Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Unit Cargo, Shuttles en Charters

Gestart door rscosworth dinsdag 06 december 2016, 12:31:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Unit Cargo, Shuttles en Charters
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Unit Cargo, Shuttles en Charters
Goede middag,

Ben me een beetje aan het verdiepen in het goederenvervoer. Als het goed is heb je 3 categorieën:

- Unit Cargo (wagenlading vervoer, vaste dienstregeling, verschillende typen goederenwagens, voor diverse klanten)

- Shuttles (container vervoer, vaste dienstregeling, voor verschillende klanten)

- Charters (vervoer door 1 klant gecharterd, soms vaste dienstregeling en vaak 1 type wagon)

Klopt bovenstaande?
Waar valt bijvoorbeeld een graantrein onder? Die rijd (denk ik) voor meerdere klanten, maar het is geen unit cargo, geen Shuttle maar ook geen Charter.

Of bijvoorbeeld een Opel onderdelen trein? Sommige noemen dat een shuttle, maar volgens de omschrijving lijkt het meer op een charter?

Gr Richard
Re: Unit Cargo, Shuttles en Charters
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Unit Cargo, Shuttles en Charters
Niemand die zich hier mee bezig houd?
Re: Unit Cargo, Shuttles en Charters
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Unit Cargo, Shuttles en Charters
Hoi Richard.

Ik heb op de wagenmeestercursus 2 "soorten" goederentreinen leren kennen, namelijk:

- Wagenladingtreinen
Treinen met meerdere soorten ladingen in 1 trein. Kan ook als Unit cargo benoemd worden

- Treinladingtreinen
Treinen met 1 soort lading. Word ook benoemd als shuttletreinen.

Een graantrein naar bijv. Barneveld die bijv. wekelijks rijd, is dus een soort shuttletrein, al word het in het hobbywereldje vaak niet zo genoemd, en zo heb je ook de Volvotrein, die wel meerdere soorten wagens heeft, maar toch wel als shuttletrein benoemd kan worden, omdat de trein onderweg niet gesplitst worden, of er wagens bij komen.

Misschien kan je hier wat mee.

Groet,
Johan
Re: Unit Cargo, Shuttles en Charters
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Unit Cargo, Shuttles en Charters
Als ik het goed begrijp.. De termen shuttle of charter slaan dus meer op de dienstregeling dan op het type wagon of lading?

Of te wel, je hebt wagenladingtreinen die rijden als shuttle en/of als charter..

En je hebt treinladingtreinen die rijden als shuttle en/of als charter..