Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving

Gestart door AlbertG woensdag 30 november 2016, 18:52:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Bij de uitgang van mijn schaduwstation heb ik 6 wissels liggen die altijd in 1 richting bereden worden. Ik heb deze wissels nu al een tijdje in 1 stand liggen (doorgaand) zonder dat dat problemen oplevert met ontsporingen of zo.
Zie in mijn topic de tweede foto, de sporen aan de voorkant waar de rode BR10 staat.
Den Akker Schaduwstation

Zijn er mensen met ervaring hoe zich dit op de langere termijn (enkele jaren) houdt? Wat doet het met je wissels en met je wielen?

Albert.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
ik had ook niks aan de uitritwissels.Ik haalde er zelfs de omleggers af.Met K rail en nog geen enkel probleem gehad.Momenteel heb ik ze er terug aangezet en in de stand gelegd dat indien er achteruit moet gereden worden de trein terug op hetzelfde spoor beland.Uitrit naar spiraal is zo beveiligd als er een wagon zou losraken en terugrijden.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Ook ik ga in mijn schaduwstation geen aandrijvingen gebruiken, zonde van de kosten want schakelen doe je niet.
Wel ga ik de veertjes uit de wissels halen zodat je het tikkende geluid er niet meer is, nog een voordeel dat de wisseltong altijd in de juiste ( laatst uitgereden ) stand ligt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Albert,

Bij mijn zijn net als bij Peter de wissels ontmanteld van manuele aandrijving en het veertje ,
Gewoon ook doen,

Gr. Jan
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
 @citaat Precies veertjes eruit en ook nog kosten besparen. :arrow: :thumbup:
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Ook ik heb de uitrijd wissels in het schaduwstation niet aangedreven. Onlangs heb ook ik de veertjes er uit gehaald, omdat één lok met voorloopassen hier wel eens op ontspoorde.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Je rijdt Marklin C-rail, 3-rails en digitaal. Dan is er geen noodzaak om uitrijwissels om te schakelen. Je kunt ze gewoon open rijden zoals alle voorgaanden al melden, met of zonder veertje.

Anders ligt het als je WeichenWalter C-rail wissels gebruikt met een slankere wisselhoek, of zo ie zo zeer slanke wissels gebruikt (maar wie doet dat in een schaduwstation?). Bij zeer slanke wissels of bij problemen met andere locs dan van Marklin zelf, kan het zinvol zijn om wissels te polariseren. Hero deed dat voor zijn 3-rail baan met standaard C-rail boogwissels. En zodra je een wissel polariseert, kun je die niet meer open rijden.

Er zijn ook forum leden die nooit wissels open rijden, ook niet in een schaduwstation, omdat zij menen dat dit de risico's op ontsporen verkleint. De anderen (die in dit draadje voorkomen) hebben daar kennelijk nooit last van ondervonden.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Ik heb m-rails en alle uitgaande wissels worden niet aangesloten. Nog geen problemen ondervonden.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Dag Albert.

Net als Henk heb ik M-rails en de uitrijwissels van mijn schaduwstationnetje worden ook niet aangestuurd.
De veertjes van de wisseltongen zijn blijven zitten en in een vaste stand van rechtdoor gefixeerd.
Twee overloopwissels in een dubbele helix zijn hier ook van voorzien, waarvan hier een plaatje: klik

Groeten,

Erik.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Citaat van: Jan22 op woensdag 30 november 2016, 20:41:06
Bij zeer slanke wissels of bij problemen met andere locs dan van Marklin zelf, kan het zinvol zijn om wissels te polariseren. Hero deed dat voor zijn 3-rail baan met standaard C-rail boogwissels. En zodra je een wissel polariseert, kun je die niet meer open rijden.

In mijn schaduw station zijn de uitrij wissels niet aangedreven.
Alleen de vaste stukken van de wisseltoetsen zijn gepolariseerd. Het bewegende stuk staat altijd in de afbuigende stand. En wordt open gereden.
Dit is ook de ruststand van het polarisatie relais.

Mvg Robin (HeRo in t citaat)
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 30 november 2016, 21:44:24
[...]
Twee overloopwissels in een dubbele helix zijn hier ook van voorzien, waarvan hier een plaatje: klik
Erik.

@Erik:
" site not found *
Groeten,
Ludo
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
 @citaat

Wat vreemd Ludo dat jij het plaatje niet ziet: krijg het vol in beeld! Ligt het aan je browser misschien??? Ik doe maar een gok (of probeer nog eens)
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Werkt inderdaad gewoon prima het plaatje....ligt dus waarschijnlijk bij Ludo zelf.

Mvg: Alex

Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Ik heb wel al mijn wisselaandrijvingen aangesloten aangezien ik 2 richtingen in wil rijden.
Zou ik dat niet doen dan is open rijden voldoende.

Gr Dennis
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Geen enkel probleem om wissels open te rijden.
Gaat altijd goed, al vele jaaaaaren... :-)
  Gr, Leo
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Ik heb 2 schaduwstations, 4 sporen ieder, M-rails. Wissels (6 in totaal) worden niet aangedreven, werkt prima. Nog nooit een probleem gehad.
Bij de eerstvolgende wijziging in die hoek gaan de veertjes er ook uit (goede opmerking!). De schaduwstations worden bij mij altijd in dezelfde richting bereden.

Patrick
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Zo, wat een reacties. Helemaal TOP  :thumbup:  :thumbup:
Voor mij is het duidelijk, de wissels blijven onbediend. Ik ga bij 1 of 2 de veertjes verwijderen om te testen en als het goed bevalt bij allemaal.

Iedereen bedankt voor de reactie.

Albert.
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Uitgaande wissels schaduwstation wel of geen aandrijving
Albert,
niet zo benauwd, ros die veertjes eruit, bespaard je extra werk.

Gr. Jan