Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound

Gestart door Marklindak donderdag 24 november 2016, 23:24:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo,

ik ga gauw mijn ice terugbrengen naar Fred, dan kunnen ze alsnog mee   :D :D

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ooit voor een koopje een 8-delige ICE-3 (37780) overgenomen, eentje met een smet (letterlijk).
Een kant geen sluitverlichting, andere kant geen schijnwerper, verkleurde windplaten bij de pantografen, ontbrekende antennes, verkleurde cabineruiten en bij het rijden bleek het motorrijtuig erg warm te worden.
Maar goed, het was niet voor niets een koopje.

Tijdje terug bij John een printplaat (versie zonder sleperwissel) gekocht, bij Fred uitleg gekregen over de ombouw van het motorrijtuig vanwege sleper toevoeging en in Frankfurt antennes besteld.
Dat laatste deed daar blijkbaar de druppel overlopen, want toen de antennes eenmaal binnen waren, was daar ook de aankondiging dat de winkel deze maand zou stoppen.

Affijn, de ombouw van de draaistellen is goed afgelopen, een beschikbare LokSound ingebouwd en afgelopen weekend maar eens direct bij Märklin twee nieuwe lichtplatines en twee nieuwe cabineruiten besteld.
Voor de lichtplatines heb ik deze van de modernere versie besteld, dus met wit licht, wat weer een extra schakeling betekent.
Binnen twee dagen al een pakketbezorger met de spullen aan de deur geweest, kon het pas vandaag ophalen.

Vanavond dan maar gelijk de lichtplatines ingebouwd en dat ziet er goed uit.
Moet alleen nog LED binnenverlichting aanbrengen en dan is het volledig.

De beschrijvingen van John en Fred waren prima en met het resultaat ben ik blij.

De onderstaande foto's tonen de oude en nieuwe cabineruiten en tevens de oude en nieuwe lichtplatine.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Wat kosten de lichtplatins bij marklin eigenlijk?
Heb ze een tijdje geleden besteld bij een Duitse web shop en daar heb ik 12,95 per stuk betaald.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bij Märklin kosten de oude (37780, E205873) ? 15 en de nieuwe (37788, E123346) ? 21.
Blijkbaar was ik daar net op tijd, is op het moment niet leverbaar.
Had dit er wel voor over, ICE-3 oogt nu stuk beter.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hey Eric-Paul,

Heb je foto's van het resultaat?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi Ad,

Lichten zijn nu stuk mooier, vind ik. Daarnaast kis nu het interieur van de cabine te zien.




Ook nog foto van de verkleuring waar ik over schreef, wordt een keertje met de airbrush bewerken.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Fijn te lezen Eric-Paul dat alle ombouw zaken goed zijn gelukt!

Veel plezier met de gerenoveerde ICE.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dank je Fred, ik laat mij nog even tijd voor ik aan de binnenverlichting ga beginnen.
Ben in ieder geval tevreden met het resultaat tot nu toe, ook het karakteristieke geluid van een ICE-3 voegt extra plezier toe.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Binnenverlichting is best wel klusje, houdt in je achterhoofd dat de decoder geen vermogen genoeg heeft om de gloeilapjes te voeden.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Precies, gloeilampjes heb ik dan ook al verwijderd.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Zo, je maakt er gelijk een flinke revisie van :D
Maar het resultaat mag er zijn! Succes nog, voor de laatste loodjes.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Maar dan heb je uiteindelijk ook wel wat.
Was destijds een opwelling die ICE-3 te kopen, maar blijkbaar ook een goede.
Heb nu èn lol van het ombouwen èn lol van een mooier model.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
En dat is (meestal) ook het leuke van de hobby  B)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Even wat stof van dit draadje blazen.
Mijn ICE 3 is namelijk wel erg lang in "ombouwfase" geweest.

Vanaf hier wil ik Fred en John zeer hartelijk bedanken voor hun inzet mbt tot de ombouw, want het was er een met hindernissen.
Wat er nu precies niet goed was weet ik niet maar na verwijdering van de condensatoren van de lichtstrips werkte alles perfekt.

Nogmaals Fred en John hartelijk bedankt.

Hierbij een opname gemaakt op de HO baan bij STOMM te Bilthoven.



Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi Cess,

De video is niet beschikbaar
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dick, bedankt eea ff checken.
Bij mij doet hij het nl wel.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik heb de directe link nu geplaatst en die geeft hetzelfde resultaat: Deze video is was niet beschikbaar, nu wel :thumbup:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
de nu door jouw en mij geplaatste link geplaatste link speelt hij bij mij beide af!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat Omdat je de video lekker voor jezelf houdt.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: ceess op woensdag 16 januari 2019, 13:58:13
Vanaf hier wil ik Fred en John zeer hartelijk bedanken voor hun inzet mbt tot de ombouw, want het was er een met hindernissen.
Wat er nu precies niet goed was weet ik niet maar na verwijdering van de condensatoren van de lichtstrips werkte alles perfekt.
Hoi Cees, ik had een zelfde probleem: Vijf bakken ging nog, maar met 1 meer begon de binnenverlichting bij het inschakelen er van te knipperen.
De uitleg van John was duidelijk en ik heb nu bij 3 van de 8 bakken de condensatoren van de ledstrips verwijderd: de binnenverlichting werkt nu direct bij inschakelen.
Enige gevolg van dit alles is dat ik drie bakken heb waarvan de ledstrips een klein beetje knipperen.

Citeer
de nu door jouw en mij geplaatste link geplaatste link speelt hij bij mij beide af!
Heb je je video wel gepubliceerd, dan wel met rechten voor anderen om deze te zien?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
INMIDDELS IS HET FAUTJE OPGELOST. :D

@citaat @citaat @citaat De video kan nu afgespeeld worden

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Mooi.
En, wat was de oorzaak?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
De oorzaak was n "vermogensprobleem"
Fred en/of John kunnen dat veel beter uitleggen.
Als ik het goed heb begrepen, zou waarschijnlijk de spanning op de baan iets te laag geweest zijn. Als dan de condensatoren gaan laden bij inschakelen van de verlichting gaat de zaak knipperen.
Omdat die condensatoren niet nodig zijn, zijn ze verwijderd.
Mocht ik dit verkeerd uitgelegd hebben, wordt ik ongetwijfeld gecorrigeerd.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi Cees, weet ik.
Mijn vraag over de oorzaak betreft de video: wat is daar fout gegaan?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
ff niet opgelet bij het plaatsen dus stond op "prive"  bij Youtube vandaar :D :D :D
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi Cees,

Leuk filmpje.

Citaat van: Eric-Paul op woensdag 16 januari 2019, 17:01:07
Enige gevolg van dit alles is dat ik drie bakken heb waarvan de ledstrips een klein beetje knipperen.

Toch jammer dat de verlichting, van deze mooie treinen, nu knippert omdat de elco's eruit zijn.
Waarom is er niet besloten om achter de decoder een mini-relais te monteren, dan hadden de ook elco's kunnen blijven zitten.
Was al achter dit probleem gekomen door Cees zijn ICE en ook door de treinen in mijn vitrine.
Ben nu een DR snetrein-rijtuigen aan het ombouwen met een relais achter de (F)decoder.

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Om even wat recht te trekken, het betreft zoals Cees zegt geen vermogensprobleem. En wat Harald zegt over een relais erbij is gezien de bedrading in de ICE ook niet praktisch.
Destijds met het ontwerpen heb ik al meerdere experimenten gedaan om te zorgen dat het stroomverbruik beperkt bleef, en daarbij zelf dit probleem ook niet ervaren.

Waarom anderen er dan wel last van hebben ligt aan de gebruikte ledstrips, daar zit wel een (anti knipper) condensator op, maar er ontbreekt een circuit ter begrenzing van de laadstroom. En door de grote laadstroom van de condensatoren, schiet de decoder in bescherming, waardoor deze uitschakelt, en even later weer inschakelt. Dat gaat zo door, en levert het geknipper op.
Als het genoemde circuit wel op de ledstrip zit (zoals bij de ledstrips waarmee ik heb getest tijdens het ontwikkelen), is er geen geknipper, omdat de laadstroom van de condensator beperkt is. En eventuele dipjes in de spanningtoevoer worden door de condensator op de ledstrip opgevangen. Het gevolg, geen geknipper waarneembaar :)

Om alle 'ophef' dus even in perspectief te zetten er zijn nu 2 ICE's bekend die dit probleem hadden, maar de rest (overgrote meerderheid) heeft geen problemen.
En met 1 weerstand en 1 diode per bak, is het genoemde circuit, indien het niet standaard op de ledstrip zit, eenvoudig in te bouwen. 

@Cees, Fijn dat je er blij mee bent, en ik hoop dat de ICE maar vele rondjes mag rijden.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi John bedankt voor de uitleg, want dit soort zaken is niet echt mijn ding.
Ik ben vooral happy dat het nu goed werkt
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik heb originele marklin ledplatins geplaatst zonder condensatoren maar heb bijna geen last van knipperingen in de verlichting.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Goede contacten en schone rails is belangrijk. Ik heb nergens een condensator in een mijn verlichting flikkert niet.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat Bovenstaande is zeker juist Martin, maar heeft niets van doen met het verlichtingsprobleem dat mijn ICE had. ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Volgens mij staat de derde bak verkeerd om  :O
Bak 2 en 3 horen met de pantograaf-zijdes tegen elkaar aan te staan, zie ook: http://www.rig-bahn.jp/db-page/db-photo/ice3photo1.jpg
Nu is dat wel vreemd want de koppelingen zijn niet hetzelfde. M.a.w. niet omdraaibaar dus...
Of is de koppeling van de eerste versie anders?

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Volgens mij kun je de behuizing van een rijtuig op twee manieren op het onderstel zetten, misschien is dat gebeurd?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bakken kunnen bij Cees zijn ICE niet worden omgekeerd vanwege de koppeling.

De kappen kunnen ook niet op een chassis worden omgekeerd want dan kunnen deze dus niet worden "vastgeklikt"

Volgorde van rijtuigen achter elkaar kan de oorzaak zijn.

Bij testrondjes let ik daar helemaal niet op, dit was zo'n testrondje zover ik weet!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dit was absoluut alleen maar testrijden, daar heb ik dus niet naar gekeken.
Hij moet nog in de dienstregeling worden opgenomen ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ah zo...duidelijk verhaal!  :thumbup:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Overigens ben ik elders bezig met her-ver-ombouw van een ICE 3  :P
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bedankt voor de linkjes Jakop.  :arrow: :thumbup:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat je kunt wel de lichtprint met koppelingen eraan omdraaien daar kwam ik achter toen ik net het hele model weer in elkaar had zitten :?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ja inderdaad....dát heb ik nog niet los gehad, maar het hele zwikkie kan zonder solderen omgedraaid gemonteerd worden. En ook weer terug dus  ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi allemaal,

Even terugkomen op de verlichting.
Twee dingen Knipperen en flikkeren waar volgens mij verschil in zit.

Bij knipperen door te hoog verbruik gaat van desbetreffende uitgang van de decoder de "beveiliging" aan dus
  verlichting uit en daarna weer aan in een vast ritme.
  Bij CEES zijn ICE zijn daarom de anti flikker elco's op de verlichtings printjes verwijdert.

Bij flikkeren is de oorzaak vaak slechte stroom toevoer: wielen, sleper ect.  (Vaak rijd de loc dan ook slecht)
  Dat was niet bij Cees het geval.

Mijn idee is dus nog steeds als er iets flikkert en er zou te veel vermogen worden gevraagd dan relaisje monteren.
Elco's laten zitten of indien afwezig erbij monteren.

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Jakop op donderdag 17 januari 2019, 10:27:44
Volgens mij staat de derde bak verkeerd om  :O
Bak 2 en 3 horen met de pantograaf-zijdes tegen elkaar aan te staan, zie ook: http://www.rig-bahn.jp/db-page/db-photo/ice3photo1.jpg
Nu is dat wel vreemd want de koppelingen zijn niet hetzelfde. M.a.w. niet omdraaibaar dus...
Of is de koppeling van de eerste versie anders?

Hallo Jakob, ik heb je link gevolgd en begrijp er nu helemaal niets meer van. Je geeft een link naar een duitse site met allemaal interessante foto's van ICE 3's en op de meeste foto's daarvan zie ik dat de pantografen tussen het 2e en 3e rijtuig niet tegen over elkaar zitten.
Dus nu zou ik graag weten, is er een "officiële" volgorde van de rijtuigen. Ik heb er nog niets over gevonden.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Haradigi op donderdag 17 januari 2019, 22:54:16
Even terugkomen op de verlichting. Twee dingen Knipperen en flikkeren waar volgens mij verschil in zit.
Klopt.

CiteerBij knipperen door te hoog verbruik gaat van desbetreffende uitgang van de decoder de "beveiliging" aan dus
  verlichting uit en daarna weer aan in een vast ritme.
  Bij CEES zijn ICE zijn daarom de anti flikker elco's op de verlichtings printjes verwijdert.
Klopt.

Citeer
Bij flikkeren is de oorzaak vaak slechte stroom toevoer: wielen, sleper ect.  (Vaak rijd de loc dan ook slecht)
  Dat was niet bij Cees het geval.
Dat was niet het geval, maar is het nu (nadat de condensatoren verwijderd zijn) wel.

CiteerMijn idee is dus nog steeds als er iets flikkert en er zou te veel vermogen worden gevraagd dan relaisje monteren.
En nu ga je de mist in, piekstroom is iets anders als dat er teveel vermogen wordt gevraagd.

CiteerElco's laten zitten of indien afwezig erbij monteren.
Maar dan wel met een weerstand, ter beperking van de laadstroom. Ik had dat mijn vorige bericht al uitgelegd, en daar heb ik deze oplossing dus ook benoemd.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @Harald (je hebt je bericht verwijderd, dus dan maar zo i.p.v. met @citaat)
Je blijft terug komen op dat relais. Maar afgezien van wat andere feiten die tegen gebruik daarvan in deze situatie zijn, krijg je dan alleen maar meer geflikker.
Want jij weet vast wel wat er gebeurd als je een lampje tussen massa en decoderuitgang heb hangen. Juist ja, geknipper.
En als je dan de sleper ipv massa gebruikt hou je nogsteeds dat geflikker.

Dus...
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 17 januari 2019, 23:01:47

Citeer

Citeer
Bij flikkeren is de oorzaak vaak slechte stroom toevoer: wielen, sleper ect.  (Vaak rijd de loc dan ook slecht)
  Dat was niet bij Cees het geval.
Dat was niet het geval, maar is het nu (nadat de condensatoren verwijderd zijn) wel.

CiteerMijn idee is dus nog steeds als er iets flikkert en er zou te veel vermogen worden gevraagd dan relaisje monteren.
En nu ga je de mist in, piekstroom is iets anders als dat er teveel vermogen wordt gevraagd.

CiteerElco's laten zitten of indien afwezig erbij monteren.
Maar dan wel met een weerstand, ter beperking van de laadstroom. Ik had dat mijn vorige bericht al uitgelegd, en daar heb ik deze oplossing dus ook benoemd.

Ik hoop niet dat het knippert bij Cees, in ieder geval niet gezien.
Ik schakel de verlichting (led strips met gelijkrichter en elco) via een relais en rechtstreeks aan de sleper dus geen probleem met piekstroom of flikkeren.
Achter een brug-gelijkrichter brug hoef je niet nog een diode te plaatsen.

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: ceess op donderdag 17 januari 2019, 22:59:29
Hallo Jakob, ik heb je link gevolgd en begrijp er nu helemaal niets meer van. Je geeft een link naar een duitse site met allemaal interessante foto's van ICE 3's en op de meeste foto's daarvan zie ik dat de pantografen tussen het 2e en 3e rijtuig niet tegen over elkaar zitten.
Dus nu zou ik graag weten, is er een "officiële" volgorde van de rijtuigen. Ik heb er nog niets over gevonden.

In bericht 181 link ik naar een foto, niet naar een site.... Nu komt die wel van een site en daar zullen wel meer foto's staan. Daar zou ik dan eens naar moeten kijken  :?
In het boekje van mijn uitbreidingsset zit een overzicht hoe de rijtuigen aan elkaar horen. Dat is uiteindelijk mijn bron. Kan ik nu even geen afbeelding van geven.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bij de 37780 is van links naar rechts, startend dus bij de 2e klasse, de volgorde als volgt:
( 406 501-7 ■) (■ 406 601-5 ▲) (▲ 406 701-3 ■) (▲ 406 801-1 ■) (■ 406 301-2 ▲) (▲ 406 201-4 ■) (▲ 406 101-6 ■) (■ 406 001-8 )



     geen pantograaf
wel pantograaf

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Volgens deze foto klopt jouw volgorde niet...
Dan lijkt het mij dat je de 406 201-4 verkeerd om hebt staan.

I.i.g. is op de foto goed te zien dat van beide kanten bekeken de overgang van bak 2 naar 3 dubbele panto's heeft
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat
Tja, lijkt er wel op.
Echter, hij is maar op 1 manier te koppelen en de kap omdraaien is ook niet mogelijk.
Productiefoutje?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat Ander type? Ik mis de pukkels op 't dak.