Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Anyrail perikelen

Gestart door Keesoldscool zaterdag 03 december 2016, 11:08:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Anyrail perikelen
Collegae,

Met Anyrail lopen we tegen het probleem aan, dat bij Marklin C-rail de radius van R-4 en R-5 niet correct aansluiten. Is er iemand, die dit herkent en een oplossing heeft gevonden?
Re: Anyrail perikelen
Plexat
gast

Re: Anyrail perikelen
Hi Kees,
ik weet niet welke versie van Anyrail jij gebruikt maar in Versie 6 sluiten alle rails uitstekend op elkaar aan. Zo juist allemaal even voor je geprobeerd. :)
Misschien allemaal van 1 kant af opstellen. Dat heb ik geleerd in SCARM van een collega forum lid. :)
Succes.
Eric
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Hallo Eric,

We gebruiken de Anyrail 6.0 met de laatste update.Wat jij adviseert heb ik al gedaan. Was bericht ook al tegen gekomen op het forum :)
Re: Anyrail perikelen
Plexat
gast

Re: Anyrail perikelen
Heel vreemd. Ik kan nl met elke diameter een perfecte cirkel maken en ze komen allemaal goed uit.
Waar gaat het bij jou precies mis? Kan ik kijken wat dat bij mij oplevert.
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Het gebeurt bij mij in het schaduwstation. C-rail, R4. Het schaduwstation gaat van hoogte 0 (drieweg wissel korte kant) naar hoogte 100 mm (drieweg wissel lange kant).
Je ziet ook bij het plaatsen van de rail, dat de radius steeds meer knijpt
Re: Anyrail perikelen
jurrien pinkster
gast

Re: Anyrail perikelen
Wat hier bedoeld wordt is dat in anyrail r1 t/m r5 niet parallel lopen.
Het is zo als je de rails gewoon neer legt de r4 en r5 exact parallel lopen.
Dit is in anyrail niet het geval.
Re: Anyrail perikelen
Plexat
gast

Re: Anyrail perikelen
Ahh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze niet zouden aansluiten. Ik ga dat ook even proberen.
Als ik jou was, Kees, zou ik een mailsturen naar Anyrail. Ze reageren meestal vrij vlot.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Thx Jurrien voor je verduidelijking
Re: Anyrail perikelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Anyrail perikelen
Kees, kan je een plaatje posten? Want ik lees het anders dan Jurrien, ik haal uit je verhaal dat je vanuit de brede geometrie (je wilt vanuit een driewegwissel werken, dus 77,5 mm hart op hart) naar de slanke geometrie wilt (R3-R4 en R4-R5 zijn ca. 64mm hart op hart). Dat zou dan geen fout van Anyrail zijn, maar een gebruikersfout.
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Hallo Laurent,

Bij deze een stuk uit de baan.
Re: Anyrail perikelen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Anyrail perikelen
Kijk inderdaad maar eens goed naar je plaatje Kees. Je haalt de hart op hart afstanden door elkaar. Je kunt dat wellicht oplossen door in de bocht kleine rechte stukjes toe te passen.
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
@Laurent: Het is mij duidelijk wat jij bedoeld.

@Tjoekedoris: het zou op te lossen zijn met een stukje van 26,4 mm, echter dat zit niet in het assortiment

Ik ga nog even weer teruug naar de tekentafel om te kijken, wat wel een oplossing zou kunnen zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Thx voor het meedenken.
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Heb de volgende oplossing bedacht. Sluit nog niet helemaal in Anytrain, maar is in werkelijkheid het verbuigen van een paar mm voor de hele lus. Moet volgens mij geen problemen opleveren. Trouwens, ik denk dat het ook geldt voor de eerste situatie. Persoonlijk vind ik die mooier.
Re: Anyrail perikelen
marklinmanus
gast

Re: Anyrail perikelen
of zo
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Hallo Marklinmaus(?),

Heb jou voorstel laten uitproberen, maar sloot ook niet helemaal goed in Anyrail. Maar dankzij jou wel op spoortje gezet en onderstaande uitgevogeld. Hierbij onder in gebruik gemaakt van jouw voorstel en links de (24230, 24094, 24206, 3x 24236, 24360)-combinatie vervangen door (24330, 24172 24206, 3x 24064, 1x 24071 en 1x 24094, 24236, 2x 24360)-combinatie.
Dank voor het meedenken en aandragen van een oplossing.
Re: Anyrail perikelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Anyrail perikelen
Het kan makkelijker, maar daarvoor moet je wel de geometrie kennen. We hebben 2 breedtes: 64,3mm en 77,5mm, horend bij de slanke respectievelijke brede geometrie. Daar kan je natuurlijk handig gebruik van maken. Als in een bocht van slank daar breed wilt en een volle 90 gradenbocht kan maken, dan leg je bij gebruik van de brede geometrie (R1, R2, R3) het binnenspoor verder door, door een 24077, dan het buitenspoor, waar je een 24064 in legt. Hierdoor ontstaat er een klein verschil in breedte. Bij slanke bogen (R3, R4 en R5) leg je juist voor de binnenboog de 24064 neer en maak je de buitenboog langer (met de 24077). Zou je dit aan beide kanten doen, dan kan je dus R3, R4 en R5 gebruiken in haakse bochten terwijl je toch normale wissels blijft gebruiken.

Omdat je hier een driekwart boog gebruikt, ga je dus het buitenste spoor het kortste stukje geven (als je de boog namelijk op 90 graden zou houden, zou dit de binnenboog zijn). Dit doe je aan beide kanten, dan ziet het er zo uit:



Oftewel: Allemaal terug naar de schoolbanken, jullie zijn nog niet geslaagd voor het examen C rail geometrie. >:-D >:-D

Hoop dat je er wat aan hebt.
Groet,
Laurent
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Laurent,

Briljante oplossing! Ik durf ruiterlijk toe te kennen niet op de hoogte te zijn van de geometrie van C-rail. Als enig excuus draag ik aan, dat ik meer dan dertig jaar geleden gestopt ben, toen de K-rail net uitkwam en sinds maart dit jaar de draad weer heb opgepakt in een voor mij totaal nieuwe wereld. Dit onderschrijft maar weer eens het belang van dit forum en al zijn enthousiaste leden, die om niet andere helpen. We gaan dit tekenen en kijken waar het ons brengt.

26-12-2016: Ben toch overgegaan naar een dubbele helix. Zie mijn draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.0
Re: Anyrail perikelen
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Anyrail perikelen
Goede morgen Kees,

Probeer het een met een ander pakket nl SCARM. Dit is gratis te downloaden en heeft vele railsystemen. Veel succes.

Groeten Georges
Re: Anyrail perikelen
Keesoldscool
gast

Re: Anyrail perikelen
Goedemorgen Georges,

Het aangeboden alternatief van Laurent werkt, aangezien hij het ook in Anyrail heeft getekend. We gaan dit weer proberen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Komen we er niet uit, proberen ik Scarm.
Re: Anyrail perikelen
marklinmanus
gast

Re: Anyrail perikelen
Zou wel ff kijken of je wagons elkaar niet raken in de bocht, aangezien je rails een kleinere hartafstand hebben gekregen.
Re: Anyrail perikelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Anyrail perikelen
Hoi Kees,

ik heb dit in SCARM getekend, maar naar mijn mening mag dat niet uitmaken :) En het geeft ook niet hoor, al doende leer je meer en meer over invoegtoepassingen in de geometrie. Voor mij scheelt dat ik veel op de vloer heb uitgelegd en spelenderwijs dus oplossingen heb gevonden. :) Over de wagons, ik zou het even nakijken, maar ik maak mij er niet al teveel zorgen om, want je zit al wel op R4.

Groet,
Laurent