Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

verlichting Faller klooster Bebenhausen

Gestart door pinkf zaterdag 26 november 2016, 16:08:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
verlichting Faller klooster Bebenhausen
LS,

Ik wil mijn klooster van verlichting gaan voorzien.

Normaal gesproken maak je bij verlichting een lampje op de ondergrond vast, waar een huisje los overheen gezet wordt.
Als dan het lampje stuk is, haal je even het huisje weg, reparatie en dan huisje weer terugzetten.

Echter het klooster bestaan uit 4 gebouwen, die aan elkaar vast zitten. Dat betekent dus vele lampjes.
Deze 4 gebouwen wegen tesamen ong. 5 kilo!

Ik zie het niet zitten om deze 5 kilo op te gaan tillen als er ergens een lampje het niet meer doet!
Het risico dat het geheel scheef gaat trekken, is te groot.
Ook bestaat de kans dat ik het klooster laat vallen, met alle gevolgen van dien.

Hoe zou jij dit probleem oplossen?

mvg pinkf
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
gebruik ledverlichting aan het plafond in het gebouw.Doe ik reeds in al mijn gebouwen.Goedkoop en gaat nagenoeg nooit stuk.
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Een andere mogelijkheid voor specifieke verlichting is middels lichtgeleiders
waarbij de lichtbron (lamp of LED) op een centrale en bereikbare plek wordt
opgesteld, bijvoorbeeld onder de baan of in een gebouw wat wel afneembaar is.

Groeten,

Erik.
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Met ledverlichting strips heb ik slechte ervaringen.
De aansluitdraden zijn moeilijk op de contactvlakken te solderen.
En verder heb ik doorgebrande led strips gehad, die aan de 16Vt continuespanning waren aangesloten van een oude blauwe Marklin trafo.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar traditionele lampjes in fittingen.

Wie weet er nog andere oplossingen?

mvg pinkf
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
dan heb je de slechte ledstrips.Hier bijna 20 meters in gebruik en nog nooit last gehad van die verschijnselen.Knipbaar per 3 leds en soldeereilandjes zijn aanwezig.Koop ze in china en kosten 3.50 euro max/5 meter.
Je moet ze natuurlijk juist gebruiken.Een loc doe je ook niet rijden op 220 volt.
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Er bestaat meer dan led strips, vraag eens na bij Albert jan, die levert individuele ledjes op een printje, dus geen kans op draadbreuk. Vastzetten met dubbelzijdig tape, en je bent klaar. (Nee, ik heb geen aandelen 8))
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Traditionele fitting met led kan ook .
Faller 180660 ,  warm witte led en geeft mooi licht .
Gaat ook bijna niet kapot tegenover een gewoon lampje .

Mvg Jan
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Je vraagt om n mening, dus ik geef m ook ongezouten  ;) :P  kan je wel hebben denk ik.
Net als de voorgaande reacties zou ik toch gaan voor led. Zuinig, klein en veel licht. Je gaf aan problemen te hebben met solderen, maar als een 'ouderwets' bolletje goed is, zou ik eens beginnen met 3 of 5mm leds,
die hebben pootjes om te solderen en zijn lang genoeg. W.b.t. de voeding zou ik dan ook eens gaan voor een degelijke gelijkspanningsvoeding van bijvoorbeeld MeanWell, dat moet goed komen, succes!
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
voor ledstrips is een simpele goedkope leddrivervoeding 5 amp voldoende.Geeft mooi 12 volt en je kan er gewoon massa's op aansluiten.Desnoods met tussenzekeringetjes van 1 amp.
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
wie is Albert Jan?
Winkel, webwinkel?

pinkf
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Beste Pinkf
Kun je waar het klooster staat er van onder de plaat bij komen ?
Ik zou in dat geval een staaf/buis in een klem plaatsen met daarop je lampje.
Stuk, los halen uit de klem lampje vervangen en terug klikken.
Maar dan moet je er wel natuurlijk wel makkelijk bij kunnen.

Groet Paul
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Ik kan er van onder prima bij, dus dit lijkt me een goede oplossing.
Kun je wellicht een voorbeeld geven van staaf/buis in een klem plaatsen met daarop je lampje.
Dus een voorbeeld bij een fabrikant/webwinkel?

mvg pinkf
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Heb geen kant en klare oplossing van een fabrikant voor je wat ik zelf doe is een fitting op 5/8"electra buis monteren en een metalen klikklem op de rand monteren van de plaat, draden naar de fitting door de buis en klaar ben ik  :) :)
Echt geen idee of dit kant te klaar te koop is, wellicht zou je aan een lantaarn paal kunnen denken om te gebruiken met een kapje aan de bovenkant en deze dan zo hoog mogelijk te monteren.
Sorry maar ik heb geen andere kant en klaar te kopen oplossing voor je.
Groet Paul
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Bij normaal gebruik gaan led eigenlijk niet kapot maar als je een oude trafo gebruikt die dus niet gestabiliseerd is kan ik me voorstellen dat je ze kunt opblazen.
Er zijn genoeg ledstrips met draad er al aan te koop in verschillende lengtes ik zou deze plaatsen en de draden verlengen je zou eventueel alles dubbel kunnen uitvoeren alles testen en dan maar steeds 1 van de strips aansluiten op een driver of een gestabiliseerde voeding ;)
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Beste Allen,

Wat ik totaal niet begrijp. Waarom niet het begeleidende advies van de fabrikant (Faller) met betrekking tot de verlichting van dit mooie model opvolgen? Alles LED volgens mij en van de zelfde fabrikant. Wordt de handleiding niet goed gelezen of kiest men weer voor "goedkoop"?

Het model kost weliswaar een paar centen maar wie dat er voor over heeft zou naar mijn idee niet op details als verlichting moeten gaan bezuinigen. Maar... zoals altijd: ieder zijn meug!

Veel plezier met dit mooie model. Ik had 'm ook graag gehad maar past helaas niet in mijn ontwerp. De Klosterhof van vele jaren geleden gelukkig nog net.  :)
Re: verlichting Faller klooster Bebenhausen
Mee eens Hans .
Faller heeft ledverlichting wat er voor gemaakt is ,  dus niks geen gekloot met strips of wat dan ook .
Tuurlijk zijn de china led strips goedkoper ,  maar ook weer iets meer werk .
Had het nummer al aangegeven en dat is erin drukken en aansluiten en je hebt licht .
Maargoed het is ieder zijn ding idd .

Mvg Jan