakelt deze ook op het schakelbord!
Voorwaarde is wel dat de eindschakelaars in de magneet aandrijvingen in orde zijn.
Eventuele defecte eindschakelaars zijn eenvoudig te vervangen, te vinden voor minder dan een euro.
Dit is getest met de Marklin K 83 -M 83 en Viessman 5211, en terugmeld module s88 Rosoft en Marklin!





Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
-Cornelis:
Kan je daar een schema bijzetten,  :thumbup:
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Laat nou die eindschakelaars iets zijn die 99% van de gebruikers verwijderen omdat ze 99% van de tijd problemen geven  ;)
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Persoonlijk zeg ik liever niet met de hand schakelen , als er een decoder onder je wissel zit.
De wisselstand klopt dan ook niet meer met wat je op je scherm zie.
Je kan met je muis toch eenvoudig je wissel omzetten.
Tuurlijk komt het wel eens voor dat je het graag met de hand wil doen.
Word bij mij wel een beetje moeilijker (moet dat met een M schroefje of pincet doen) haal namelijk altijd gelijk die handomzetters eraf.
Scheeld weer in kracht namelijk , sommige decoders vliegen om , en enkele hebben het wat zwaarder , vandaar dat ik meestal gelijk die handeltjes verwijder.

En er zijn er bij die het allemaal liever met de hand doen......helemaal  :thumbup: , maar niet voor mij. :D
Hier moet echt elk wissel voorzien zijn van een decoder , het zg openrijden nou nee , hoeft niet voor mij.
Maar kan me best voorstellen ivm de kosten dat men dit ander ziet.
Ieder zijn ding toch..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
De weerstand in post 1 en 5 is toch dezelfde,  >:-D
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Nou Jørg  jij bent wakker, had ik nog niet gezien..  :(
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
 :thumbup:
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Al iemand die dit gebruikt?
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Hallo Cornelis.
Terug melding vind ik persoonlijk niet nodig of je moet zoals je zegt met de hand willen schakelen.

Ik denk zomaar dat vrijwel iedereen deze schakelaars verwijderd ipv er een te wisselen voor een nieuwe.

Wel mooi om te zien hoe je dit hebt gedaan , maar ik denk zo maar , dat velen niet zitten te wachten voor hij weer stuk gaat.
Immers moet je vaak behoorlijk wat slopen om er weer goed bij te komen , of je moet voldoende ruimte hebben om een gat te maken onder je wissel.

Het met de hand schakelen gaat hier ook niet meer. Heb overal de handels verwijderd.

Maar nogmaals mooi dat je dit met ons hebt willen delen.

Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand die terug melding gebruikt.

Mvg: Alex
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Als je volledig digitaal rijdt met iTrain is het onzin om ook je wissels te voorzien van een terugmelding. iTrain weet wanneer de wissel vrijgegeven mag worden.
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
 @citaat Inderdaad.

Terugmelding is op z'n best nuttig indien deze de mechanische stand van een wissel bewaakt.

Gr, Ben.
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Terug melding hoeft voor mij persoonlijk ook niet, ik laat koploper wissels altijd zetten ook al staan ze volgens koploper al goed. Op die manier zal een handmatig omgezette wissel altijd de juiste stand hebben op het moment dat koploper een trein over een wisselstraat laat gaan.
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Citaat van: brietdijk op maandag 24 juli 2017, 15:03:44
Als je volledig digitaal rijdt met iTrain is het onzin om ook je wissels te voorzien van een terugmelding. iTrain weet wanneer de wissel vrijgegeven mag worden.

Alleen hebben we het hier over de stand van de omschakelaar zelf. Niet over de spoorstaven, dat is een ander verhaal, dat heeft inderdaad niet zoveel zin.

Maar hier gaat het om te weten of de kern in de magneetspoel in de juiste helft staat. Maar dat geeft nog steeds geen 100% garantie dat het mechanisch ook omgegaan is, als de mechanische verbinding niet bestaat, zal de spoel de eindafschakeling de juiste stand melden maar de wisseltong weet van niets.

Groetjes
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Klopt idd, maar dan nog hebben beide weinig zin. ;)
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Citaat van: Janvis op maandag 24 juli 2017, 15:15:34
Terug melding hoeft voor mij persoonlijk ook niet,
Ik heb altijd gedacht dat terugmelding van de wisselstand een typerend analoge techniek betreft, die juist analoog goed toepasbaar is in de besturingslogica (mits terugmelding de stand van de wisseltong garandeert). Je kunt daarmee rijwegen over complete wisselstraten schakelen zonder te hoeven weten wat die rijweg is. Digitaal is die toepassing totaal onnut. iTrain en Koploper kunnen dat zonder kennis te hebben van de wisselstand.

Jullie stellen een paar voorwaarden, Marklin Central station, iTrain, terugmelding via s88, wisseldecoders (K83), en wissels met eindafschakeling. Dat is ronduit jammer, want ik denk dat de mensen die het meest baat hebben bij zo'n analoog bruikbare techniek (deels) analoog zullen rijden, en dan heb ik het dus over de delta-rijders, de mensen met een 6021 Control Unit, en bijbehorend keyboard. Die mensen gebruiken in ieder geval een S83.

Voor zover ik jullie truc begrijp, is CS, iTrain en S88 overbodig om van jullie truc gebruik te maken. Jullie hebben dat alleen niet kunnen testen, omdat jullie die spullen niet hebben.
Jullie benutten een weerstand voor een invoer naar de S88, maar als je geen S88 gebruikt, dan wil dat niet zeggen dat de truc niet meer werkt.
Je zult dan een ander componentje moeten bouwen. Want die S88 meldt (alleen maar naar) iTrain/CS2 dat de stand van zaken veranderd is. Dat componentje zou zelfs een (monostabiel) relais kunnen zijn.

Punt is alleen dat de schakeling dan, als analoge schakeling uitgevoerd, duurder wordt dan bestaande alternatieve analoge oplossingen die het zelfde kunnen doen, zoals de inbouw van een microswitch in wissel of wisselservo.

De vraag is of je mensen die nog met een 6021 e.d. rijden, mag aanraden om van een dergelijke truc gebruik te maken, als ze hem als ze verder gaan digitaliseren toch weer overboord moeten zetten.
Ik, persoonlijk, vind van wel: Geef mensen altijd en overal zelf de keus, en bevoogdt ze niet.

Alleen al  daarom vind ik het goed dat jullie je uitvinding op dit forum zetten. Want het is erg creatief bedacht.  :thumbup: :thumbup:
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Als je dit netjes en universeel wil gebruiken en dus ook bij analoog, dan is een opto-coupler de oplossing. Dan ben je galvanisch geschieden van de spoelspanning en kun je er daarna vanalles achter hangen/schakelen/melden, zeer oude truc. -;)


Groetjes
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Hier word gebruik gemaakt van de eind contacten die in een marklin wissel aandrijving zitten.
Staat de wissel in de middenstand ergens, zijn geen van de eindcontacten bediend, dus heb je 2 terugmelders actief.
Pas als de aandrijving helemaal ten einde is word de switch geschakeld en ben je dus 100% zeker dat de wissel in de juiste stand staat.
Dus met de wisseltong tegen de staaf.
Als de wissel een puls krijgt en mechanisch niet beweegt, zal ITrain weten dat de wissel niet goed staat en word het spoor niet vrijgegeven.
Als er deze terugmelding niet is, geeft ITrain het spoor vrij en de trein zal stoppen omdat hij op een niet verwacht spoor terecht komt.
Maar dan begint het, trein achteruit of van de baan halen of................
Nu blijft hij voor de wissel wachten tot de wissel effectief in de juiste stand staat. (dat mag dan ook met de hand)
Dit heb ik natuurlijk alleen maar kunnen testen met mijn configuratie.
Het is natuurlijk alleen mogelijk als de switchen in de aandrijving in order zijn.
Ik vervang die en je kunt die voor minder als een euro hier en daar kopen.
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
leuk idee maar dan zal je zeker moeten voorzien om je wissels regelmatig uit te bouwen en die slechte switches te vervangen.Iedereen weet dat het verdomd slechte kwaliteitsdingen zijn die niks anders dan problemen geven.
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!
We hebben niet alle wissel zo voorzien, alleen bv de inrijwissels van een schaduwstation.
En nog een aantal kritische wissels.
We hebben (samen met schoonzoon) een viertal schaduwstations en onder deze wissels is een opening voorzien om de aandrijving te vervangen zonder de gehele wissel er uit te nemen.
Re: Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!