Die m 83 decoders gebruik ik ook. Je kunt ze prima voeden met zowel de centrale als met een booster, maar het is wat omslachtiger om een aparte voeding te gebruiken dan bij andere decoders. In de handleiding van Märklin staat dat het met een adapter 60822 en voeding 66360 (of vergelijkbaar) kan. Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat die adapter doet en waarom Märklin die m 83 niet zodanig heeft gemaakt dat je er direct een 66360 in kunt prikken. Desalniettemin is zo'n 60822 is goedkoper dan een extra booster, dus als je toch al vermogen te kort komt, is dat het overwegen waard, vooral als je toch al een 66360 of iets dergelijks hebt liggen.
Ergens heb ik gelezen dat met een 60822 plus 66360 tot 10 decoders m 83 en/of m84 gevoed kunnen worden, al kan ik me niet direct herinneren waar dat stond. De manier van aansluiten betekent wel dat al die decoders naast elkaar moeten staan. Op mijn vloerbaan staan ze juist verspreid, dicht bij de wissels die ze moeten bedienen, om de draadjes van decoder naar wisselaandrijvingen kort te houden. Bij een vaste opstelling zijn lange draden natuurlijk niet zo'n probleem. Bij lange draden zou ik wel iets dikkere gebruiken dan de 0,14 mm2 draadjes van Märklin, anders is er misschien teveel vermogensverlies. Bij sommige wissels op mijn vloerbaan heb ik ook wat langere draadjes, daar heb ik 0,25 mm2 voor gebruikt als verlenging van de draadjes die al aan de aandrijving zitten.
Met 6-7 rijdende treinen en een stuk of wat wissels waarvan er zo af en toe een paar omgezet moeten worden, denk ik dat je één booster voldoende hebt, tenzij er echte stroomvreters bij zitten. Op mijn baan rijden er ook wel eens 6 treinen tegelijk en dan komt het stroomverbruik nog niet eens in de buurt van het maximum van m'n centrale, dan kan ik nog steeds wissels omzetten. Desalniettemin kun je jouw baan wel voorbereiden voor de inzet van boosters. Daartoe deel je je baan alvast op in een aantal secties. Als je naast de CS 3 één booster hebt, sluit je de helft van de secties aan op de centrale en de andere helft op die booster. Blijkt later dat je op een bepaalde sectie vaak te weinig vermogen hebt, kun je simpel een extra booster kopen en de verschillende secties zodanig toedelen aan centrale en booster(s) dat elke sectie weer voldoende vermogen heeft.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je een terminal 60145 nodig hebt om meerdere boosters 60175 op een CS 3 aan te sluiten. Voor één booster is dat niet nodig, die kan direct op de CS 3.
De scheidng tussen secties is inderdaad alleen op de middenleider, de railstaven kun je gewoon verbonden laten.
Voor wat betreft die zichtbare aandrijving in de engelse wissel, vermoed ik dat er wel iets mogelijk is met een servo, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb C-rails, daar zie je niets van de aandrijving.