OK, Hanzi, dank voor je correctie
Ik heb het verwerkt in de onderstaande theorie, die ik net aan het opstellen was toen ik je reactie zag. Het maakt het wel lastig om te verklaren waarom er problemen ontstonden in het onderstation. Het zou ook slecht onderhoud, structurele overbelasting en vervolgens een defect op een ongelukkig moment kunnen zijn geweest.
Goed, ik heb dit topic besproken met een machinist met kennis van klassieke Franse gelijkstroomlocomotieven. Op basis daarvan en jullie bijdragen in dit topic heb ik een theorie over de toedracht bedacht die zo veel mogelijk rekening houdt met wat technisch gezien wel en niet mogelijk is. Tegelijkertijd heb ik geprobeerd zoveel mogelijk elementen uit de bestaande beschrijvingen een plek te geven.
1. Op het station van vertrek wordt verzuimd de zandvoorraad te controleren waardoor de locomotieven met lege of vrijwel lege zandreservoirs op pad gaan vanuit Bedous.
2. Het is koud en door ijs cq vocht is de adhesie slecht. Door het gebrek aan zand worstelen de locs met de helling van 36 promille. De bovenleidingspanning daalt terwijl ze verder bij het onderstation van Bedous vandaan raken, waardoor het beschikbare vermogen afneemt.
3. Even voor Etsaut, dat ongeveer halverwege de overgebleven twee onderstations ligt, komt de trein tot stilstand. Mogelijk is dat omdat in het onderstation van Forges d'Abel iets mis gaat waardoor de spanning helemaal wegvalt. Zo niet, dan is het vanwege onvoldoende vermogen en adhesie.
4. De machinist zet de trein stil maar maakt daarbij waarschijnlijk een fout waardoor de trein onvoldoende op de rem komt te staan, bijvoorbeeld door alleen de rangeerrem toe te passen.
5. Om daar, tegen de helling op, weer weg te kunnen komen stappen de machinist en zijn assistent uit om - bij gebrek aan zand - stenen op de rails te leggen om de adhesie te vergroten bij het vertrek.
6. Terwijl ze daarmee bezig zijn, zet de trein zich achterwaarts in beweging door onvoldoende beremming.
7. De toestand in de loc is dan waarschijnlijk als volgt:
- geen hoogspanning (indien geen spanning op de bovenleiding)
- rijcontroller op 0 (want trein stond stil)
- lijnschakelaars uit (want controller op 0)
- rijrichting op de middenstand (zodat ze konden uitstappen: dan is de dodeman uit)
- dodeman uit (want rijrichting op middenstand)
- elektrische rem uit (want trein stond stil en je gebruikt hem bergop niet)
- waarschijnlijk rangeerrem in plaats van treinrem toegepast
- geen personeel aanwezig
8. De trein kan blijven versnellen omdat de elektrische rem uitgeschakeld is, er geen rijrichting is ingesteld en de dodeman niet actief is (en er niemand aan boord is om in te grijpen).
9. Na vijf kilometer (dus niet zeven) onspoort de trein met een snelheid van ongeveer 135 km/h, in een bocht waar 50 is toegestaan, en botst tegen de Pont de l'Estanguet.
Dit is het traject dat de trein achteruit heeft afgelegd:
De plek van het ongeval ligt ongeveer 125 meter lager dan het punt waar de trein strandde.
Ik zou zeggen: schieten maar!
Mijn grootste vraag op dit moment is: Hebben ze dat onderstation onderuit gekregen en zo ja, hoe is dat gebeurd?
Martijn