Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen

Gestart door Simon BR39 donderdag 22 december 2016, 13:44:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Hoi,

Ik wil eventueel een aankoop doen, maar ik wil even het volgende weten:
Leveren Roco (kortgekoppelde silberlingen) rijtuigen problemen op met het rijden op c-rails, wbt ontsporen en dergelijke?
De verkoper gaf dit aan, maar het lijkt me stug... Zeker als je alleen maar R2 of ruimer hebt  :?
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
Dan wél de 2-railwielstellen vervangen door 3-rail exemplaren.
Over het waarom zijn hier al pagina's over volgeschreven.
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
Je hebt het over die set die op Facebook te koop staat toch? Ik zag inderdaad dat de verkoper zei dat ze bij hem op de marklin baan ontspoorde.
Ik denk dat als je de wielen vervangt door 3 rail wielen er niks aan de hand is.
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
 @citaat Dan denk je hetzelfde als ik... ;)
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
 @citaat2 @citaat2   Haha, ik val door de mand  :D

Top, dan zet ik er gewoon andere assen onder.
Bedankt voor de antwoorden heren  :thumbup:



Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
gewoon proberen aan te schaffen. Daar ga je geen spijt van krijgen. Wel even de assen inwisselen voor 3-rail
Bij mij rijden 2 treinen rond met elk 11 stuks Roco 30 cm rijtuigen op C en K rails.
Gaat perfect
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
Volgende week zal ik laten weten wat het resultaat is  :thumbup:
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails
 @citaat2 volgende week is toch deze avond geworden  :D

Goed, rijtuigen zijn binnen, op zich in redelijke staat voor die prijs. Je mag ook weer niet alles verwachten. Helaas constateerde ik hetzelfde probleem als de oorspronkelijke eigenaar,
het was ook te mooi om waar te zijn om te denken dat dit aan plaats gebonden was haha. Mijn idee is dat het hele verhaal aan het koppelingmechanisme ligt. De stuurstand geeft geen problemen, de andere 3 wel:
zodra ik door R2 (heb geen R3) rijd, worden de rijtuigen van de rails gedrukt.

Deze hebben stuk voor stuk een NEM-schacht en M* kortkoppelingen, naar mijn idee zijn er enkele mogelijke oorzaken:
- de kortkoppelingen koppelen niet netjes en daarom schuiven ze niet goed onder de buffer door  :arrow:  ander type koppeling tussen de rijtuigen als oplossing
- de kortkoppeling schuift slecht van links naar rechts  :arrow:  kan ik dit smeren of bijvijlen? In de V-inkeping zit ook een stukje waar het geleidingspinnetje er helemaal doorheen gaat en dat blijft dan iets hangen (op de foto van rood naar zwart in de V-vorm)
- heeft iemand nog andere ideeën?
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Beste Simon,

Ten eerste: even controleren of de draaistellen voldoende kunnen draaien in R2 bochten, zo niet dan kijken wat de draaiing belemmert.

Ten tweede: een paar Roco kortkoppelingen kopen en weer proberen, Märklin kortkoppelingen kunnen wel eens ruzie hebben met de buffers, ik heb ook een paar Roco rijtuigen rijden en heb daar Roco kortkoppelingen in gestoken

Ten derde: rijtuig openen en kijken wat dat "rode" is.

Ten vierde:  het puntje in het mechanisme iets afronden

Groet, Anne W

Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Dat moet toch wel op te lossen zijn denk ik. Succes ermee en hou ons op de hoogte :)
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Ik kan me vergissen - de foto is een tikkeltje onscherp - maar volgens mij zitten er gelijkstroomwielen onder. Is pas drie keer geopperd.....
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Hoi hvschaik,

Daar ben ik me van bewust... Maar ik weet zeker dat hier de koppeling de boosdoener is.
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Als je wielstellen voor wisselspanning hebt zou ik die eerst monteren, is het probleem daarmee niet opgelost dan kun je altijd nog met koppelingen en de schaargeleidingen gaan experimenteren. Op zich is het onwaarschijnlijk dat drie van de vier wagons hetzelfde koppelingsprobleem hebben, maar alles kan.....
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Mijn ervaring met roco wagons was snel opgelost. Eerst de wielen gedaan en het bleek in mijn geval de buffers te zijn. Nadat ik deze had verwijderd bleek het probleem te zijn opgelost. Ik heb ook later de koppeling geprobeerd te vervangen door n ander maar het resultaat bleef hetzelfde, de buffers.
Mvg Frank
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Roco rijtuigen met Märklin koppelingen gaat meestal niet goed. Roco heeft zelf mooie kortkoppelingen. Je zou ook fleischmann kunnen proberen.

Groeten Sander
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Beste Simon,

Roco rijtuigen en Marklin kortkoppelingen gaan niet samen.
Het is zo dat Marklin een hogere vrije hoogte hanteert onder de buffers van zijn wagons.
De Marklin kortkoppeling (gekoppeld) passeert daar juist onder.
Roco (er bijna alle andere merken) hebben een lagere vrije bufferhoogte.
Hierdoor gaan Roco wagons niet werken met Marklin kortkoppelingen.
In korte bogen raken de koppelingen de buffers, het kortkoppelingsmechaniek kan niet ver
genoeg uitdraaien met een ontsporing van de wagon als gevolg.
Oplossingen: de buffers langs onder iets wegvijlen/schuren (zie je amper)
                  andere koppelingen gebruiken (bv Roco oude lage kortkoppeling of Fleischmann)
                  de nieuwe Roco kortkoppeling gebruiken (komen iets lager )
Voor de koppeling tussen de loc en het eerste wagon moet je voor hetzelfde probleem uitkijken.
Ik gebruik dikwijls een Roco (nieuwe) kortkoppeling op de loc samen met een Marklin kortkoppeling en
dit werkt (niet altijd).
Je moet zien dat bij een boog de koppelingen onder de buffers kunnen passeren, als dit niet gaat volgen
er ontsporingen (testen met traag rijden).
Mvg

Olivier 77
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
mijn ervaring met Roco wagens is ook dat de Märklin koppelingen gekoppeld net niet onder de buffers door gaan. Ik heb zelf de roco wagens voorzien van Fleischmann kortkoppelingen (evenals een aantal Piko wagens). Nadeel is dat ik ze niet kan koppelen met Marklin rijtuigen.

Groet,

Mathijs
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Zo, ik had nog 2 fleischmann kortkoppelingen liggen. Twee rijtuigen voor proef daarvan voorzien, samen met AC assen. Waar eerst ontsporen per definitie gebeurde, rijden ze nu redelijk vlekkeloos. De Fm gaan nu ruim onder de buffers door, de M koppeling kwam dus bijna een halve cm  tekort. Bij een s-bocht R2 gaat het helaas nog mis. Ook zie ik dat de draaistellen aan de buitenzijde soms iets lichten, waarom weet ik nog niet. Tussen loc en rijtuig moet ik nog wat verzinnen, voorlopig de standaard Relex. Ik ga nog even verder proberen.
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Simon,
Ook ik gebruik enkel roco rijtuigen, ik voorzie die van märklin kortkoppeling en 3 rail assen.
Ik ondervind geen enkel probleem.
Ik gebruik R2 en R3 als bocht.

Mvg, Willy
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Hi all,

Ik postte al eerder dat het bij mij ook alleen R2 betrof, maar ik realiseerde me pas dat dit helemaal niet waar was. Maar de helft van de keerlus bestaat uit R2 de andere helft R1. Dus dat ga ik eerst testen nog, voordat ik de andere toepassingen ga bekijken. Ik houd jullie op de hoogte. (Shame on me...  B) )
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Ik heb een paar Roco rijtuigen en die heb ik van Roco kortkoppelingen voorzien omdat er toch wat ontsporingen kwamen in S-bochtjes, wissels na een boog.

Verder is het mijn ervaring dat de passing van de Roco koppelinghouders wat nauwer is als die van Märklin.

Groet, Anne W
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
 @citaat2  Mm, in principe was ik niet van plan ergens S-bochten aan te leggen, maar nu met die 'tijdelijke' keerlussen kan ik niet anders.
Wat jij zegt over die koppelinghouders klopt helemaal, ik heb het uiteinde van de koppelingen ietsje gevijld, anders kwam deze er niet volledig doorheen.
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Mijn ervaringen in het algemeen met m*kortkoppelingen: zeer dikwijls trekken ze de rijtuigen/wagens uit het spoor.

Ik gebruik profi van flm en roco kortkoppelingen. Desnoods ook mogelijk om de wielen op marklin afstand te zetten 14,0 mm. Zeker als ze op wissels ontsporen.
Re: Ervaring Roco-rijtuigen op C-rails: ontsporen
Ik rij met Roco 30,3cm zwitserse EW4 op r4 & r5 voorzien van Marklin kortkoppelingen en heb nergens problemen mee. Zolang het spoor recht ligt en de stijgingen geleidelijk zijn gaat het prima.