Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound

Gestart door Marklindak donderdag 24 november 2016, 23:24:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes weer,

Voor wie de nieuwsbrief niet heeft ontvangen, geen probleem. Stuur een PB en ik stuur de nieuwsbrief over de printplaten dan op.

John meldde dat de printplaat voor Walter zijn ICE klaar is.
Motorwagen van Walter is gereed voor inbouw en om nu te testen of de andere rijtuigen correct zijn omgebouwd heb ik mijn motorwagen er tussen gekoppeld, ook dat gaf geen problemen.

Gr. Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Allen,

dankzij de print van John en het soldeerwerk van Fred rijdt mijn ICE3 nu ook rond, tevens de laatste Esu geluidsfile geherranschikt en ingelezen, ook de snelheid er toch een beetje uitgehaald, want hij reed nu wel heel erg snel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ook hier rijdt sinds vandaag een 8-delige ICE3 (34780 Delta) rond, omgebouwd met print van John en voorzien van LED-verlichting schakelbaar via een functieuitgang van de ESU Lokpilot M4 (64614).

Om te beginnen mijn grote dank aan John & Fred die een mooi stukje werk afgeleverd hebben.
En nog een speciaal woord van dank aan het adres van John die mij hele snelle en goede support heeft geleverd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Notabene eigenlijk omdat ik de ombouwhandleiding van John niet goed gelezen cq. gevolgd had.....  8o

Hieronder een paar foto's van de ombouw cq. omgebouwde ICE3.

De motorwagen met de nieuwe print: past perfect!



Aan weerszijden de de 5 draden vast solderen en in het midden de 2 motordraden. Decoder inprikken en gaan met die banaan!



Vervolgens LED (cool-white) verlichtingstrips aanbrengen. Ook dit stond netjes in de handleiding beschreven.
In de andere rijtuigen zijn langere strips geplaatst, afhankelijk van de beschikbare ruimte.


Als extra heb ik (eveneeens met 1 cool-white LED in het dak van de kap) stuurstandverlichting aangebracht.
Deze wisselt om met de rijrichting.





Nogmaals dank aan John & Fred !!!


Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ha Rolf,

Om te beginnen dank voor de lovende woorden :) 
Fijn dat de ombouw gelukt is en je ICE zonder problemen rond rijdt. Nogmaals graag gedaan m.b.t. de support.
En leuk om wat beelden van de ombouw te zien :thumbup:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi Rolf,

Jouw verslag vind ik leuk om te lezen en doet me genoegen dat John en ik het ontwerp niet voor niks hebben gemaakt.

Veel plezier van de ombouw, leuk die verlichting in de bestuurders cabine! Ik heb in de mijne verlichting in de bar aangebracht, ook dat valt niet tegen, onze tante M* heeft daar destijds geen gloeilamp geplaatst.

Gr. Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Rolf,

mooi ombouwverslag, leuk de extra stuurstandverlichting,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Alleen nog die lelijke gele frontverlichting...
Wie heeft daar een oplossing voor?


Vriendelijke groet,

Erik
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Als het goed is zou deze marklin  E123346 wit/warmwit moeten zijn net zoals de echte en niet geel ;)
Dit is de goedkoopste aanbieder die ik kan vinden http://www.lokmuseum.de/shopartikel.php?SWg1=Spur%20H0%20M%E4rklin&SWg2=Ersatzteile&SArt=10016285&SBez=E123346
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: 100%erik op zaterdag 11 februari 2017, 15:42:56
Alleen nog die lelijke gele frontverlichting.

Ik heb destijds een lichtplatine op E-bay gevonden, niet goedkoop, eentje uit een gedemonteerd treinstel.

Dingen zijn lastig verkrijgbaar en deze bij het lokmuseum is duurder dan de mijne, ben wel benieuwd of deze nagemaakte versie de juiste kleur uitstraalt ten opzichte van het origineel.

Tante M* kan deze dingen niet meer leveren.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi

Waarom niet gewoon de "gele" LED's verwisselen voor "witte" ?

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Harald, waarom wil je er witte LED's in zetten? Ding is dan niet origineel meer wat uiterlijk betreft.

Zaterdag ben ik op RAIL voor een medeforumlid een stel aan het ombouwen met de vervangende print en loksound in onze stand.

LED's vervangen is niet effe zomaar, ik weet niet of je wel eens in het "neusje" van een koprijtuig hebt gekeken, dan zie dat het geen sinecure is om de LED's te vervangen.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi

Ik kreeg de indruk dat die verwisseld moesten worden.
Zelf kom ik uit de elektronica reparatie wereld en heb ze vaak verwisseld alleen dan bij ander soort "apparatuur" waarbij de verlichting-kleur niet correspondeerde bij de rest van de verlichting.

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Die lichtplatine waar ik naar link is gewoon de gene uit de laatste ICE 3 de 37788 deze is ook gewoon bij marklin te koop en deze is als het goed is in warm wit uitgevoerd en dus niet het gele wat in de 37781 zit ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ook het witte licht is niet helemaal je-van-het.
Lampen bestaan uit 1 stuk met de lichtgeleiders waardoor je een groot verlicht oppervlak ziet.
Eigenlijk zou je er een soort lampglas met daarachter een lichtgeleider moeten in kunnen zetten; of ervoor moeten ontwikkelen.
Voor de ICE 1/2 heb ik al eens vervangende printen gemaakt, maar het lampglas met behuizing vervangen is andere koek...

M.v.g. Marcel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: loc1200 op vrijdag 17 februari 2017, 21:34:05
Eigenlijk zou je er een soort lampglas met daarachter een lichtgeleider moeten in kunnen zetten; of ervoor moeten ontwikkelen.

Zo zit het ook ongeveer, platine zit om alle led's een soort kokertje heen waar het licht uit komt.

In de kap zit een lichtleider die deze verlichting "opvangt" en laat zien.
Ben met de af fabriek geïnstalleerde platines op mijn 37781 zeer tevreden.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ben vandaag ook begonnen met het ombouwen van mijn 37781 en tijdens de demontage en het schoonmaken kwamen allemaal dingen naar voren waar ik niet op zat te wachten(ASB versleten maar nog erger tandwiel ingescheurd zoals de foto hieronder laat zien)en dit lijd jammer genoeg weer tot vertraging waar ik de laatste tijd wel meer last van heb :? De stapel projecten word steeds groter omdat onderdelen niet direct of zelfs helemaal niet leverbaar zijn en er dus moet worden gewacht of een alternatief worden gezocht :(
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heeft iemand ervaring met het vervangen van dit tandwiel omdat marklin deze alleen nog maar leverd als een complete aandrijving a 25,- euro wat dus 2x zal moeten gebeuren omdat de andere ook al slecht begint te worden :(
Wat ik ook niet begrijp waarom de as op de plek van het tandwiel zo dik is omdat dit alleen maar ten kost gaat van de sterkte van het tandwiel omdat er bijna geen vlees meer over is om het maar zo te zeggen :?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Mark,

Dit heb ik na het ombouwen van een stuk of wat ICE-3 stellen nog niet eerder gezien.

Ebay even gezocht, maar geen onderdelen te vinden, behalve een compleet aandrijf draaistel van 50 euro.
Zijn stevige prijzen, maar je hebt wel wat je zoekt!

Ik zie op een foto dat er draden langs de aandrijf as lopen?? Dit gaat op lange duur problemen geven, isolatie gaat namelijk slijten.

Gr. Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Goedemorgen Mark,
Kijk eens opKkpmo-zahnrad.
Pools bedrijf ,service is goed.
Groet Rene.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Mark ,zie ook :www.apc-miniaturmodelle.de,gr Rene.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo,

ik vraag mij af hoe Marklin het tandwiel erop gekregen heeft, is het mogelijk het tandwiel te verwijderen en te verlijmen op de as. Ooit een Marklin Percy met een dergelijk tandwiel gerepareerd met een Roco tandwiel van nog geen Euro.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Walter,

Gezien de as en de messing/bronzen aslagers, zijn de wielen zeer waarschijnlijk op de as geperst. Dus voor het persen zijn deze elementen aangebracht. 
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Cor,

de messing lagertjes en de wielen dat snap ik, alleen het tandwiel niet want deze lijkt in een uitholling te liggen, al hoewel ik vermoed dat er toch ergens een buitenbus moet zijn.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heb net een te reviseren draaistel open.

Tandwiel wordt door twee bussen op zijn plaats gehouden, de twee bronzen glijlagers aan de uiteinden kunnen zo vrij draaien en in het draaistel geklemd worden.

Andersom denkend: de as met wielen kan dus vrij draaien! :-)

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Erg interessant! Ik heb de 37783. Dus wel digitaal, maar met de stroomvretende gloeilampjes die bijna geen licht geven. Bovendien zou ik er graag geluid in hebben.
Als ik het goed heb, kun je met een CS2 geluiden op een decoder zetten, toch? Is het mogelijk een Märklin sounddecoder te gebruiken met deze print?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Een Msd decoder past op de print, daarmee is alles eigenlijk ook wel gezegd.

We hebben nu heel wat ervaring er een ESU decoder in te zetten met of zonder geluid, makkelijk te programmeren.
Print is voor wat betreft de front- en sluitverlichting hier ook op voorbereid.

Dan moet ik zeggen dat het ESU geluidsbestand dat beschikbaar is aardig de waarheid benaderd.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Had ook eens een ingescheurd tandwiel, niet meer leverbaar, eraf geschoven, iets uit geveild en met twee componenten lijm er weer opgezet, wel eerst goed ontvetten (En een wasknijper erop).
Werkt nog steeds.

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Zit er nu aan te denken om andere een kant de verdikking af te draaien en er dan een ander tandwiel op te zetten nu zoek ik alleen nog een tandwiel van 0,5 met 10 tanden onder een hoek ivm het wormwiel.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Mark,

Vermoedelijk is er handmatig getracht de motor te draaien waardoor het tandwiel is gescheurd, iets anders kan ik niet bedenken.
Bij mijn laatste ombouw nog eens goed naar een onderstel gekeken en de overbrenging is knap stevig, wormwiel is van metaal!

Probeer eerst of de wielen van de as zijn te verwijderen, gaat denk ik wel.

Je hebt daarna de bronzen glijlagers ook vrij om te verwijderen. Hierna kun je proberen de verdikte delen van de as te verwijderen, deze zitten geperst op de as, want anders krijg je er geen kunststof tandwiel tussen.

Succes met de reparatie.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: harm78 op zondag 19 februari 2017, 14:50:22
Ik heb de 37783. Dus wel digitaal, maar met de stroomvretende gloeilampjes die bijna geen licht geven.

Harm,
Jouw versie heeft exact dezelfde decoder als de 37781, deze zit in de motorwagen en is van het type 6080, eerste generatie decoders.

Deze kunnen erg slecht tegen analoog bedrijf heb ik gemerkt.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
CiteerDan moet ik zeggen dat het ESU geluidsbestand dat beschikbaar is aardig de waarheid benadert.

Oh dat geloof ik ook wel, maar ik weet niet of ik zo'n geluidsbestand op een decoder kan krijgen. Ik heb eigenlijk alleen een CS2 ter beschikking.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Harm,

Wij kunnen dat wel voor je regelen als je het zou willen hoor. De lokprogrammer is geduldig ;)
En anders kunnen sommige winkeliers het ook voor je doen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo

Een msd3 sound is wel samen te stellen door in msd3tool het standaard voor ice1\2 het motorgeluid te vervangen door het ice3 motorgeluid

Met vriendelijke groet Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dit is ook een probleem waar ik mee zit heb zowel een lokprogrammer als een Marklin programmer maar vind het lastig om te kiezen Marklin bied meer mogelijkheden kwa besturing en de decoders zijn goedkoper maar ESU bied beter geluid dus een lastige keuze :?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Mark,

Het klopt dat een msd3 goedkoper te vinden is dan een esu locsound, echter de rijeigenschappen en gebruiksvriendelijkheid van de betreffende locprogrammers heb ik voor mij zelf besloten om bij voorkeur esu te gebruiken.


Met vriendelijke groet Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat  :thumbup: Idem.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Beste allen

Omdat ik de trotse bezitter van de NS ICE (Mär 37781 + bijbehorende set Mär 43749) ben, trok dit draadje van het begin af aan mijn aandacht.

Het prachtige treinstel lag al een tijdje ingepakt te wachten op een inzet. Ik had op een gegeven moment besloten dat het fraaie stel slechte rijeigenschappen had hetgeen hoofdzakelijk werd veroorzaakt door de ?stroomvretende, ouderwetse? gloeilampjes die o.a. de binnenverlichting van de rijtuigen verzorgden. Zo was mijn railspiraal dan ook alleen fatsoenlijk te berijden als deze verlichting werd uitgeschakeld. Verder was het stel qua digitale-uitrusting niet meer van deze tijd. Dus het treinstel + aanhang  ging terug in de dozen en werd opgeborgen.

Naar aanleiding van dit topic besloot ik uiteindelijk dat mijn NS ICE conform de ideeën van Fred (Marklindak) en John (Looney Tunes) moest worden omgebouwd.

Gezien het voor mij erg complexe karakter van deze ombouw besloot ik tevens om dit niet zelf te gaan doen. Ik heb dan ook aan Fred gevraagd of hij deze klus voor mij wilde klaren. En zo geschiedde.

Fred heeft dit geweldig gedaan!! Boven verwachting. Het is een prachtig digitaal functiemodel geworden. Fred leverde het stel ?rijklaar? op inclusief het inregelen van de Loksounddecoder (Esu 54499) en bijbehorende geluiden.

Ik was zo tevreden over de ombouw van dit stel en de resultaten daarvan dat ik Fred ook vroeg mijn DB ICE 401 (Mär 3770 + Mär 4370, 4371, 4372, 4373) op deze wijze onderhanden te nemen. De techniek van dit treinstel is heel anders dan die van de NS 406 en ombouw gaat dan ook totaal anders. Maar Fred heeft er naar gekeken en het gefixt.

Het resultaat was ook hier verbluffend! Ook een geweldig digitaal functiemodel geworden.

Voor een ieder die ook een exemplaar  van de in dit draadje beschreven NS ICE 406 (of DB variant) in bezit heeft en ombouw volgens dit draadje overweegt, kan ik dit van harte aanbevelen. En uiteraard, wie het niet ziet zitten om dit zelf te doen beveel ik Fred van harte aan. Hij heeft mij twee geweldige technische hoogstandjes geleverd. Bovendien overlegt Fred op sympathieke en prettige wijze ieder detail en eventuele extra wensen netjes met ?de opdrachtgever?. Zoals bijvoorbeeld mijn extra wens om, nu we toch bezig zijn, ook een ?powerpack? (Esu 54671) in te bouwen.

Bedankt Fred!

Omdat beelden en geluiden in dit geval veel meer zeggen dan woorden hoop ik dat het filmpje een zo compleet mogelijk beeld geeft van de resultaten van de ombouw van mijn NS ICE. Let daarbij op het rijgedrag over wissels EN bij het berijden van de railspiraal.

Neem bij het bekijken graag in acht dat ik tot op heden een zeer onervaren ?Youtube? gebruiker ben dus vergeef mij de oneffenheden.

Klik hier

En mijn liefje keek mee:



Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Hans,

jouw Ice3 rijdt inderdaad zeer mooi, ook het powerpack is hier waarschijnlijk debet aan. Jouw Ice2 bij Fred gezien bij de ombouw, hij was toen bijna klaar, en doet er niet voor onder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dankjewel Walter voor je reactie.

Het is inderdaad een lust voor het oog, deze stellen. Geweldig wat Fred ervan gemaakt heeft. Ik ben er heel blij mee!

Groeten, Hans
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Mooi om te zien dat je ICE weer op de rails staat en weer z'n rondjes kan rijden.
Voor mij erg leuk om te zien dat de print, en in dit geval ook de ombouw door Fred, naar tevredenheid is.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dat ik zeer tevreden ben behoeft nauwelijks betoog meer. Het is gewoonweg geweldig. Een lust voor het oog en het oor, deze stellen!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bedankt voor je reactie!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dacht dat het aan mij lag maar ik vond het stel een beetje hakkerig rijden mijn ICE 3 ligt nog uit elkaar,ben nu eerst mijn trix TEE RAM aan het afbouwen en elke keer dat je weer een onderdeeltje mist of kapot is kost je weer minimaal een week omdat niemand meer iets op voorraad heeft :?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Gelukkig bestaan er dan altijd nog CV's om het rijgedrag naar jouw mening goed te krijgen ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes allen,

Als eerste vind ik de filmpjes goed geworden Hans, complimentjes op zijn plaats, zeker als je een beginnende Youtuber bent.

Ik heb wat ervaring met geluidsbestanden en ik bevestig dat wanneer je snel de snelheidsregelaar naar stand 0 draait het geluid een beetje achter ijlt. Is niet heel mooi, maar dit is wat men er bij ESU van heeft gemaakt.
Je bent ook geneigd als de snelheidsregelaar op 0 staat en je direct de rijrichting veranderd het geluid nog een rijdende motor geeft terwijl het treinstel reeds de andere kant op staat, het zijn en blijven compromissen in mijn ogen.
Met koploper in de besturing gaat het rijden echter prima.

Recent heeft ESU het geluidsbestand voor de ICE-3 op hun website door een nieuwere versie vervangen en ik vind dat het geluidsbestand nog iets "logger" is geworden, in geval van Hans zijn ICE staat het door ESU vorige beschikbare bestand er op en dat voldoet bij mij ook het beste.

Samen met Walter een avondje aan het stoeien geweest met het laatste "ESU geluid" en Walter is er daarna zelf ook nog mee aan het stoeien geweest. Eindconclusie van ons was dat dit bestand het beste voldeed.

Hans, fijn dat je in jouw ogen weer twee goed functionerende treinstellen terug hebt.

Gr. Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat

Misschien omdat iemand anders zo wel tevreden is met de rijeigenschappen, want dat maak ik op uit Hans z'n berichten.
Ik heb ook niet voor niets "jouw mening" in mijn vorige bericht gezet.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo allen,

Na aanpassen van de optrektijd en afremtijd van de decoder naar 5 seconden ipv. 15 seconden had ik een probleem met het bestand wat nu op de Esu site gelanceerd is.

op mijn Ice3 het nieuwste geluidsbestand van Esu geladen, echter bij vertrek en afremmen bleef het rijgeluid zwaar achter bij de snelheidsveranderingen van de Ice. Als ik echter het optrekken en afremmen weer op 15 seconden zet klopt het wel, maar heeft het treinstel bijna mijn halve baan nodig om af te remmen en op te trekken. Kortom ik begon mij er aan te ergeren dat ik dit niet synchroon kreeg met een kortere optrek en afremtijd.

Ik heb zelf dus het motorgeluid uit het vorige bestand teruggezet in het nieuwste Esu Ice3 bestand, weggeschreven in mijn Ice3, en ben nog verder met motor cv's aan het experimenteren geweest, deze zijn bij mij nog na de aflevering van het treinstel van Fred aan Hans verder aangepast.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo

Even een vraagje er tussendoor.
Is de ICE-3 MF met artikelnr 37786 wel voorzien van led-verlichting.
Ik kan het niet in de MA beschrijving.
Ook de Kompaktansichten geven geen duidelijke uitsluiting.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik zal even voor je kijken, maar dacht het wel.

Verlichting bestaat per rijtuig uit 8 paralel geschakelde 0402 leds met ieder een voorschakelweerstand. Daarvoor staat een bruggelijkrichter. Deze wordt gevoed middels de oranje en de paarse draad.

Mvg. Marcel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Allemaal hartelijk dank voor de reacties én tips tot zover!  :thumbup: