Beste allen
Omdat ik de trotse bezitter van de NS ICE (Mär 37781 + bijbehorende set Mär 43749) ben, trok dit draadje van het begin af aan mijn aandacht.
Het prachtige treinstel lag al een tijdje ingepakt te wachten op een inzet. Ik had op een gegeven moment besloten dat het fraaie stel slechte rijeigenschappen had hetgeen hoofdzakelijk werd veroorzaakt door de ?stroomvretende, ouderwetse? gloeilampjes die o.a. de binnenverlichting van de rijtuigen verzorgden. Zo was mijn railspiraal dan ook alleen fatsoenlijk te berijden als deze verlichting werd uitgeschakeld. Verder was het stel qua digitale-uitrusting niet meer van deze tijd. Dus het treinstel + aanhang ging terug in de dozen en werd opgeborgen.
Naar aanleiding van dit topic besloot ik uiteindelijk dat mijn NS ICE conform de ideeën van Fred (Marklindak) en John (Looney Tunes) moest worden omgebouwd.
Gezien het voor mij erg complexe karakter van deze ombouw besloot ik tevens om dit niet zelf te gaan doen. Ik heb dan ook aan Fred gevraagd of hij deze klus voor mij wilde klaren. En zo geschiedde.
Fred heeft dit geweldig gedaan!! Boven verwachting. Het is een prachtig digitaal functiemodel geworden. Fred leverde het stel ?rijklaar? op inclusief het inregelen van de Loksounddecoder (Esu 54499) en bijbehorende geluiden.
Ik was zo tevreden over de ombouw van dit stel en de resultaten daarvan dat ik Fred ook vroeg mijn DB ICE 401 (Mär 3770 + Mär 4370, 4371, 4372, 4373) op deze wijze onderhanden te nemen. De techniek van dit treinstel is heel anders dan die van de NS 406 en ombouw gaat dan ook totaal anders. Maar Fred heeft er naar gekeken en het gefixt.
Het resultaat was ook hier verbluffend! Ook een geweldig digitaal functiemodel geworden.
Voor een ieder die ook een exemplaar van de in dit draadje beschreven NS ICE 406 (of DB variant) in bezit heeft en ombouw volgens dit draadje overweegt, kan ik dit van harte aanbevelen. En uiteraard, wie het niet ziet zitten om dit zelf te doen beveel ik Fred van harte aan. Hij heeft mij twee geweldige technische hoogstandjes geleverd. Bovendien overlegt Fred op sympathieke en prettige wijze ieder detail en eventuele extra wensen netjes met ?de opdrachtgever?. Zoals bijvoorbeeld mijn extra wens om, nu we toch bezig zijn, ook een ?powerpack? (Esu 54671) in te bouwen.
Bedankt Fred!
Omdat beelden en geluiden in dit geval veel meer zeggen dan woorden hoop ik dat het filmpje een zo compleet mogelijk beeld geeft van de resultaten van de ombouw van mijn NS ICE. Let daarbij op het rijgedrag over wissels EN bij het berijden van de railspiraal.
Neem bij het bekijken graag in acht dat ik tot op heden een zeer onervaren ?Youtube? gebruiker ben dus vergeef mij de oneffenheden.
Klik hierEn mijn liefje keek mee: