Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ervaringen met stroom voerende koppelingen

Gestart door flyerman woensdag 07 december 2016, 15:08:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Er is denk ik wel genoeg over geschreven maar ik zoek gebruikerservaringen over stroom voerende koppelingen.
Wie gebruikt welke en hoe bevallen ze.

Ik zelf gebruik momenteel de koppelingen van Krois, maar ben daar niet echt over te spreken, moeilijk aan en af te koppelen. Ik ben dus op zoek naar wat anders. Het gaat om 2 en meer (4) polige koppelingen.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Dag Martin,
Heb zelf een LIMA Rheingold stam omgebouwd en verschillende meervoudige koppelingen uitgeprobeerd.
Geen van alle gaven een goed resultaat.
Heb daar normale Märklin enkelvoudige kortkoppelingen gemonteerd en in iedere wagon (WC of pakruimte) een TAMS functie decoder geplaatst
Werkt prima

gr digibert
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
ik gebruik ook de enkelvoudige van marklin en plaats in elke wagen gewoon een massaveer ,brugcel en weerstand.Eventueel een condensator erbij en alles wordt geschakeld door 1 functiedecoder.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Ik ben nu zelf aan het onderzoeken of de koppeling uit een marklin koploper 37423 ook onder een dubbeldekker past,deze zijn voor 25 euro per setje te koop.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Voor de dubbeldekker heb ik marklin koppeling 7319 gebruikt, aangezien dit toch een vaste stam hoef ik geen losse koppelingen er tussen. Werkt perfect en rijd ook goed, kan nu wel geduwt rijden !! Met de gewone marklin koppelingen ging dit wel eens mis :thumbdown:
groet Robert
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Ik heb een redelijk aantal viesmann 2 polige koppelingen, deze werken redelijk.

Viesmann heeft ook 4 polige en die zoen er degelijker uit, deze worden volgens mij in MiWuLa gebruikt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Hoi,
Ik gebruik naar alle tevredenheid de 2-polige Viessmann 5048.
Storingen komen wel eens voor indien de contacten elkaar niet goed raken.
Koppelen. Komt niet vaak voor omdat ik een stam op de rail zet en niet er mee rangeer.
In de bagagewagens van diverse stammen heb ik een sleper geplaatst en een ESU Functiedecoder geplaatst.
Middels iTrain gaat de verlichting van de loc en de binnenverlichting tegelijk aan. Is ook apart aan en uit te schakelen.
Gr Matje
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Stroomvoerende koppelingen stellen nogal tegenstrijdige eisen. Goed elektrisch contact vereist een stevige verbinding en toch moet (ont)koppelen een beetje gemakkelijk blijven.

Superieur vind ik de tweepolige magnetische koppeling van Almrose. Die voldoet echt aan beide eisen. Goede elektrische en mechanische verbinding en toch heel gemakkelijk te (ont)koppelen. Nergens in Nederland te koop voor zover ik weet, maar per post gaat het goed.
http://www.akamodels.eu/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=5

Van de vierpolige koppelingen vind ik de eerder genoemde Viessmann 5071 het best voldoen. Stevig contact en door een speciaal haakje toch nog vrij gemakkelijk te (ont)koppelen. Oorspronkelijk bedacht door Heljan trouwens.
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p210_H0-Stromfuehrende-Kupplungen--vierpolig--2-Stueck-.html&XTCsid=890f4bfc7e12ef5f066e7c092f1dc652

Deze twee typen gebruik ik momenteel vooral. Hier en daar heb ik andere merken op ouder materieel zitten.
De Roco vierpolige koppeling is best goed, maar bij aankoppelen altijd goed kijken of de contacten correct aansluiten. Gaat dat een keer verkeerd, dan is het contact ook gelijk geforceerd.
De tweepoler van Viessmann zit ook nog her en der, maar dan in de uitvoering van Tams, de bedenker van deze koppeling. Iemand hierboven merkte al op dat het electrisch contact niet volledig betrouwbaar is. Wel gemakkelijk (ont)koppelen omdat het een aangepaste Fleischmann Profikoppeling betreft.

Het doel is ook wel van belang. Hoe perfect moet het elektrisch contact zijn en hoe vaak zal er worden (ont)koppeld.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Bij de viessmann 4 polige koppeling moet je altijd rekening houden met de wijze van aansluiten. Er bestaat een kans op "verpolen"  . In de stammetjes die ik ga bouwen hiermee, moet voor en achter van de wagon gemarkeerd worden omdat de aansluitingen voor en achter van elkaar verschillen.
Jan
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Jan .
Als je het goed doet gelijk bij het begin v/d stam moet je dit probleem toch niet meer hebben.
Als je voor je zelf een duidelijk schema maakt moet het mijninziens toch mogelijk zijn om dit probleem op te lossen?

Mvg: Alex
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Jan bedoelt dat de tegenoverelkaar zittende draden niet met elkaar worden verbonden. De aansluitingen kruisen en daar moet je rekening mee houden. Het betekent soms dat je een rijtuig niet zomaar kan omdraaien.
De tweepolige Viessmann/Tams koppelingen kruisen trouwens ook.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Ik weet niet of het gepasseerd is, maar de paar Märklin e-kortkoppelingen werken prima, alleen ik krijg ze met geen mogelijkheid aan een normale kortkoppeling, wat ik best vervelend vind...
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
@zofman als je de stekkers van links naar rechts en de contra van rechts naar links aansluit kan er niks verkeert gaan(of er moet een draaiing in de contra zitten)zit er zelf aan te denken om een DD-AR met een 1700 serie lok te gaan koppelen meteen sleperwissel erin als dat mogelijk is met de  binnenverlichting :D
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Ik gebruik de Roco 4-polige. Maar het hangt er helemaal vanaf wat je door de koppelingen stuurt. Bij mij loopt de + en - erdoorheen, en een functieuitgang met de retour (blauw, u+).

Doordat in elke wagen een gelijkrichter zit voor de interieurverlichting maakt het niet uit hoe ik de trein aansluit.

Maar het is wel een klikverbinding.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Citaat van: hmmglaser op woensdag 07 december 2016, 18:03:21
Ik ben nu zelf aan het onderzoeken of de koppeling uit een marklin koploper 37423 ook onder een dubbeldekker past,deze zijn voor 25 euro per setje te koop.
Dubbeldekker set rijdt bij mij als een speer met deze tams koppelingen art, nr: te71-02021-02, stam blijft toch aan elkaar zitten, hooguit een keer een andere loc er voor.
Koppelingen kunnen in een NEM schacht worden gestoken. ±13.= per paar
Stuurtand voorzien van functiedecoder voor front/sluitlichten en schakelen van de binnenverlichting.
Tweepolig massa en spanning over de koppelingen naar de stuurstand, is achter kleine blinde wandje ruimte voor de extra's.

Gr. Fred.

Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Citaat van: bellejt op woensdag 07 december 2016, 18:02:24
ik gebruik ook de enkelvoudige van marklin en plaats in elke wagen gewoon een massaveer ,brugcel en weerstand.Eventueel een condensator erbij en alles wordt geschakeld door 1 functiedecoder.

Bij mij identiek, de M* koppelingen zijn niet met een ontkoppelrail te ontkoppelen, vind ik wel een nadeel. Als je met stammen rijdt is dit weer geen probleem. Loskoppelen gaat handmatig wel goed, je moet even de spanning van het contactpunt er af halen.
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Ervaringen met stroom voerende koppelingen
Citaat van: hmmglaser op donderdag 08 december 2016, 12:22:17
@zofman als je de stekkers van links naar rechts en de contra van rechts naar links aansluit kan er niks verkeert gaan(of er moet een draaiing in de contra zitten)zit er zelf aan te denken om een DD-AR met een 1700 serie lok te gaan koppelen meteen sleperwissel erin als dat mogelijk is met de  binnenverlichting :D

Hoi Mark,
Er is geen contra, de koppelingen zijn identiek. De linker en rechterpool zijn gespiegeld . Dus moet je gewoon goed opletten hoe je de rijtuigen koppelt, anders krijg je vreemde vonken en gebraden draadjes