Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Binnenverlichting PIKO 57320-2

Gestart door Rowdy donderdag 01 december 2016, 13:51:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting PIKO 57320-2
Hallo,
Ik ben bezig om de Piko Hondekop (AC voor Marklin baan) te voorzien van binnenverlichting en gebruik daarvoor de kant en klare strips van Hufing Tronics.
De led strips zijn inmiddels geplaatst, maar nu wil ik ze nog graag schakelen via de decoder. Daarvoor wil ik de bestaande decoder omwisselen voor een Esu lokPilot V4.0, maar vraag me af hoe ik de verlichting dan moet aansluiten. Er zit een losse draad bij ( paars) waarvan ik aanneem dat die naar de + moet van de strip, maar voor de - moet ik dan een verbinding maken met de blauwe draad ( algemene massa) of moet ik een draad aan de massa van de loc bevestigen? Waarschijnlijk voor de meer gevorderden een simpele vraag, maar voor mij is het de eerste keer dat ik aan zoiets ben begonnen.
Re: Binnenverlichting PIKO 57320-2
Rowdy,

De blauwe draad is de gemeenschappelijke PLUS, die gaat dus naar de + van je strip.
De verlichting kun je schakelen via de groene draad of de paarse. Die moet dan aan de - van de strips.

Denk je wel aan de maximale belasting van de uitgang ?

Groen is meestal gekoppeld aan F1 en paars aan F2 ( dacht ik ).
Re: Binnenverlichting PIKO 57320-2
Bedankt Alphons, had ik het toch weer verkeerd gedaan met + en -
Re: Binnenverlichting PIKO 57320-2
Graag gedaan Rowdy,

Overigens heb ik pas een PIKO Hondekop voor iemand behandeld.

1.     Cabineverlichting erin gebouwd. De heb ik parallel aangesloten over de led's van de frontverlichting.
        Doordat de verlichting standaard al wisselt, wisselt de cabineverlichting dus mee.
2.     Machinisten en passagiers geplaatst.
3.     Binnenverlichting aangesloten direct van de rijstroom m.b.v. gelijkrichter, weerstand en condensator.
       
Re: Binnenverlichting PIKO 57320-2
 :thumbup:

Deze strips hebben geen + of - om aan te sluiten , er zit namelijk een gelijkrichter op.
Een prima strip , ik gebruik al jaren niet anders.

De aansluiting komt links bij het vierkante blokje (gelijkrichter).
Je ziet er ook nog een extra condensator bij om ev bij even stroomloos het licht nog gewoon blijft branden.
En als de stroom helemaal wegvalt , hij heel langszaam uitgaat. (mag je niet gebruiken als je via decoder schakeld).

Voorbeeld:

Mvg: Alex