Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

LDT DB-4 Stop/Go aansluiting

Gestart door avhoboken dinsdag 20 december 2016, 21:54:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
wie kan mij hierin adviseren?
Ik heb al een tijdje deze booster van LDT op mijn baan als aanvulling op de CS2, tot zover prima.
Nu wil ik (in verband met het gebruik van iTrain) ook de Stop/Go en Feedback output aan te sluiten zoals beschreven in de handleiding. Nu vroeg ik me af of ik de Stop/Go kan aansturen met een DR4018 (van digikeijs), die geprogrammeerd is als een 16 kanaals on/off schakelaar.

Of is er een betere manier om de booster aan te sturen? Kan dit wellicht ook via de adres programmering rechtstreeks met de CS2 zodat ik de DR4018 helemaal niet nodig heb?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Gr. Alex
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Beste Alex,

Ik denk dat je je vraag even moet herhalen op het iTrain Forum.

Groet, Anne W
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Ha Anne,

Omdat het niet specifiek iets met iTrain te maken had maar met de aansluitmogelijkheden van de LDT booster had ik dat nog niet gedaan. Maar in het kader van 2 fora weten meer dan 2 ga ik dat alsnog doen.

als daar het winnende antwoord uitkomt zal ik het nog even melden :)

Gr. Alex
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Daar heb je helemaal geen DR4018 bij nodig, je hoeft alleen maar een wisseladres aan de LDT-DB-4 toe te kennen, hoe je dat doet staat in hoofdstuk 6 en hoofdstuk 7.

Groetjes

Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Hoi,

De DB-4 booster heeft een stop/go aansluiting aan boord. De melding van de booster naar iTrain werkt via bezetmelding. Kijk anders even in het topic van Leeeke. Ik heb hier een link naar een post waarbij een tcd bestand zit van onze demobaan waarbij we de DB-4 booster ook gebruiken.

Of ik het nu helemaal goed uitleg weet ik niet, weet niet alles uit mijn hoofd :-)
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Voor de service naar de rest van het forum en degene die niet zo goed zijn in zoeken:

Citaat van: brietdijk op woensdag 21 december 2016, 10:49:20
Kijk anders even in het topic van Leeeke. Ik heb hier een link naar een post waarbij een tcd bestand zit van onze demobaan waarbij we de DB-4 booster ook gebruiken.

Dat zal dan het bewuste draadje zijn :HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte

Groeten Ronald.
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Excuus, ik zie dat ik de link vergeten ben. Nu ik thuis ben zal ik effe goed zoeken. De juiste link volgt dus straks.
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Hier even een paar linkjes naar gerichte posts met info:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.msg923519#msg923519
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36906.msg925795#msg925795 Incl. het TCD bestand van iTrain.

Ook nog even het schema die te vinden is op ons Blog:
http://www.brietdijk.nl/downloads/Blokschema_booster.pdf
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Bedankt voor alle informatie!
Ik heb de booster geprogrammeerd via de CS2, de on/off op DCC adres 209, de watchdog op 211. Daarnaast heb ik de feedback report uitgang aangesloten op een rosoft S88-N.
In iTrain boosterobject aangemaakt met de relais (209) en terugmelder info (2.15). Echter het lijkt nog niet te werken, de booster info blijft helemaal leeg en ook het schakelen van de booster heeft geen effect.

In de bijlages een schermafdruk van iTrain en het baan bestand.

Waar zou ik verder naar kunnen kijken?
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Hoi,

Ik zal kijken of ik vanavond even tijd heb om naar je iTrain bestand te kijken.

Zal ook even aan Leo (Leeeke) vragen of hij wil kijken omdat hij deze boosters ook gebruikt.
Leo heeft het op dit moment erg druk op zijn werk, dus hij is nu niet actief op het forum.
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Goed plan.
Ik zal zelf ook eens kijken of ik het aan de gang kan krijgen.
MFX terugmelding werkt ook met deze boosters als je een boosterlink gebruikt.

Gr Dennis
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Ik zie dat je een relais hebt aangemaakt en toegekend aan de booster, maar is niet getekend in het schakelbord.
Verder moet je in alle blokken in de eigenschappen de LDT booster toevoegen anders weet iTrain niet dat deze blokken gevoed worden
door deze booster. Zie afbeelding van blokeigenschappen.

Ik heb je tcd bestand aangepast en het relais toegevoegd in het schakelbord. In blok CS_B1 heb ik de booster toegevoegd als voorbeeld.
Als je iTrain 4 hebt dan had je via de diagnose tool de melding kunnen zien dat de DB-4 booster niet gebruikt wordt en dat het relais
van de booster nergens bij hoort.

Virtueel werkt het nu bij mij. Klik eens op de bezetmelder van de booster en je ziet dat de voeding van blok CS_B1 uitgeschakeld wordt.
Er komt dan een rode rand om het bloksymbool.

Hoop dat ik je zo heb kunnen helpen, succes...
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Bedankt voor de tip en aanpassingen. Met het invullen van de juiste booster in het blok is het nu inderdaad mogelijk om een deel van de baan van de stroom af te halen. Waarom het relais ook op schakelbord zou moeten snap ik niet, je kunt de booster toch ook aan/uit zetten door op de booster te klikken? Heeft in ieder geval hetzelfde effect.

Echter de reden dat ik de booster op het schakelbord wilde is eigenlijk om informatie over het stroomverbruik en spanning te zien, net zoals ik nu zie bij de CS2 booster. Maar mogelijk stuurt de DB-4 deze informatie helemaal niet, zou ook kunnen. Wie weet dit?



Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Deze booster stuurt deze info inderdaad niet.

Gr. Dennis
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: LDT DB-4 Stop/Go aansluiting
Amperetang?  :D

Maar mooi dat het iig werkt.

In de laatste iTrain versies is er het e.e.a. Verandert voor w.b.t. de Ltd boosters.
ITrain ondersteund deze booster nog niet zo heel lang. Ik heb deze info ook maar van Leeeke gehad destijds.
Ik ga straks voor mijn nieuwe baan ook de DB-4 gebruiken.