Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stroomvoorziening grote baan

Gestart door Wim Lelieveld vrijdag 16 december 2016, 22:50:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomvoorziening grote baan
Wim Lelieveld
gast

Stroomvoorziening grote baan
Beste forumleden.

Ben sinds korte tijd bezig met een grote baan met M rails.
Het probleem waar ik mee te maken krijg is dat het met de Mobile Station niet loopt, treinen rijden klein stukje en dan stop de trein. Analoog loopt het prima met de oude witte transformator.
Las op het Forum over Boosters voor meer stroomvoorziening, maar kan je deze combineren met een MS of heb je daar ook andere trafo's voor nodig ?
Heb wel een ringleiding van dik installatiedraad aan gebracht om het stroomverlies te beperken, maar helpt niet.
Wie weet de oplossing?

Gr Wim
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Stroomvoorziening grote baan
Beste Wim,

Het mag niet uitmaken of je nu analoog of digitaal op M-rails rijdt, behalve het feit dat de digitale decoder wat gevoeliger is voor stroom "onderbrekingen".

Vraagjes:

rails en puko's goed schoon?

ook een ringleiding gelegd voor de terugvoer van de stroom, dus totaal 2 ringleidingen gelegd?

de ringleidingen op diverse punten aangesloten op de baan?

officiële aansluitrail in gebruik, zo ja, dan kijken of er nog ontstoorapparatuur in die rail zit en die verwijderen?

Groet, Anne W

Re: Stroomvoorziening grote baan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Stroomvoorziening grote baan
Ik rijd ook digitaal met M-rails en ik kan bevestigen dat je hier met voedingsproblemen te maken hebt.

Om de meter een massa en middenrail aansluiting naar de ringleiding maken en goed kijken bij het in elkaar steken van de rails welke middenleider "boven" moet.

Dit betekent in welke positie drukken beide uiteinden het stevigste tegen elkaar.

Keertje een railgum er overheen helpt ook.
Re: Stroomvoorziening grote baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stroomvoorziening grote baan
Hoi Wim,

Heb je de ontstoringscondensator(en) in de aansluitrail (mits je deze gebruikt) verwijderd?
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Stroomvoorziening grote baan
 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Stroomvoorziening grote baan
Heb vroeger alleen een klein baantje gehad, dus geen probleem gehad met stroom. Heb een enkele ringleiding aan gelegd, gewoon op de bruine en rode aansluiting van de MS aangesloten. Wel naar de verdeelblokken onder de baan waar de aansluitrails aan gekoppeld zijn. Hoorde dat er waarschijnlijk een of meerdere boosters tussen moesten.
Re: Stroomvoorziening grote baan
Er zijn geen ontstoring condensators aanwezig. Alleen heb ik om de 2,5 a 3 meter een aansluitrails gezet, misschien dat dat te weinig is.
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroomvoorziening grote baan
de vraag : grote baan op een MS met amper vermogen.Zodra je er een paar locs opzet en laat rijden zit die aan zijn max vermogen.Degelijke centrale die je 4 à 5 amp kan leveren .Zelfs met een ringleiding en aansluitingen om de meter zal je niet genoeg hebben met dat station.
Re: Stroomvoorziening grote baan
Moet dan eigenlijk met een CS gaan werken?
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroomvoorziening grote baan
of vergelijkbaar
Re: Stroomvoorziening grote baan
Dank je voor de info. Heb de links aangeklikt van je, ziet er goed uit . Hoop werk nog.

Gr Wim
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroomvoorziening grote baan
inderdaad
Re: Stroomvoorziening grote baan
Dag Wim,
Nog een mogelijkheid; MS2 met 2 boosters tenzij je je baan wilt automatiseren.
Aanmerkelijk goedkoper dan een CS.
groet digibert
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Stroomvoorziening grote baan
mss is een tweedehands ecos ideaal voor jou.Heb je meteen 4 amp ter beschikking en je kan nog uitbreiden met boosters indien nodig.Ben je ook voorzien voor toekomst.Desnoods een CS reloaded.
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Stroomvoorziening grote baan
Als je met de PC gaat rijden, heb je aan een tams (of de nieuwe redbox) genoeg als centrale (rond de 200 euro als ik me niet vergis), dan is zo'n ecos of CS3 of CS2 geeneens nodig.
(en die tams kan ook nog eens M4 van protocol aan, dus ook alle toeters en bellen aanstuurbaar)
Wel zou ik genoeg boosters plaatsen, want als je digitaal met lange slepen (en dus stevige locs) met geluid & verlichting enzo gaat rijden, reken dan al maar minimum op 2A (of zelfs meer) per lok nodig hebben.
Ik heb 8 boosters van 4A onder m'n baan aangesloten. (tenslotte moet je ook nog je seinen, wissels, bezetmelders, servos enzo ook digitaal aansluiten, dus niet alleen je locs gebruiken "digitale" stroom ...
Re: Stroomvoorziening grote baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Stroomvoorziening grote baan
Je kunt achter de Gleisbox van de MS2 best een booster plaatsen om zo meer vermogen te krijgen.
Je kan daarvoor onderstaande schakeling gebruiken en bijv. een oude Delta en een gewone 32VA trafo.
Wil je nog meer power, dan kun je deze combi meermalen toepassen.

Het schema is ook bruikbaar voor de MS2/3. In plaats van de aansluitrail gebruik je nu de uitgangen van de Gleisbox.

Zie ook de wiki

John
Re: Stroomvoorziening grote baan
Snoozerman,
Je zegt dat de nieuwe Tams redbox ook M4 protocol aan kan.
In de beschrijving op de site van Tams spreken ze over M3??. Als je verder leest staat er dat je mfx loks kunt besturen.
Nergens is te vinden dat het met het mfx protocol kan werken! Dus dat de centrale ook met de lok kan communiceren.
Met een 6021 kun je ook een mfx lok besturen maar dan mis je wel veel.

digibert
Re: Stroomvoorziening grote baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Stroomvoorziening grote baan
Tams kent al een poosje het MFX datasignaal "uit" onder de naam M3, met de oude centrale moest je dan een code invullen, hoe het met de nieuwe centrale gaat weet ik niet, het zou me niet verbazen als het nu ook "normaal" gaat, immers de nieuwe Viessmann Commander 2 kan het ook en ook Uhlenbrock zegt dat ze het gaan kunnen.

Maar let op: MFX datasignaal uit betekent alleen maar "uit" (128 stappen en meer functies), maar geen datasignaal van de lokdecoders naar de centrale, dus geen aanmeldingen, dat blijft onder exclusief Märklin en Esu "patent".

Groet, Anne W