Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

probleem aansturing locomotieven

Gestart door hdute woensdag 14 december 2016, 17:07:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem aansturing locomotieven
Hallo,

Ben nieuw op dit forum. Sinds een half jaar heb ik de hobby weer opgepakt daar ik nu meer tijd heb na een zwaar ongeluk. ik had al een analoge baan met locomotieven en sinds een paar maanden de overstap gemaakt naar het digitale werk. Heb de digitale startset aangeschaft om eerst maar eens eenvoudig te beginnen. Ik heb twee digitale loc's en de mobile station 60653 heeft die gelijk herkend en ik kan de loc's ook aansturen. Maar als ik beide loc's op de baan heb staan en een loc selecteer dan loopt de andere ook mee. Ik krijg het niet voor elkaar om de ene te laten rijden en dat de andere gewoon stil blijft staan.

m.vr. gr., Herman 
Re: probleem aansturing locomotieven
-Herman:
Vermoedlijk hebben beide loc's hetzelfde adres.
Re: probleem aansturing locomotieven
De loc's hebben wel een verschillend adres, namelijk 72 en 78 volgens de fabriek ingesteld.
Re: probleem aansturing locomotieven
De loc's zijn: model T3 Kupferzell (36140) en de Henschel DHG 700 (36700)
Ik kan het type decoder niet zo snel vinden, maar het is geen mfx decoder volgens mij

ik vind de handleiding ook wat sumier voor een digitale starter. Is er niet een uitgebreidere handleiding of tekst en uitleg voor de digitale start?
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Tip:
van 1 lok het adres veranderen,
deze lok alleen (1) op het spoor zetten !
Re: probleem aansturing locomotieven
Ik heb het adres veranderd, maar het probleem blijft.
Het is ook vreemd dat als ik op de mobile station een lege positie kiest loopt de trein ook, alleen kan ik dan de snelheid niet veranderen. De loc loopt dan constant door en d.m.v. de stop-knop komt de loc wel tot stilstand.
Re: probleem aansturing locomotieven
Klinkt als een analoge loc op digitale besturing.

Ben je zeker dat de locs een decoder hebben?
Re: probleem aansturing locomotieven
Ik ben nog een leek op dit gebied. Het zijn twee digitale loc's en neem aan met een decoder. Mijn baan is wel deels van de oude vroegere ijzeren rails en d.m.v. een overgangsrail verbonden met de nieuwe digitale rails. Zowel voor de oude analoge rails als voor de nieuwe digitale rails heb ik ook een aparte transformator. Deze kan ik afhankelijk van welke loc's ik wil laten lopen in- of uitschakelen. Als ik met de (digitale) mobile station werk zijn de overige transformatoren uitgeschakeld.

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Beste Herman,

Het zijn beiden geen loks met een MFX decoder, dus "herkennen" lijkt me niet mogelijk, je moet de loks invoeren, e.e.a. volgens de handleiding van het MS.

Groet, Anne W
Re: probleem aansturing locomotieven
hoi,

Ik heb de loc's ingevoerd via de databank van de mobile station.

gr. Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Beste Herman,

Heel goed, als je ze één voor één rijdt zie je dan ergens in het schermpje een decoder adres staan? (ik weet dat niet, ik heb een MS1 maar daar stel ik alleen mijn MFX decoders mee af)

Groet, Anne W
Re: probleem aansturing locomotieven
Beste Herman,
Zijn de loks nieuw of hebben ze al bij iemand anders gereden?
Je zegt dat je MS ze herkent maar je hebt ze ook ingevoerd uit de databank.
Het is zo dat de MS2 een mfx lok herkent zonder dat je iets hoeft in te voeren!
Op je scherm zie je dan bijv DHG 700 o.i.d. maar geen marklin nummer of adres.
Ik denk toch dat het 2 delta loks zijn die op hetzelfde Motorola adres staan.
Bij delta loks werd door Märklin in eerste instantie maar 4 adressen gebruikt en die staan als standaard in de database.
Als je het zeker wilt weten moet je de loks openen (kap eraf schroeven) en kijken welke decoder er in zit.
Zit er een in met een z..g.n. muizenklavier in dan kun je daaraan zien welk adres er is ingesteld.
Als je de kappen eraf hebt maak dan een foto zodat we je verder kunnen helpen
gr digibert 
Re: probleem aansturing locomotieven
Het lijkt op een mismatch tussen het adres dat in de decoder is geprogrammeerd en wat er op het scherm wordt afgelezen. Dat kan gebeuren als een adres wordt geprogrammeerd vanuit het mobile station terwijl beide locs op de baan staan. Beide locs reageren dan op één en hetzelfde rijcommando.

Oplossing (hierbij steeds 1 loc op de baan): De loc vanuit het mobile station resetten naar de fabrieksinstellingen, de loc vervolgens wissen, ook weer vanuit het mobile station, en opnieuw invoeren.
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Beste Digibert,

Nee het zijn geen Delta decoders, het zijn "gewone" digitale decoders, verder denk ik inderdaad dat ze beiden op hetzelfde adres staan.

Groet, Anne W
Re: probleem aansturing locomotieven
-Herman:
Aanvankelijk zullen de decoders een verschillend adres hebben gehad, van de fabriek zo ingesteld, maar nadien door de vorige eigenaar veranderd zijn.
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman, je schrijft ook:
Zowel voor de oude analoge rails als voor de nieuwe digitale rails heb ik ook een aparte transformator.

De transformatoren moeten volledig losgekoppeld zijn van de baan wanneer de gleisbox op de baan is aangesloten. Alleen de stekker uit het stopcontact is niet voldoende. De gleisbox is normaliter een bijzonder stabiel apparaat, maar verdraagt geen andere voedingscomponenten op de baan, zelfs geen tweede gleisbox. Alleen een booster is mogelijk, maar dan zijn we weer een station (of drie) verder.
Re: probleem aansturing locomotieven
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Citaat van: hdute op woensdag 14 december 2016, 22:43:36
Zowel voor de oude analoge rails als voor de nieuwe digitale rails heb ik ook een aparte transformator.

De oude M-rails kunnen ook een digitaal signaal verwerken. En met de nieuwe C-rails kan ook analoog worden gereden. Qua rails is er (dacht ik) geen onderscheid in analoog en digitaal. Dit hangt af van het feit of er een centrale (digitaal) is aangesloten of niet (analoog).
Re: probleem aansturing locomotieven
Citaat van: hdute op woensdag 14 december 2016, 22:43:36
Zowel voor de oude analoge rails als voor de nieuwe digitale rails heb ik ook een aparte transformator.

Wat is digitale rails? Dat bestaat niet. Op de rails rijdt een trein. Deze krijgt spanning via de rails om te rijden. Bij 2-rail via de twee spoorstaven, bij 3-rail krijgt een trein spanning via de middengeleider en de twee spoorstaven. Dat is zowel bij analoog als digitaal. Bij digitaal komt er een extra laag op de spanning om de commando's door te geven van de centrale naar de decoders.

Je moet alleen zorgen dat nooit een analoge trafo tegelijk met een digitale centrale aan de baan verbonden zijn. Dat gaat problemen geven :)

Groeten Ronald.
Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

Met de aanmelding van de twee loc's had ik inderdaad ook de twee andere trafo's (analoog en digitaal) aangesloten op de rails, alleen niet onder spanning. Ik zal nu z.s.m. de mobile station resetten en helemaal opnieuw beginnen met de twee trafo's helemaal los, ook met de stekkers uit het stopcontact.
Ik heb nog een foto gemaakt van de Henschell zonder kap, van de andere kreeg ik de kap er met geen mogelijkheid af.

Sorry dat ik soms wat laat reageer, ik heb een zeer ernstige handicap aan beide armen en kan alleen beperkt met rechts nog wat doen, vandaar.
Bij deze al wel bedankt voor de reacties!

m.vr.gr. , Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Dag Herman,
Maakt niet uit dat het even duurt voor je antwoord hebt gegeven.
Wat ik op de foto zie lijkt een Fx decoder (is geen MFx), die moet met je MS prima handmatig te programmeren zijn.
Dus geen lok uit de database oproepen dat geeft vaak verkeerde instellingen.
Let wel op dat alle "vreemde" componenten zoals trafo e.d. helemaal geen verbinding meer hebben met de rail.
Een trafo verbindt inwendig de "+ en - " van je rail door, met als gevolg storing.
Controleer ook of er nog ergens in je Metaal-rail een aansluitrail in je baan zit; hier kunnen ontstoringcondensatoren in zitten die het digitale signaal storen.
O ja, tijdens het programmeren maar één lok op het spoor!
Succes digibert

Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

Ik heb inmiddels alle mogelijkheden uitgeprobeerd die zijn genoemd, maar helaas zonder resultaat. De loc's zijn nieuw en ik heb ook de loc's gereset en ook dat zonder resultaat.
Het viel mij intussen wel op dat ik na reset van de mobile station en daarna zonder aanmelding van een loc de loc wel kan laten rijden, maar met een constante snelheid, ik kan de snelheid niet regelen. Druk ik de stop weer in dan stopt de loc wel.
Op de mobile station heb ik met handmatig invoeren de keuze tussen "codeer" en "programmeerbaar", ik heb beide geprobeerd zonder resultaat en dat telkens na een reset van de mobile station. Bij codeer een adresbereik van 1-80 en bij programmeerbaar van 1-255. De fabieksinstellingen van de loc's zijn 72 en 78.
De mobile station staat op een plateau naast de analoge en digitale transformator die wel zij uitgeschakeld, ook met de stekkers uit het contact. Kan dat mogelijk nog van invloed zijn?

m.vr.gr., Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Het lijkt er mee op dat een lok in analoge stand staat laat deze nu eerst even op de analoge trafo rijden en dan op de MS2 met alleen deze trein op de baan ga dan naar plaats waar de lok staat en kies wijzigen adres.
Re: probleem aansturing locomotieven
Dag Herman,
Maak eens een foto van je opstelling.
Weet je zeker dat er geen enkele verbinding meer is met de transformatoren.
Wat bedoel je met een digitale transformator?
W.b. het programmeren; Als je een lok reset staat de lok weer op de basis instellingen en zijn de "oude" adressen weg. 
Ik vermoed dat je zaken door elkaar haalt; je spreekt ook over een reset van de MS, dat betekent dat je alle gegevens in de MS (op de data-base na) wist. Dus is ook je loklijst met ingevoerde loks is weer leeg.
Als je een foto stuurt van je opstelling kunnen we je verder helpen.

groet digibert
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman, je schrijft dat de locs nieuw zijn. Het kan zomaar dat een 24 uurs burn-in alle problemen oplost.

Om daarbij zoveel mogelijk externe factoren uit te sluiten, kun je het beste een ovaaltje neerleggen en daarop je gleisbox en mobile station aansluiten. Vervolgens één loc op het spoor zetten en die een tijd vooruit en daarna achteruit laten rijden op 60 tot 75% van de maximum snelheid. Niet vergeten de loc af en toe om te keren om eenzijdig inslijten van de sleper te voorkomen.


Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

Bijgaand een foto van mijn opstelling. De linkse trafo is voor digitaal, de middelste voor analoog en de meest rechtse is de MS. Voor een half jaar geleden toen ik weer begon met de trein heb ik een digitale baan gekocht met een digitale trafo en een loc. De analoge trafo had ik al voor meer dan 30 jaar geleden voor de analoge loc's. Heb de baan intussen opgebouwd zoals die nu is. Voor een paar weken geleden heb ik de eenvoudige MS en nog een loc gekocht om voorzichtig de overstap te maken naar de mogelijkheden met digitaal. Achteraf bekeken was de aanschaf van de digitale trafo denk ik niet nodig, al moet ik zeggen dat de loc's daar wel mooier oplopen en dat met name met het optrekken omdat het wat geleidelijker gaat.
Wat ik n.a.v. de diverse mogelijke oorzaken nu heb uitgeprobeerd is wel gebeurd met de stekkers van de digitale en analoge trafo er uit en ook de aansluiting van de rail naar de trafo's. Allemaal afgesloten en ook de aansluitrail van de digitale baan naar de oude ijzeren baan, had dus alleen maar contact met de digitale rail.
Met het resetten bedoel ik resetten naar de fabrieksinstellingen. Voor de MS maakte dat niet veel uit omdat er nog nagenoeg niets in stond.

Als ik handmatig het adres wil instellen heb ik wel de keus tussen codeer en programmeerbaar, maakt dat nog verschil uit? Beide heb ik wel geprobeerd, maar zonder resultaat.

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Hallo Herman,

Is de linker trafo de 6647?
Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

De linker trafo heeft het nummer 6647 en nog wel een 0 daarna.

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Ha, als je er één gezien heb, heb je ze allemaal gezien. En dan toch weer net met een ander nummer!
In de Wiki staat trouwens uitgebreide informatie over deze trafo: Trafo 66470.

Feitelijk is deze trafo net zo analoog als de blauwe ernaast, alleen met de grijze blaas je de locdecoders niet op bij een rijwisseling, terwijl met de blauwe die kans levensgroot is. Hopelijk hou je boel goed gescheiden, zowel fysiek als elektrisch.
Re: probleem aansturing locomotieven
Begrijp ik het goed en zijn nu een of twee trafo´s EN de uitgang van de MS2 op de rails aangesloten (of ooit geweest) ?
Je mag nooit twee uitgangen aan elkaar leggen !

Trafo´s gaan niet zo snel stuk, dat is niet meer dan een stuk koperdraad, maar de gleisbox van de MS2 gaat er onmiddelijk aan als je op de uitgang een (werkende) trafo aansluit......
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Citaat van: hdute op vrijdag 16 december 2016, 22:24:50
Het viel mij intussen wel op dat ik na reset van de mobile station en daarna zonder aanmelding van een loc de loc wel kan laten rijden, maar met een constante snelheid, ik kan de snelheid niet regelen. Druk ik de stop weer in dan stopt de loc wel.

Hieruit concludeer ik dat de decoders als analoog geprogrammeerd staan. Zodra dan de loc op de baan staat en de start/stop knop op de ms2 ingedrukt wordt zal de loc gaan rijden en is de snelheid niet te regelen. De loc stopt pas als je weer via de start/stop knop de rijspanning uitschakel. Weet even niet welke cv's voor anoloog/digitaal zijn.

Het resetten van de ms2/3 heeft geen invloed op instellingen van de loc decoders. Meestal cv8 op 8 instellen is een decoder reset.
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
De digitale decoder E166086 (zie foto bij post#20) wordt ingebouwd bij modellen met de infraroodbediening van Märklin, zoals loc 36700, zie de handleiding
https://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/36700_betrieb.pdf
Zoals te lezen valt op blz. 11 wordt automatisch het bedrijfssysteem herkend. Een instelling alleen analoog is vlg blz 23 niet mogelijk, een reset van de loc is, zoals hierboven aangegeven, mogelijk door in CV08 de waarde 8 in te voeren.
Als dit niet werkt, vrees ik dat Huub gelijk heeft, de gleisbox verdraagt geen andere, analoge stroombronnen. 
Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

Ik heb altijd maar 1 trafo op spanning, alleen die ik op dat moment gebruik. Gebruik ik de MS dan staan de andere twee trafo's uit. Het is wel zo dat alle drie zijn verbonden met de rails. Alleen tijdens de aanmelding van de loc op de MS heb ik de aansluiting van de andere trafo's van de rails afgehaald.
Ik heb de afgelopen weken wel met de digitale en analoge trafo gereden waarbij de aansluiting van de rail op de box van de MS bleef aangesloten. Dus dat zou dan wel eens het probleem kunnen zijn!
Wat kan ik nu het beste doen?

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Dan zal de box hoogstwaarschijnlijk nu defekt zijn...
Re: probleem aansturing locomotieven
Wat je het beste kan doen? Iedere keer maar één apparaat op de baan aangesloten hebben. Dat kan je doen met stekkers of met schakelaars. Dat is om het even.

Citaat van: hdute op zondag 18 december 2016, 16:56:48
Ik heb de afgelopen weken wel met de digitale en analoge trafo gereden waarbij de aansluiting van de rail op de box van de MS bleef aangesloten.

Je hebt twee analoge trafo's en een MS. Je hebt geen digitale trafo. De witte trafo is alleen geschikter voor treinen met een decoder. De blauwe trafo kan decoders laten doorbranden.

Groeten Ronald.
Re: probleem aansturing locomotieven
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman,

Om helemaal op zeker te spelen zou je je locs op een digitale M* baan van een ander kunnen uitproberen. Misschien ken je iemand in de buurt of misschien kan je leverancier je helpen. Als de locs bij een ander wel goed werken heb je zekerheid of de gleisbox defect is.
Voor alle zekerheid, heb je de rode draad aan de middelleider en de bruine aan de railstaven verbonden ? Het lijkt duidelijk en simpel, maar het gebeurt in de praktijk nog steeds dat (per ongeluk) de rode en bruine draad verwisseld worden.
Re: probleem aansturing locomotieven
Beste Herman,
Zoals ik al eerder schreef heb je via je trafo`s je gleisbox kortgesloten.
Er is maar een oplossing om uit te vinden of je MS set nog in orde is.
Zoals al eerder aangegeven je gleisbox met voeding en MS2 op een apart stukje spoor aansluiten en dan kijken wat er gebeurd als je er om de beurt een lok opzet.

groet digibert
Re: probleem aansturing locomotieven
Citaat van: brund55 op zondag 18 december 2016, 11:21:37
Als dit niet werkt, vrees ik dat Huub gelijk heeft, de gleisbox verdraagt geen andere, analoge stroombronnen. 

U hebt mij begrepen  :D
Je begint bij de gleisbox (dat is een boostertje).
Nogmaals: die mag nooit tegelijk met trafo´s op de rails aangesloten zijn.

Ik zou er even mijn oscilloscoop op aansluiten, maar dat is voor de overgrote meerderheid van jullie geen optie.

Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

De gleisbox was stuk. Heb inmiddels een nieuwe en alle trafo's voorzien van een afzonderlijke aan/uit schakeling. Het geheel weer opgestart met alleen de gleisbox en MS aangesloten en nog geen resultaat! Kan dat betekenen dat de MS ook stuk is?

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Hoi Herman,

Is er niemand in de buurt toevallig met een MS2 om even te proberen?
Of anders ff naar de winkel en daar je MS2 testen.

Groeten,
Ton.
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman,
Ik begrijp niet waarom je toch maar je MS en trafos aan wil sluiten.
Dat je ze uit kunt schakelen maakt niets uit.
Er moet helemaal GEEn verbinding zijn tussen trafos en je MS/railbox!!

digibert
Re: probleem aansturing locomotieven
hallo,

Voor alle duidelijkheid, ik heb de trafo's volledig afgesloten van de baan. Niet met een schakelaar, maar met een "stekker en stopcontact" principe.

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
hoi,

Geleidelijk aan kom ik wat verder. Heb nu een een apart baantje gemaakt. De loc DHG 700 (36700) kan ik via de MS 60657 via herkennen aanmelden en dat gaat foutloos. Maar met de loc Kupferzell 36140 lukt dat niet, in de handleiding staat dat dit wel moet kunnen. Misschien dat er door alle probeersels door mij wat gewijzigd is aan de decoder van de loc, daarom wil ik het naar de fabrieksinstelling terug zetten. Maar als ik via de MS 60657 de link resetten wil gebruiken voor de loc krijg ik de waarschuwing "stop aandacht" met een rood waarschuwingsteken.
Nu is mijn vraag hoe kan ik deze loc terug zetten naar de fabrieksinstelling en hoe weet ik dat dit ook gebeurd.
De MS 60657 is wel de simpelste uitvoering, dat is mij bekend, heb bewust voor deze gekozen omdat ik totaal een leek ben met het digitale.

groetjes, Herman 
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman,

deze locs kunnen zich niet uit zichzelf aanmelden, ze hebben een fx decoder, geen mfx.

normaal gezien moet je de locs kiezen uit de marklin databank, je scrolt dan tot je de productnummer tegenkomt en op dat moment selecteer je deze.
Zo komt een loc in je loclijst.

Als je dit gedaan hebt voor de 36140 en hij wil niet rijden, dan is zoals hier aangegeven het adres veranderd.

standaardadressen van fabriek uit: 36140 --> 78 en 36700 --> 72

Gezien wat je zei in je begintopic (gelijkrijden van beide locs) zou ik eens proberen om het adres van de 36140 op je ms2 op 72 te zetten (hetzelfde als de andere dus), want dat is de enige mogelijkheid dat ze samen reden. Dit doe je zonder dat er een loc op je baan staat. Dan plaats je de 36140 op je baan. Als hij nu wel reageert, ga je terug naar het adres en verander je dit naar 78 terwijl de loc op de baan staat (en enkel deze loc!) en bevestig je.
Volgens mij moet het dan opgelost zijn
Re: probleem aansturing locomotieven
Beste Stijn,
In tegenstelling wat er geschreven word raad ik je aan om de loks gewoon handmatig in te stellen.
Dat doe je door te kiezen:
Nieuwe lok scroll naar; Handmatig invoeren; MM2 programmeerbaar; Adres invoeren (kun je zelf kiezen); Naam in voeren ( Bijv DHG700); loksymbool aangeven; (wel iedere stap bevestigen met het v-tje)
Dan komt "de loklijst bevat nu .... loks. Het kan zijn dat de lok even staat de "trillen" en de verlichting wat knippert.
Klaar! De database is enkel ingebouwd om oude digitale loks met standaard-fabrieksinstelling snel in te voeren.

Succes digibert
Re: probleem aansturing locomotieven
Hallo Herman,

Rijdt de Kupferzell analoog wel probleemloos? Ik bedoel het volgende: Koppel de gleisbox en de ms2 los van je aparte baantje en sluit je trafo 66470 op dit aparte baantje aan. De Kupferzell zou nu zonder problemen moeten rijden.
Re: probleem aansturing locomotieven
hoi,

Ik heb alle mogelijkheden nog eens uitgeprobeerd, helaas geen resultaat. Afzonderlijk rijden de loc's zonder problemen, maar met twee loc's op de baan rijden ze beide en niet degene die wordt geselecteerd. Wat mij wel opvalt is dat als beide loc's op de baan staan en ik selecteer een loc, dan lopen ze beide, van de geselecteerde loc kan ik de snelheid aanpassen, maar de andere loc reageert daar niet op en loopt constant door met dezelfde snelheid. En dat ook omgekeerd als ik de andere loc selecteer.
Ik ben er inmiddels wel achter dat het digitale treinwerk nog niet zo simpel is, maar wel uitdagend! Ik wil iedereen al wel bedanken voor de vele snelle reacties! 

groetjes, Herman
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman,

digitale treinen doen eigenlijk precies wat jij beschrijft, zij reageren enkel op de commando's specifiek naar hen gestuurd.
Dus als je beide treinen hebt gecommandeerd te rijden, dan doen ze dat. Als je op dat moment 1 loc zegt te stoppen dan zal die dat doen, maar de andere blijft doorrijden.
Volgens mij perfect normaal ...
Re: probleem aansturing locomotieven
Herman, in reactie #42 geef je aan dat de Kupferzell een fout geeft bij het resetten. Dat kan meerdere oorzaken hebben, maar is niet goed. De Kupferzell is waarschijnlijk de oorzaak van de problemen die je ondervindt. Benader het eens van een andere kant: kun je niet van iemand een soortgelijke loc, bijvoorbeeld een andere Henschel, lenen om uit te proberen?