Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Viessmann 5232 Remmodule

Gestart door floris dinsdag 06 december 2016, 14:47:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 5232 Remmodule
Hallo,

Ik heb op Eurospoor 2 nieuwe Viessmann remmodules 5232 aangeschaft, het lijkt nu dat goedkoop duurkoop lijkt te zijn. Na deze aangesloten te hebben doen ze niet wat ze moeten doen, ze laten de lok niet remmen. Ik werk trouwens met de Märklin 6021 control unit.
Als ik De viessmann module in de stop modus heb staan ( de Rode draad niet aangesloten op de stop van de module en de stop sectie) rijdt mijn Märklin Schienenbus 39950 gewoon door ( zonder te remmen) tot de stop sectie??
Ik heb dus eerst de geïsoleerde inrijdt sectie, daarna de geïsoleerde rem sectie en daarna de geïsoleerde stop sectie.
Als ik de Rode draad weer aansluit op de stopsectie en de stop van de module rijdt de schienenbus gewoon helemaal door ( zoals het hoort). Het lijkt er dus op dat mijn schienenbus maar ook andere Märklin loks niet reageren op het remsignaal. Als test heb ik ik mijn andere originele Märklin remmodules aangesloten, welke de schienenbus en ook de andere loks wel mooi laten remmen. Moeten de decoders van de loks, voor de Viesmann remmodule in een bepaalde mode worden gezet?
Wie heeft een tip voor mij?

Alvast dank
Floris
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
In de handleiding staat dat de 5232 ontworpen is voor Märklin Motorola digitale systemen.
Dus niet voor MfX en aanverwante opvolgers.
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Lid sinds: 2023

offline
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Bij  mijn weten stuurt een 6021 geen MFX signaal uit. De 39950 verstaat ook andere MM protocollen, niet alleen MFX.


Dit soort remmodules werkt meestal met "brake on DC". Sommige decoders begrijpen dat automatisch,
anderen niet en dan reageert de decoder niet op de remmodule. Moet dus dan in de decoder worden ingesteld.
Staat ook in de gebruiksaanwijzing van de 5232 vermeld.



Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 06 december 2016, 15:10:58
De 39950 verstaat ook andere MM protocollen, niet alleen MFX.
Deze info is niet relevant. 't Gaat erom waar de 5232 mee overweg kan.
En of de decoder in de 39950 daarop aangepast kan worden.
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Lid sinds: 2023

offline
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Mijn antwoord is wel degelijk relevant Wim. Het geeft aan dat de railbus met de 5232 overweg kan.

Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Lid sinds: 2009

offline
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Hoi ik heb diverse 5232 remmodules in mijn baan zitten en ze werken allen prima. Ik rij met ms2 en schakel de remsecties met viessmann schakelkasten.
Hierbij een link met aansluitschema. Bij mij had ik in het begin ook problemen, het bleek puur te gaan om foutieve aansluiting. Let hierbij vooral op de draad van rood en de stopsectie deze moet je splitsen zoals tekening aangeeft. Succes Gr Henk

http://imageshack.com/i/0dyyq0p
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Even in alle posten een spelfout herstelt!
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Citaat van: Marklindak op dinsdag 06 december 2016, 17:20:45
spelfout herstelt!
Herstelt... hoe bedoeld u?
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Citaat van: nobody op dinsdag 06 december 2016, 17:23:21
Citaat van: Marklindak op dinsdag 06 december 2016, 17:20:45
spelfout herstelt!
Herstelt... hoe bedoeld u?


hoe bedoeld u?
moet dat niet zijn:
hoe bedoelt u ?
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Lid sinds: 2023

offline
Re: Viesmaan 5232 Remmodule
Ik denk dat Fred doelt op de topictitel waar een spelfout in stond en die is gecorrigeerd ( een "u" eruit als ik het me goed herinner ).
Jammer dat ie er nog 1 heeft laten staan  :D 
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Citaat van: huub op dinsdag 06 december 2016, 17:43:50
Citaat van: nobody op dinsdag 06 december 2016, 17:23:21
Citaat van: Marklindak op dinsdag 06 december 2016, 17:20:45
spelfout herstelt!
Herstelt... hoe bedoeld u?


hoe bedoeld u?
moet dat niet zijn:
hoe bedoelt u ?

haha je hebt 't door... :D
Re: Viessmann 5232 Remmodule
 @citaat Taalforum  @citaat
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hoi Floris,

Zoals o.a. Henk al heeft opgemerkt, moet de Viessmann remmodule het ook doen bij mfx-locs.
Kijk even goed naar Henk zijn schema, want een foutje in de aansluiting is snel gemaakt.
Ook ik heb meerdere remmodules van Viessmann in mijn baan en die werken prima.

Groeten,
Ton.
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hallo mensen,

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb de Viessmann remmodule aangesloten volgens het schema van Henk, de rode draad zit dan niet meer aangesloten op de remmodule en op de stopsectie. Als ik volgens dit schema dus het signaal met de schakelaar onderbreek stopt mijn Märklin schienenbus 39950 en ook andere loks dus in de stopsectie maar remmen niet. Bij een aangesloten rode draad rijden de treinen gewoon door, zoals het hoort.
Ik zie dus helaas niet dat ik iets verkeerd doe. Ik heb ook gehoord dat DCC decoders niet op de Viessmann module zouden reageren maar de gewone Märklin decoders wel.
Ik had van tevoren andere mensen gesproken die tevreden waren met deze Viessman remmodules.
Ik weet nu dus niet wat te doen. De Viessmann modules gewoon weggooien en dan maar weer Märklin remmodules  gebruiken, welke bij mij wel goed werken.
Misschien heeft nog iemand een geniaal idee?

Floris
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hoi Floris,

Is je remsectie wel lang genoeg?
Deze dient langer te zijn dan de ingestelde remweg van de railbus.
Je railbus van Märklin zou zeker goed moeten reageren op de remmodule.

Plaats anders eens een foto/eigen schema van hoe je het hebt aangesloten.

Groeten,
Ton.
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Citaat van: floris op woensdag 07 december 2016, 21:41:22
Ik heb ook gehoord dat DCC decoders niet op de Viessmann module zouden reageren maar de gewone Märklin decoders wel.
Dat klopt, de module is voor Motorola gebruik ontworpen, dus niet voor DCC. Maar die decoder die in je railbus zit praat toch gewoon Motorola ?  Dus zou de remmodule, indien goed aangesloten en niet defect, moeten werken.

Citaat van: floris op woensdag 07 december 2016, 21:41:22Misschien heeft nog iemand een geniaal idee?
Inderdaad even een schemaatje posten zoals Ton schrijft. Een foutje is snel gemaakt.
En nog een  2e idee : die dingen voor een appel en een ei zelf bouwen ?. Klik
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hallo Ton,
Remsectie is lang genoeg, 3 railzen lang. In de bijlage een schema zoals aangesloten.
10cm inrijsectie
3 railzen remsectie
1 rails stopsectie

Groeten

Floris
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hoi Floris,

Duidelijk schema heb je getekend.
Ik heb alleen vraagtekens bij de draad van de schakelaar.
Die zit nu tussen de stop en de rode ingang van de remmodule.
Zet de schakelaar eens tussen de stop en een stuk rails na de stopsectie.
Dus dat de stop wordt gevoed vanuit de baan bij gesloten schakelaar.
Zo staat het ook in de Viessmann handleiding beschreven.

Werkt het wel als je het zo aansluit?

Groeten,
Ton.

Toevoeging:
Je weet zeker dat de rails goed is geïsoleerd van elkaar?
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hallo Ton,

Weer bedankt voor het meedenken.
De rode draad pakken achter de stopsectie geeft ook geen verbetering, kan eigenlijk ook niet daar alle rode ( midden) aansluitingen ook allemaal samen komen op 1 verdeelblok waar ook de rode voedingsdraad naar de Viesmann module vanaf komt.
De isoleringen zijn ook allemaal goed( Met digitaal meter nogmaals nagekeken). Ook als ik mijn (Nu nog over) Märklin module aansluit op deze sectie, werkt deze module wel goed, de Schienenbus en andere loks remmen dan wel mooi.
De Märklin module zit natuurlijk wel anders aangesloten, de stop sectie van de rails zit dan enkel aangesloten op de remmodule van Märklin. De Märklin remmodule laat ik dan werken door deze digitaal aan te sturen met een Märklin K83 decoder.
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hoi Floris,

Tja, dan weet ik zo even ook geen oplossingsrichting, helaas.
Zeker omdat de Märklin remmodule wel correct werkt.
Secties zijn dus goed geïsoleerd en correct aangesloten, daar kan het ook niet aan liggen.

Heb je nog wat losse rails over?
Dan zou je een opstelling kunnen maken helemaal los van de baan.
Als dan hetzelfde probleem blijft bestaan, dan lijkt het erop dat de remmodule zelf toch niet goed werkt.
Kun je er nog mee terug naar de winkel?
Anders zou je hem daar eens kunnen laten testen.

Groeten,
Ton.
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hoi Floris

Ik heb ook de viessmann 5232 remmodule wat ook bij mij naar volle tevredenheid werkt
echter heb ik mijn remmodules aan het sein aangesloten ( viessmann 4500 seinen) daar zitten 2rode draden aan
1sluit je aan op jou stopsectie en de andere op mijn ringleiding.
en dan laat ik het sein schakelen en treed de module in werking.

jij hebt de voeding van de remmodule schakelbaar gemaakt dan werkt ie niet.
dan is mijn advies om de schakelaar op de stopsectie (laatste blok) aan te sluiten
Dan werkt ie wel.

succes

Groetjes Frank

Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hallo Frank,

Jij bedankt voor jouw bericht.
ik heb mijn module niet geschakeld maar enkel de voeding van de stopsectie is bij mij schakelbaar; de module zelf blijft gewoon onder spanning. Dit is toch gelijk aan wat jouw sein doet?

Groeten

Floris
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Citaat van: BR 216 op maandag 26 december 2016, 13:31:43
.......1sluit je aan op jou stopsectie en de andere op mijn ringleiding........

dat moet een heeeeeeele lange kabel worden ;)
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hallo Floris
Dat klopt dan zou het gewoon moeten werken
veel succes met het oplossen van het probleem
heb je nog gekeken of je misschien iets verkeerd hebt aangesloten
Ik zelf heb dat ook meegemaakt een fout is snel gemaakt zoals al iemand eerder zei

Groetjes Frank
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Lid sinds: 2008

offline
Re: Viessmann 5232 Remmodule
Hoi Floris,

Zie ik je profiel niet waar je woont.
Als je dat even hier vermeldt, dan is er wellicht iemand van het forum bij je in de buurt die eens met je mee wil kijken.

Groeten,
Ton.