Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.

Gestart door nobody donderdag 08 december 2016, 08:37:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Zie persbericht ===> klik
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
einde 1767  :-( :-( :-( :-( :-(
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Dat was een beste fik. Thanks voor de link.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Zal deze lok in deze uitvoering ook uitgebracht worden?  8)
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
 @citaat Hij komt als bouwpakket, mag je hem zelf in de fik steken  :D
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
 @citaat 'k Heb, van doorgaans goed ingelichte bronnen, vernomen dat rook en vuureffect onder functietoets 8 zit. :mrgreen:
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Loc en DD-AR stam zijn rond 11:00 naar Hengelo gesleept door de 6414 "Sander" van DB Cargo. Aldaar is de 1767 tegen de stuurstand gezet en er een rijtuig voor de loc gezet. Vannacht rijdt de 1753 van NS International het geheel naar Haarlem met een snelheid van max 60 kmh.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Bedankt voor de berichtgeving allemaal.

Ik begrijp werkelijk niet wat "Haarlem" nog met deze afgefikte lok moet. NSR is deze lokserie al liever kwijt dan rijk dus herstel van de 1767 lijkt sowieso geen prio te krijgen of is gezien de opgelopen schade wellicht onmogelijk.

Rechtstreeks naar de sloop leek voor de hand liggend. Wellicht eerst naar "Haarlem" voor inspectie voor verzekeringsdoeleinden.

Vraag: in welk verband deed de 1767 dienst ten tijde van haar ongeval? Berlijntrein? Goederentrein? Losse lok? DDM?

Hartelijk dank alvast voor reacties.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Hans,

Als je in de beginpost het persbericht had gelezen had je vernomen dat de loc in de sprinterdienst Es - Apd reed. Oftewel Loc + DD AR.

Grt, Ronald.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Bedankt voor de toelichting en excuus voor het niet goed lezen van het eerste bericht. 'k Zal in het vervolg beter opletten.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Was je werkelijk van plan om het na te bootsen?
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Zeer zeker niet. Was puur interesse wat de, vermoedelijk, laatste klus van de 1767 was...
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
kortsluiting in de decoder lijkt het :D
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Doorhalen wat niet van toepassing is...? :lol: >:-D
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Citaat van: M.Schulte op vrijdag 09 december 2016, 13:41:55
NS heeft namelijk niet zo'n verzekering dat zou onbetaalbaar zijn.

Kan zijn, maar die hebben zij in het verleden wel gehad.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
De holding (FSC Finance) heeft wel degelijk een verzekering. Alle treinen zijn geleased van FSC finance.


Dat de trein naar Haarlem moet is nog al logisch. Het is een veiligheidsstoring. Onderzoeken wat de oorzaak is om te voorkomen dat zoiets zich nogmaals voordoet bij gelijksoortig materieel. Er kunnen namelijk allemaal oorzaken zijn, van bedieningsfout tot verkeerd onderhoud etc.
In dit geval was er alleen materiele schade maar je kunt je ook wel voorstellen dat er ernstiger gevolgen in een bepaalde situatie zich voor zou kunnen doen.
Onderzoek moet altijd. Raad van Transport ziet er op toe.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Zeer bedankt voor je nadere en duidelijke toelichting, Maarten. Zoals jij het schets inderdaad volslagen logisch en terecht dat dit veiligheids-issue onderzocht gaat worden.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Ik vraag me af waardoor de brand zo heftig was. Als de stroom eraf is begrijp ik niet wat de brand zo gevoed kan hebben.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Alles brand als de juiste temperatuur word bereikt ;)
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Denk dat de rubberen antislipbandjes ook in brand zijn gevlogen :D

Groeten,
Ton.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Het is niet de eerste keer dat een 1700 in vlammen op gaat. Dit gebeurde jaren geleden eerder met de 1735 "Soest" die in Venlo in brand vloog en dermate schade opliep dat herstel niet meer mogelijk bleek. De lok werd afgevoerd naar de sloper. Of daar ook onderzoek is gedaan vanwege een veiligheids-issue is mij niet bekend maar andere deskundigen op dit forum hebben daar vast wel iets over.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Inmiddels zijn we nu bij de 4e belandt die nu in brand is gevlogen binnen 25 jaar. In Haarlem worden als het goed is de nog bruikbare delen uit gesloopt en zal daarna wel worden bijgeplaatst in de Houtrakpolder bij het Mat64 en de overige 1700´en die daar staan.  ;)
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Ze hadden de loc ook naar riwald almelo kunnen brengen.
Is mooi dichtbij en hun hebben er al eerder wat locs gestript
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Is het in brand raken een typische 1700 eigenschap? Zelf heb ik in de jaren 80 een rit gemaakt van Delft tot Schiedam-Rotterdam West achter een 1600 waaruit uit de ventilatieroosters een witte rook kwam. De beoogde rit naar Venlo eindigde voor deze trein dus al in Schiedam. Van 1600en die in brand raakten heb ik geen weet.

Was die 1767 trekkend of duwend? en stopte de machine (of werd deze door de meester stilgezet) waarna de brand zich pas echt ontwikkelde? Zittend in de lok cabine heeft meester wellicht wat achter zich gehoord of al wat geroken. Met een duwende lok kan ik me zo voorstellen dat je pas merkt dat er iets mis gaat door alarmeringen dan wel vermogensverlies. Aan de schadevlek op de roosters te zien was de trein zo te zien gelukkig al stilgezet. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

Groeten,

Fokko 
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
@ Maarten,

De transformatoren in locomotieven zijn olie gekoeld, deze olie brand (net als elke olie) uitstekend.
Er zullen bovendien nog wel meer materialen verwerkt zijn die (bij voldoende temperatuur) uitstekend branden.

Groetjes, Henk.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Citaat van: pukkie op zaterdag 10 december 2016, 11:28:49
Ze hadden de loc ook naar riwald almelo kunnen brengen.
Dat was in opdracht van HKS volgensmij.  ;)

Citaat van: FokkoKPD op zaterdag 10 december 2016, 11:59:35

Was die 1767 trekkend of duwend? en stopte de machine (of werd deze door de meester stilgezet) waarna de brand zich pas echt ontwikkelde? Zittend in de lok cabine heeft meester wellicht wat achter zich gehoord of al wat geroken. Met een duwende lok kan ik me zo voorstellen dat je pas merkt dat er iets mis gaat door alarmeringen dan wel vermogensverlies. Aan de schadevlek op de roosters te zien was de trein zo te zien gelukkig al stilgezet. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

Groeten,

Fokko 
De lok was duwend onderweg van Enschede naar Apeldoorn, de machinist zat dus in de stuurstandcabine. En volgensmij heeft deze hem zelf stil gezet en alles snel afgebouwd.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Met een duwende lok dus. Heeft een DD stuurstand een brandmelder? Geen idee eigenlijk. Het zal hoe dan ook een bijzonder onaangename ontdekking zijn geweest dat er in de defecte machine een(begin van een) brand woedde...
F.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Citaat van: robbie103 op zaterdag 10 december 2016, 14:03:26
Aangezien dit gelijkstroomloks zijn lijkt het me sterk dat er een transformator inzit...

Er zit een chopperinstallatie in die de gelijkstroom omzet.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Daarbij is brand ontstaan in de smoorspoelenbak, begreep ik. En daar zit olie in...
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
 @citaat De 1600/1700 was afgeleid van de SNCF BB 7200 die al in 1976 werd uitgeleverd.
40 jaar is toch ook niet echt recent meer....

Zo dunt het lok bestand wel lekker uit.
Er staan er nog genoeg terzijde te wachten op herinzet, dus ze kunnen nog even voort.
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Ik geloof nog 3, de rest is schroot of kaalgeplukt.  ;)
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
Citaat van: Wilco69 op donderdag 08 december 2016, 12:48:59
Zal deze lok in deze uitvoering ook uitgebracht worden?  8)

Een E-loc met rookgenerator? Waarom ook niet?  :D
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.
 @citaat Zie ===> klik
Re: Brand in locomotief tussen Hengelo en Enschede.