Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De Marklin NS 1600/1700/1800 serie

Gestart door Aad dinsdag 13 november 2007, 21:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Hallo modelspoorders,

misschien een hele blonde vraag  :lol:
Maar waarom hebben de NS 1600/1700/1800  serie van Marklin
alleen maar frontverlichting en zijn de rode lampjes geschilderd??
Waren de rode ledjes op of hebben ze een echte goede reden

Ik hoor het wel

Groetjes,

Aad 8)
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Dat zijn vragen waar we nooit achterkomen. Maar de 1700/1800 rijd bijna nooit als lose loc en heeft dan ook bijna nooit zijn sluitlampen aan. Tenzij hij een sleep duwd natuurlijk. Maar dat kan nog niet met de marklin materialen. Daar moet je nog omlopen. (nog geen stuurstand ICR).

Groetjes,

Robbert
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Citaat van: Robbert op dinsdag 13 november 2007, 21:58:26
Dat zijn vragen waar we nooit achterkomen. Maar de 1700/1800 rijd bijna nooit als lose loc en heeft dan ook bijna nooit zijn sluitlampen aan. Tenzij hij een sleep duwd natuurlijk. Maar dat kan nog niet met de marklin materialen. Daar moet je nog omlopen. (nog geen stuurstand ICR).

Groetjes,

Robbert

zie wel vaak een sleep wagens met zowel voor als achter een 1600/1700/1800 ding
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Dat klopt: een trek-trektrein. Maar dat is iets van de laatste jaren en toen was de 1600/1700/1800 al door Märklin uitgebracht. Misschien met uitzondering van de 1835 dan, maar daar hebben ze gewoon de oude mallen voor gebruikt.
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Ja volgens mij zijn alle 16/17/1800'en gemaakt met dezelfde(of dan wel bijna) mallen.
Alleen het motorisch gedeelte is "gepimpt".

ik heb zelf ook nog geen geslaagde ombouw pogingen gezien .....
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
De reden is simpel: vroeger hadden locs helemaal geen front- of sluitsein verlichting.
Later wel frontseinen die aan beide zijden tegelijk branden, ongeacht de rijrichting
Later wel wisselend maar nog geen sluitseinen.
En tegenwoordig front- én sluitseinen die (gelukkig :) ) ook nog eens mooi wisselen.

En aangezien bij de eerste 1600 ooit bedacht is om alleen frontseinen toe te passen zijn de sluitseinen gewoon geverfd.

Ik ga nog een keer sluitseinen inbouwen. Gaatjes uitboren (met de hand!) en ledjes inbouwen.
Ik heb van de 1600 1x foto's gezien en daar sprongen de tranen van in je ogen: die persoon had met z'n black&decker zitten boren en dat was niet helemaal goed gegaan. Niet in het midden begonnen zeg maar  :?

Ik heb weleens foto's gezien van andere locs waarbij zo'n operatie was uitgevoerd. Zag er heel erg mooi uit!

Eventueel kan je de sluitseinen op een functie-uitgang van je decoder aansluiten. Dan kan je ze uitzetten als je rijtuigen trekt.

Koen
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Citaat van: KNed op woensdag 14 november 2007, 13:26:21
De reden is simpel: vroeger hadden locs helemaal geen front- of sluitsein verlichting.
Later wel frontseinen die aan beide zijden tegelijk branden, ongeacht de rijrichting
Later wel wisselend maar nog geen sluitseinen.
En tegenwoordig front- én sluitseinen die (gelukkig :) ) ook nog eens mooi wisselen.

En aangezien bij de eerste 1600 ooit bedacht is om alleen frontseinen toe te passen zijn de sluitseinen gewoon geverfd.

Ik ga nog een keer sluitseinen inbouwen. Gaatjes uitboren (met de hand!) en ledjes inbouwen.
Ik heb van de 1600 1x foto's gezien en daar sprongen de tranen van in je ogen: die persoon had met z'n black&decker zitten boren en dat was niet helemaal goed gegaan. Niet in het midden begonnen zeg maar  :?

Ik heb weleens foto's gezien van andere locs waarbij zo'n operatie was uitgevoerd. Zag er heel erg mooi uit!

Eventueel kan je de sluitseinen op een functie-uitgang van je decoder aansluiten. Dan kan je ze uitzetten als je rijtuigen trekt.

Koen
Als ik goed zou weten hoe, en het zou durven, dan zou ik ook een poging wagen. :)
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Citaat van: KNed op woensdag 14 november 2007, 13:26:21
De reden is simpel: vroeger hadden locs helemaal geen front- of sluitsein verlichting.
Later wel frontseinen die aan beide zijden tegelijk branden, ongeacht de rijrichting
Later wel wisselend maar nog geen sluitseinen.
En tegenwoordig front- én sluitseinen die (gelukkig :) ) ook nog eens mooi wisselen.
Wat is er nu zo moeilijk om in 1 loc front en sluitlicht te maken en het achterlicht digitaal te laten schakelen :?:. Ik heb dus een Franse krokodil en daar kan je dus wel mooi het achterste sluitlicht digitaal schakelen. Gaat die als losse loc rijden branden zowel front als sluitlichten, trekt die een trein brand alleen het frontlicht zoals het HOORT :!::!::!::!:.
Dat moet toch makkelijk te creeren zijn :?.
Marcel
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Kijk dat is nou het typische verschil in bouwjaar.
Die kroko is nog niet zo erg lang op de markt, die stukken brie hebben ondertussen al een aardige leeftijd bereikt. gr Wim
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Citaat van: KNed op woensdag 14 november 2007, 13:26:21
Eventueel kan je de sluitseinen op een functie-uitgang van je decoder aansluiten. Dan kan je ze uitzetten als je rijtuigen trekt.

Koen

Kan dat op de bestaande decoder of heb je dan weer een nieuwe decoder nodig met meer funtie's

Rob
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Ik zou niet weten welke decoder er standaard inzit en wat voor eventuele extra functies die heeft.

Als je er zelf een ESU Lokpilot in frot kan je natuurlijk daar de beschikbare functies gebruiken...

Koen
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Citaat van: KNed op woensdag 14 november 2007, 13:26:21
Eventueel kan je de sluitseinen op een functie-uitgang van je decoder aansluiten. Dan kan je ze uitzetten als je rijtuigen trekt.
Juist! Want zelf heb ik liever géén sluitseinen dan altijd foutief met rode lampen te rijden. Wat dat betreft is d nieuwe BR 290 ook een drama! En daar is ook niet zomaar even het sluitlampje uit te halen :(
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De Marklin NS 1600/1700/1800 serie
Citaat van: timtrein op vrijdag 16 november 2007, 16:10:05
Citaat van: KNed op woensdag 14 november 2007, 13:26:21
Eventueel kan je de sluitseinen op een functie-uitgang van je decoder aansluiten. Dan kan je ze uitzetten als je rijtuigen trekt.
Juist! Want zelf heb ik liever géén sluitseinen dan altijd foutief met rode lampen te rijden. Wat dat betreft is d nieuwe BR 290 ook een drama! En daar is ook niet zomaar even het sluitlampje uit te halen :(
D 6513 heeft dat ook. Ik stoor me er inmiddels niet meer aan.