Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Afstand rail - bovenleiding

Gestart door Keesoldscool zondag 04 december 2016, 14:32:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstand rail - bovenleiding
Keesoldscool
gast

Afstand rail - bovenleiding
Beste lezers,

Wie heeft voor mij de afstand van de rail naar de onderkant van de bovenleiding van Märklin?
Re: Afstand rail - bovenleiding
Zie (PDF) ===> klik
Re: Afstand rail - bovenleiding
Hallo nobody,

Deze had ik ook al gevonden, maar geeft geen informatie over de afstand van de rail naar de bovenleiding, dus zeg maar hoogte loc + pantograaf. Dank voor het meedenken.
Re: Afstand rail - bovenleiding
Vraagje: Welke rails en welke versie van de bovenleiding?
In de link staat de mal van Märklin 70012 vermeld.
Daar kun je volgens mij wel mee uit de voeten...
Re: Afstand rail - bovenleiding
Was het maar zo. Op de mal staan geen maten. Maar heb ondertussen volgende gevonden:
http://www.mrmodelrailroad.com/index.php/hoofdpagina/bovenleiding-zelf-maken

Afstand rail naar bovenleiding hier dus 63 mm
Re: Afstand rail - bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
Daar zie ik de hoogtes ook niet staan, ik ben benieuwd wat de hoogte van de rijdraad moet zijn bij C Rails.

Welke bovenleiding er op mijn baan gaat komen weet ik nog niet, maar de hoogte is voor mij van belang of ik iets in mijn spiraal moet gaan maken.
Het is de bedoeling dat de pantograven iets onder de rijdraad blijven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Afstand rail - bovenleiding
-Kees:
Ik heb mijn zelfontworpen en gebouwde bovenleiding op 72 mm gezet, gaat perfect.  :thumbup:
Re: Afstand rail - bovenleiding
Misschien heb je hier iets aan.

Klik

Groet Hans
Re: Afstand rail - bovenleiding
Het luistert niet zo nauw 70-75mm vanaf bovenkant rail, de panto gaat toch op en neer.
Net als Jorg heb ik zelf ook veel eigenbouw BL in de tunnels enz EN mijn BL is functioneel = stroomvoerend!

Groeten,

Robert
Re: Afstand rail - bovenleiding
Citaat van: Keesoldscool op zondag 04 december 2016, 15:59:17
Was het maar zo. Op de mal staan geen maten.
Nee. Daarvoor is 't ook een mal.
Daarop staan de hoogten aangegeven die je dient aan te houden voor de verschillende typen rails;
met of zonder bedding enz...
Die aangegeven hoogte kun je desgewenst opmeten en aldus de maten verkrijgen.
Re: Afstand rail - bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
Dus als ik 75 MM. aanhou vanaf de spoorstaven zit ik goed.

Top daar kan ik wat mee  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Afstand rail - bovenleiding
"In Nederland hangt de bovenleiding van de trein meestal op 5,50 meter hoogte".
Bron ===> klik
Omgerekend naar H0 is dit 6,32 cm.
"Die Regelfahrdrahthöhe bei der DB Netz beträgt 5,5 m, bei Hochgeschwindigkeitsstrecken 5,3 m."
Bron ===> klak

Re: Afstand rail - bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
Dat is nog beter Wim, de baan zal hoogstwaarschijnlijk ook een Nederlands gedeelte hebben.
De tussen ruimte in de spiraal is straks 10 cm.
Ik hoef dus geen panto vangers en draad bij de spiraal te maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Afstand rail - bovenleiding
Ik heb jullie toevoegingen en adviezen bekeken. Ik heb hiervan geleerd, dat ik mijn vraag iets meer had moeten specificeren.
Ik ben bezig met een baanontwerp en in deze baan komen een tweetal klimspiralen. Op dit moment bouw ik ze met een hoogte verschil van 90 mm. Dat geeft een helling van 2.8%.
Ik ga 9 mm multiplex gebruiken voor de helices, dus blijft er 81 mm over. Hiervan is 10,2 mm nodig voor de hoogte van de C-rails, dus blijft er een vrije ruimte over van 70,8 mm. Dit is ruim voldoende om een eventueel bovenleiding te monteren in de helices.
Ervan uitgaande, dat de bovenleiding op 63 mm van de bovenkant van de rails komt en de bedding van C-rails 10,2 mm is, is het samen 73,2 mm. Dit betekent dat de pantografen in de helices 2,4 mm zullen moeten verlagen, hetgeen geen problemen oplevert met automatisch inklappen.
Ik ben er geloof ik wel uit en ga verder met mijn ontwerp.
Dank voor het meedenken en adviezen. Altijd weer leerzaam.
Re: Afstand rail - bovenleiding
Topic wat mij betreft klaar en kan worden gesloten/verwijderd.
Re: Afstand rail - bovenleiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
je kan ook dummy bovenleiding gebruiken in je klimspiraal.Of simpele kopervijsjes met een starre koperdraad 1,5 mm aan gesoldeerd (aan de bovenkant).
Re: Afstand rail - bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
Je kunt ook aluminium of kopertape gebruiken als bovenleiding, plak je gewoon onder de helix, en is super dun verkrijgbaar.

Je vindt hier misschien wat alternatieven:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52589.0 (3e rail alternatieven op een rij)

Zoals deze:
Kopertape 0,065mm incl lijmlaag(Koperfolie: 0,035 mm, http://www.tofspeelgoed.com/koperband.php)
Re: Afstand rail - bovenleiding
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
G'dag,

Is het ook de bedoeling dat de bovenleiding spanning voerend wordt? Ik vind het hoe dan ook al een goede zaak dat er weer een stel elektrische locomotieven aan de draad mogen gaan rijden.
Groeten,
Fokko
Re: Afstand rail - bovenleiding
Ik wil zowiezo in de helices een bovenleiding gaan aanbrengen, omdat ik deze nog moet bouwen en dan gemakkelijk een bovenleiding kan toevoegen. Ik weet nog niet of er ook met bovenleiding gereden gaat worden. Ook ben ik er nog niet uit of ik koperdraad ga gebruiken of iets anders. Nadeel van koper is de oxidatie. In overweging heb ik aluminiumstrip.
Re: Afstand rail - bovenleiding
 @citaat Aluminium oxideert óók... ;)
Re: Afstand rail - bovenleiding
Aluminium oxideert na ongeveer 20 minuten, maar het laagje is dermate dun, dat het niet nodig is om het te ontdoen van deze laag. Een koperoxidelaag heeft een behoorlijke isolerende werking en dus zal het nodig zijn deze laag eerst te moeten verwijderen, alvorens er sprake is van een redelijk bedrijfszekerheid.
Re: Afstand rail - bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Afstand rail - bovenleiding
Ik heb rond 1972 aluminiumfolie gebruikt voor bovenleiding onder het plafond op een helling.
Het spul (scotts magic tape) is nog steeds niet zichtbaar geoxideerd.