Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De Stationsbaan: update 7-2-2017 verder met achtergrond, cameratje en begin bord

Gestart door Stationsbaan zaterdag 10 december 2016, 16:01:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Stationsbaan: update 7-2-2017 verder met achtergrond, cameratje en begin bord
Hallo allemaal.

Vóórdat ik aan het verslag van mijn huidige modelspoorbaan begin eerst nog even wat foto's van mijn vorige banen.

In een speelgoedwinkel kocht ik een Mehano startset met de Thalys erin. Dit heeft mijn keuze voor de schaal Ho en twee rail bepaald.

In de begin jaren heb ik voornamelijk tweedehands startsets van Mehano gekocht. Inmiddels rijd ik met allerlei merken door elkaar.

De rails waren allerlei merken door elkaar. Wat resulteerden in velen verschillende bielzen en zelfs de railstaven hadden andere kleuren. Alle rails behalve de draaischijf was zonder beding. Deze draaischijf heb ik tweedehands gekocht. Helaas heeft deze elektrisch nooit goed gewerkt. Inmiddels draait hij gelukkig wel weer maar stopt niet meer automatisch op de goede plek, maar daar kom ik in de toekomst nog wel eens op terug als ik verder ga met de ombouw van deze schijf.

Dit is mijn eerste modelspoorbaan. De baan nam eenderde van de woonkamer in beslag. Ik woonde toen nog thuis. Deze bestond uit twee grote platen op twee keukentafels. Later is hier nog een strook hout tussen gehangen met balkjes. In deze strook zat het gat voor de draaischijf.

De besturing was analoog met een rijregelaar en drukknoppen om gedeeltes stroomloos te kunnen schakelen.



Om de modelspoorbaan nog verder uit te kunnen breiden werd deze verplaatst na mijn slaapkamer. De twee grote platen werden en een L vorm neer gelegd. De smalle strook met de draaischijf werdt ingekort en in de hoek in het verlengde van een van de twee platen aan de muur bevestigt. Daartegenaan werdt een bureau geplaatst waardoor er een U ontstond. Met wat smalle planken en hoek beugels werdt de rest van het ovaal aan de muur bevestigt.

Helaas bleek dat de meeste van de rails niet goed meer werkte voor zo'n grote baan. Na het schoonmaken van het spoor reed de trein een een kwartiertje redelijk goed. Achterafgezien denk ik dat de rails geoxideerd was waardoor het niet goed meer werkte. Wat mij opviel was dat de Profi rails van de draaischijf hier geen last van heeft.

Daarom besloot ik na wat navraag gedaan te hebben om mijn rails te verkopen en te vervangen voor de Profi rails van Fleischmann. Voor de wissels die tot dan toe op een na allemaal hand bediend waren geweest koos ik voor de elektrisch aangedreven variant.

Ik ben jaren later nog steeds blij dat ik de rails vervangen heb. De treinen rijden er nog steeds goed op. In de loop der jaren heb ik drie keer een wissel moeten repareren. Twee hogesnelheidswissels, omdat het puntstuk niet meer mee gepolariseerd werd. Daar was een contactplaatje losgeraakt. De derde wissel was een kruiswissel waar de big boy op probeerde af te draaien. Een drieassig draaistel past er vaak al niet door laat staan een big boy. Gevolg was dat een van de tongen van de wissel niet meer meebewoog. Gelukkig had de locomotief geen schade opgelopen. De wissels dichtmaken ging erg lastig. Het veertje springt er steeds uit. Door er een stukje niet al te best plakkent plakband overheen te plakken kun je de wissel sluiten waarna je het stukje plakband er voorzichtig uit kunt trekken.

Een paar overzicht foto's van de baan.





Op bovenstaande foto's is de treinbaan nog analoog. Vandaar dat de meeste locomotieven langs de rails staan. Na veel over de diverse digitale systeem gelezen te hebben heb ik besloten om over te gaan op digitaal rijden. De wissels bleven analoog. Oorspronkelijk had ik het systeem van Trix in gedachten. Dit werd mij echter in de winkel afgeraden. Het zou nodeloos ingewikkeld zijn om er mee te programmeren en in te stellen. De Marklin variant was schijnbaar veel makkelijker. De verkoper rade me aan om een Roco locmuis 2 aan te schaffen. Deze was een stuk goedkoper en gebruiksvriendelijker. Ik heb daar een locmuis 2 aangeschaft die uit een startersset was gehaald. Iemand wilde alleen de trein die in de set zat. Ook schafte ik een tweedehands Stoomlocomotief aan van Roco. In de winkel werdt hier voor mij een decoder ingeprikt.

Mijn Thalys en een TGV Duplex Heb ik om laten bouwen. Daar was ik echter niet tevreden over. Er was zeer slecht werk afgeleverd.

Van de Thalys branden de motor door. De decoder was te dicht op de aandrijving geplaatst waardoor de aandrijving de decoder in de bocht raakte. Volgens de verkoper was de motor gewoon versleten. Een nieuwe zou half zo duur zijn als wat ik ooit nieuw voor de trein had betaald. Dus dat heb ik niet gedaan.

De TGV Duplex reed prima maar al snel begaf de verlichting het half. Dus de kap er maar eens afgehaald. Met de verlichting aan was het een compleet lichtorgel aan vonken tussen de decoder aansluitingen op de decoder. Hier ben ik tot twee keer toe mee terug gegaan. Ze hebben alles opnieuw gesoldeerd terwijl ik wachtte. Het lichtorgel aan vonken was weg maar de verlichting werkte nog niet naar behoren.

Omdat ik geen zin had om nog meer van mijn treinen te laten verknoeien maar eens op internet gaan lezen hoe ik zelf een decoder in kon bouwen. Dat bleek niet al te moeilijk te zijn. Dus de decoder van de Thalys eruit gehaald en in een loc gesoldeerd waar ruimte zat in is. Ook was deze loc heel simpel kwa bedrading twee draden van de wielen naar de motor en een gloeilampje. Die laatste heb ik in eersten instantie weggelaten. De draden doorgeknipt, gestript en met krimpkous aan de juiste draden van de decoder gesoldeerd. Het zag er misschien niet heel netjes uit met al die te lange draden in de loc maar het reed prima. Naar mate ik meer ervaring kreeg in het ombouwen heb ik deze loc nog een paar keer omgebouwd. De tweede keer de decoder draden rechtstreeks aan de wielcontacten en motor gesoldeerd. Vervolgens heb ik hem een keer voorzien van 8 polige nem stekker gat. En de vierde keer is de loc voorzien van stroomafnemer op het aangedreven draaistel, led frondseinen, cabine verlichtingen en een geluidsdecoder. Het enige wat nu nog op de planning staat voor deze loc is om er cabines in te maken.

Ook de decoder uit de TGV Duplex heeft na dat ik de draden van de decoder had vervangen een plaatsje gekregen in een andere loc. Wonder boven wonder hebben de functie uitgangen het lichtorgel aan vonken overleeft en zijn zonder problemen in gebruik. De Thalys is inmiddels voorzien van een nieuwe motor die een stuk goedkoper was dan die me was aangeboden. Nog geen 12 euro geloof ik. Later zal ik hier van het ombouw verslag doen.

Een filmpje van mijn vorige baan met een mini  draadloos cameraatje In een wagon. Het cameraatje is inmiddels stuk, maar wie weet komt er in de toekomst nog eens een nieuwe. Het filmpje is van een niet al te beste kwaliteit, omdat ik het eerst met een oude videorecorder en een al heel vaak gebruikte video band heb op genomen. Om het vervolgens vanaf de videoband weer met mijn pc op te nemen.



De plannen voor de in aanbouw zijnde modelspoorbaan.

Het schaduwstation.



Tussenliggende railspiraal en oprit.



En het zichtbare deel.. De bocht links boven zal in een heuvel komen te liggen. Er komen drie Stations op de baan. Een simpel doorrijd station en twee kopstations. Waarvan een Kleintje en een middelgrote met bw, draaischijf met loc loods en diverse rangeer mogelijkheden. Het peradespoor  en het doorij station zullen in de toekomst voorzien worden van bovenleiding. De besturing zal met de pc en het programma koploper gerealiseerd worde.



Er wordt al een paar jaar aan deze baan gebouwd. Dus een volgende update zal redelijk snel volgen van de bouw tot nu toe.

Groet Mark,
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Hey Mark

Je hebt niet veel geluk gehad met de thalys en tgv
Maar gelukkig heb je dat zelf al wat kunnen oplossen.

Verder heb je een mooi baanplan voor jou Ho baan ben benieuwt naar jou vorderingen
En hoop natuurlijk ook voor je dat het probleem met jou draaischijf opgelost krijgt
zou toch mooi zijn als alles goed werkt.

Ik ga jou vorderingen hier ook zeker volgen veel bouw plezier

Groetjes Frank
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
leuk dat je je baan laat zien op dit forum. Ik heb die Thalys van mehano ook, alleen waar heb je tussen rijtuigen vandaan?
en maakt de thaly bij jou ook zo veel geluid?
groeten quinten
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Mooie baanplan Mark. :thumbup:
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan

Hoi Mark,

Fijn, dat je een apart draadje voor de HO-baan ben gestart  :thumbup:
De eerste foto was meteen smullen  :P
Mooi verhaal er ook bij en meteen een ( niet zo ) fraai staaltje van klantvriendelijkheid in de winkel  8o

Ik ga je hier weer lekker volgen !

Grtz Tony
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Stationsbaan: vorige banen en baanplan huidige baan
Mark,

Met plezier naar de foto's gekeken en je verhaal gelezen.
Jammer dat de verkoper niet erg klantvriendelijk was voor je.
Succes met de bouw van je mooie baanplan en je hebt er een volger bij. :)
De Stationsbaan: ombouw Mehano trams en experiment met WiFi cameratje
Hallo allemaal,

Bedankt allemaal voor de reacties.

Frank de TGV werkt helemaal naar behoren inclusief lichtwissel. Voor de  Thalys geld hetzelfde. Deze reageert echter tijdens het rijden niet altijd op de gegeven commando's. Dat behoeft dus nog eens wat onderzoek. Ik hoop inderdaad dat ik de draaischijf weer goed werkend krijg. Er is een decoder waarvoor het mechanisme om op de juiste plek te stoppen eruitgehaald moet worden. Ik ga eerst proberen of ik zelf wat kan maken en anders kan ik altijd nog die decoder gebruiken.

Quinten ik heb twee Thalys van Mehano. De vierdelige uit een startersset met de kartonnen gebouwen erbij. Deze maakt bij mij ook behoorlijk veel geluid. De tweede is die tiendelige van het filmpje. Deze bestaat uit drie sets. Een vierdelige Thalys en twee verschillende sets met elk drie tussenbakken. Deze komen uit de dozen waar geen rails of andere toebehoren inzitten. Ik zie helaas geen artikel nummers terug op deze dozen. De tiendelige Thalys heeft een interieur, een A sein, werkende panto op de motorbak, antislipbandjes, een vliegwiel en een achtpolige nem aansluiting in de motorbak. Deze versie maakt iets minder geluid dan de vierdelige. De uitbreidingssets heb ik jaren geleden online aangeschaft. Ik heb geen idee of ze nog verkrijgbaar zijn.

Dankjewel Martin.

Tony en Michel deze winkel bestaat al jaren niet meer.

Update 21-12-2016 Mehano trams ombouwen en experiment met wifi cameratje

Voor ik verder ga met het baanbouw verslag eerst de ombouw van twee Mehano trams en een experiment met een wifi cameratje voor een drone.

Een van de twee kandidaten.



Het model gaat open door de zijkanten van de kap iets naar buiten te trekken. De onderkant van het gemotoriseerde deel valt er door de gewichten zo onderuit. Die van het wagonnetje heeft wat hulp nodig. Met een schroefje zit de buitenkant van het onderstel vast.



Ik had ze tweedehands gekocht. Een als nieuw de ander gebruikt. De nieuwe heeft het langer volgehouden. Beiden reden echter inmiddels niet meer goed. Bij de gebruikte versie bleek dat de tandwielen gesmeerd waren met vet. De ander niet. De tandwielen draaide soepel. Dus de modellen zonder kap op het spoor. Al snel bleek wat het probleem was. De motortjes vonkte behoorlijk bij de koolborstels. Ook bleek dat beide motortjes veel speling hadden op de assen. Deze schoven met gemak op en neer in de motortjes.

Ik heb nog gezocht naar nieuwe koolborsteltjes. Deze bleken niet meer verkrijgbaar. Mehano gebruikt deze motortjes niet meer zover ik weet. Het zijn vierkante borsteltjes. De ronde van Marklin en Fleischmann pasten niet.



Na wat zoek werk vond ik een motortje wat ongeveer de zelfde maten heeft. Dus een model verder uit elkaar gehaald.



Een vergelijking tussen de oude en nieuwe motor. De nieuwe is van het merk "Motraxx" model "train 265" bestelnummer 235306. Het motortje is vijf polig. Zoals te zien op de foto gaat de nieuwe niet in de houder van de oude passen.



Het frame gestript van bijna alle onderdelen. Aan de niet zichtbare kant zit het wielcontact plaatje nog. 



Het frame ontdaan van het vet en aangepast. De eerste tandwielen en het beugeltje wat de oude motor op zijn plaats hield teruggeplaatst. Beide maken het positioneren van het nieuwe motortje makkelijker.



De as van het motortje steekt aan beide kanten uit. Aan een kant zit deze echter in de weg. Dus het motortje ingepakt in schilders tape en de as afgeslepen met de dremel. Daarna draden aan het motortje gesoldeerd en hem in de tram gelijmt met een lijmpistool.

Om het achterste gewichtje terug te kunnen plaatsen er een klein beetje uitgeslepen zodat het stompje van de as plek heeft.

Dit even analoog uitgeprobeerd. Dat werkt goed.



Van wat messing een steun in elkaar gesoldeerd en met secondelijm bevestigt boven het wormwiel. Hier komt de locdecoder op.



Tijd voor de verlichting.



De bovenstaande printjes verbouwd. De smallere twee komen langs de motor. Dit is genoeg om zowel het trammetjes als het bijbehorende wagonnetje te voorzien van verlichting.



En aan elkaar gesoldeerd voor het wagonnetje. Je ziet ook een cokpit led printje wat ik voor de frond en sluit verlichting heb gebruikt. In de wagon heb ik gebruik gemaakt van een Tams functie decoder met twee uitgangen.



Het eindresultaat. Het wagonnetje heb ik verzwaart voor beter contact met de rails. Omdat de stroomopnamen niet optimaal bleek te zijn heb ik het motorvoertuig doorverbonden met het wagonnetje. Er zit een stekker in het wagonnetje. (Het witte dingetje) Door het wagonnetje gedeeltelijk uit elkaar te halen kan de kabel worden losgekoppeld. Dit is handig als er in de toekomst nog eens groot onderhoud aan gepleegd zou moeten worden.

De decoder is voorzien van nieuwe bedrading omdat deze gedeeltelijk ontbrak en beschadigt  was.



Door het plaatsen van het filmpje in de vorige update toch nog maar eens voor de zoveelste keer opzoek gegaan naar een draadloos cameratje. De vorige was analoog met een ingebouwde accu.

Het nadeel van een analoog cameratje is dat de buren met een ontvanger ook jou beelden en geluid kunnen bekijken. Ik kon ook de camera van een van mijn buren bij de voordeur bekijken.

Omdat ik liever niet heb dat mijn buren me kunnen afluisteren en kijken hoopte ik een wifi cameratje te vinden voor een betaalbare prijs.

Die wifi ip cameratjes zijn echter allemaal te groot of niet betaalbaar. Toen ik pas reclamen per mail kreeg van een drone met een wifi cameratje ben ik eens gaan surfen of zo'n cameratje niet bruikbaar zou zijn voor in een loc of wagon te bouwen.

Bij conrad vond ik een reserve wifi cameratje voor een drone. Bestelnummer: 1432384 Aan de hand van de afbeeldingen in de handleiding van de drone leek het mij dat deze wel zou passen.

Deze besteld voor nog geen 45 euro. (Had 10% korting) Bij het ontvangen bleek dat het formaat inderdaad klein genoeg is voor een ho loc of wagon met wat ruimte erin.

Omdat het cameratje drie draden heeft hem maar even gedemonteerd. De rode is niet verbonden met de print. Dus die dient nergens voor. De zwarte (-) en de witte (+) even profesories met een batterijen bak verbonden. De accu van de drone is volgens de handleiding 3,7 volt. Dus 3 oplaadbare batterijen van 1,2 volt gebruikt. Let op gebruik alleen oplaadbare batterijen! Niet oplaadbare batterijen zijn 1,5 volt. 3 daarvan zou dus 4,5 volt zijn wat teveel is. De bijbehorende app gedownload en dan maar hopen dat het werkt.



Experiment geslaagd. Hieronder een filmpje gemaakt met de wifi camera van de twee omgebouwde trams.



Het volgende experiment kijken of de camera gevoed kan worden vanaf de rails. (Uiteraard met wat electronica ertussen) Mocht dat teveel storing geven hebben we nog altijd plan B. Een accuutje inbouwen.

Groet Mark
De Stationsbaan: update 7-1-2017 baanbouw, verlichting en achtergrond schilderen
Hallo Allemaal,

Het grootste deel van de baan wordt ondersteund door ladenkasten. De twee bredere delen waar de keerlussen zich bevinden worden ondersteunt door een frame met poten. In beide keerlussen bevind zich een luik. Zo kan ik overal bij voor eventuele ontsporingen. De luiken hangen aan scharnieren. Aan de andere kant kunnen ze gesloten worden met metalen pennen.



Na het leggen van de grond platen voor het schaduwstation en het leggen en aansluiten van de helft van de rails ben ik begonnen aan de ondergrond voor de spiraal en oprit van het schaduwstation naar het zichtbare deel. Hieronder een berekening van een speciaal stuk.



Een ander stuk uitgezet op de hardhouten multiplex plaat.



De rondingen heb ik gefreesd met de dremel. De rechte stukken zijn met een decoupeerzaag gedaan.

Een aantal overzicht foto's van het schaduwstation. De platen voor de railspiraal en oprit liggen er even los op  voor de foto's.



Onder de rails is gebruik gemaakt van de blauwe ondervloer platen voor laminaat. Op de bedrading van de wissels na liggen alle draden in een uitgesneden gleufje in de blauwe plaat. Dit heb ik gedaan omdat er kasten onder de plaat staan. Ik wilde de baan niet nog hoger moeten maken door bijvoorbeeld een ruimte tussen het schaduwstation en de kasten te creëren. De bedrading die boven de baan hang is de ringleiding. Deze zal straks tegen de onderkant van het zichtbare deel bevestigt worden.



Zoals te zien is op onderstaande foto is tussen beide kanten een brug gecreëerd.  Zo blijft het raam bereikbaar.



De tijdelijke keerlus.



Het begin van het frame voor de achtergrond. Achter de kasten lopen de staanders door tot aan de grond. Ook zijn hier de eerste draadeinden geplaatst voor de klimspiraal.



Even uitproberen of ik met de geplande hoogte tussen schaduwstation en het zichtbare deel nog bij de achterste trein kan komen. Dat gaat door de geringe diepte van circa 60 cm prima.



Tijd voor het eerste deel van de achtergrond. Het schaduwstation heeft ook een achtergrond gekregen. (Even lekker wat oefenen) Het deel van het schaduwstation heb ik er later afgezaagd omdat ik een sterren hemel heb gemaakt. Hierdoor kwam de plaat naar voren en dat paste in het schaduwstation niet.



De achtergrond is voorzien van heuvels, bomen en een fabriek. Deze laatste was op onderstaande foto nog niet af.



Een hele berg aan gaatjes geboord van 1 mm met een spijkertje in de accu boormachine. In de gaatjes plastic glasvezels gelijmd.  Met een lijmpistool heb ik deze vastgezet aan de achterkant. De glasvezel draden zijn aan de bovenkant gebundeld in messing buisjes waar een 5 mm led in past. De glasvezel draden zijn hier vastgezet met siliconenkit.



Beugeltjes verbuigen om een aluminium hoekprofiel te kunnen bevestigen voor de dag en nacht led strips.



Een verbogen beugeltje bevestigt aan het aluminium hoekprofiel met verzonken boutjes.



En bevestigt op de achtergrond.



Het resultaat. Ook is hier de ondersteuning voor het zichtbare deel te zien. De bovenkant en bedrading van de sterren hemel moeten nog worden afgewerkt.



De fabriek met de sterren aan. De witte led strip stond hier ook aan anders kreeg ik geen goede foto.



De fabriek met daglicht.



Van resthout een tijdelijke keerlus in elkaar gezet. (Deze is inmiddels al een aantal jaren in gebruik)



Het schap rechts op de foto is ook voorzien van een aluminium hoekprofiel met led strips eronder. Om licht boven de rest van de baan te hebben zijn drie aluminium u profielen aan staaldraden opgehangen. Zo hoef ik niks aan het gipsplaten plafond te hangen. En het ziet eruit als bovenleiding. 



De achtergrond aan de anderekant heeft een hoek. Bij Tilly in zijn draadje zag ik dat hij de hoeken van zijn achtergrond heeft afgerond. Dat ziet er mooier uit dan een haakse hoek. Dus mijn versie van een afgeronde hoek gemaakt.



Het is een soort module geworden. Zo hoef ik mijn achtergrond niet in de treinbaan ruimte te spuiten. Omdat de bouwmarkt geen kleine platen buig triplex had. Heb ik het maar geprobeerd met een plaatje van 3,6mm multiplex. Dat gaat ook prima als er maar genoeg spijkertjes in zitten. De plaat is overigens ook vastgezet met montagekit.



De achtergrond platen in de basiskleur gespoten. Niet alle platen staan op de foto. Omdat het blauw niet dekt op het hout heb ik de eerste twee lagen met wit gespoten. De daaropvolgende lagen is er steeds meer blauw aan het wit toegevoegd.



Het afplakken van de heuvels doe ik met papier waar ik de contouren te groot uitknip. Daarna plak ik afplakkend op de rand.



Dat snij ik af zodat er een plakrand ontstaat.



Het resultaat na het spuiten. De lichtere randen van de heuvels zijn uit de hand gespoten.



En met de kwast aan de slag geweest om bomen te schilderen.





Ook een begin gemaakt aan de heuvels die aan de kant van de railspiraal komen.





Komende week even nieuwe verf halen om weer verder te kunnen.

Groet Mark,
Re: De Stationsbaan: update 7-1-2017 baanbouw, verlichting en achtergrond schilderen
-Mark:
Wat een mooie grote update die goed gedocumenteerd is,  :thumbup:
Re: De Stationsbaan: update 7-1-2017 baanbouw, verlichting en achtergrond schilderen

Das een flinke kluif, die update, Mark !

Het schiet flink op daar bij jou  :thumbup:
De groene bergen met bomen vind ik mooier dan de "witte".

Grtz Tony
De Stationsbaan: update 7-2-2017 verder met achtergrond, cameratje en begin bord
Hallo Allemaal,

Jorg en Tony halverwege maart woon ik hier 7 jaar en zolang ben ik ook al bezig aan de bouw van deze baan. De vorige update was in een notendop wat ik in deze periode heb gedaan. Dus erg snel gaat het niet. In deze periode heb ik ook nog redelijk wat treinen gedigitaliseerd. Voor zover ik hier foto's van gemaakt heb zal ik hier af en toe een ombouw verslag van plaatsen. Op dit moment wordt er regelmatig aan de baan gewerkt onderstaande update is wat ik de afgelopen maand heb gedaan.

De groene achtergrond vind ik zelf ook veel mooier en beter gelukt dan de witte. Bij de witte ben ik iets te antoosjast geweest om de heuvels te vervagen met wit om ze verder weg te laten lijken. Daarom heb ik besloten om dit helemaal niet meer te doen bij de groene achtergrond. Waarschijnlijk ga ik de heuvels en bomen van de witte achtergrond nog eens over doen. De vorm van de heuvels zal het zelfde blijven als nu. De wolken en fabriek zullen blijven zo als ze nu zijn.

Update 7 februari 2017: verder met de achtergrond, verder experimenteren met de drone wifi camera, en naambord

Eerst even twee foto's van mijn treinbaan met de witte led-verlichting aan. Langs alle witte led strips zitten ook nog RGB led strips. Let niet op de bedrading van de led strips dit is tijdelijk.





Tevens is op bovenstaande foto het stuk achtergrond te zien wat in de vorige update nog niet af was. De bomen van de anderhalve plaat die in de vorige update af was heb ik nog aangepast net als bij dit stuk. Onderstaand twee detail foto's van het geplaatste stuk.





Op de achtergrond achter het grote station wil ik bebouwing gaan schilderen. Hiervoor heb ik de afgelopen weken stensels gesneden van lamineer folie. Onderstaand wat de bedoeling is om op de achtergrond te schilderen.



Verder met experimenteren met de drone wifi camera:

Na mijn eerste experiment ben ik begonnen met het zoeken naar een spanningsregelaar van 3,7 volt. Daar kon ik er geen vaste van vinden. Wel vond ik er een van 3,3 volt. Al vorens deze aan te schaffen moest er even getest worden of het cameratje hierop zou werken. Dus even een testopstelling gemaakt met 4 diodes en een regelbare trein trafo. Afgesteld op 3,3 volt werkt het cameratje goed. Het wifi signaal lijkt er niet minder sterk door te worden.

In de 3,3 volt spanningsregelaar mag max 15 volt worden ingestuurd. Op het spoor staat echter meer dan dit. Daarom heb ik ook een 9 volt spanningsregelaar gekocht deze mag 35 volt op de ingang hebben. Dus dat is royaal zat.



De spanningsregelaar zullen gekoeld moeten worden. Daarvoor wil ik het mentale gewicht dat in de loc licht gaan gebruiken. Dus een printje opmaat geslepen en voorzien van de diversen onderdelen. Helaas bleek het printje niet te werken tijdens de eerste test. Daarom heb ik de draadbruggen tussen beide spanningsregelaars los gesoldeerd. Na wat zoekwerk bleek dat er ergens een slechte soldering zat. Na deze hersteld te hebben en de draadbruggen weer terug gesoldeerd te hebben werkt het goed.

Op de foto hieronder de testopstelling. Het gewicht van de trein is even vervangen voor twee koelichamen die ik hier nog had liggen. Bij het doormeten van de spanningsregelaars bleek dat de 9 volt versie de gnd aan het koelichaam heeft zitten en bij de 3,3 volt versie zit de uitgang van 3,3 volt plus eraan. Hiervoor moet ik dus isolatie setjes gaan aanschaffen.



De bovenstaande testopstelling ook even aan een wielstel gehangen om te kijken of het digitale signaal en of het rijden van de trein storing gaat veroorzaken. Het lijkt erop dat het cameratje van beiden geen last van heeft. Ik heb nog niet geprobeerd of het cameratje last heeft van andere rijdende treinen.



Het naambord:

Omdat er toch al een paal moest komen om een hoekpofiel met led strips te ondersteunen. Daar gebruik van gemaakt om een naambord aan te hange. Het naambord is gemaakt van een aluminium u profiel, metale hoekbeugeltjes, boutjes en een reflector van een lcd tv.

Het u profiel is met hoeken van 45 graden doorgezaagd. In de hoeken zijn gaten geboort waar schroefdraad in getapt is. Met de metale hoekjes en boutjes zijn de u profielen aan elkaar gemaakt.

Het frame is uit elkaar gehaald en zwart gespoten. De bovensten en onderste u profielen zijn voorzien van witte led strips. Uit een kapotte lcd tv heb ik de licht reflectors uitgehaald en doormidden gezaagd. Deze zorgen ervoor dat het licht van de led strips enigszins verdeeld word.

In eersten instantie heb ik geprobeerd om de tekst en achtergond op gewoon A4 papier te printen. Dit is wat mij betreft geen succes. Je ziet de patronen in het papier veel te goed. (Op de foto is dit niet echt duidelijk te zien maar in het echt wel) Daarom heb ik overheidscheats gekocht. Helaas blijkt mijn printer inkt op dus hieronder dan maar even het resultaat met een slechte print. Links met de cheat en recht met gewoon printpapier.

Zonder led licht.



Met led licht.



En in het donker.



Groet Mark,
Re: De Stationsbaan: update 7-2-2017 verder met achtergrond, cameratje en begin bord
-Mark:
Weer een prachtige update,  :thumbup:
Maar het bouwen hoeft niet snel te gaan, das ook een deel van de hobby, dus je eigen tempo,  :thumbup:
Ben zelf ook al bijna 4 jaar aan mijn baan aan het bouwen.
Re: De Stationsbaan: update 7-2-2017 verder met achtergrond, cameratje en begin bord
Hoi Mark,

Van techniek snap ik niet zoveel, maar de dieptewerking van de bomen/bergen-achtergrond is erg geslaagd  :thumbup:
Misschien is het wat, om de huizenrij ook met groen en lucht wat te onderbreken. Geeft het idee van dwarsstraten en kan ook meer diepte geven.

Knutsel ze  :P

Grtz Tony