Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

sein 764xx versus 763xx.

Gestart door guillaume donderdag 22 december 2016, 11:39:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sein 764xx versus 763xx.
Lid sinds: 2013

offline
sein 764xx versus 763xx.
Hallo

Ik heb een aantal 763xx seinen met een aantal 764xx seinen.

Naast het makkelijk programmeren van de mfx seinen zijn er nog andere verschillen.

Ik heb bv een mast van de 76394 aangesloten aan de decoder van de 76494.
Echter er gebeurd niets, laat staan dat de leds branden.
Is er sprake van een ander gedefinieerd seinbeeld?

Ook de paarse en witte aansluitdraden van de 764xx seinen zijn bijna 150 cm lang en van de 763xx serie maar een 20 cm.
De vraag is mag deze draad ingekort worden of heeft dit een functie?

Ik stel deze vragen puur uit nieuwsgierigheid, maar misschien heeft iemand hier een antwoord op

met vriendelijke groet
guillaume

Re: sein 764xx versus 763xx.
Lid sinds: 2008

offline
Re: sein 764xx versus 763xx.
Hoi Guillaume,

In de handleiding van de 76494 staat het volgende:

CiteerDe seinmasten van de seinen 76371/76372/76391/76394 kunnen met deze elektronica (decoder) niet gebruikt worden.

Groeten,
Ton.
Re: sein 764xx versus 763xx.
Hallo Ton,

De reactie heeft een tijd geduurd.
Nu ik wederom een aantal 764xx seinen gekocht heb, wordt ik weer nieuwsgierig.
Ik wist/had al begrepen dat deze decoders onderling niet verwisselbaar zijn.

De vraag is en blijft: waarom zijn deze draden zo lang?
En mag je deze draden inkorten?

Misschien heeft een van onze marklinisten een plausibele verklaring.


met vriendelijke groet
guillaume
Re: sein 764xx versus 763xx.
Dat de draden zo lang zijn heeft o.a. te maken met alle extra verbindingen die je kan maken met dat sein.

Ik gebruik bijvoorbeeld losse voorseinen en kan dankzij die lengtes de decoder ergens tussen in het hoofdsein en het voorseinen plaatsen.

Het voorsein zou anders best dichtbij het hoofdsein moeten staan.

Ik heb ook nog een oud sein van de vorige serie maar die heeft ook een langere kabel paars/wit dan 20cm.

Maar ik snap waar je heen wilt, ik heb nu ook een aardige bos paars/wit hangen op locaties waar een groepje seinen staat. En als je die op maat maakt met een kleine overlengte dan is dat een stuk netter.

Ik heb de paars/wit draden van de nieuwe seinen overigens al een keer geknipt en weer aan elkaar gesoldeerd omdat ik ze niet uit de knoop kreeg (2x). Dus haal er een stuk draad paars/wit uit en kijk of het werkt, zo niet zet je dat geknipte stuk er weer tussen. Maar kan me niet voorstellen dat het uitmaakt.

MvG,

Timaximus
Re: sein 764xx versus 763xx.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: sein 764xx versus 763xx.
ik heb beide soorten seinen en gebruik daarin tegen geen mfx. Ik gebruik de dcc mogelijkheid ivm met de hoeveelheid adressen. Ik knip en plak alle draden indien nodig en bij de oude seinen moet ik ook vaak de draden opnieuw aan de decoders solderen. Mooi aan de nieuwe serie is het aanpassen via cv,s van de leds.
mvg Frank
Re: sein 764xx versus 763xx.
Hallo Timaximus en Frank

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga de draden ook maar eens inkorten en zoals opgemerkt, je kunt ze altijd weer aan elkaar breien.

Frank opperde dat je dmv van de cv aan te passen de helderheid van de led kan wijzigen.
Zou je mij daar een korte beschrijving kunnen doen toekomen, welke waarden je dan aanpast.

alvast hartelijk bedankt
guillaume
Re: sein 764xx versus 763xx.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: sein 764xx versus 763xx.
Dit betreft de nieuwe serie seinen. De beschrijving staat heel simpel uitgelegd in het boekje. Dit is natuurlijk wel als je een Ecos of CS hebt. Ik weet niet of je deze ook in het bezit hebt.
Mvg Frank
Re: sein 764xx versus 763xx.
Hallo Frank

Dank voor de tip.
Ik heb het gevonden, eigenlijk nooit echt in de handleiding gekeken tot mijn spijt.

met vriendelijke groet
guillaume