Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog

Gestart door treinrobert zaterdag 10 december 2016, 14:56:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Hallo allemaal,

Ik ben verder gegaan met het uitdenken van mijn baan in AnyRail. En zou willen vragen of jullie nog ideeën hebben of leuke toevoegingen.
Het station waar ik nu mee bezig ben om die te ontwerpen heeft als uitgangspunt station Emmerich maar dan met een grote knipoog. Het moet namelijk in een bocht liggen omdat ik met balken zit op de zolder. Verder wil ik alleen slanke wissels gebruiken. Nu opgezet in K rails vanwege de slanke kruiswissel.
Herkennen we stukjes Emmerich hierin? :D Was in elk geval wel mijn bedoeling.

Leuk als jullie mee willen denken. Hierbij het ontwerp tot nu toe en het Anyrail bestand toegevoegd.



Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Hoi Robert,  een leuk thema met een gaaf station complex.  Ik zou zelf die linker wisselstraat meer horizontaal plaatsen en alle perronsporen door middel van flexible rails in een flauwe bocht laten lopen. Die haakse bocht aan de rechter zijde van de perronsporen doet een beetje afbreuk aan het ontwerp.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Ja daar heb je wel een punt. Een mooie grote flauwere bocht zou mooier staan. De wisselstraat rechtsonder is onvermijdelijk door de balken die er lopen. Er moet dus wel een boog in zitten. De wisselstraat links boven heb ik nog niet horizontaal gekregen met behoud van de ''loksporen'' daar de loks naartoe rangeren wanneer er een lokwissel plaats vind.

Misschien wil ik boven langs én onder langs nog een ''parade'' spoor maken. Dus boven om het station op een hoger niveau en onder het station op een lager niveau. De hoge Duits spoor en de onderste NL spoor. Maar dat moet ook nog uitgedacht worden hoe ik dat doe.

Ik heb zelf veel met het station van Emmerich omdat ik er als kind veel kwam met mijn vader die er veel filmde. heb het ritueel dus heel vaak bekeken. En, de oplossing voor het hebben van NS en DB materieel. Ach in model kan natuurlijk alles maar het wordt zo een leuke combinatie. Het genoeg materieel dat daar wel eens kwam. ICR heb ik er alleen nog nooit gezien. En de ICE3 kan er lekker door tuffen :D
Het geeft ook lekker veel rangeer werk en dat vind ik leuk. En nu ik daar over nadenk, misschien wat ontkoppel rails erin plannen.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Je kunt die wisselstraat natuurlijk wel zo laten zoals die is en de boog flauwer laten lopen zonder rechte stukken ertussen. Dit zal
echter iets ken koste gaan van de perronlengte, maar is wel fraaier volgens mij.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Bedankt voor het meedenken. Een flauwere bocht in het station is wel een stuk mooier inderdaad. Alleen geen ontkoppelrails in een bocht mogelijk. Daar is wel overheen te komen  :)

Hier een nieuwe versie. Wat vinden we hiervan? Op het doorlopende spoor in de binnenbocht zouden in theorie minimaal een stam van 10 wagens kunnen staan. Het donker grijze gedeelte is een schoorsteen. Als die er niet was geweest kon de bocht nog flauwer. Hij is zo al minder scherp.




Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Beste
bedenk wel dat je geen wagons kan koppelen in gebogen delen van je spoor
mg Jan
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Kun je het station niet volledig diagonaal leggen met rechte sporen?
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Citeerbedenk wel dat je geen wagons kan koppelen in gebogen delen van je spoor

Ja dat is een nadeel. Had ik ook al bedacht maar nog geen oplossing. Mogelijk zijn er kortkoppelingen waarbij dat makkelijker gaat in een boog?

CiteerKun je het station niet volledig diagonaal leggen met rechte sporen?

Nee dat gaat gezien de ruimte helaas niet. Er zitten dan een hoop balken in de weg. Daarbij moet er ook nog was opgehangen worden in deze ruimte. Kan het niet geheel volbouwen. Voor een groot station met slanke wissels is de boog denk ik onvermijdelijk.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Natte was in je treinruimte?!? Zou je niet meteen je treinen onder de douche zetten?
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Citaat van: Laurent op zondag 11 december 2016, 22:30:11
Natte was in je treinruimte?!? Zou je niet meteen je treinen onder de douche zetten?

Dat zal allemaal wel meevallen. Een goed gecentrifugeerde was is niet zo heel vochtig meer. :) Daarbij is de ruimte goed geventileerd en heb ik nooit gevonden dat het er extra vochtig is t.o.v. andere ruimtes in huis.
Hiervoor stonden de treinen op een niet geïsoleerde garagezolder. Zeker 20 jaar heb ik daar de baan gehad. Ik heb nooit ervaren dat het echt negatieve gevolgen heeft gehad. En daar heeft zelfs nog een tijd lang een lekkage gezeten waardoor het extra vochtig was. Alleen voor de bak M rails die ik nog had staan was het minder prettig.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Treinrobert schreef:
CiteerIk heb zelf veel met het station van Emmerich omdat ik er als kind veel kwam met mijn vader die er veel filmde. heb het ritueel dus heel vaak bekeken. En, de oplossing voor het hebben van NS en DB materieel. Ach in model kan natuurlijk alles maar het wordt zo een leuke combinatie. Het genoeg materieel dat daar wel eens kwam. ICR heb ik er alleen nog nooit gezien. En de ICE3 kan er lekker door tuffen

Op Emmerich is nooit ICR gespot, gewoonweg omdat ze er nooit komen / kwamen.
Het traject werd alleen bereden door NS-loks met Duits IC-/TEE-/D-trein materiel (totdat de ICE het overnam).
Lokwissel van NS naar DN en omgekeerd.
Wat wel leuk is , is dat er ook best wel veel vrachtvervoer is.

Ook de ICE moet stoppen in Emmerich, want er moet gewisseld worden van stroomstysteem. Dat kan in Emmerich allen in stilstand.

John
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
John, alles dat tijdens het rijden kan wisselen, rijdt in Emmerich gewoon door. In Venlo moet men stoppen, in Emmerich komt men met gestreken stroomafnemer binnen en rolt men door totdat men weer op de vrije baan zit.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Citaat van: VT601 op maandag 12 december 2016, 15:44:14
Wat wel leuk is , is dat er ook best wel veel vrachtvervoer is.

Ook de ICE moet stoppen in Emmerich, want er moet gewisseld worden van stroomstysteem. Dat kan in Emmerich allen in stilstand.

John

Vandaar dat ik ook twee buitenste sporen heb waar vracht overheen kan.
Overigens kan ik mij toch echt herinneren dat ik de ICE3 met neergelaten pantografen door Emmerich heb zien rollen zonder te stoppen.
Zoals hier bijvoorbeeld te zien is heeft deze ICE toch geen intentie om te stoppen met die snelheid.
https://www.youtube.com/watch?v=Htpa_ZSISjU
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
 @citaat Een Diesel-elektrische trein heeft geen panto's...
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
En dat is van toepassing op de ICE die doorrolt omdat?
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
 @citaat & @citaat Fout gezien door mij. Excuus.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Je hebt het geheel nu in een boog gelegd.

Maar kan je de bogen bij de wissels niet wat scherper beginnen en in het midden bij de halteplaatsen wat flauwer?

Is nu andersom lijkt.

Of kom je dan niet goed weg in je ruimte?

MvG,

Timaximus
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Citaat van: treinrobert op zondag 11 december 2016, 21:48:56
Citeerbedenk wel dat je geen wagons kan koppelen in gebogen delen van je spoor
Mogelijk zijn er kortkoppelingen waarbij dat makkelijker gaat in een boog?
Ik heb die koppelingen nog niet ontdekt. Dus daar zou ik niet van uit gaan.

Als je echt in een gebogen station wilt koppelen en ontkoppelen, zul je iets erop moeten verzinnen.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Citaat van: Timaximus op maandag 12 december 2016, 16:37:04
Je hebt het geheel nu in een boog gelegd.

Maar kan je de bogen bij de wissels niet wat scherper beginnen en in het midden bij de halteplaatsen wat flauwer?

Is nu andersom lijkt.

Of kom je dan niet goed weg in je ruimte?


Dat gaat kwa ruimte denk ik niet zo goed lukken. Of het worden bogen die wel heel krap worden en dat zou ik jammer vinden. Het laatste plan moet passen en dan kan ik ook best lange stammen maken. Het enige punt is het koppelen en rangeren in de boog. Tja ook wel logisch dat dat een probleem is, in real life doen ze dat volgens mij ook nooit in een boog.

Ik blijf denken. Fijn dat jullie meedenken :D
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Robert, op de mooie banen die je wel eens op Eurospoor of Rail ziet, wordt er veelal met de hand gekoppeld. Daar is op zich niets mis mee, omdat je dan overal kunt koppelen  :-)
Je moet alles dan weliswaar onder hand bereik houden en dat is soms lastig. Daar moet je met je ontwerp dan rekening mee houden. Op mijn baan kan ik overal met de hand goed bij en ik
heb ook alles rond lopen, met uitzondering van een aantal rangeersporen en mijn BW.
Re: Meedenken baanplan ''Emmerich'' met een knipoog
Ja ik denk dat het toch de laatste boog moet worden en inderdaad met de hand koppelen. Nog wel even een snelle handige manier van koppelen vinden met de hand. Zeker de Marklin kortkoppelingen zijn nog wel eens lastig.