Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vragen over infrarood-lichtsensor

Gestart door Ludo1957 maandag 19 december 2016, 23:07:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Vragen over infrarood-lichtsensor
Beste forumgenoten,

Heeft iemand ervaring met het hieronder weergegeven type IR-lichtsensor TCRT5000 die werkt op 3,5 à 5 V?

Kan dat type gebruikt worden om een bistabiel relais aan te sturen voor het automatiseren van een analoge baan met M-rails?

De datasheet kan bekeken worden via http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/252411/VISHAY/TCRT5000.html?

Alvast bedankt  :)
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Deze is niet meer leverbaar. Idealiter heb je er eentje nodig met een relais op de printplaat.
Want deze levert als output maar 60 mA, en daarmee kun je hooguit een monostabiel relais laten schakelen.

Je hebt minimaal een transistor nodig om de output op te schalen tot iets waarmee je kunt schakelen.
Monostabiele relais verbruiken gemiddeld minder stroom dan bistabiele. Ik heb net een stel bistabiele gekocht met een dubbele spoel (180 mA, met een enkele spoel is dat 90 mA). Ik heb een bistabiel relais met 1 spoel die minder dan 40 mA gebruikt, maar dat is eerder uitzonderlijk dan regel.
Als je met transistors voldoende stroom moet opwekken om een veelvoud te kunnen schakelen, dan wordt dat duur, zwaar, en heet.

Vrijwel identiek lijkt:
C18-Line-Track-Sensor-TCRT5000-Infrared-Reflective-IR-Photoelectric-Switch-Barrier


De switch zelf:

dwingt je tot zelfbouw.
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
@Jan22

Hartelijk dank voor de toelichting  :).

De complete lichtsensor is blijkbaar toch nog verkrijgbaar bij Aliexpress.
1 X 10 stuks: gratis verzending    2 X 10  stuks: 1,54 ? verzendingskosten

Als ik je goed begrijp kan hij wel gebruikt worden voor het aansturen van een monostabiel relais voor het open en sluiten van de slagbomen van een overweg?
(met dien verstande dat het veel eenvoudiger is om meteen KISS-contactrails te gebruiken)

Groeten,

Ludo
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Ik heb geen elektronische achtergrond, dus ben leek op dit terrein. Maar wat ik ervan begrijp is (en ik heb me er in verdiept omdat ik er zelf ook iets mee wil), dat de set een 5 vDC signaal levert bij 60 mA.

Ik heb monostabiele en bistabiele relais die bij max. circa 40 mA schakelen, maar zelf heb ik uitsluitend 12 vDC relais. Om dan met 5 vDC signal 12 vDC te schakelen, is een transistor nodig. Er bestaan ook relais die schakelen op 5 vDC, 3,3 vDC of 3 vDC. Of je in dat geval geen transistor nodig hebt, weet ik al niet eens, want daarin heb ik me niet verdiept.

Volgens mij past de vraag hoe je de output van dit ding koppelt aan een relais en welk type relais je daarvoor moet kiezen  in de rubriek Elektronicatechniek. Daar lezen mensen mee die aansluit-schema's uit hun mouw lijken te schudden.

Wat in deze rubriek Analoge besturing wel kan is het beantwoorden van hoe je analoog gebruik maakt van deze lichtsluis.

Als het ding NO is (Normally Open):
Zolang de trein zich bevindt in de sluis (waargenomen wordt door deze lichtsensor set) geeft de set een signaal af. Als daaraan een monostabiel relais hangt, dan trekt dat aan zolang het signaal ongelijk is aan 0, en met dat relais kun je dan een overwegbomen motortje aansturen, of een trein in een blok laten rijden.

Als het ding NC (Normally Closed) is, werkt het andersom.

Dus ja, dit is een kiss methode om een goedkope lichtsluis te gebruiken in plaats van rails aan te passen.
En deze lichtsluis is heel erg goedkoop (voor een lichtsluis) en heel erg klein (smd).

Echter, als die overweg ook gebruikt wordt voor magnorails voertuigen of een Faller Car Systeem, dan wordt het puzzelen waar je de sensor moet zetten, en hoeveel je er nodig hebt. Ook als de overweg meerdere sporen kruist, lijkt mij hier nog wat gepuzzel nodig hoe je de sensors opstelt. Er is een maximale afstand tussen zender en ontvanger, en die is vrij klein.

Je begon met de vraag: heeft er iemand ervaring met.
Antwoord ja, op dit forum minimaal 2 personen,
Antwoord nee, beide personen op dit forum gebruiken de lichtsluis digitaal.

Wie dan? Brietdijk en De Dijk.

Wat dan? Dit TCRT5000 model

Ik denk dat je ze een mailtje of PB kunt sturen om te vragen naar hun bevindingen.
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Een paar linkjes naar oudere typen lichtsluizen
(gebaseerd op een duurder type ontvanger):

http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
http://www.moba-tipps.de/lichtschranke.pdf
http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls1/Lichtschranke_1.htm
http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls2/grundlagen/Grundlagen.htm

Bron: www.christian-luetgens.de


Wat al deze lichtsluizen met elkaar gemeen hebben:

-condensator (C)
-zender (IR-LED)
-ontvanger (IT-T)
-transistor (T geleidt alleen als voorwerp in sluis, dus weerstand daalt)

Achter die transistor kan dan een digitaal (decoder) of analoog (relais) worden aangestuurd.
Als de transistor geleidt, dan krijgt de decoder 1, en het relais spanning.
De transistor geleidt dus alleen als er een voorwerp wordt waargenomen.
Dus, bij een hoge weerstand is het signaal 0.

Deze TCRT5000 printkaartjes lijken andersom te werken:
als de weerstand hoog is, geven ze 1 (=signaal),
als de weerstand laag is, geven ze 0 (geen signaal)

De beschrijvingen zijn machinaal vertaald,
en zo krom, dat ik er geen worst van kan maken.

Deze lichtsluis-switch is NO of NC, dat bepaalt de keus van je monostabiel relais.
Er bestaan NO relais en er bestaan NC relais.

Stel NC-type lichtsluis switch
Geen trein waargenomen, weerstand hoog, signaal=1 =>
Dan moet je een monostabiel relaistype hebben dat bij lsluis=1 open is en bij lsluis=0 sluit (geleidt).

Nogmaals: Brietdijk en De Dijk kennen het juiste antwoord.
Benader ze.
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Erg bedankt voor de gedetailleerde toelichting in mensentaal  :D
Je hebt je echt wel heel behoorlijk verdiept in de materie!
Ik heb een voeding van zowel 5V als 12V DC
Gezien de lage kostenIk ga een bestelling doen en daar wat mee experimenteren.
Prettige feesten!
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Zit er een comparator (LM393) op het printje ?
De uitgang hiervan is niet in staat een relais fatsoenlijk te schakelen: een LM393 heeft een open collector-uitgang en de maximale stroom is maar 16 mA.
Je moet er dus nog een transistor (met een blusdiode voor een relais)  tussen hangen om voldoende stroom te kunnen schakelen.
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
@Huub
Je plaatje draagt de naam opto-relais.jpeg
Heeft dat nog een bijbedoeling?
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Nou ja, het is een printje met een opto-schakeling en ik heb er een relais aan gehangen.
Is er meer achter te zoeken, iets waar ik dan niet bij stil sta ?
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Geen idee. Het viel alleen op .. 8)
BC640
Monostabiel relais (met twee of meer stroomkringen), 12 vDC ?
Re: Vragen over infrarood-lichtsensor
Is er nog een vraag aan mij ?
Trouwens, ik ga uit van een Philips/NXP-component en die kan 1 Ampere verdragen.
Van die BC640 heb ik er zo´n 100 stuks van liggen, dus.......
maar er zijn miljoenen verschillende transistors en daar is vast wel een ander geschikt exemplaar bij  :) (moet wel PNP zijn)