Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

mijn 1e baan na 30 jaar wachten

Gestart door loc 1223 zondag 04 december 2016, 18:28:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Na 30 jaar alles in de kast te hebben gehad, is het banenplan klaar. Deze winter is het de bedoeling om het schaduwstation te bouwen.
De keerlus links onder in de hoek is tijdelijk, want het is de bedoeling dat het dubbel naar boven gaat.
Het schaduwstation bestaat uit 4 wachtsporen en een passeerspoor voor de dubbeltractie goederentrein, bestaande uit 2x2200 loc's met 10 VAM wagons.
Deze is te lang om hier te staan, dus blijft continu rijden.
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Hoi,

wellicht is het handiger je baanplan even op te slaan als plaatje en dat te delen. Velen hebben geen anyrail en kunnen het dus niet zien.

Groet,
Laurent
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
het ontwerp
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
-Ab:
Das al een mooi begin,  :thumbup:
Welke soort rails ga je rijden?
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Ik was begonnen met M-rails. Had nog wat in de oude doos. 2e hands niet zo erg duur, maar veel m-rail banen zijn grof gesloopt zeg maar.
Hierdoor zijn veel railuiteinden verbogen en ben je uren aan het uitzoeken. Daarom ben ik overgegaan op C-rails. met tevens het vooruitzicht
op eenvoudiger de overstap te kunnen maken naar digitaal.
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
-Ab:
Dank voor de toelichting,  :thumbup:
Het weze misschien interessant, om je rails dan al voor te bereiden op eventueel nog later met de pc te rijden met een besturingsprogramma.
Je kan dan zonder problemen overschakelen op rijden met terugmelders.
Hiervan zij al tal van draadjes geopend op het forum.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Starten_met_een_treinbaan
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
En dit is het ontwerp van de hoofdbaan. De rechthoek naast het station is de schoorsteen.
Deze mag ik van de kleinkinderen niet weghalen, want anders kan de Sint geen cadeau's meer brengen
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
-Ab:
Ik vermoed dat je baan een U vorm gaat hebben?
Dan is het altijd interessanter om je schaduwstation zo dicht mogelijk aan de binnenkant van je baan te hebben ivm de bereikbaarheid.
Je moet rekenen dat je met je armen maar een reikwijdte hebt van +-60 cm.
En vergeet je eigen cadeaus niet die door de sint gebracht worden,  >:-D
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Het schaduwstation komt onder het station te liggen. Dit kan ik van 2 kanten bereiken, want ik hou de ruimte van de 2 rechtse sporen onder
het hoofdstation vrij
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Citaat van: loc 1223 op donderdag 05 januari 2017, 16:32:37
Deze mag ik van de kleinkinderen niet weghalen, want anders kan de Sint geen cadeau's meer brengen
:) Heel belangrijk, want via de schoorsteen komen ook de treinen cadeautjes.

En je gebruikt geen M-Rail meer, maar daar kan ook gewoon digitaal op worden gereden.
Maar goed, met C-rail heb je minder rij problemen, en makkelijker in elkaar te schuiven.

Suc met de baanbouw, je plannen zien er goed uit. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Het lange stuk in het midden wordt een groot gedeelte brug. Hier komt zorgvuldig uitgezochte M-rails in te liggen. Dit om 2 redenen: 1 ik heb nog kunststof bruggen en 2 het geeft een natuurgetrouwer geluid als de trein er overheen rijd. Tevens wordt dit een kleine kopie van station Blaak (R'dam). De 2 doodlopende sporen aan de andere lus links ernaast wordt een kopie van Hofplein. Het grote station is dus Rotterdam centraal. 3 stations waar ik vlak bij opgegroeid ben, in het bijzonder bij Blaak. Ik woonde op het eiland tussen de maasbruggen.
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Hoi,

Hou je er wel rekening mee, dat je de baan hebt ontworpen voor M-rail? Je schrijft, dat je over wil stappen voor het grootste deel naar C-rail. Deze heeft een ander geometrie. Zelf heb ik gekozen voor C-rail voor het schaduwstation en helix en K-rail voor de 'zichtbare' gedeelten. Het grote voordeel van de K zijn de flexibele stukken, waardoor je aan geen enkel vast patroon hoeft te voldoen, behoudens te klein radii. Zie mijn draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.0
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Ik ben enige tijd bezig geweest om alles om te zetten in C. Ook heb ik via het verkoophoekje al het nodige aangeschaft.
Onder de baanplannen staat daarom ook schaduw centraal c en proef c. De aangeschafte hoeveelheid c-rail is al meer dan ik nodig heb voor het schaduwstation
dus wordt alles c, behalve de brug.
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Om schakeltechnische redenen heb ik het baan plan van het schaduwstation moeten wijzigen. De 2e bochtwissel uit het 1e plan is naar voren gehaald. Dit omdat dit lange spoor alleen bedoeld is voor 2 lange goederentreinen. Het probleem was het terugzetten van beide bochtwissels in de stand die ze stonden voor het passeren van de goederentrein. Nu gaan beide treinen bij de 1e bochtwissel eraf naar hun eigen spoor en schakelen het wissel, middels een schakelrail, terug naar de andere sporen. Het omzetten van het wissel naar hun eigen baan wil ik met een reedcontact doen, tenzij iemand een betere oplossing heeft, om een wissel door slechts 2 van de 12 passerende treinen te laten bedienen. het is een analoge baan.


mvg.  Ab
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Citaat van: loc 1223 op zondag 22 januari 2017, 14:21:47
Nu gaan beide treinen bij de 1e bochtwissel eraf naar hun eigen spoor en schakelen het wissel, middels een schakelrail, terug naar de andere sporen. Het omzetten van het wissel naar hun eigen baan wil ik met een reedcontact doen, tenzij iemand een betere oplossing heeft, om een wissel door slechts 2 van de 12 passerende treinen te laten bedienen.

Ik heb een soortgelijke constructie met een reedcontact aan een snuffelpaal (voor korte-trein-detectie). Dus niet tussen de rails maar op halve hoogte. Dat behoudt de mogelijkheid om voor andere zaken reedcontacten in te zetten die wel tussen de rails liggen. Bij een baan met echte, enkelsporige lus is overigens een 2-zijdige snuffelpaal handiger. Mijn baan heeft net als de jouwe een dubbelsporig karakter, waardoor er niet echt een lus is, maar eerder een samengeknepen hondenbot-structuur.
In plaats van reedcontact (als je ze nog niet gekocht hebt) kun je een hallsensor overwegen (vele malen kleiner, onopvallender, en minder snel stuk te krijgen).

Wat doe je als beide goederentreinen elkaar direct volgen?
Ik neem aan dat je altijd een vrij blok hebt tussen 2 treinen?
Re: mijn 1e baan na 30 jaar wachten
Hallo Jan Willem;
Bedankt voor de tip over de hall sensor. Ik had nog geen reed contacten gekocht dus de tip kwam op tijd.
Tevens heb je, als je ze zoals jij op een paaltje monteert, ook geen last van het magnetiseren van de spoorstaven denk ik.
Als de 2 lange goederentreinen elkaar volgen zit er sowieso een blok tussen. Ook is het de bedoeling om te kunnen ingrijpen in zo'n geval.
Ik denk dan aan de mogelijkheid om de 1e direct te laten doorrijden en de 2e op te stellen.



groeten Ab