Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ms3 met booster?

Gestart door snijder donderdag 22 december 2016, 11:56:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ms3 met booster?
snijder
gast

ms3 met booster?
Hallo,

Een vraag kan je op een ms3 aangestuurde baan ook boosters gebruiken?

Theo
Re: ms3 met booster?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ms3 met booster?
Als je een zwarte MS2 als aanduid als MS3, dan kan dit.
Je gebruikt de rode / bruine draad uit de aansluitbox als input naar de booster.
Geen garantie op mfx-terugmelding voor het gedeelte achter de booster.

John
Re: ms3 met booster?
snijder
gast

Re: ms3 met booster?
Dat is precies wat ik bedoel.

Bedankt voor de antwoord en de moeite, ik kon het nergens zo gauw vinden ook niet in de instructieboek van de MS.

Theo
Re: ms3 met booster?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ms3 met booster?
Zal je daar ook niet vinden.

Maar wel in onze eigen wiki

John
Re: ms3 met booster?
snijder
gast

Re: ms3 met booster?
Bedankt, dit is ook interessant om een deltadecoder te gebruiken.

Theo
Re: ms3 met booster?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ms3 met booster?
Ik neem aan dat je een delta control unit in plaats van delta decoder. De laatste zitten nl. in de lok.

John
Re: ms3 met booster?
snijder
gast

Re: ms3 met booster?
Je hebt gelijk dat bedoelde ik. :?

Theo
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ms3 met booster?
Dag Theo,
Met een Delta stuurapparaat werkt je mfx zeker niet.
Voor iets meer geld koop je een "echte" booster met een MFX link van Tams kun je ook MFX gebruiken.
Voor nog iets meer koop je een booster waar die link al inzit.
groet digibert
Re: ms3 met booster?
snijder
gast

Re: ms3 met booster?
Bedankt voor de tip digibert.

Theo
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ms3 met booster?
Dag Theo,
Nog even ter aanvulling; Delta als booster is een beetje uit de tijd.
De laatste generatie decoders hebben vaak problemen met de niet gestabiliseerde uitgangsspanning.
Zeker bij meerdere loks met sound e.d. geeft dat zoveel vervorming van het signaal dat de decoder nogal eens in verwarring raakt. Denkt dat er bijv. een analoog signaal op fe baan staat.
Voor een paar centen meer veel minder ergenis.

groet digibert 
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2017

offline
Re: ms3 met booster?
Even hele erge beginners vraag, maar wat is een booster? :?
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2008

offline
Re: ms3 met booster?
Simpel gezegd is het een versterker.
Als je een grote baan hebt, dan verdeel je die in meerdere stroomkringen.
Elke stroomkring wordt gevoed via een aparte booster.

Ook in de Wiki staat een artikel  geschreven over de booster.

Groeten,
Ton.
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: ms3 met booster?
Je kunt ook kiezen voor de Ldt db-4 booster, deze gebruiken wij ook op onze ms2 cc-schnitte demobaan.
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ab_maerklin_ms2_3lg
Re: ms3 met booster?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms3 met booster?
 @citaat
Werkt MFX dan standaard?
Ik denk het niet namelijk.
Dan heb je als nog de boosterlink nodig van Tams

Gr Dennis
Re: ms3 met booster?
DreiLeiter
gast

Re: ms3 met booster?
Citaat van: dennisreij op vrijdag 20 januari 2017, 15:20:16
@citaat
Werkt MFX dan standaard?
Ik denk het niet namelijk.
Dan heb je als nog de boosterlink nodig van Tams

Gr Dennis

Door even de moeite te nemen de link hierboven te gebruiken en bij het product even de omschrijving  te lezen of desnoods Google te gebruiken, valt op te maken dat deze booster keurig met MFX kan omgaan.

MFX werkt dus standaard.
Re: ms3 met booster?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms3 met booster?
 @citaat
Ik heb 2 van deze boosters en was genoodzaakt om 2 boosterlinks aan te schaffen om MFX werkend te krijgen met de Ecos.
Heeft dus te maken met ervaring die ik al heb.
Overigens werkt dus met de boosterlink zoals ik het zie...
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: ms3 met booster?
Volgensmij was het zo dat het automatisch aanmelden van Mfx locs niet werkt maar wel mfx locs aansturen. Voor automatisch aanmelden is dan de Tams boosterlink nodig.
Zelf vind ik het automatisch aanmelden van Mfx een ramp :D
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ms3 met booster?
MFX aansturen met een "normale" booster gaat prima, als de lok aangemeld is op de centrale.

Ik denk dat de lok zo nu en dan een signaal geeft voor de centrale iets in de geest van "ik ben er nog steeds", dat komt dan bij "normale" boosters niet aan in de centrale, waarop die zou kunnen denken "oh, die lok is er niet meer, dus hoef ik ook niets meer te doen"

Het lijkt me de dus aan te bevelen om bij gebruik van "normale" boosters de Tams boosterlinken te gebruiken, wij hebben bij de MSG/Den Bosch een test op de Grote Märklin baan gedaan met een CS1 en een Tams boosterlink over de grote 10A Edits booster en dat werkte perfect.

Ik lees op de forums van de beide Nederlandse automatiserings programma's dat er problemen zijn met de synchronisatie tussen de programma's en de ingelezen loks op de centrales.

Ik lees ook dat als je e.e.a. in een bepaalde volgorde doet, die problemen er niet zijn, voor hoe moet je op de beide forums zoeken.

Groet, Anne W

Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: ms3 met booster?
Boosters op een MS2 werkt prima, voordeel van de DB4 booster is is het feit dat deze intelligent is, en je deze vanuit iTrain kan sturen DCC adres als output en ingang naar iTrain via S88. Je kan nl geen gebruik maken van het 3e draadje vanuit je centrale, omdat je deze niet hebt. Ik heb de uitgang van de MS2 als ingang voor de boosters gebruikt, maar ook voor een programmeerspoor en als DCC voeding voor m'n decoders.
Bij een sluiting op je baan blijven je wissels functioneren.
Het programmeerspoor is noodzakelijk voor het aanmelden van je Mfx locs.
Het is niet verstandig om de MS2 uitgang ook nog voor je baanvoeding te gebruiken Icm je booster, bij een boosterscheiding sluit je zonder sleperswip toch tijdelijk je boosters aan elkaar.
Ook heb ik de Tams boosterlink gebruikt, maar deze werkt bij mij (aangesloten volgens onderstaande link) niet met de DB4 boosters en de MS2.
Mij is verteld dat de MS2 anders omgaat met het feedback Mfx signaal van de loc.
Bij gebruik van boosters krijg je op je MS de melding dat de Mfx loc geen feedback heeft gestuurd (en dat klopt idd ook)
iTrain doet hier echter niets mee. Ik gebruik de MS2 (dus niet de gleissbox) dan ook niet icm iTrain.

Zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.msg936758#msg936758
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1661.pdf
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1558.pdf
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ms3 met booster?
Beste Leo,

MFX terug via Tams boosterlink, wellicht moet je dat eens aan Tams vragen, als de bosoterlink werkt met een Edits booster en een CS en niet met een MS, betekent dat er een verschil is tussen CS en MS.

Maar dan moet het ook komen door wat de boosterlink met het signaal doet, ongetwijfeld kan Tams je dat vertellen.

Groet, Anne W
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: ms3 met booster?
Als je een booster met MS3 wilt gebruiken zonder PC en boosterlink dan kun je volgens onderstaand schema te werk gaan.

Re: ms3 met booster?
DreiLeiter
gast

Re: ms3 met booster?
Citaat van: DreiLeiter op vrijdag 20 januari 2017, 15:57:46
Citaat van: dennisreij op vrijdag 20 januari 2017, 15:20:16
@citaat
Werkt MFX dan standaard?
Ik denk het niet namelijk.
Dan heb je als nog de boosterlink nodig van Tams

Gr Dennis

Door even de moeite te nemen de link hierboven te gebruiken en bij het product even de omschrijving  te lezen of desnoods Google te gebruiken, valt op te maken dat deze booster keurig met MFX kan omgaan.

MFX werkt dus standaard.


Om mijzelf maar even van eigen commentaar te voorzien:

Uit de informatie op de website leek het dus zo te zijn dat de booster Plug & Play is qua MFX
Maar na diverse bijdragen blijkt het een stuk genuanceerder te liggen.
Heb ik weer wat geleerd. Dank voor alle aanvullende informatie (uit de praktijk)!

Re: ms3 met booster?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: ms3 met booster?
 @citaat
Daar is dit forum dan ook voor  ;)

Gr Dennis
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ms3 met booster?
Hoi.
Gebruik al jaren twee B2 Tams boosters, eerst met een 6021 en daarna met een MS1 (later 2 stuks) en 2 boosterlinks
van Tams. De terugmelding naar de MS1 liep niet altijd volgens verwachting. Dit kon m.i. ook komen omdat de MS1 niet erg stabiel was tijdens gebruik.
Sind ruim een jaar gebruik ik dezelfde opstelling (2boosters en 2 boosterlinks) met 2 MS2`s.
Geen enkel probleem; constateer wel dat naarmate het aantal MFX loks toegenomen is op mijn baan (zo`n 15 stuks nu)
het aanmelden steeds langer duurt. Soms krijg ik na meer dan 5 min nog ineens een bericht van aanmelding!
Heb geleerd dat e.e.a. ,ook bij programmeren meer tijd nodig heeft dan je zou verwachten.
Succes digibert
Re: ms3 met booster?
dave316
gast

Re: ms3 met booster?
Ik had ook een  vraag ik heb zelf ook ms2 zwarte met SRSEII hoeveel booster kan je op aansluiten omdat we ook een vrij grote baan word met 2 verdiepingen en een klimspiraal

En de programmeer spoor komt apart gemaakt
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2014

offline
Re: ms3 met booster?
Volgens mij is de MS2 met SRSEII hier niet voor bedoelt,het is meer gemaakt voor een module.
Voor een complete baan kun je beter een centrale gebruiken welke is afhankelijk van de gebruikte protocollen.
Data verwerking kan een probleem worden.
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2010

offline
Re: ms3 met booster?
Citaat van: dave316 op dinsdag 06 oktober 2020, 21:42:43
Ik had ook een  vraag ik heb zelf ook ms2 zwarte met SRSEII hoeveel booster kan je op aansluiten omdat we ook een vrij grote baan word met 2 verdiepingen en een klimspiraal

Wat bedoel je met hoeveel booster? De grootte van de baan is voor geen enkele digitale centrale het probleem. Bij de BNLS-modulebaan reden we met een enkel multimaussetje en een baan van 15 tot 20 meter lengte. Het is meer het aantal treinen wat het probleem is. Hoeveel treinen je op je baan tegelijk laat rijden is het probleem. En dat is afhankelijk van het vermogen van de voeding en de centrale. Dus hoeveel treintjes wil je tegelijk laten rijden?

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 oktober 2020, 22:35:07
Volgens mij is de MS2 met SRSEII hier niet voor bedoelt,het is meer gemaakt voor een module.

Leg eens uit? Waarom zou de MS2 /MS3 niet geschikt zijn voor een "grote" baan? Waarom niet?

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 06 oktober 2020, 22:35:07
Voor een complete baan kun je beter een centrale gebruiken welke is afhankelijk van de gebruikte protocollen. Data verwerking kan een probleem worden.

Wat is een complete baan bij jou? Eventueel problemen met dataverwerking is van meer dingen afhankelijk dan alleen een digitale centrale. Ook de protocollen, snelheid van de computer en het gebruikte treintjesbesturingsprogramma zijn van invloed.

Groet Ronald.
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: ms3 met booster?
@Dave Wij rijden al jaren met booster icm met de MS2.
Op onze clubbaan gebruiken we de SRSEII met 2 boosters en er kunnen er meer aan gehangen worden. Hiervoor gebruiken we de DB4 booster van LDT.
Dit is een slimme booster met diverse terugmelding voor o.a. sluiting. Terugmelding loopt dan via een bezetmelder die sluiting meld. In iTrain kun je die terugmelding instellen als sluiting.
Eventueel een aansluitschema is op ons blog terug te vinden. http://hobbymakers.nl/content/Blokschema_cc-schnitte_booster.pdf
Re: ms3 met booster?
Lid sinds: 2006

offline
Re: ms3 met booster?
Update van mijn bericht van 2017;
Inmiddels rij ik tot volle tevredenheid met 4st MS2 en MS hub (60122) en de twee (Tams) boosters met booster links.

gr. digibert