Hallo allemaal,
Bedankt allemaal voor de reacties.
Frank de TGV werkt helemaal naar behoren inclusief lichtwissel. Voor de Thalys geld hetzelfde. Deze reageert echter tijdens het rijden niet altijd op de gegeven commando's. Dat behoeft dus nog eens wat onderzoek. Ik hoop inderdaad dat ik de draaischijf weer goed werkend krijg. Er is een decoder waarvoor het mechanisme om op de juiste plek te stoppen eruitgehaald moet worden. Ik ga eerst proberen of ik zelf wat kan maken en anders kan ik altijd nog die decoder gebruiken.
Quinten ik heb twee Thalys van Mehano. De vierdelige uit een startersset met de kartonnen gebouwen erbij. Deze maakt bij mij ook behoorlijk veel geluid. De tweede is die tiendelige van het filmpje. Deze bestaat uit drie sets. Een vierdelige Thalys en twee verschillende sets met elk drie tussenbakken. Deze komen uit de dozen waar geen rails of andere toebehoren inzitten. Ik zie helaas geen artikel nummers terug op deze dozen. De tiendelige Thalys heeft een interieur, een A sein, werkende panto op de motorbak, antislipbandjes, een vliegwiel en een achtpolige nem aansluiting in de motorbak. Deze versie maakt iets minder geluid dan de vierdelige. De uitbreidingssets heb ik jaren geleden online aangeschaft. Ik heb geen idee of ze nog verkrijgbaar zijn.
Dankjewel Martin.
Tony en Michel deze winkel bestaat al jaren niet meer.
Update 21-12-2016 Mehano trams ombouwen en experiment met wifi cameratje Voor ik verder ga met het baanbouw verslag eerst de ombouw van twee Mehano trams en een experiment met een wifi cameratje voor een drone.
Een van de twee kandidaten.
Het model gaat open door de zijkanten van de kap iets naar buiten te trekken. De onderkant van het gemotoriseerde deel valt er door de gewichten zo onderuit. Die van het wagonnetje heeft wat hulp nodig. Met een schroefje zit de buitenkant van het onderstel vast.
Ik had ze tweedehands gekocht. Een als nieuw de ander gebruikt. De nieuwe heeft het langer volgehouden. Beiden reden echter inmiddels niet meer goed. Bij de gebruikte versie bleek dat de tandwielen gesmeerd waren met vet. De ander niet. De tandwielen draaide soepel. Dus de modellen zonder kap op het spoor. Al snel bleek wat het probleem was. De motortjes vonkte behoorlijk bij de koolborstels. Ook bleek dat beide motortjes veel speling hadden op de assen. Deze schoven met gemak op en neer in de motortjes.
Ik heb nog gezocht naar nieuwe koolborsteltjes. Deze bleken niet meer verkrijgbaar. Mehano gebruikt deze motortjes niet meer zover ik weet. Het zijn vierkante borsteltjes. De ronde van Marklin en Fleischmann pasten niet.
Na wat zoek werk vond ik een motortje wat ongeveer de zelfde maten heeft. Dus een model verder uit elkaar gehaald.
Een vergelijking tussen de oude en nieuwe motor. De nieuwe is van het merk "Motraxx" model "train 265" bestelnummer 235306. Het motortje is vijf polig. Zoals te zien op de foto gaat de nieuwe niet in de houder van de oude passen.
Het frame gestript van bijna alle onderdelen. Aan de niet zichtbare kant zit het wielcontact plaatje nog.
Het frame ontdaan van het vet en aangepast. De eerste tandwielen en het beugeltje wat de oude motor op zijn plaats hield teruggeplaatst. Beide maken het positioneren van het nieuwe motortje makkelijker.
De as van het motortje steekt aan beide kanten uit. Aan een kant zit deze echter in de weg. Dus het motortje ingepakt in schilders tape en de as afgeslepen met de dremel. Daarna draden aan het motortje gesoldeerd en hem in de tram gelijmt met een lijmpistool.
Om het achterste gewichtje terug te kunnen plaatsen er een klein beetje uitgeslepen zodat het stompje van de as plek heeft.
Dit even analoog uitgeprobeerd. Dat werkt goed.
Van wat messing een steun in elkaar gesoldeerd en met secondelijm bevestigt boven het wormwiel. Hier komt de locdecoder op.
Tijd voor de verlichting.
De bovenstaande printjes verbouwd. De smallere twee komen langs de motor. Dit is genoeg om zowel het trammetjes als het bijbehorende wagonnetje te voorzien van verlichting.
En aan elkaar gesoldeerd voor het wagonnetje. Je ziet ook een cokpit led printje wat ik voor de frond en sluit verlichting heb gebruikt. In de wagon heb ik gebruik gemaakt van een Tams functie decoder met twee uitgangen.
Het eindresultaat. Het wagonnetje heb ik verzwaart voor beter contact met de rails. Omdat de stroomopnamen niet optimaal bleek te zijn heb ik het motorvoertuig doorverbonden met het wagonnetje. Er zit een stekker in het wagonnetje. (Het witte dingetje) Door het wagonnetje gedeeltelijk uit elkaar te halen kan de kabel worden losgekoppeld. Dit is handig als er in de toekomst nog eens groot onderhoud aan gepleegd zou moeten worden.
De decoder is voorzien van nieuwe bedrading omdat deze gedeeltelijk ontbrak en beschadigt was.
Door het plaatsen van het filmpje in de vorige update toch nog maar eens voor de zoveelste keer opzoek gegaan naar een draadloos cameratje. De vorige was analoog met een ingebouwde accu.
Het nadeel van een analoog cameratje is dat de buren met een ontvanger ook jou beelden en geluid kunnen bekijken. Ik kon ook de camera van een van mijn buren bij de voordeur bekijken.
Omdat ik liever niet heb dat mijn buren me kunnen afluisteren en kijken hoopte ik een wifi cameratje te vinden voor een betaalbare prijs.
Die wifi ip cameratjes zijn echter allemaal te groot of niet betaalbaar. Toen ik pas reclamen per mail kreeg van een drone met een wifi cameratje ben ik eens gaan surfen of zo'n cameratje niet bruikbaar zou zijn voor in een loc of wagon te bouwen.
Bij conrad vond ik een reserve wifi cameratje voor een drone. Bestelnummer: 1432384 Aan de hand van de afbeeldingen in de handleiding van de drone leek het mij dat deze wel zou passen.
Deze besteld voor nog geen 45 euro. (Had 10% korting) Bij het ontvangen bleek dat het formaat inderdaad klein genoeg is voor een ho loc of wagon met wat ruimte erin.
Omdat het cameratje drie draden heeft hem maar even gedemonteerd. De rode is niet verbonden met de print. Dus die dient nergens voor. De zwarte (-) en de witte (+) even profesories met een batterijen bak verbonden. De accu van de drone is volgens de handleiding 3,7 volt. Dus 3 oplaadbare batterijen van 1,2 volt gebruikt. Let op gebruik alleen oplaadbare batterijen! Niet oplaadbare batterijen zijn 1,5 volt. 3 daarvan zou dus 4,5 volt zijn wat teveel is. De bijbehorende app gedownload en dan maar hopen dat het werkt.
Experiment geslaagd. Hieronder een filmpje gemaakt met de wifi camera van de twee omgebouwde trams.
Het volgende experiment kijken of de camera gevoed kan worden vanaf de rails. (Uiteraard met wat electronica ertussen) Mocht dat teveel storing geven hebben we nog altijd plan B. Een accuutje inbouwen.
Groet Mark