Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound

Gestart door Marklindak donderdag 24 november 2016, 23:24:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Zijn volgens mij later bij een rivisie toegevoegd
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Klopt. Dat zijn nieuwe airco's die later zijn gemonteerd. Volgens mij heeft de versie van Mehano ze wel.

Overigens is de bak wel om te draaien: kap er af >> printplaat + koppelingen aaneen uitnemen >> omdraaien en weer monteren.
Heb het zelf niet gedaan (bij mij klopt het nl.) maar zou wel moeten kunnen zonder solderen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Goede tip ... werkt alleen niet.

Omdraaien is geen probleem, echter het interieur kan niet worden omgedraaid: net als kap andere posities voor de nokjes.
Daarmee past dan ook de print niet meer: nokjes aan de bovenkant zijn ook verschillend.

Lijkt dus op een productiefoutje, indien dat met de stroomafnemers klopt (volgens foto's van BR 406 lijkt dat inderdaad zo te zijn).

Wordt dan dus met de soldeerbout aan de gang gaan ...
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hmmm...als je print + koppelingen omdraait, moet je interieur en kap niet draaien, want dan draai je alles om en is er aan het eind niks veranderd  :P (behalve de bodem dan)
Print + koppelingen omdraaien waardoor het geheel moet omdraaien (anders passen de stekkertjes niet) en dan kloppen de panto's.
Blijft de pennetjes<>gaatjes van de print wellicht een issue, maar dat lijkt me oplosbaar
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Jakob, ik was niet duidelijk genoeg, sorry hiervoor.
Herkansing
In bericht nr. 186 verwijs je naar je ICE 3 draadje op ?Modelspoorwijzer.net" KLIK
Daar in bericht 5249 staat een link naar een Duitse website vol met foto?s van ICE 3?s met wel erg veel foto?s van ICE 3?s met de panto?s in een andere volgorde KLAK
Vandaar dat ik die vraag stelde over de volgorde van de rijtuigen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Rijtuigvolgorde ICE-3 NS versie:

406-553-8
406-653-6
406-753-4
406-853-2
406-353-3
406-253-5
406-153-7
406-053-9

Zo staat het in de handleiding van tante-M*
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
In dit vermakelijke filmpje wordt uitgelegd hoe de volgorde bij de ICE-4 vastgesteld wordt :
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: ceess op vrijdag 18 januari 2019, 16:33:32
Hallo Jakob, ik was niet duidelijk genoeg, sorry hiervoor.
Herkansing
In bericht nr. 186 verwijs je naar je ICE 3 draadje op ? Modelspoorwijzer.net KLIK
Daar in bericht 5249 staat een link naar een Duitse website vol met foto?s van ICE 3?s met wel erg veel foto?s van ICE 3?s met de panto?s in een andere volgorde KLAK
Vandaar dat ik die vraag stelde over de volgorde van de rijtuigen.

Ah juist, die klik had ik inderdaad niet gemaakt.... :?
Ik vermoed, maar ik leer ook nog bij, dat dit foto's zijn van de serie 403 en niet van de internationaal rijdende serie 406. Ik houd voor mijn NS4653 i.i.g. de volgorde aan van de foto uit mijn bericht 197.

Nu eens kijken wat bovenstaand filmpje ons nog leert  :P

EDIT: niks over de ICE 3, maar wel erg interessant! Dank voor het plaatsen  :thumbup:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Het is vrij makkelijk: De koprijtuigen hebben geen stroomafnemer, rijtuig 2 en 3 en 6 en 7 staan met de stroomafnemers tegen elkaar, rijtuig 4 en 5 staan met de rug tegen elkaar en met hun stroomafnemer tegen de rug van respectievelijk rijtuig 3 of 6. Rijtuig 2 en 7 heb je in de normale ICE3 ook, de rest is "speciaal" voor de ICE3M.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat
Ja Laurent, dat liet Jakop ook al zien met n foto.

Doordat ik die Duitse website heb bekeken met "ICE 3's" waar dus allerlei andere varianten te zien zijn,
wil ik graag weten waar deze volgorde vandaan komt.

Ik mis dus de onderbouwing bij jullie.
Tot nu toe heb ik die niet kunnen vinden.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik gebruik dit draadje er maar ven voor. Wellicht is er een toepasselijker draadje, dan moet het maar verplaatst worden.

Mijn omgebouwde Trix ICE 3 met Märklin uitbreidingsset was zeer snel buiten gebruik vanwege het bekende tandwiel-euvel.  :(
Bij één van de wormwielen (= het tandwiel op de wielas) brak een tand. Nu is die as met wormwiel nog wel te bestellen bij Märklin, maar dan koop je dezelfde 'kwaliteit' als het zojuist gebroken tandwiel. Daarom wat anders geprobeerd.

Daarvoor verwijs ik even naar dit draadje op Modelspoorwijzer.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik snap het niet helemaal, maar er is in dit draadje nog niet over gebroken tandwielen gersproken.

Wijkt ook nogal van de ombouw met andere print en aanverwante problemen af.

Nieuw draadje?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi Cees,

Op de beurs in Rijswijk hoorde ik al dat jou ICE was omgebouwd en net heb ik je filmpje hiervan gezien ( ik liep een beetje achter  :? )

Jou treinstel komt goed tot zijn recht op de grote baan bij stomm, fijn dat John en Fred voor jou de ombouw gedaan hebben die zetten het puntje op de i.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Erik,

Bedankt voor het plaatsen van dit interessante filmpje. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Fred,

Mijn plan is om een ICE-3 (37780) om te bouwen naar DCC, printplaat via John gekocht.
Ik blijft echter steken op de verlichting.

Welke leverancier levert passende led-verlichting voor dit soort modellen?

Groet,

Kees Romkema
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik hoop dat je het ook goed vind als ik antwoord geef  O:-D

Merk/type ledstrip maakt eigenlijk niet uit, zolang er maar een gelijkrichter op zit en dat is bij 99% van de ledstrips die je in de modeltreinzaken kan kopen zo.
Een voordelige optie zijn de ledstrips van hufing-tronics, die heeft Fred ook gebruikt. 
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Je kan het ook simpel houden: lampje er uit, helder witte led er aan solderen:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/ice-3-(trix-22300-marklin-43749)/msg54481/#msg54481
Wel een weerstand in de leiding opnemen  ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ja, de weerstand begrijp ik, maar dan komt de hamvraag welke. Ik ben onervaren met electronica, kan enigszins solderen en heb geduld en tijd.
Waar kan ik de weerstand kopen, welke waarde moet deze hebben, welke grootte etc.

Wellicht veel vragen, maar ik ben echt zoekende.

Groet!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Natuurlijk vind ik dat ok. Super.

Meteen gekeken, maar de led-strip is 285mm lang en de wagon kan 240mm max opnemen. Led-strips kan je toch inkorten?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat Ja, gewoon afknippen. En dan hoef je verder niet met weerstandjes aan de slag.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Firstbase op vrijdag 12 juni 2020, 18:15:37
Mijn plan is om een ICE-3 (37780) om te bouwen naar DCC, printplaat via John gekocht.
Ik blijft echter steken op de verlichting.

Welke leverancier levert passende led-verlichting voor dit soort modellen?

Hallo Kees,

Gewoon de adviezen van John volgen, in jouw geval de beste optie, zeker als je de elektronica nog niet helemaal machtig bent. Komt vanzelf in de toekomst.

Oh ja, de LED kleur is Warm-wit. Niet schrikken dat het bar rijtuig naar buiten een ander effect geeft dan de overige rijtuigen, dit komt door het rode interieur van de bar.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Marklindak op zaterdag 13 juni 2020, 11:08:11Oh ja, de LED kleur is Warm-wit. Niet schrikken dat het bar rijtuig naar buiten een ander effect geeft dan de overige rijtuigen, dit komt door het rode interieur van de bar.

:thumbup:  ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
als je niet wilt solderen kun je ook de ledprints van Marklin zelf gebruiken ik heb er nog een paar liggen stuur maar een PB voor verdere info.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat Dan moet je alsnog solderen om die in te bouwen  :D
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Nee bij die ik heb liggen niet :D deze zijn kant en klaar.
Plug and play.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
In de motorwagen zal je toch sowieso moeten solderen, geen idee hoe je ze anders op mn print aangesloten wil krijgen  ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: hmmglaser op zondag 14 juni 2020, 19:59:59
Nee bij die ik heb liggen niet :D deze zijn kant en klaar.
Plug and play.

Hufing Tronic is ook plug and play, alleen moet je verbindingen in alle gevallen solderen, je wilt de ledprint toch ook netjes op de middenlijn in het rijtuig hebben?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Die ik nog heb liggen zijn de originele led platins voor de Marklin ICE 3 incl KKK.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi,

Ik heb dus ook een Ice3 (37780) die ik ombouwen wil naar tenminste led verlichting. Ik begrijp dat er prints ter beschikking zijn? hoe kom ik daaraan?
En natuurlijk wil ik de sound die er nu in zit verbeterd hebben, dat wordt dan een ESU lokpilot 5?

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Eifelman op maandag 01 november 2021, 23:53:16
Ik heb dus ook een Ice3 die ik ombouwen wil naar tenminste led verlichting. Ik begrijp dat er prints ter beschikking zijn? hoe kom ik daaraan?


Ik zou zeggen, lees dit draadje eens door vanaf het begin, dan kom je vanzelf antwoorden op je vragen tegen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Had het draadje al geheel doorgelezen, links naar de nieuwsbrief werken niet (meer?) vandaar mijn vraag.

Inmiddels via een pb opgelost, print kan ik nu bestellen
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heb even de linkjes opgezocht en zag dat dit de linkjes zijn naar het abonneren op de nieuwsbrief.

Deze informatie staat nu in de wiki.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij uit de brand helpen. Ik ben technisch een Ice 3 Marklin 37780 aan het ombouwen naar de 37786 met orginele onderdelen zodat hier straks een loksound in kan. Het is even ter sprake gekomen hier maar de oplossing heb ik helaas niet gezien.Alleen ik heb 1 probleem

Ik weet niet helemaal zeker hoe ik de E123346 Märklin verlichting eindwagen (dus front,Sluit en schijnwerpers verlichting) moet aansluiten op de printplaat (E123348). zie [/img]
*kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan aansluiten op elkaar?

*Of Heeft iemand toevallig de marklin ice 3 37786 en wilt diegene foto's maken van de aansluitingen van beide aansluitpunten?




Bij voorbaat bedankt.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Een 37780 is technisch gelijk aan de 37781, Dit draadje vanaf begin doornemen en de ombouw volgt vanzelf.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Fred, hij bouwt hem om met originele onderdelen.
Ik denk met een print van de 37786.
Zodoende wilt hij ook dit bedradingsschema.

Mvg
Marcel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dankzij dit draadje heb ik ook mijn ICE-3 NS kunnen ombouwen met een loksound 5 (21 MKL variant). In de motorwagen heb ik zelf een soort printplaat gemaakt met een rasterplaat. Daar heb ik 2 relais op gesoldeerd, een voor de ompoling van een plus en een min voor de koplampen en sluitverlichting en een ander relais voor de sleperwissel.
In elke wagon zit een gelijkrichterbrug waar de led binnenverlichting is afgetapt van de kop- en sluitverlichting.
En in het voor- en achterwagons een printplaatje gemaakt die ervoor zorgt dat de plus en min en grootlicht op de juiste manier naar de lichtplatine gaat. (Met dank aan Loonly Tunes voor het schema op pagina 3).
Ik heb nog wel een verbeterpunt, want ik heb 5V relais gebruikt met een weerstand ervoor. Die weerstand werd een beetje te warm naar mijn zin, ik ga de relais vervangen door 12V exemplaren. Voorlopig heb ik nu 2 weerstanden parallel gezet om de stroom te verdelen, maar als ik niet van rijrichting verander, wordt er ook geen relais geschakeld. Daarvoor ga ik wel een nieuwe printplaat maken, want hij ziet er wel een beetje primitief uit, maar hij werkt wel!
Op de Loksound heb ik het ICE project van ESU kunnen programmeren, AUX1 heb ik gebruikt voor het grootlicht (br/bl draad) en AUX2 voor de sleperwissel relais. En als ik het goed begrijp heb ik ook nog een AUX3 en AUX4 beschikbaar om wat mee te kunnen doen.

Een ander verbeterpunt voor mijn ICE-3 zijn de daklijsten om de pantografen heen, die zijn een beetje geel geworden.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik wil laten zien wat ik gemaakt heb in mijn ICE. In de motorwagen, restauratie wagon, heb ik een printplaat gezaagd. Je ziet de relais zitten voor verlichting ompoling en sleperwissel. Bovenop de print zit een diodebrug en weerstand voor de led binnenverlichting. Dat zit overigens ook in elke wagon. De binnenverlichting is afkomstig van de koplampen en sluitverlichting. De loksound 5 zit helemaal links onder op de print en in de ruimte daarom zitten de luidspreker en een powerpack.
Een elektrotechnicus zal dit vrij primitief vinden, maar ja, ik ben geen elektrotechnicus. Ik ben wel heel blij met het resultaat.

37781 printplaats motorwagen.jpg

De onderkant van de print met een nog de test lokdecoder (als ik een foutje had gemaakt heb ik liever niet dat de decoder met sound opgeblazen wordt):

20231220_193454_resized.jpg

In de kopwagons heb ik een printje gemaakt die de van de wisselende verlichting bedrading de juiste stroomdraden geeft voor de verlichting print, E123346.

37781 lichtprint.jpg
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi Erwin,

Dat heb je netjes gedaan, maar waarom niet gewoon de print bij John besteld?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi Ad,

John is al een tijdje niet meer online. Ik hoop natuurlijk dat hij er binnenkort weer is en dan zien we wel verder. Ik heb gezien dat hij nog veel meer mooie dingen maakt.
Daarnaast ben ik er niet zeker van of de print die John maakt geschikt is voor een LokSound. Dus dacht ik het zelf te maken. Met veel nadenkwerk en uitzoekwerk is het gelukt.
De print van John is natuurlijk wel super mooi, als die ook geschikt is voor geluid, dan wil ik hem alsnog kopen.
Mijn ICE gedraagt zich in ieder geval zoals ik het bedacht had.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Online ben ik nogwel, maar helaas minder dan gebruikelijk, er is even iets aan de hand waardoor ik mijn energie anders moet verdelen.
Print is zeker te gebruiken met een loksound, dat staat ook in de titel van dit topic. ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
hoi Fred
heb onbelicht kleuren negatief gebruikt als 'rookglas' tussen de cabines in de koprijtuigen en ook om de leds in het restaurant wat te dimmen
ik vind het aardig gelukt
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ziet er inderdaad goed uit Frank!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
mocht er nog ergens een sound file zijn van nederlands stationsomroepbericht m.b.t. tot ICE/Amsterdam dan hoor ik het graag (en ook hoe ik dat op mijn decoder krijg...