Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties

Gestart door henri woensdag 08 februari 2017, 09:45:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
Beste Forumleden,

Hoewel mijn leeftijd inmiddels alweer de zestig is gepasseerd kom ik net kijken op modelspoorgebied en op dit forum. In het voorstelhoekje https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64689.0 heb ik vorige week al aangegeven waarom ik met mijn kleinzoon het oude emplacement van het station Stavoren wil nabouwen, met de entourage die daar bij hoort.
Ik stuit daarbij op het volgende en ik zou graag van jullie willen horen hoe jullie met een dergelijk probleem omgaan. Het emplacement meet in werkelijkheid ongeveer 1000x100 meter. Op schaal h0 zou dat neerkomen op een baan van ruim 1 meter breed en 10 meter lang. De langste zijde van de kamer waar de baan zou moeten komen is 5 meter. Ik ben niet van plan om naar N of Z schaal te gaan. Is het in modelbouwland in zulke gevallen gebruikelijk om de spoorlengte te verkleinen? Of hebben jullie andere oplossingen?
Het emplacement bestaat o.a. uit station, locomotiefloods, draaischijf en haven. De bouw zal nog wel heel wat hoofdbrekens kosten, evenals de hosentrager aan de rechterkant van het plan. Aan de linkerkant wordt de baan enkelsporig met een bocht verlengd om het vervolgens door een typisch Fries landschap door te gaan.
Ik wacht met spanning op jullie suggesties.

Hartelijke groet, Henri en kleinzoon


Re: Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
Dag Henri,

Voor mijn idee, is die afbeelding het emplacement exact nagetekend, of is dat jullie ruimte?

Zelf zou ik beginnen met het zo goed mogelijk natekenen. Vervolgens zijn de wissels op schaal meestal al korter, de bochten scherper. Verder zou ik hier en daar wat van de perronlengte afsnoepen en de haven bijvoorbeeld maar deels afbeelden.
Re: Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
Hoi Henri,

Ik neem aan dat je dit topic al bij de buren gezien hebt:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37277.0.html

Een modelbaan is zoals het woord model ook omschrijft is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Je zal dus keuzes moeten maken. Je kan bijvoorbeeld het sporenplan globaal aangeven. Bouw je bv de draaischijf in, dan kost dit best een hoop ruimte wil je realistisch overkomen. Maak een plattegrond op millimeterpapier (schaal 1:10) en maak van elk object (stationsgebouw, wegen, draaischijf, Hosentrager) een sjabloon op dezelfde schaal. Ga schuiven. Op die manier krijg je een aardig overzicht van de benodigde ruimte. Aan de andere kant is de detaillering van de scenery eveneens een belangrijk gegeven. Moet alles tot op de millimeter kloppen ;)

Groetjes,
Rob
Re: Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
@ Simon en Rob: Dank jullie voor je ideeën, Ik had de werkelijkheid al iets gecomprimeerd. Op schaal zou de baan 10 meter lang moeten zijn. De tekening is 7,5 meter, maar ik heb maar 5 meter ter beschikking. Jullie raden beide dus aan om de baan verder in te korten. De methode van Rob lijkt me inderdaad erg handig om alvast een idee te krijgen. De haven ga ik waarschijnlijk niet veel verkleinen. Vroeger is hier namelijk een treinpontverbinding naar Enkhuizen geweest, waarop 15 goederenwagons over de Zuiderzee konden worden vervoerd. Ik kan me voorstellen dat dat ooit een leuk element in de baan kan worden! :)
Re: Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Schaalgrootte: werkelijkheid en modelbaanrestricties
Tja, inkorten ligt het meest voor de hand, die 5 meter maak je niet langer. Evt kan je bijv de haven om de bocht leggen, maar ergens moet je concessies doen.

Zoals Rob al zei, het is een model. Ga voor jezelf eens na, wat is nu echt kenmerkend voor Stavoren? Als een oude bewoner het zou zien moet hij of zij zeggen, he dat ken ik! Voor die mensen zal dat niet de hosentrager zijn, maar wel het stationsgebouw, de draaischijf of een specifiek havengebouw (pont). Dat de wissels in een bocht liggen of dat perrons korter zijn, dat doet er niet (helemaal) toe.