Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS2 start niet meer op

Gestart door MvdW vrijdag 02 december 2016, 21:12:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
CS2 start niet meer op
Beste forumleden,

Helaas wil mijn CS2 niet meer opstarten. Er begint niets te knipperen als ik op de start/stop knop druk. Ook niet als ik de stekker even uit het stopcontact haal en daarna weer insteek. Heeft iemand anders dit probleem ook al eens gehad? Snoer zit er wel goed in overigens.

Ik vrees dat ik de CS2 voor reparatie moet opsturen, dus dat gaat wel een aantal weken duren, net nu ik uitgebreid met iTrain aan het experimenteren was. Heeft toevallig iemand nog een CS2 die hij van de hand wil doen? Dan hou ik mij aanbevolen.

Groet,
Marcel
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS2 start niet meer op
Ik zou alles loskoppelen en evt eerst een andere trafo proberen.
Re: CS2 start niet meer op
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CS2 start niet meer op
Heb je een multimeter? Zo ja even meten of er spanning uit de voeding komt..


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Dank. Een multimeter heb ik nog niet. Staat wel hoog op het verlanglijstje, want heb wel vaker de behoefte gehad om eens iets door te meten. Lijkt mij een goede reden om die vandaag maar eens in huis te halen. Ik zie wel dat de voedingsstekker van de CS2 4 plugjes bevat. Zie de foto. Enig idee wat de + en wat de - is? Ik vermoed dat 2 plugjes gebruikt worden voor de voeding van de CS2 zelf als computer en dat de andere 2 de voeding is ten behoeve van de rails. Of zit het toch anders? Zodra ik de metingen verricht heb, laat ik het jullie weten.

Re: CS2 start niet meer op
Aliebengalie
gast

Re: CS2 start niet meer op
Niemand in de buurt met dezelfde hobby?
Dit dit even voor je na kan meten?

Als je nog nooit zo'n meter hebt gebruikt , dan word het al wat moeilijker ,  en dan nog uitkijken voor sluiting....(nee wil je niet bang maken).
Maar weet wat je doet!!!

Mvg: Alex
Re: CS2 start niet meer op
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CS2 start niet meer op
Ik heb geen CS2 maar de pin out moet toch wel op het web te vonden zijn.
Heb je geen winkel in de buurt die de CS2 verkopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Heb inmiddels een multimeter in bezit en wat blijkt ..... er is inderdaad geen stroom. Op de achterzijde van de trafo staat overigens wat de + en - is (zie foto). Dit blijken de onderste pinnen te zijn. Ik blijf dan nog wel benieuwd wat de 2 bovenste pinnen dan vertegenwoordigen. Daar meet ik overigens ook geen stroom.

Nu maar eens naar de bekende hobbywinkel in Arnhem om een trafo te proberen op mijn CS2 en kijken wat er dan gebeurt. Ik heb toch liever dat de trafo de geest heeft gegeven dan de CS2 zelf.
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Beste Alex,

Ben zeker geen electrotechnicus, maar heb met dergelijke meters wel in mijn studietijd gewerkt. Met de handleiding van de multimeter er bij is het toch gelukt.

Mvg,
Marcel
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Dat is een goed idee. Heb inderdaad nog 3 verschillende laptop voedingen liggen. Nu heb ik er een voeding gevonden die 19V uitgang heeft en 4,7A. Hoeveel Ampère geeft de 60061 voeding eigenlijk? Kan ik deze laptop voeding daar dan voor gebruiken zonder verdere aanpassingen?

Mvg,
Marcel
Re: CS2 start niet meer op
Keesoldscool
gast

Re: CS2 start niet meer op
Hallo Marcel,

Je oude voeding is 60 W, dus theoretisch is het goed voor iets meer dan 3 A. Je laptopvoeding is 4,7 A, dus dat moet geen probleem zijn. Inderdaad wel goed op de polariteit letten van de aansluitingen.
Re: CS2 start niet meer op
Keesoldscool
gast

Re: CS2 start niet meer op
oh ja. Je laptopadapter aansluiting is op het pennetje + en de buitenmantel -
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Beste Kees,

Dank. Ga het eens proberen. Bespaart mij toch ?80 voor een nieuwe trafo.

Mvg,
Marcel
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Bedankt Robbie, voor het aandragen van dit idee.
Re: CS2 start niet meer op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Marcel,

Pas goed op dat je de laptop voeding goed aansluit.
Ik zou met zo'n dure centrale niet zelf een voeding maken van een laptop voeding.
Misschien is alleen de kabel defect.
Een vervangkabel is te koop onder het nummer E120722.
De 60061 is een geschakelde voeding en zijn in het algemeen goed te repareren.
Het kan ook best zo zijn dat de die twee loze pennen dienen als zgn "sense" die de voeding uitschakelen bij sluiting, oid.
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: CS2 start niet meer op
Vond dit op het internet,
Gebruik op eigen risico...
http://www.pallund.dk/cs2.htm
Jan
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Beste Ad,

Ik was zeker niet van plan om zomaar de aangepaste trafo in 1 keer op de CS2 aan te sluiten. Ik ga eerst bij de winkel de CS2 aansluiten op een nieuwe trafo om te zien wat er dan gebeurt. Vervolgens de eigen trafo eens aansluiten op een nieuwe CS2. Pas daarna wil ik eventueel een aangepaste trafo maken die ik zeker eerst op iets anders ga testen qua voeding dan de CS2. Daarbij ga ik zeker nog op zoek naar meer informatie over de aansluitingen.

Mvg.
Marcel
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Beste Jan,

Bedankt. Zeer bruikbare informatie over de aansluitingen. Zeker het punt van kortsluitingen heeft mijn aandacht. Dit vindt zeker plaats op een modelbouwbaan. Ook die van mij.

Mvg.
Marcel
Re: CS2 start niet meer op
Marcel
Als je nu een Multimeter heb kun je toch heel simpel alles doormeten, en hoef je toch niet naar een winkel om te testen wat er stuk is?.
Je meet de uitgangspanning van de trafo, voldoende ok trafo goed. Spanning te laag of 0 trafo overleden.
In de Ohm stand meet je de kabel door, kabel ok probleem zit in de CS2.
Groet Paul succes
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Beste Robbie,

Heb toch maar voor de zekerheid een nieuwe trafo aangeschaft. Bij het doormeten had ik al de indruk dat de trafo het had begeven, er kwam namelijk geen voltage door. Het zelf bouwen met een laptop voeding vond ik voor een dure CS2 toch even iets te riskant.

Met de nieuwe trafo start mijn CS2 gewoon weer op. Dus dat was een opluchting, want deze is al eens voor reparatie in Duitsland geweest.

De oude trafo ga ik toch eens openbreken. Helaas zijn die dingen volledig dicht geseald, zowel het kastje als de snoeren die er uit komen. Ben eens benieuwd wat ik dan tegen kom en welllicht kan ik iemand vinden die deze trafo kan repareren. In die toekomst wil ik namelijk nog een booster aanschaffen en dan kan ik die wel gebruiken.

Dank iedereen voor het meedenken. Ik zal zeker wat foto's op dit forum plaatsen als ik het netjes heb open gewerkt. Wellicht hebben anderen daar wat aan.
Re: CS2 start niet meer op
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: CS2 start niet meer op
Hoi Robbie,

Dat snap ik en dat was ook niet het probleem. Maar gelet op de eerdere reactie over de kortsluitingen, was ik terughoudend. Vandaar.