Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bayerisch Railroad EP I en II

Gestart door frasion zaterdag 26 november 2016, 16:59:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bayerisch Railroad EP I en II
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Bayerisch Railroad EP I en II
Ik dacht laat ik de bouw van me baan ook maar is posten.
Na dat ik jaren lang geen baan meet heb gehad ben ik langzaam weer begonnen met een baan te bouwen en gelijk de over stap te maken naar digitaal.
De baan moet ongeveer jaren 1900 - 1945 Worden.

Nog steeds langzaam bezig met het schadowstation.

Bouwen tafel


Rails leggen


Kijken of alles goed rijdt.


Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2013

online
Re: Slaapkamer baan
ziet er goed. Heb je ook een baanplan?
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Citaat van: wilbertK op zaterdag 26 november 2016, 18:02:13
ziet er goed. Heb je ook een baanplan?

Nee eigenlijk niet.
Ik kijk gewoon wat past en wat niet.
Re: Slaapkamer baan
peterke33
gast

Re: Slaapkamer baan
Mooie locs heb je daar bij elkaar, en ik zelf leg ook altijd mijn sporen zonder baanplan.
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Slaapkamer baan
Hoi Frasion (wat is je naam?), je hebt een mooie ruimte tot je beschikking. Wellicht goed om wel een baanplan te maken, zodat je
gericht aan je baan kunt werken en het daardoor spannender wordt. Meestal verveeld het doelloos rondjes rijden al gauw.
Dit forum bezit veel kennis en die kunnen je wel helpen met je ideeën. Maar dan moet je eerst zelf wel aangeven wat je wensen zijn.
Je moet nu onder de baan door kruipen. Je kunt ook uitgaan van een U-vorm opstelling, om maar wat aan te geven, zodat je een betere
bereikbaarheid houdt. Wil je toch rondjes rijden dan kun je de opening overspannen met een afneembare brug o.i.d.
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Slaapkamer baan
Mmmmmmmmm ziet er veelbelovend uit, met zo'n mooie ruimte en leuk rollend materiaal.

Succes met de verdere bouw :)
Re: Slaapkamer baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Slaapkamer baan
Citaat van: frasion op zaterdag 26 november 2016, 18:13:37
Ik kijk gewoon wat past en wat niet.
:) Dat is het beste plan wat er is, werken zonder plan, gewoon lekker schuiven met de rails, ik bouw ook op deze wijze. O:-D
En je hebt mooi materieel zo te zien, ook 2 keer de Oriënt-Express. B) :thumbup:
Suc6 met de verdere bouw.

Dirk-Jan
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 27 november 2016, 11:15:46
Hoi Frasion (wat is je naam?), je hebt een mooie ruimte tot je beschikking. Wellicht goed om wel een baanplan te maken, zodat je
gericht aan je baan kunt werken en het daardoor spannender wordt. Meestal verveeld het doelloos rondjes rijden al gauw.
Dit forum bezit veel kennis en die kunnen je wel helpen met je ideeën. Maar dan moet je eerst zelf wel aangeven wat je wensen zijn.
Je moet nu onder de baan door kruipen. Je kunt ook uitgaan van een U-vorm opstelling, om maar wat aan te geven, zodat je een betere
bereikbaarheid houdt. Wil je toch rondjes rijden dan kun je de opening overspannen met een afneembare brug o.i.d.


Hey Tjoekedoris,

Ik heet Mark,

Ik heb poging gedaan om een baan plan te maken maar ben slecht in tekenen en kan niet over weg met die programa's die hier op het forum staan.
Moet wel zeggen de baan die je nu ziet is het Schadowstation dus straks niet zichtbaar in het midden van de tafel komt nog een stijging naar de volgende hoogte waar de baan gebouwd gaat worden.
Denk aan station Met een Berg dorpje en een berg station voor een houdhakker kamp.
Hoe ik dit ga uit werken nog geen idee.
Maar oftewel de gat van de tafeld die je nu ziet gaat helemaal dicht.

ik heb voldoende ruimte om naast me baan te lopen.
Ook staat me bed naast de tafel dus kan ik niet de hele kamer in beslag nemen.

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 27 november 2016, 13:45:39
Citaat van: frasion op zaterdag 26 november 2016, 18:13:37
Ik kijk gewoon wat past en wat niet.
:) Dat is het beste plan wat er is, werken zonder plan, gewoon lekker schuiven met de rails, ik bouw ook op deze wijze. O:-D
En je hebt mooi materieel zo te zien, ook 2 keer de Oriënt-Express. B) :thumbup:
Suc6 met de verdere bouw.

Dirk-Jan


Hey Dirk-Jan Het is inderdaad fijn om soms gewoon lekker te kunnen schuiven en gewoon te kijken hoe het loopt.
Moet wel zeggen dat het ook voor veel problemen gaf hahaha.
Dingen die niet pasde en of uit kwamen maar langzaam kom je er wel.

En thanks heb me best gedaan om de 2 orient expressjes te kunnen krijgen vindt het hele mooie treinen.
Wil ook alles rond die tijd gaan bouwen.


Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Slaapkamer baan
Hoi Mark,
Uiteraard kun je bouwen zonder plan, maar ik prefereer een goed plan boven 'met rails leggen' tot een ontwerp komen. De personen die dit anders doen hebben daar goede ervaringen mee (gehad; zie Dirk Jan), dus het is zeker mogelijk, maar ieder z'n voorkeur.
Het voordeel van plannen vind ik, is dat je alles op papier nog wel tig keer kunt veranderen zonder dat je steeds een tafel moet verzagen, omdat het weer niet past.
Dan over je ruimte. Ben het met Martin eens: als je alles vol bouwt kom je er straks niet meer bij. Zoals ik het nu zie moet je altijd onder de tafel door kruipen om in het midden te raken en bij een 2e laag kom je er misschien helemaal niet meer bij. Een U vorm is beter bereikbaar, mits de poten smal genoeg worden/blijven.
Verder vraag ik me af of je treinen op het achterste smalle strookje niet tegen het dak rijden, zeker als je (tzt ?) met bovenleiding wilt rijden.
Je 2e laag zal in elk geval een heel stuk naar voren moeten komen/smaller gaan worden ivm die zelfde dakhelling.

gr. Gertjan

Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Citaat van: Gertjan H op zondag 27 november 2016, 23:34:44
Hoi Mark,
Uiteraard kun je bouwen zonder plan, maar ik prefereer een goed plan boven 'met rails leggen' tot een ontwerp komen. De personen die dit anders doen hebben daar goede ervaringen mee (gehad; zie Dirk Jan), dus het is zeker mogelijk, maar ieder z'n voorkeur.
Het voordeel van plannen vind ik, is dat je alles op papier nog wel tig keer kunt veranderen zonder dat je steeds een tafel moet verzagen, omdat het weer niet past.
Dan over je ruimte. Ben het met Martin eens: als je alles vol bouwt kom je er straks niet meer bij. Zoals ik het nu zie moet je altijd onder de tafel door kruipen om in het midden te raken en bij een 2e laag kom je er misschien helemaal niet meer bij. Een U vorm is beter bereikbaar, mits de poten smal genoeg worden/blijven.
Verder vraag ik me af of je treinen op het achterste smalle strookje niet tegen het dak rijden, zeker als je (tzt ?) met bovenleiding wilt rijden.
Je 2e laag zal in elk geval een heel stuk naar voren moeten komen/smaller gaan worden ivm die zelfde dakhelling.

gr. Gertjan



Hey Gertjan,

Ik sta altijd open voor tips en tricks
En wat ik all eerder zij zou graag met een plan bouwen maar ben daar niet erg goed in vooral omdat ik me schalen nooit goed heb of ik niet met de programa's over weg kan.
Heb wel een ruim idee in me hoofd wat ik wil.

Over de 2de etage gesproken de gedeelte wat je ziet boven tafel kun je overal met de hand bij.
Wat onder tafel bevindt in de bergen inderdaad van onder de tafel.
Maar wel het idee dat je er makkelijk onderdoor kan en er bij kan.
Dit ook juist omdat me dak er voor zorgt dat de tafel een stuk kleiner wordt op de 2de etage.

Ik rij alleen stoom treinen en alles is af gemeten op me hoogste trienen aan de achter kant.
Heb zelfs nog genoeg ruimte om me hand er tussen te doen dit is inderdaad mischien niet duidelijk op de foto.

Groetjes Mark


Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Slaapkamer baan
Hoi Mark,

Zo jij hebt wel een mooi uitzicht vanaf je bed niet?
Schuine daken zijn altijd lastig, als je iets wilt plannen, want kan dan nooit boven elkaar liggen.

Gelukkig heb je nog wel een redelijk breed vlak zodat je iets kan schuiven, met het niveau wat je erboven wilt bouwen.
Zou dan wel de op en afritten dan aan de kant van het schuine dak houden, en dat schaduwstation en eventueel een ander station (op hoger niveau), aan de voorkant houden.

Je hebt ook een mooie verzameling stomers daar staan, en die line up zou elders op het forum zeker niet misstaan :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 28 november 2016, 00:45:42
Hoi Mark,

Zo jij hebt wel een mooi uitzicht vanaf je bed niet?
Schuine daken zijn altijd lastig, als je iets wilt plannen, want kan dan nooit boven elkaar liggen.

Gelukkig heb je nog wel een redelijk breed vlak zodat je iets kan schuiven, met het niveau wat je erboven wilt bouwen.
Zou dan wel de op en afritten dan aan de kant van het schuine dak houden, en dat schaduwstation en eventueel een ander station (op hoger niveau), aan de voorkant houden.

Je hebt ook een mooie verzameling stomers daar staan, en die line up zou elders op het forum zeker niet misstaan :)

M.v.g.

Hans V200.0

Hey Hans,

Hoe bedoel je met schaduwstation op hoger niveau?
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Hier een foto soort van uit getekend hoe ik me boven etage wil.
de halve rondjes op de rails betekent een tunnel.

Ja ik weet kan niet tekenen

Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Slaapkamer baan
Hoi Mark,

Bedoelde geen hoger schaduwstation maar meer een stationnetje aan de zijlijn die daar stopt.

Je kan zoiets wel realiseren, want dan kun je een trein van a naar b laten lopen en weer terug (pendelen), de overige treinen moeten dat doen via je schaduwstation.

Zo krijg je afwisseling in je station, en met een schaduw station wordt het er ook niet zo druk :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Test Filmpje om te kijken mischien leuk is om dit ook te doen met bouw van de baan.
Re: Slaapkamer baan
peterp
gast

Re: Slaapkamer baan
mooi gemaakt......en zeker ook leuk om een timelaps te maken van de baan.
Re: Slaapkamer baan
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan
Eindelijk weer verder met de baan.
Heb me decoders binnen dus die ga ik langzaam plaatsen.

Maar eerst bezig met een aftaking te maken op het schaduwstation zodat de trein achter me bed langs kan en achter me kasten later kan gaan keren.

Heb alleen geen idee wat ik met 3weg wissel met het midelste spoor moet doen.

Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
In de Wiki staan een paar driehoeken als voorbeeld zonder driewegwissel.

Groeten,
Ton.
Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
Even gauw gemaakt. K-rail. In plaats van de lossen stukken kun je natuurlijk ook flex overwegen. Mooiere bochten.
Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
Citaat van: Yeoman op zaterdag 23 september 2017, 19:31:43
In de Wiki staan een paar driehoeken als voorbeeld zonder driewegwissel.

Groeten,
Ton.
En hier de bijbehorende link :)
Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 23 september 2017, 19:52:27
Citaat van: Yeoman op zaterdag 23 september 2017, 19:31:43
In de Wiki staan een paar driehoeken als voorbeeld zonder driewegwissel.

Groeten,
Ton.
En hier de bijbehorende link :)

Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 23 september 2017, 19:45:53
Even gauw gemaakt. K-rail. In plaats van de lossen stukken kun je natuurlijk ook flex overwegen. Mooiere bochten.

Citaat van: Yeoman op zaterdag 23 september 2017, 19:31:43
In de Wiki staan een paar driehoeken als voorbeeld zonder driewegwissel.

Groeten,
Ton.

Dankje voor jullie hulp.
Ik heb gekeken hellaas krijg ik het niet voor elkaar met de ruimte die ik heb liggen dan zit ik met de muur.

dus denkd at ik er een klein railtje op de 3 weg laat zodat ik er een loc weg kan zetten of iets.

Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (fase Schaduwstation)
Ten eerste iedereen nog een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Laaste weken weer druk aan het werk geweest met de baan.
Langezaam wat plannen verandert van de baan me schadow station is nu 1 rij richting en 1 stijging punt door middel van een helix.
ook gelijk een keer lus er op gebouwt.

We hebben ook de aftaking voor naar achter me bed weg gehaalt om die pas op een level hoger te brengen zodat hij van het zichbare station daar naar toe rijdt.

Nu langzaam naar het volgende level nu langzaam bezig om een station uit te denken ik heb nog helemaal geen idee hoe of wat dus tips zijn hier in welkom.


Bouw helix (klimspiraal)


Spoort erop gelegt


De nieuwe keerlus.


Poging tot nieuwe station weet aleen niet wat er mist.


De wissels op het station.

Ik kijk zeer uit naar jullie reacties op de bouw!
Re: Slaapkamer baan (fase station)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (fase station)
Weer een stuk verder met de baan!
Wel hebben we nog de spiraal verandert.
Maar deze verdieping ligt nu helemaal.
We zijn nu bezig om de baan vakken er in te bouwen en daarna langzaam naar de volgende verdieping ten gaan. (ritje door de berg)

Ik heb alleen nog me twijfels over me station.
Graag hoor ik jullie meningen.



Re: Slaapkamer baan (station)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (station)
het is weer zo ver.
Eindelijk weer tijd gehad om verder met me baan te kunnen langzaam gewerkt naar het volgende nivo en als dit langzaam goed staat alles goed te testen en vast te zetten.
Zodat ik eindelijk naar de aan kleding van de baan kan gaan.

Wil aleen nog kijke of ik mischien ergens een pendel treintje kwijt kan ergens in de berge naar het station.
Hoop dat eind volgende maand alles goed kan gaan rijden.



Re: Slaapkamer baan (station)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (station)
Weer druk bezig met de trein baan langzaam komt er hopelijk weer beweging in te zitten.

Re: Slaapkamer baan (station)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (station)
Hey allemaal. Hoop dat iedereen veilig corona tijd door komt.

Heb een paar vragen.
Heb nu eindelijk de bedrading zo ver als ik het wel.

Vroeg me alleen af wat is slim met stroom.
Heb momenteel alles via 1 voeding via de cs3+ lopen.
Dit gaat aleen straks te weinig zijn qua voeding.

Als het goed is kunnen de schakel decoders op een booster toch?
En rails ook?

Weet iemand wat je hier voor nodig heb en wat je het beste kan doen?



Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Je kunt de baan in afzonderlijke secties verdelen, dan kun je per sectie bepalen of de voeding van de centrale moet komen of van een booster. Bij elke overgang tussen twee secties moet je een scheiding maken in de middenleider.

Het vermogen dat een bepaalde sectie nodig heeft, hangt niet af van de lengte van de rails in die sectie maar van wat er zoal rijdt. Als je het goed hebt ingedeeld, gebruikt geen enkele sectie het hele vermogen van de booster (of de centrale) waarmee hij wordt gevoed.

Wisseldecoders kun je inderdaad voeden via een booster. Veel wisseldecoders kunnen bovendien ook met een aparte voeding gebruikt worden, vaak mag dat zelfs een ouderwetse transformator zijn. Dat is veel goedkoper dan een booster. Welk type wisseldecoders heb je?
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Toevallig zag ik dat er een Hosenträger in de baan ligt. Ik heb er ook een paar, ik vind het een mooi patroon. Direct ernaast ligt nóg een wissel, voor een aftakking naar een derde spoor. Die vijfde wissel plus eentje van de Hosenträger zou je eventueel kunnen vervangen door één engelse wissel.

De plaatjes hieronder illustreren wat ik bedoel.

Dit biedt twee voordelen: de route van rechtsboven naar linksonder wordt vloeiender en de twee voorste sporen, links van de wissels, worden langer. Per spoor levert dat 17 cm extra opstelruimte op.

Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 mei 2020, 16:58:05
Je kunt de baan in afzonderlijke secties verdelen, dan kun je per sectie bepalen of de voeding van de centrale moet komen of van een booster. Bij elke overgang tussen twee secties moet je een scheiding maken in de middenleider.

Het vermogen dat een bepaalde sectie nodig heeft, hangt niet af van de lengte van de rails in die sectie maar van wat er zoal rijdt. Als je het goed hebt ingedeeld, gebruikt geen enkele sectie het hele vermogen van de booster (of de centrale) waarmee hij wordt gevoed.

Wisseldecoders kun je inderdaad voeden via een booster. Veel wisseldecoders kunnen bovendien ook met een aparte voeding gebruikt worden, vaak mag dat zelfs een ouderwetse transformator zijn. Dat is veel goedkoper dan een booster. Welk type wisseldecoders heb je?

Aah top en alleen een scheiding in de middenleider is genoeg? de andere kan gewoon aan elkaar blijven?

oke top en als je meerdere boosters wil bijv Märklin Booster 60175 kunnen die zo aan elkaar gekopelt worden of heb je daar ook weer een module voor nodig?
Want op de baan totaal gaan 5-7 treinen rijden dus zit te denken om het in 2 vakken op te delen.

Ik heb voral de Marklin 60832 M83 decoder wil wel nog kijke om eventueel een paar 60842 M84 decoders er bij te halen.


Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 mei 2020, 17:28:27
Toevallig zag ik dat er een Hosenträger in de baan ligt. Ik heb er ook een paar, ik vind het een mooi patroon. Direct ernaast ligt nóg een wissel, voor een aftakking naar een derde spoor. Die vijfde wissel plus eentje van de Hosenträger zou je eventueel kunnen vervangen door één engelse wissel.

De plaatjes hieronder illustreren wat ik bedoel.

Dit biedt twee voordelen: de route van rechtsboven naar linksonder wordt vloeiender en de twee voorste sporen, links van de wissels, worden langer. Per spoor levert dat 17 cm extra opstelruimte op.


Bedankt voor de tip, ik zit er aleen mee dat ik het zichtbare gedeelte de schakkel moters niet wil zien en met de engelse wissel zie je helaas de moter zitten.
Of deze moet weg te werken zijn maar zou niet weten hoe
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Die m 83 decoders gebruik ik ook. Je kunt ze prima voeden met zowel de centrale als met een booster, maar het is wat omslachtiger om een aparte voeding te gebruiken dan bij andere decoders. In de handleiding van Märklin staat dat het met een adapter 60822 en voeding 66360 (of vergelijkbaar) kan. Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat die adapter doet en waarom Märklin die m 83 niet zodanig heeft gemaakt dat je er direct een 66360 in kunt prikken. Desalniettemin is zo'n 60822 is goedkoper dan een extra booster, dus als je toch al vermogen te kort komt, is dat het overwegen waard, vooral als je toch al een 66360 of iets dergelijks hebt liggen.

Ergens heb ik gelezen dat met een 60822 plus 66360 tot 10 decoders m 83 en/of m84 gevoed kunnen worden, al kan ik me niet direct herinneren waar dat stond. De manier van aansluiten betekent wel dat al die decoders naast elkaar moeten staan. Op mijn vloerbaan staan ze juist verspreid, dicht bij de wissels die ze moeten bedienen, om de draadjes van decoder naar wisselaandrijvingen kort te houden. Bij een vaste opstelling zijn lange draden natuurlijk niet zo'n probleem. Bij lange draden zou ik wel iets dikkere gebruiken dan de 0,14 mm2 draadjes van Märklin, anders is er misschien teveel vermogensverlies. Bij sommige wissels op mijn vloerbaan heb ik ook wat langere draadjes, daar heb ik 0,25 mm2 voor gebruikt als verlenging van de draadjes die al aan de aandrijving zitten.

Met 6-7 rijdende treinen en een stuk of wat wissels waarvan er zo af en toe een paar omgezet moeten worden, denk ik dat je één booster voldoende hebt, tenzij er echte stroomvreters bij zitten. Op mijn baan rijden er ook wel eens 6 treinen tegelijk en dan komt het stroomverbruik nog niet eens in de buurt van het maximum van m'n centrale, dan kan ik nog steeds wissels omzetten. Desalniettemin kun je jouw baan wel voorbereiden voor de inzet van boosters. Daartoe deel je je baan alvast op in een aantal secties. Als je naast de CS 3 één booster hebt, sluit je de helft van de secties aan op de centrale en de andere helft op die booster. Blijkt later dat je op een bepaalde sectie vaak te weinig vermogen hebt, kun je simpel een extra booster kopen en de verschillende secties zodanig toedelen aan centrale en booster(s) dat elke sectie weer voldoende vermogen heeft.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je een terminal 60145 nodig hebt om meerdere boosters 60175 op een CS 3 aan te sluiten. Voor één booster is dat niet nodig, die kan direct op de CS 3.

De scheidng tussen secties is inderdaad alleen op de middenleider, de railstaven kun je gewoon verbonden laten.


Voor wat betreft die zichtbare aandrijving in de engelse wissel, vermoed ik dat er wel iets mogelijk is met een servo, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb C-rails, daar zie je niets van de aandrijving.
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 mei 2020, 22:18:54
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je een terminal 60145 nodig hebt om meerdere boosters 60175 op een CS 3 aan te sluiten. Voor één booster is dat niet nodig, die kan direct op de CS 3.
Dit klopt. Dus je hebt een terminal nodig bij het gebruik van meerdere boosters.
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 mei 2020, 22:18:54

Met 6-7 rijdende treinen en een stuk of wat wissels waarvan er zo af en toe een paar omgezet moeten worden, denk ik dat je één booster voldoende hebt, tenzij er echte stroomvreters bij zitten. Op mijn baan rijden er ook wel eens 6 treinen tegelijk en dan komt het stroomverbruik nog niet eens in de buurt van het maximum van m'n centrale, dan kan ik nog steeds wissels omzetten. Desalniettemin kun je jouw baan wel voorbereiden voor de inzet van boosters. Daartoe deel je je baan alvast op in een aantal secties. Als je naast de CS 3 één booster hebt, sluit je de helft van de secties aan op de centrale en de andere helft op die booster. Blijkt later dat je op een bepaalde sectie vaak te weinig vermogen hebt, kun je simpel een extra booster kopen en de verschillende secties zodanig toedelen aan centrale en booster(s) dat elke sectie weer voldoende vermogen heeft.


De scheidng tussen secties is inderdaad alleen op de middenleider, de railstaven kun je gewoon verbonden laten.


Voor wat betreft die zichtbare aandrijving in de engelse wissel, vermoed ik dat er wel iets mogelijk is met een servo, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb C-rails, daar zie je niets van de aandrijving.

Als je met 6 á 7 treinen wilt rijden is één booster ruim voldoende voor alle gebruikers. Bedenk wel dat stilstaande treinen ook een beetje stroom gebruiken, evenals alle decoders. Wissels worden door de centrale altijd na elkaar geschakeld, dus niet gelijktijdig. Daardoor hoef je geen extra booster in te zetten voor je wissels, dat is een beetje overkill. Op mijn baan komen maximaal 10 á 11 treinen te staan en ik heb twee boosters ingebouwd. Alle decoders (RoSoft) zijn voorzien van externe voeding voor de schakelpuls.

Wat Rob er helaas niet bij verteld is dat op de scheidingen van twee boosters niet alleen de middenleider geïsoleerd moet worden. Er moet ook een sleperwip geplaatst worden zodat de sleper geen sluiting maakt wanneer hij de scheiding passeert. Dat maakt het dynamisch veranderen waar Rob het over heeft iets moeilijker.

Een Engelsman (DKW) kun je voorzien van een servo aansturing of een motordrive die onder de baan gebouwd kan worden. Vraagt wel wat inventiviteit en zelfbouw.
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Sleperwippers zijn in dit geval nergens voor nodig.
Het is al tientallen keren gevraagd en verteld op het forum wanneer wel (analoog/digitaal) en wanneer niet (digiitaal/digitaal).
Hou er toch eens mee op !

Cees
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Schakelen van wissels kan er voor zorgen dat verlichting van locs knippert door de stroom van de wisselspeler. Ik heb 1 Lok die daar las van had ( v 100 ). Sedert dien heb ik alle wisselaandrijvingen en se8nen op mijn CS 2 en voor het rijden separate boosters. To 6 locs is 1 booster zeker genoeg.

Mvrgr
Robert
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan (vraag over stroom)
Hey het is eindelijk weer zo ver kan weer verder aan me trienen en weer gelukkig wat tijd.
Ga wel weer veel aanpassen denk ben benieuwd of jullie nog ideeén hebben ik heb mijn idee'en met paint beetje getekeknd.

Daarnaast druk bezig om Itrain te leren zodat alles straks digitaal kan gaan reiden!
Plus druk bezig om mijn loc te fixen Mocht iemand nog ideeén hebben om het fixen van een loc hoe dat gaat zie me andere topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84293.0
Re: Slaapkamer baan EP II
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan EP II
Zo alle planken liggen nu vast.
Draaischijf ook all in gezaagd.
Langzaam het spoor aan het leggen kijken hoe het er uit komt tezien ongeveer voordat ik alles echt vast leg.
Ziet er wel beter uit dan die paar sporen die ik eerst had.

Re: Slaapkamer baan EP II
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan EP II
ondertussen ook de lus naar boven proef gelegd
Re: Slaapkamer baan EP II
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan EP II
Druk bezig met railse verven en alles opnieuw aan te sluiten na het veranderen van de baanplan.
echter nu groot probleem ivm kortsluiting op me hooft nivo van me tafel.
Geen idee hoe ik dit moet gaan zoeken ivm het de dag van te voren nog wel werkte, en in de tusse tijd niks is aan gepast aan de kabels.

Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting
Je berichtje bevat voor mij iets wat ik niet erg duidelijk vind. Je zegt dat je druk aan het verven bent en alles opnieuw hebt aangesloten na verandering van het baanplan.
Gisteren werkte alles nog en in de bekabeling is niets gewijzigd
Kennelijk heb je dus wel iets veranderd met de rails. Daarbij kun je iets scheef in elkaar hebben geschoven waardoor er sluiting optreedt. Er Kan ook ergens natte verf tussen de rails en de contactlipjes zijn geraakt. Ook dat kan sluiting geven.
Weer je zeker dat je niets veranderd hebt sinds de laatste test?

Groet,

Peter


Re: Slaapkamer baan EP II
ACTS.zuid
gast

Re: Slaapkamer baan EP II
Citaat van: frasion op donderdag 11 maart 2021, 13:40:46

Geen idee hoe ik dit moet gaan zoeken


Dat is ook best lastig. Alles opruimen: ligt er niets op de rails, gereedschap, schroefje, e.d.? Ergens losse draden die elkaar kunnen raken? Enz..

Kom je er niet uit dan wordt het afkoppelen van aansluitingen en / of stukken spoor. Enz..

Gr, Ben.
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting
 @citaat Wellicht stofzuiger erover heen halen? Zelf een flintertje van een koperdraadje kan al sluiting veroorzaken.
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting
Zie dat je K=rail gebruikt. Je weet dat de contactlipjes voor de puko's direct onder de raillassen zitten. Je zegt zelf dat je het baanplan wat verandert hebt, dus rails losgehaald en weer terug in elkaar gestoken. Je hoeft maar iets scheef te zitten en die twee lipjes onder mekaar maken contact, dus kortsluiting. Dat kun je met het blote oog nauwelijks zien maar wel voelen als je met je vinger over de railstaaf gaat. Een kleine ongelijkheid in railhoogte. Je kan het ook met een tweeassige wagon doen, platte bakwagen voorzichtig met je vinger voortduwen. Bij een hobbeltje is het niet goed. Succes met fout zoeken.
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting
Als je uit arremoede alles opnieuw verlegt, plaats dan wat schakelaars ertussen.
Dan kun je de stukken t.b.v. kortsluiting zoektocht een voor een uitsluiten.
Re: Slaapkamer baan EP II
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan EP II
Na een dagje zoeken heb ik het gevonden.
Heb het tik geluid van de kortsluiting proberen te volgen waar het vandaan kwam.
Kwam terecht bij een draadje die te ver was af gestript en langzaam onder de rails was gekropen waar door hij kortsluiting maakte met de midden begeleiding.

Nu loopt alles weer!
En kan ik verder met de rest gaan aan sluiten

Zit inderdaad te overwegen om tussen iedere baan aan sluiting lasdoppen te zetten zodat ik ze makkelijk even er uit kan halen om ze uit te sluiten.
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting opgelost
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting opgelost
Beste Frasion, en precies dat is dus de reden om aansluitdraden niet onder de rails door te laten lopen. Had je dat draadje meteen aan deze kant door de bodemplaat gestoken had je dit probleem nooit gehad. Leermomentje!
De railstaven van K-rail laten zich heel moeilijk solderen voor aansluitingen, dat is bijna niet te doen. Maar de raillassen zijn prima te solderen. Dat is waar ik mijn aansluitingen maak. De draad in de lengterichting bovenop de raillas, buitenzijde railstaaf, en dan direct door de bodemplaat naar beneden. Eventueel een beetje zwart maken met viltstift of verf en je ziet er niks van. Succes gegarandeerd.
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting opgelost
Henk heeft gelijk dat het solderen op de raillasjes het makkelijkst gaat. Maar met speciaal soldeer gaat het ook op de railstaaf. Soms fijn als dat kan. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
En het best is zorgen dat de draden nergens bekneld komen te liggen, ook niet vast zetten met nietjes of zo.
Maar mooi dat je probleem hebt kunnen oplossen.

Groet,

Peter
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting opgelost
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan EP II kortsluiting opgelost
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 12 maart 2021, 21:17:03
Henk heeft gelijk dat het solderen op de raillasjes het makkelijkst gaat. Maar met speciaal soldeer gaat het ook op de railstaaf. Soms fijn als dat kan. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
En het best is zorgen dat de draden nergens bekneld komen te liggen, ook niet vast zetten met nietjes of zo.
Maar mooi dat je probleem hebt kunnen oplossen.

Groet,

Peter

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 12 maart 2021, 14:15:39
Beste Frasion, en precies dat is dus de reden om aansluitdraden niet onder de rails door te laten lopen. Had je dat draadje meteen aan deze kant door de bodemplaat gestoken had je dit probleem nooit gehad. Leermomentje!
De railstaven van K-rail laten zich heel moeilijk solderen voor aansluitingen, dat is bijna niet te doen. Maar de raillassen zijn prima te solderen. Dat is waar ik mijn aansluitingen maak. De draad in de lengterichting bovenop de raillas, buitenzijde railstaaf, en dan direct door de bodemplaat naar beneden. Eventueel een beetje zwart maken met viltstift of verf en je ziet er niks van. Succes gegarandeerd.

Bedankt voor de tips ik ga het zeker mee nemen voor de volgende railzen die ik aan sluit.
Voortaan ga ik sowieso de gaatjes gelijk naast de draden maken zodat het niet meer kan schuiven.
Re: Slaapkamer baan EP II
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Slaapkamer baan EP II
Hoi Mark,

Heb net eens rustig je slaapkamerproject bekeken en denkbeeldig een ritje gemaakt  ;)
Ik denk, dat ik wel een meedenktipje voor je heb  ;)
Er zit namelijk een kronkeltje teveel in je paradebaan.
Dat zou ik weghalen, dan gaan je treinen er veel mooier en zonder bibbertje over de baan.
In dit bouwstadium kan dat nog vrij gemakkelijk.
Als je je er later aan gaat storen, wordt het lastiger.

Grtz Tony
Re: Slaapkamer baan EP II
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Slaapkamer baan EP II
Citaat van: Tony op maandag 15 maart 2021, 02:00:13
Hoi Mark,

Heb net eens rustig je slaapkamerproject bekeken en denkbeeldig een ritje gemaakt  ;)
Ik denk, dat ik wel een meedenktipje voor je heb  ;)
Er zit namelijk een kronkeltje teveel in je paradebaan.
Dat zou ik weghalen, dan gaan je treinen er veel mooier en zonder bibbertje over de baan.
In dit bouwstadium kan dat nog vrij gemakkelijk.
Als je je er later aan gaat storen, wordt het lastiger.

Grtz Tony


Hey Bedankt Tony,

Ik moet het er helaas in laten zitten anders stoten sompige treinen tegen de bovenkant van de spiraal