Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Digikeys DR4018

Gestart door Bonaza zaterdag 03 december 2016, 21:48:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeys DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Digikeys DR4018
Hallo beste forum,

Ik ben een DC rijder. Mijn treinbaan wordt bestuurd door koploper en de Intellibox basic. En de wissels en seinen worden bediend door Digikeys wisseldecoders DR 4018. Ik heb geen dicht sporen complex daar ik van een modellandschap houdt. Ik heb maar 5 elektrisch bediende wissels en 5 wissels die worden open gereden. Meestal rijdt ik volledig automatisch met koploper. Dit werkt zo al langer dan een jaar. Echter een paar dagen geleden ging het plotseling fout. Koploper stuurde geen enkele wissel meer aan met tot gevolg een enorme treinramp, gelukkig zonder gewonden en slechts beperkte schade. Na wat onderzoek bleek de DR4018 zijn programma bijster. Geen probleem even resetten via CV8 en waarde 8. Op de intellibox keybord mode terug naar adres 1 - 8. Op het rode knopje gedrukt van de DR4018 adres ge-enterd op de intellibox.
Maar blijkbaar zonder resultaat de DR4018 bleef dom. Ook eens geprobeerd via CV47 en waarde 0 maar ook steeds zonder succes. Uiteindelijk blijkt de DR4018 halsstarig inplaats van mijn wissel op adres 1 - 8 te programeren deze op 8 - 15 te programeren. En dit na tientallen pogingen. Ook dit is geen probleem ik heb nu de wissels in koploper hernummerd naar 8 -9 - enz... Automatisch rijden terug prima in orde.
Slechts 1 nadeel, als ik toch eens handmatig loc wil goed zetten zit mijn eerste wissel (nr8 dus) in module 1 en de overige in module 2. Een beetje onhandig dus. Heeft iemand dit ook al eens iemand met de digikeys DR4018 voor gehad en heeft er iemand een idee hoe je DR4018 toch terug zover krijgt dat hij de wissels weer vanaf adres 1 wil nummeren ?

Met vriendelijke groeten

Marcel

Re: Digikeys DR4018
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Digikeys DR4018
Terug sturen naar Digikeijs.
Re: Digikeys DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeys DR4018
Over dit probleem zijn al vele forum draadjes volgeschreven. Heeft alles te maken met de voeding spanning en de manier van aansluiten, zoek het maar eens op. En de kwaliteit van de decoder uiteindelijk.

Groetjes
Re: Digikeys DR4018
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digikeys DR4018
Hoi,

Het is wat wim aangeeft. Een bekend probleem. Kijk maar eens naar deze draadjes: DR4018 springt spontaan naar ander adres, Digirail DR4018 programmeren / vergeet adressen (gaat ook over firmware update), DR4018's verliezen adres en dit draadje: DR4018 problemen. Zo zijn er wel meer draadjes.

Succes! Als het echt niet wil, even contact opnemen met digikeijs.

Groeten Ronald.
Re: Digikeys DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeys DR4018
Ronald, Wim (ik veronderstel dat dit Sprinter is) en Tom,

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ronald bedankt voor alle doorgestuurde draadje die ik ondertussen aandachtig gelezen heb. En Wim mag ik uit jouw antwoord afleiden dat de DR4018 niet de allerbeste wisseldecoder is. Met de daaruit voorkomende vraag: Welke wisseldecoder zou je dan aanraden ?
Toch heb ik mijn twijfels of de te lage spanning bij mij de oorzaak zou zijn van het wegvallen van de programatie. Vergeet niet dat ik slechts 5 wissels van Rocco op deze DR4018 heb staan. Ook werdt er voorgesteld van de laatste 4 massa draden te verleggen naar de eerste 4 omdat de DR4018 zijn voedingsspanning bij de laatste 4 gaat halen. Maar bij mij ligt er enkel 1 wissel op de laatste 4 aansluitingen. Ik heb ook ongeveer 1 jaar gereden zonder problemen, of het moet zijn dat er zich een bijna uitzonderlijke situatie heeft voorgedaan met de wissels.


Groeten,

Marcel

Re: Digikeys DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeys DR4018
Er is geen andere decoder die zo vaak voorbij komt met problemen. Trek uw eigen conclusies er maar uit.

Groetjes
Re: Digikeys DR4018
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Digikeys DR4018
Probeer het eens met een wisseldecoder van Rosoft.